Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Markulle vastaukseen 21. Itse lensin vain tunnin koululennon ennen kuin firma päätti luopua tyypistä.

Jukalle vastaukseen 23. Kyllä näin oli . Itse olin jo Herrahissin kuljettaja.

Heikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Markulle vastaukseen 21. Itse lensin vain tunnin koululennon ennen kuin firma päätti luopua tyypistä.

Jukalle vastaukseen 23. Kyllä näin oli . Itse olin jo Herrahissin kuljettaja.

Heikki.

Tämän Sir-Airin menemisiä pohdittiin tällä foorumilla tuossa takavuosina ja Ismo Tervosen Kar-Airin historiikissä on Aiheesta 3 sivun juttu

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo OH-BLL oli RV-Aviation Oyn kone.

Nuo Islanderit olivat Soffco Oyn omistuksessa ja ajoittain Lento Oy Siipitaksin käytössä,

tuo flutterikonekin  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritän kantaa korteni kekoon myös liittämällä muutama tähtimottori.

B 25 moottori

[ attachment removed ]

C 47 huollossa oleva moottori

[ attachment removed ]

Wright Cyclone R-1820-87

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuossa 195:ssa on tyyliä  ::), ja Jacobs on hieno moottori. Ei voi mitään, mutta vaikka Rotaxit ja Thielertit on teknisesti kehittyneempiä, niin niistä puuttuu kuitenkin se jokin.  Kutsutaanko sitä eleganssiksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nää on upeita :thmbup:. Onkohan Markulla tai jollakulla muulla kuvia SLK:n 195:sta, en nyt muista tunnusta. Siinä oli siivissä erittäin hieno "lepakkomaalaus" 70-luvulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sir-Airissa lennettiin Aztecilla / Navajolla reittiä Helsinki - Kauhava ja Mikkelin kautta Varkauteen sekä businessta kotimaassa ja pohjoismaissa. Välillä saatiin vaihteluksi käydä kaukana Euroopassa. Parhaimmillaan kolmella koneella mannekiinejä ympäri Eurooppaa.

Hassua huomata kuinka samantapaista konseptia ovat muutkin pienet firmat tässä maassa yrittäneet myöskin myöhemmin.

Olisi se hienoa kun kevyt reitti ja taksilennot kannattaisivat oikeasti täälläkin maassa, jossa matkat ovat kuitenkin pitkähköjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeat vaikutteet pitää imeä nuorella iällä  ::)

[ attachment removed / expired ]

Taitaa olla itse Juuso Jr kuvassa.

Olipas naurava naamari poitsulla, kun oli taas ollut lennolla tänään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos vielä kiinnostaa. Sen ainoan lennon Islanderilla lensin BNB:lla 24.3.1971.

Kysyly on vetämässä Pertti Haliselle. Hän lensi reittiä Niillä Mikkeliin ja Varkauteen.

Minä veikkaan että Soffco oli maahantuoja ja yritti myydä muillekin Islandereita.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nää on upeita :thmbup:. Onkohan Markulla tai jollakulla muulla kuvia SLK:n 195:sta, en nyt muista tunnusta. Siinä oli siivissä erittäin hieno "lepakkomaalaus" 70-luvulla.

Mulla ei oo joten kaivakaahan muut arkistojanne ;)

Muistaakseni tuo SLK:n 195:n poseerasi "Ilmailu" lehden kannessakin tuolloin...

Markku

p.s. OH-CSB

[ attachment removed ]

via Mikko Jaakkola

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä paljasta pyttyä:

AERO COMMANDER S-2R-T34 Thrush Commander (25.08.1976)

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Pratt&Whitney R-1340-AN1 550hp :thmbup:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on tainnut olla täällä jo aiemmin, mutta laitan silti esille - tuo 195:n on niin komia peli!

[ attachment removed ]

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikos tuossa OH-CSC:ssä se hieno tarra, teksti meni tyyliin näin:" Radial engines doesn´t leak oil, they are just marking their territory"  :thmbup: (lukijan omalla vastuulla, mutta sinnepäin)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ei oikeastaan mitenkään liity hyviin tähtimoottorikuviin, mutta tähtimoottori kuitenkin. Kyseessä ovat Blackbourn Rock- koneet, jotka olivat tulossa Suomeen talvisodan aikana. Kuva on uusimmasta Fly Past-lehdestä (march 2007). Kuvateksti kertoo: "The first four Rocks for transfer to the Finnissh Air Force, with RO-143 in and RO-141 nearest, sit at Dyce ready for a delivery  that never happened"  Onkohan asiasta muualla mitään tietoa. Minulle tämä oli uutta, tai unohdettua.

[ attachment removed ]

Mikäli jollakin on asiasta lisätietoa, se kiinnostanee muitakin. Ensimmäisten koneiden tunnukset olivat kait: RO-140 ekana ja vimppana RO-143?

Pentti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[nipotus on]oikea kirjoitusmuoto on Blackburn Roc[/nipotus off]. Kone on tukialushävittäjä. Aiheesta on artikkeli Ilmailuhistoriallisen lehden numerossa 1/2000.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla