Guest tvirtanen

Boeing 787 myohassa ?

27 viestiä aiheessa

Uutisten mukaan 787 alihankkijat eivat ole pystyneet pitamaan deadlineja ja lisaksi koneen on kerrottu olevan viela ylipainoinen. Sopimusten mukaan commercial launch pitaisi olla toukokussa '08 ANA:lla. Muistaen, etta A380 kanssa kesti lahes kaksi vuotta siita kun kun ensimmainen kone esiteltiin (tammikuu '05) kun kone oli saavuttanut tyyppihyvaksunnan (joulukuu '06). Veikkaan, etta viivastysta tulee lahemmas vuosi jollei enemmankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yllattavaa lahinna on kai se, etta firma edelleen puskee ulos tiedotteita, joissa commercial launch on 15 kuukauden paasta, vaikka ensimmaistakaan konetta ei ole saatu edes kasaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yllattavaa lahinna on kai se, etta firma edelleen puskee ulos tiedotteita, joissa commercial launch on 15 kuukauden paasta, vaikka ensimmaistakaan konetta ei ole saatu edes kasaan.

 

Samalla Boeing on kuulemma siirtänyt jo huomattavan summan rahaa varastoon 787:n "mahdollisen" viivytyksen aiheuttamien kustannusten kattamiseen ja lähettänyt leegion omia työntekijöitään alihankkijoiden avuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku-uutinen siitä, että toinen 787:n osia kuljettamaan kehitetyistä "Dreamlifter"-kuljetuskoneista (747 LCF) näyttää olevan yli kuukauden myöhässä aikataulusta eikä ole vielä lentänyt Taiwanissa, saati sitten sertifioitu (ja ensimmäisenkin LCF:n sertifiointi on vieläkin kesken):

 

http://www.heraldnet.com/stories/07/02/10/100bus_lifter001.cfm

 

Toisaalta, eipä kai niitä lentorahtina kuljetettavia 787:n runkosektioita ja muita osia ole vielä kuljetusvalmiina kovinkaan paljon, joten tämä tuskin vaikuttaa aikatauluihin, mutta osoittaa sen, että näin laajalle hajautetussa projektissa saattaa tulla useita yllätyksiä vastaan.

 

Boeingin johtaja Carson sanoo, että haasteita on, muttei (vielä) ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tätä jo vähän odotellutkin, Boeing naureskeli ja paukutteli henkseleitään kun Airbussilla oli paino- ja muita lentokoneiden tuotekehityksessä normaaleja ongelmia tuossa vuosi tai pari sitten. Silloinhan he nimen omaan rummuttivat täysillä, että 787 tulee jyrää eurooppalaiset paremmalla suunnittelulla ja mitä kaikkea sen nyt piti olla. Katellaan kun se nyt edes lentää, että kenen tuotekehitykset on mennyt hukkaan tai muka väärään suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tätä jo vähän odotellutkin, Boeing naureskeli ja paukutteli henkseleitään kun Airbussilla oli paino- ja muita lentokoneiden tuotekehityksessä normaaleja ongelmia tuossa vuosi tai pari sitten. Silloinhan he nimen omaan rummuttivat täysillä, että 787 tulee jyrää eurooppalaiset paremmalla suunnittelulla ja mitä kaikkea sen nyt piti olla. Katellaan kun se nyt edes lentää, että kenen tuotekehitykset on mennyt hukkaan tai muka väärään suuntaan.

 

Älä nyt hyvä "mitä minä sanoin"-mies nuolaise ennenkuin tipahtaa. Vielä ei ole tipahtanut.

Ei liene mitään niin noloa kuin alkaa liian aikaisin sitä "I told you so, morons"-laulua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilauskirjassa alkaa olla liki 500 B787-tilausta, joten toimitukset alkaa olla pääosin myyty vuoden 2013 lopulle saakka.  Uusien tilausten osalta toimitusajat alkavat olla likipitäen samassa tilanteessa A350:n kanssa - jos kumpaisellakin aikataulut pitävät.

 

AviationWeek

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin tässä vähän aikaa sitten, että pari 787:n tyyppihyväksyntään tarvittavaa asiaa on vielä lopullisesti selvittämättä FAA:n kanssa:

 

1) Komposiittirakenteisen koneen törmäyskestävyysvaatimukset (crashworthiness)

 

2) Komposiittirakenteen palonkestävyys ja mahdollisesti syntyvät myrkylliset palokaasut

 

Boeing on tehnyt töitä näiden asioiden kanssa jo useita vuosia, mutta koska 787:ssä on enemmän komposiittimateriaaleja kuin missään aikaisemmin tyyppihyväksytyssä matkustajakoneessa, asia on edelleen kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monet täälläkin varmasti saivat Boeingin sähköpostin, jonka mukaan ensimmäisen 787:n viimeinen suuri runkokappale saapui Everettiin tänään. Sama viesti jatkuu: "The fuselage was taken immediately into the 787 final assembly factory. Final assembly of the first 787 has not yet begun, but today's delivery takes the team one step closer to that goal."

 

Eli loppukokoonpano on vasta alkamassa piakkoin, eikä varmasti kone pääse ilmaan elokuussa 2007, kuten pitkän aikaa sanottiin. Nythän tästä sanotaan vain yleisesti, että ensilento on vuonna 2007. En manaa piruja seinille, vaan toivon koneen pääsevän pian ilmaan, mutta tässä taas nähdään kuinka aikataulut molemmilla puolilla Atlantia tuppaavat venymään - suurista puheista huolimatta...

 

...ja tuskinpa kone koittaa siipiään tämän vuoden puolella  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun 8. päivä on edelleen tarkoitus esitellä ensimmäinen kokoon kasattu "valmis" 787. Ensilentoa elokuussa tuskin nähdään, mutta muussa suhteessa Boeing ei myönnä mitään muuta kuin että ensimmäiset 6 testikonetta tulevat olemaan "ylipainoisia", mutta ANA:lle toimitettava 7. kone tulee olemaan painoltaan lupauksien mukainen.

 

Toissapäiväinen lehtijuttu: http://seattlepi.nwsource.com/business/315831_air16.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun 8. päivä on edelleen tarkoitus esitellä ensimmäinen kokoon kasattu "valmis" 787.

 

Esittely on jo heinäkuun 8. päivä, kutsukin on tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se huomaa kun näitä juttuja lukee, että jengi on kallellaan Airbusin tuotteisiin. Sieltä on sitten opittu, että mikään ei koskaan tule ajoissa ja sitä oppia sovelletaan Boeingiin.

Ei tätä peruspessimismiä voi oikein muulla selittää.

 

Iloitkaamme siitä, että B787 on edelleen aikataulussaan.

Iloitkaamme myös tuosta jo kauan sitten luvatusta ja kohta ajallaan toteutuvasta rakennetun koneen "ensiesittelystä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iloitkaamme siitä, että B787 on edelleen aikataulussaan.

Iloitkaamme myös tuosta jo kauan sitten luvatusta ja kohta ajallaan toteutuvasta rakennetun koneen "ensiesittelystä".

 

Sen olen kyllä tiennyt, että Macintosh on uskonto,

 

Mutta että Boeing .....

 

Mihin tämä materiaan uskova yhteiskunta meidät viekään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se huomaa kun näitä juttuja lukee, että jengi on kallellaan Airbusin tuotteisiin. Sieltä on sitten opittu, että mikään ei koskaan tule ajoissa ja sitä oppia sovelletaan Boeingiin.

Ei tätä peruspessimismiä voi oikein muulla selittää.

 

Iloitkaamme siitä, että B787 on edelleen aikataulussaan.

Iloitkaamme myös tuosta jo kauan sitten luvatusta ja kohta ajallaan toteutuvasta rakennetun koneen "ensiesittelystä".

 

Ei tässä nyt olla mitenkään kallellaan airbussin tuotteisiin vaan ihan sama skeptisyys koskee myös airbussin tuotteista esim. A350:n tulee varmasti kokemaan vielä vastoinkäymisiä, tosin sen reitille saamisella ei ole niin "paniikkia" kuin A380:llä tai B787:lla.

 

Mockupin voi aina tehdä tarvittaessa esittelyyn mutta taitavat saada ihan oikean esille.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

With 567 orders from 44 customers, the 787 has been the fastest-selling jetliner ever developed by Boeing or Airbus. And Boeing has been carefully studying how many planes it can build a month for eager customers without stressing its supply chain.

 

Tässä taas nähdään, kuinka haastavaa tuollaisen ison tuoteohjelman logistiikka on. Kaikki "ruuvit ja mutterit" pitää olla ajallaan paikalla, tai määräajat alkavat paukkua.

 

Working in Boeing's favor is the fact that far fewer fasteners are need for the 787 because of the new production method -- manufacturing large one-piece composite structures rather than making the fuselage and wings by fastening together many small pieces of aluminum.  :thmbup: :thmbup:

 

It's not clear if the fastener shortage could force Boeing to set 787 production rates lower than it would like.

Toivotaan parasta, että tämäkin menestystarina jatkuisi mahdollisimman pitkään  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään