Kirjoitettu Helmikuu 10, 2007 Myös lentokoneiden miehistö arvostelee lentoasemien uusia turvatarkastuksia. Suomen Liikennelentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Matti Allonen luonnehtii pikkutarkkoja määräyksiä pelkäksi silmänlumeeksi. Koko juttu täällä: http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=103836 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2007 Lisätietoja täältä: Myös lentokoneiden miehistö arvostelee lentoasemien uusia turvatarkastuksia. Suomen Liikennelentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Matti Allonen luonnehtii pikkutarkkoja määräyksiä pelkäksi silmänlumeeksi. Tarkastuksia tiukennettiin Yhdysvalloissa tehtyjen terrori-iskujen jälkeen. Euroopassa uudet määräykset otettiin käyttöön viime vuoden lopulla. Suomen Ilmailuhallinto muistuttaa, että EU-maat ovat sopineet yhdessä tarkastuksista eikä Suomi voi niitä yksin muuttaa. Työkseen lentäviä hiertävät myös monesti päivässä tehtävät henkilötarkastukset. Niiden tarve on kyseenalaistettu, koska henkilökunnalla on kulkukortit ja heitä valvovat sekä lentoyhtiöt että viranomaiset. Tilanteen korjaamiseksi lentäjät ovat ehdottaneet, että Euroopassa otettaisiin käyttöön biotunnisteet ja lentäjien yhteinen tietokanta. Ehdotus ei ole mennyt eteenpäin. http://plaza.fi/kotimaa/lentajat-arvostelevat-turvatarkastuksia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2007 Terveisiä vaan tekniikan portilta. Todellakin silmälumetta ne tarkastukset, mitä hyödyttää portilla tutkia ammattiansa harjoittamaan meneviä, kun halleissa on samat tavarat mitä portilla on luokiteltu vaarallisiksi. Sen nyt ymmärtää, että vierailijoita syynätään, mutta meitä. ps. Toulousessa vartija kysyi vain kulkulupaa ja sen jälkeen olimme alueen sisällä. Ja Ranskassa on kumminki pikkasen enemmän potenttiaalia, tekemään jotain radikaalia kuin täällä Suomessa. Niin ja ei se vartijoiden vika ole, hehän tekee vaan duuniansa, jotain mättää viranomaisissa, kun kaikki pitää laittaa överiksi. t. meksu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2007 Ja ovat siis "turvatarkastajia", eivät vartijoita. Tosin tekniikan portilla osa on molempia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2007 Pikkuisen offtopicia: Kuinkahan tarkasti pitäviä nuo lentäjien tarkastukset ovat? Nimittäin viime keväänä olimme Helsinki-Vantaalla turvatarkastusjonossa, ja kaksi henkilöä seurueestamme hävisi jonnekkin. Tavoitimme heidät kansainväliseltä puolelta ja kävi ilmi, että he olivat menneet epähuomiossa henkilökunnalle varattuun turvatarkastukseen, jossa ei heitä ollut vilkaistukaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2007 Viime keväänä henkilökuntaa ei vielä tarkastettu. Muuhun ylläolevaan en ota kantaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2007 Laukut hihnalle ja metallinpaljastimen läpi, samaa tasoa kuin matkustajillakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2007 Mutta kuka tarkastaa sen, joka menee ensimmäisenä alueelle? Tarkastaako hän itse itsensä vai, onko jossain joku ylitarkastaja ja kuka tarkastaa hänet/valtuuttaa siihen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Mutta kuka tarkastaa sen, joka menee ensimmäisenä alueelle? Tarkastaako hän itse itsensä vai, onko jossain joku ylitarkastaja ja kuka tarkastaa hänet/valtuuttaa siihen? Se ensimmäinen on jo tarkastettu. Sen jälkeen tarkastajia on riittänyt katkeamatta. Se, että turvatarkastajat tarkastavat toisensa mennessään yhdessä esimerkiksi EFHK:n palatalle, on nähty. Se tehdään ihan naama peruslukemilla. Voi, minkä Osama saikaan aikaan eräänä syyskuisena päivänä 2001. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Totta hemmetissä pitää myös henkilökunta tarkastaa. Kaikella kunnioituksella niin aivan yhtä hyvin sitä voi perämiehellä tai stuertilla niksahtaa päässä verrattuna vaikka ekonomiin. Joo, mutta lentäjällä on hiukan paremmat mahdollisuudet kaapata se lentokone kuin normaalilla kadunmiehellä. Lentäjän kun ei tarvitse yrittää päästä sinne ohjaamoon kun jo istuu siellä. Samoin ohjaamosta löytyy palokirves jos haluaa viereisellä penkillä istuvan kaverin teilata. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Joo, mutta lentäjällä on hiukan paremmat mahdollisuudet kaapata se lentokone kuin normaalilla kadunmiehellä. Lentäjän kun ei tarvitse yrittää päästä sinne ohjaamoon kun jo istuu siellä. Samoin ohjaamosta löytyy palokirves jos haluaa viereisellä penkillä istuvan kaverin teilata. Tästä tulikin mieleen joku aika sitten kuultu juttu. Erään skandinavialaisen yhtiön kippari hermostui totaalisesti miehistön turvatarkastuksiin ja nappasi illalla koneen laskeuduttua palokirveen mukaan ohjaamosta. Kippari kuljetti sen tyynesti hotellille, josta palasi sitten aamulla muun miehistön matkassa kentälle paluulentoa varten. Turvatarkastuksessa kyseinen kapteeni jäi tietenkin kiinni ja palokirves löydettiin. Sen vienti kiellettiin ehdottomasti. Kippari ilmoitti turvatarkastajille, ettei kone saa nousta ilmaan kirveen puuttuessa. Turvatarkastajat eivät päästäneet läpi. Alkoi kova puhelinneuvottelu tarkastajien ja kyseisen yhtiön korkean edustajan kanssa, lopputuloksena kapteeni pääsi tarkastuksesta kirveen kanssa koneelle ja kone lähti matkaan - aikataulusta myöhässä. Kipparin sanktioista en tiedä, mutta eivät varmasti firman porukat miehen päätä tuosta tempauksesta silittäneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Olen kuullut samanlaisen Urbaanin Legendan Joensuusta kun pilotti lähti torttukauppaan (terminaalissa) kirveen kanssa (ei kuitenkaan ilmaisia torttuja hakemaan kirveen avulla, toim. huom.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Totta hemmetissä pitää myös henkilökunta tarkastaa. Kaikella kunnioituksella niin aivan yhtä hyvin sitä voi perämiehellä tai stuertilla niksahtaa päässä verrattuna vaikka ekonomiin. Aivan naurettavaa edes keskustella / tehdä asiasta numeroa. Lentäjät pääsevät muutoinkin kiilaamaan kaikkialla jonon ohi niin ei luulisi heidänkään jatkuvaa odottelua sisältävää työpäivää totaalisesti pilaavan, ja heidänkin omaa turvallisuuttaan siinä varmistetaan. Pääsevät muutoinkin kiilaamaan jonon ohi ??? ?? Tietenkin jos haluat aloittaa (loma)matkasi terminaalissa miehistöa odotellen, niin mikäs siinä sitten... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 ...isot ihmiset, ei lentäjät nyt mitään jumalia ole. No jos ei nyt jumalia, mutta kyllä se helpottaa matkantekoa huomattavasi jos kyseinen ammattikunta pääsee tekemään työnsä rauhassa ilman ylimääräisiä odotteluja. Toisaalta ei lentäjäkään tee mitään ilman lennonjohtajan lupaa . Mitä tulee noihin lentäjien turvatarkastuksiin niin näksin että työskenteleminen yhtiössä on sen luokan luottamuksen osoitus ettei olettaisi siitä terroristia syntyvän. Kuitenkin on tiukka ja tarkka syyni koko uran ajan, joten siinä on mielestäni turvatarkastusta ihan tarpeeksi. Jos ja kun lentäjä haluaa jossain vaiheessa koneen "kaapata" niin ei hän siihen puukkoa tai pyssyä tarvitse. Senkun lentää, ja tarvittaessa ottaa käyttöön edellämainitun palokirveen. Mitä tulee matkustajien tarkastuksiin niin ovat nekin menneet jo totaalisen surkuhupaisalle tasolle. Jenkeissä kaveri pommikaappiin ??? . Kyllähän tuo nyt on enemmänkin määrärahojen väärinkäyttöä sillä tarkastukset eivät kovin edullisia ole. Lentoturvallisuus ja lentoliikenteen tulevaisuus lähtee jostakin aivan muualta kuin yksittäisten terroristien syynäämisestä kentällä. Tämä on vain minun mielipiteeni, ja ehdotukseni on että tarkastus-tasoa palautetaan muutaman vuoden ajassa taakseppäin, sekä unohdetaan nämä nestemääräasiat. -tuomo PS. Oliko 9/11 kaappareilla mukanaan mitään teräaseita tai tällaisia nykyään kiellettyjä juttuja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Muistaakseni pieniä mattoveitsiä (tyyliin Stanley, muovikuorella) ja/tai keraamisia veitsiä, jotka eivät näy ihan niin helposti läpivalaisussa. Mutta silloin, ennen syyskuun 11:ta 2001 tarkastukset olivat lepsumpia. Eikä ohjaamoissa ollut murtovarmoja ovia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Nämä uudet turvamääräykset eivät varmastikkaan ole nykyisellään kenenkään kentällä työskentelevän mieleen, mutta siitäpä vasta mielenkiintoista tulisi, että joillekkin ryhmille annettaisiin helpotuksia asian suhteen. Mikäli esimerkiksi lentäjillä olisi jokin oma väylä ilman turvatarkastuksia, niin voisin kuvitella sen houkuttelevan muitakin yrittäjiä. Matti Meikäläinen siitä ei luultavasti pääsisi, mutta varmasti jokin "terroristi" lentäjän vaatteisiin ja vermeisiin pukeutuneena saattaisi päästä. Vai millähän tavalla se varmistettaisiin että kyseiset henkilöt ovat todellakin jonkin lennon miehistöä. Tämän suhteen on varmasti helpompaa, että kaikki kulkevat turvatarkastuksen läpi ja ainakin siltä osata varmistetaaan, ettei mitään ylimääräistä viedä koneeseen / kenttä alueelle. Kukapa niitä muutaman vuoden takaisia asioita ei kaipaisi, kun työntekijät pystyivät tekemään työnsä ilman odotteluja ja matkustajien 2dl trip-mehut olivat vielä turvallisia. Isommilla kentillä työntekijöille on käsittääkseni omat turvatarkastukset, mutta ainakin pienemmillä kentillä kaikki menevät samoista metallin paljastimista läpi. Tämän suhteen jokainen kentällä työskentelevä varmasti toivoisi, että matkustajat ymmärtäisivät työntekijöiden tarpeen ohittaa heidät jonossa. Matkustajien turvatarkastuksiin en kummemmin ota kantaa, tuskin oma näkemykseni muista eroaisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Oma näkemykseni asiaan, joka arkiaamu tarkastuksen läpikäyneenä on, että helpommalla selviää, kun ajattelee sen vaan nyt kuuluvan tähän asiaan jos meinaa kentällä duunissa käydä. Ainut mikä häiritsi alkuun oli (varmaan) ensimmäiseen työpaikkaansa päässeet nuoret jullit, jotka sitten tuntu olevan vähän ylimielisiä ja vittumaisen oloisia, kun oli valtaa tarkastaa ihmisiä. Tosin nekin sieltä karsiutui jonnekin muualle ja nykyään taitaa ongelmia aiheuttaa enempi kentälle duuniin menevät vanhat kannot, jotka ei ota ymmärtääkseen koko tarkastusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Minusta olisi mukava joutua nätin tarkastajatytön kopeloitavaksi. En tiedä, saavatko naiset kajota miehiin, mutta luvan antaisin mielelläni. Turvatarkastus on vain otettava asiaankuuluvana proseduurina (jos ottaa mollina, on kovin kaihoisaa kuultavaa). Jos siihen seulaan kerrankin jää joku Osama häijyn aikeensa kanssa, niin järjestelmää on vain kiitettävä. Silloin se ajaa asiansa. Saa nähdä milloin täällä Malmilla uloin aita muutetaan Area 51 -tasoiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Juu, överiksi meni tuo turvatarkastus tekniikan portilla viime kesänä, kun hyötyliikkujana tulin töihin rulliksilla sauvojen kera. Ekana päivänä pääsin ihan ok läpi, sauvat läpivalaistiin ja rullailin turvatarkastuksen läpi. Mutta seuraavana päivänä sauvat piti oikein paperitöiden kera jättää portille, ja rullaluistimetkin piti riisua jalasta ja laittaa läpivalaisuun (istuin lattialla riisuessani rulliksia, kun siellä pömpelissä ei ole mitään penkkejä) Ei auttanut valitus eikä edes pyynnöt penkin saamisesta paikalle tuonut tulosta koko kesänä! On kuulema työnantajan tai ilmailulaitoksen asia. Ei kuulu heille. Tässä kohtaa totesin että yli menee ja kovaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Juu, överiksi meni tuo turvatarkastus tekniikan portilla viime kesänä, kun hyötyliikkujana tulin töihin rulliksilla sauvojen kera. Ekana päivänä pääsin ihan ok läpi, sauvat läpivalaistiin ja rullailin turvatarkastuksen läpi. Mutta seuraavana päivänä sauvat piti oikein paperitöiden kera jättää portille, ja rullaluistimetkin piti riisua jalasta ja laittaa läpivalaisuun (istuin lattialla riisuessani rulliksia, kun siellä pömpelissä ei ole mitään penkkejä) Ei auttanut valitus eikä edes pyynnöt penkin saamisesta paikalle tuonut tulosta koko kesänä! On kuulema työnantajan tai ilmailulaitoksen asia. Ei kuulu heille. Tässä kohtaa totesin että yli menee ja kovaa. Finavia on kieltänyt sauvojen viennin alueelle, ja sen mukaan turvatarkastajat toimivat. Penkkejä löytyy nykyään, kuten olet varmasti huomannut. Jatkossa jos epäkohtia löytyy, kannattaa olla yhteydessä oman liiketoimintayksikön turvallisuusvastaavaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Minusta olisi mukava joutua nätin tarkastajatytön kopeloitavaksi. En tiedä, saavatko naiset kajota miehiin, mutta luvan antaisin mielelläni. Don't dream. Sieltä tulee joku miehenköriläs solmiota suoristamaan... (kiva kyllä kun aina joskus ihan maksutta katsotaan siinä että vetoketju on kiinni, solmioneula suorassa jne, ja housuistakin rytyt tasoitellaan) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Tekniikan tarkastuksista sen verran, että tossa viime elokuussa entinen työtoveri tuli kolmoportista läpi niin ei ollut muuta huomautettavaa kuin sytkäri jota ei olisi kuulema saanut viedä alueelle. Noh asian tekee naurettavaksi se, että silloisessa Amican kuppiloissa oli myynnissä sytkäreitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Tekniikan tarkastuksista sen verran, että tossa viime elokuussa entinen työtoveri tuli kolmoportista läpi niin ei ollut muuta huomautettavaa kuin sytkäri jota ei olisi kuulema saanut viedä alueelle. Noh asian tekee naurettavaksi se, että silloisessa Amican kuppiloissa oli myynnissä sytkäreitä. Jos se oli roihusytytin, niin se on kielletty. Ilmeisesti tuottaa liikaa lämpöä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Mutta seuraavana päivänä sauvat piti oikein paperitöiden kera jättää portille, ja rullaluistimetkin piti riisua jalasta ja laittaa läpivalaisuun (istuin lattialla riisuessani rulliksia, kun siellä pömpelissä ei ole mitään penkkejä) Ei auttanut valitus eikä edes pyynnöt penkin saamisesta paikalle tuonut tulosta koko kesänä! On kuulema työnantajan tai ilmailulaitoksen asia. Tuo kuulostaa jo sen luokan simputukselta, että luulisi työsuojeluorgaanisaation ottavan jotain kantaa tilanteeseen. Ei kai työntekijää voi turvahömpötyksen varjolla kiusata? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 En ole viitsinyt julkisesti kirjoittaa asiasta koska tätäkin foorumia lueskelee ei-ilmailu ihmisiä jotka eivät välttämättä ymmärrä seuraavaa, mutta nyt on pakko! Miksi kaikille kentille pitää levittää 100% turvatarkastukset kun voin kuitenkin lentää korpikentältä tornikentälle koneella joka on lastattu täyteen porakoneita, luistimia, kirveitä, vesureita, linkkuveitsiä, kynsisaksia, hiihto-, vaellus- ja kävelysauvoja, pesäpallomailoja, meloja (vesikoneessa pakollinen varuste), onkivapoja, yms. vaarallisia-aineita ja aseita? Tähän liittyen vaadinkin Ilmailuhallintoa järjestämään 100% turvatarkastukset jokaiselle suomen korpikentälle (61 kpl) jottei kukaan älypää saa päähänsä lentää koneella päin viattomia ihmisiä.. Ärsyttävää! Loppuu se joutava harrastuslentäminen suomessa kun joku kertoo nämä faktat (turvapäälliköiden ja virkamiesten toimesta) aivopestylle lehdistölle. Ai niin ja MOT:lle. Joskus virkamiehet voisivat ajatella aivoilla asioita, eikä vaan seurata orjallisesti jotain EU/Doc.-8756BullShitDH-NH99-safety/06 sekä ICAO/4455-987FlyingSucks9575H ohjeita joiden taakse voi mennä turvaan ottamatta kantaa tehdyistä päätöksistä jotka ovat saattaneet aiheuttaa ihmisille jopa mielenterveydellisiä ongelmia ahdistuneisuuden ja turhautumisen muodossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla