Guest makep

Lentäjät arvostelevat turvatarkastuksia

43 viestiä aiheessa

Miksi kaikille kentille pitää levittää 100% turvatarkastukset kun voin kuitenkin lentää korpikentältä tornikentälle koneella joka on lastattu täyteen porakoneita, luistimia, kirveitä, vesureita, linkkuveitsiä, kynsisaksia, hiihto-, vaellus- ja kävelysauvoja, pesäpallomailoja, meloja (vesikoneessa pakollinen varuste), onkivapoja,  yms. vaarallisia-aineita ja aseita? Tähän liittyen vaadinkin Ilmailuhallintoa järjestämään 100% turvatarkastukset jokaiselle suomen korpikentälle (61 kpl) jottei kukaan älypää saa päähänsä lentää koneella päin viattomia ihmisiä..

 

Samaa olen miettinyt itsekin jo pitkään, mutten ole viitsinyt avata suutani. Pelkään nimittäin juuri sitä, että jahka tästä nousee älämölö, niin tämäkin reikä tukitaan pikapikaa yleisilmailijoista piittaamatta eli yksinkertaisesti kielletään korpikentiltä tornikentille operointi.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus virkamiehet voisivat ajatella aivoilla asioita, eikä vaan seurata orjallisesti jotain EU/Doc.-8756BullShitDH-NH99-safety/06 sekä ICAO/4455-987FlyingSucks9575H ohjeita joiden taakse voi mennä turvaan ottamatta kantaa tehdyistä päätöksistä jotka ovat saattaneet aiheuttaa ihmisille jopa mielenterveydellisiä ongelmia ahdistuneisuuden ja turhautumisen muodossa.

 

Oma henkilökohtainen suosikkini on radiosta kuulemani haastattelu ensimmäisenä aamuna kun nesteet pitä viedä matkustamoon pussissa. Haastattelussa laitoksen edustaja valitti, että "suurin ongelma oli matkustajat jotka ovat omatoimisesti kotona pakanneet nesteet vääränlaisiin pusseihin". Toimittaja ihmetteli, että mitä väliä pussilla on jos se on suljettu ja läpinäkyvä. Vastaus kuului jotenkin näin: "nyt on yleiseurooppalaisesti päätetty minkälainen ja kokoinen pussi on, ja siitä emme voi joustaa".

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis tämähän lähtee jo ihan lapasesta koko hemmetin touhu. Pitäisi varmaan laittaa jonkunlainen aloite päättäjien suuntaan siitä että hommissa olisi syytä käyttää ainakin hieman järkeä.

 

Fakta hommahan on se että tämä muovipussiläppä on täysin britannian pushaamisen ansiota. Se tuskin tuli kenellekkään yllätyksenä, ja se kenelle se tuli, mainittakoon että terothan yrittivät muiluttaa BA:n koneeseen nesteitä jotka oli tarkoitus paukauttaa jossakin. Britit saivat terot kiinni ja yllätyksellisesti tyyliin seuraavana päivänä on syntynyt yksimielinen EU päätös siitä että kaikki nesteet pitää saada litran vetoiseen pussiin... ;D ;D way to go!

 

Mitä tulee sitten näihin tekniikan turvatarkastuksiin, niin niinkuin aiemmin sanottiin, kaikki terrorismitekoon tarvittavat välineet löytyy sieltä omalta työpaikalta. Eikö työsuhde ole osoitus luottamuksesta? Ainakin minun mielestäni se on, erityisesti lentäjille joita muutenkin testataan ja tarkkaillaan koko uran ajan.

 

Sanon että jonkun on reagoitava, koska touhussa ei ole kohta enää mitään järkeä. Yksi terroriuhka lisää ja poks...matkustaa saavat vain henkilöt jotka ovat matkustaneet viimeisen 3 viikon aikana enintään 4 kertaa, kuitenkin vähintään 3 kertaa. Tämän jälkeen suoritetaan vielä lentokentällä muutaman tunnin mittainen psykologinen haastattelu siitä olet soveltuva matkustamaan  ;D. Kuulostaa hassulta, mutta niin varmaan kuulosti muutama vuosi sitten pommikaapit ja nestepussit.

 

Mitä tulee tuohon korpikentiltä tornikentille pienkoneella lentämiseen, niin sehän on vain yksi monista ja taas monista turvallisuus aukoista joita ilmailussa on. Puhumattakaan siitä että voit tax-free myymälästä ostaa tosiaan lasipulloja, voit tekeytyä lentäjäksi yhtiöön ja kaapata oman työpaikkasi, voit tekniikan puolella sabotoida konetta, tehdä mitä vain. Mutta suurempi riski kuitenkin vaikuttaa olevan esimerkiksi hajuvesipullo ???!

 

Päättäjille - todella korkean tason päättäjille on saatava viestiä järjenkäytöstä. Siinä missä media on onnistunut puuhamaan kirjoituksillaan ja puheillaan nykyiset rajoitukset voisi vaikutus olla sama myös toiseensuuntaan, jos ihmiset uskaltaisivat nousta vähän barrikaadeille ja puhua toimittajille.

 

-tuomo

huh...hirveä statement mutta savua nousee korvista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan naurettavaa edes keskustella / tehdä asiasta numeroa. Lentäjät pääsevät muutoinkin kiilaamaan kaikkialla jonon ohi niin ei luulisi heidänkään jatkuvaa odottelua sisältävää työpäivää totaalisesti pilaavan, ja heidänkin omaa turvallisuuttaan siinä varmistetaan.

 

Eräänä aamuna EFLP:llä Finncommin aamukoneen miehistökolmikko pohti omasta mielestään ehkä hieman myöhässä hotellilta tultuaan takanani turvatarkastusjonossa kovin vakavasti, ehtisivätköhän he koneeseen ennen sen lähtöä  ;D

 

Kone lähti kuitenkin ihan ajoissa. Ja minunkin pokkani kesti, vaikka lähellä olikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ehkä liity asiaan, mutta Keskisuomalaisessa uutisoitiin tänä aamuna USA:n lentäjistä jotka kantavat aseita. Näistä kaliibereista en itse tajua, mutta 9mm revolveri on suurin sallittu. Jutussa sanottiinkin, että sen takia "lupa tappaa"-piloteista uutisoidaan, että terroristit ym. hihhulit luulevat, että kaikilla lentäjillä on aseistus ohjaamossa mukana.

 

Kai näitä "007-lentäjiä" jotenkin kontrolloidaan turvatarkastuksissakin?He joutuvat käymään koulutuksen aseelleen, ja vannomaan valan, samoin kuin esim. poliisit. Eli siis heillä on luultavasti joku rekisteri, kuka saa viedä aseen turvatarkastuksesta läpi, ja kuka ei?

 

Nyt USA miettii täytyisikö myös USA:an lentäville, kanasainvälisillä lennoilla lentäville, lentäjille sallia käsiaseet. Eikun vain Finskillekin sitten "työsuhde-ase" :P

 

Toivottavasti Suomessa ei mennä näin pitkälle....Ei vaan kuulosta kovinkaan järkevältä tuo koko systeemi!

 

Ville :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hoh hoh, tämä ase hommelihan on ihan mieletöntä! ;D

 

Enää ei tarvitse terroristin tai hihhulin edes vaivautua kantamaan asetta turvatarkastuksen läpi, kun miehistö avuliaasti kantaa sen koneeseen ihan itse! Ja vielä Jenkeissä ;D ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta kuinka moni pilotti rupeaa tosissaan räiskimään koneessa?  :-\

 

Varmaan harvempi, joten miksi kannattaa ottaa mutka messiin ollenkaan? Ongelmahan on se, että teron tietäessä että ohjaamossa on mutka ja palokirves, murtovarman oven takana, niin ongelmahan on enää se, kuinka sinne pääsee. Ja kyllä sinne yleensä tarpeeksi kovalla tahdolla pääsee.

Kun eivät lentäjän kuitenkaan mitään Bondeja ole niin luopuvat varmasti aseesta melko helposti, ja siinä onkin sitten ihan voittajan fiilis.

 

Toisen ongelman saattaa aiheuttaa se että vain osalla koneista on mutka mukana. Jos tero tunkeutuu koneeseen ja alkaa vaatimaan asetta itselleen niin siinä on ikävä sanoa "Ei meillä oo semmosta nyt matkassa :(".

 

Yritän tässä kovasti miettiä jotakin toimivia parannusehdotuksia mutta ei sekään helppoa ole. Toisaalta jos laittaisi ihan ääripään toimintaa eli open-cockpit-door ja ei turvatarkastuksia, mutta enpä usko senkään olevan oikea tie. On myönnettävä ettei savotta ole helppo.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tästä testaamisesta on jo useamman kerran mainittu, niin kertokaas viisaammat, että minkälaisiin "oletko terroristi?"-testeihin lentäjät joutuvat uransa aikana? Vai onko piloteilla Supon dekkarit perässä, jos vaikka joku sattuisi käymään moskeijassa vapaalla?

 

Kyllähän noille lentäjille tehdään monenlaisia testejä, joissa pyritään mm. selvittämään kuinka tasapainoisesta ihmisestä on kyse. Sekä selvittämään hakijan elämänarvoja. Erillaisilla testeillä ja niiden yhdistelmillä voidaan karsia mahdollisia riskejä hakijajoukosta. Nämä siis uran alkuvaiheessa koulutukseen/lentoyhtiöön hakiessa. Jos joku päättää ryhtyä uransa aikana terroristiksi sitä tuskin millään luotettavalla tavalla voidaan todeta.

 

Saattahan lähes kenellä hyvänsä esim. huonon elämäntilanteen johdosta yllättäen "napsahtaa" päässä, jolloin saattaa tapahtua jotain täysin odottamatonta hetken mielijohteesta. Tälläisen riskiä tietysti pyritään selvittämään hakuvaiheessa, mutta joskus vahvinkin henkilö saattaa romahtaa.

 

Mitään varsinaista "terroristitestiä" ei ole ainakaan kotimaisissa yhtiöissä käytössä (tietääkseni). Kaikille turvavalvotulla alueella työskenteleville tehdään kuitenkin turvaselvitys Supon toimesta (selvitys ja sen läpäisy on vaatimuksena kulkuluville).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noille lentäjille tehdään monenlaisia testejä, joissa pyritään mm. selvittämään kuinka tasapainoisesta ihmisestä on kyse. Sekä selvittämään hakijan elämänarvoja. Erillaisilla testeillä ja niiden yhdistelmillä voidaan karsia mahdollisia riskejä hakijajoukosta. Nämä siis uran alkuvaiheessa koulutukseen/lentoyhtiöön hakiessa.

 

 

...niinhän sitä luulis. Ja näin varmaan onkin kun haet lentäjäksi töihin esim Finnairille tai koulutukseen SIO:oon. Mutta ei ne kaikki lentäjät maailmalla ole käyneet näitä testejä läpi. Taitaa olla vähemmistö, joka on testattu....

 

Mutta ei mitään paniikkia, sen takiahan myös miehistöltä on dödö kielletty! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
.

 

Mitään varsinaista "terroristitestiä" ei ole ainakaan kotimaisissa yhtiöissä käytössä (tietääkseni). Kaikille turvavalvotulla alueella työskenteleville tehdään kuitenkin turvaselvitys Supon toimesta (selvitys ja sen läpäisy on vaatimuksena kulkuluville).

 

Itseasiassa ei tehdä supon toimesta selvityksiä. Kun hakee töihin kentälle joutuu suostumaan siihen, että sinusta tehdään suppeaturvaselvitys jonka tekee kohteen kotikunnan poliisilaitos eli kaikille hesalaisille se tehdään hesassa jne jne. Siinä selvitellään vain rikosrekisteriä jne jne. Tosin varmasti Supo on selville jos joku heidän listoillaan oleva hakee kentälle töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi Saksassa ei lennetä "metriäkään" omin käsin ennenkuin taustat on tarkastettu.

 

Sama testi on pakollinen jatkossa A380-konetta vai mopua lentävälle tai sitten muuten vaan kulkulupaa kentälle havittelevalle...

 

Verojutut, Liikennerikkomukset, Armeija-ajan jutut, Pankkiasiat (!) jne...

 

Politiikka vielä hieman tappelee asiasta mutta testi uusitaan luultavasti joka toinen  vuosi.

 

Testi on muuten maksullinen eli yksityislentäjät kassan kautta  :thmbdn:

 

Hinnasta tapellaan vielä... mutta varmaa on, että tarkastuksen joutuu itse (tai sitten työnantaja) maksamaan. :thmbdn:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksassakin kun on noita terroristipilotteja napsittu kiinni kuin orrelta.  Voi hohhoijaa.  Oli miten oli, mutta kyllä minua edelleenkin epäilyttää se vastapäätä istuva metromatkustaja enemmän kuin liikennelentäjä.  Vaikka toisella on esim. kirves ihan viran puolesta.  Turvallisuus on tunne ja joidenkin mielestä on turvallista esim. Englannissa, missä joka nurkalla seisoo poliisi konepistooli kädessä.  Puolella niistä on vielä turbaani päässä (on sallittua, enkä ole rasisti).  Mitähän sillä konepistoolilla vielä tekisi lähtöselvityshallissa, jossa on parituhatta matkustajaa?  Mutta hyvä, että yleisöllä on se tunne turvallisuudesta.  Erinäköisiä artikkeleita kun lukee aiheen tiimoilta näyttäisi kuitenkin siltä, että tämä tunne alkaa muuttumaan hiljalleen siihen v:llä alkavaan.  Ihan kaikkien mielestä.  Oma keittiö on kuitenkin minkä tahansa tilastojen valossa pirun paljon vaarallsempi paikka, kun se lentokone.  Tai sen miehistö.  Toivoisin sen heijastuvan myös päivän politiikkaan.

 

Joskus entinen mies sanoi, että tuntuu hyvältä, mutta näyttää pahalta.  Mikähän se on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskisuomalaisessa uutisoitiin tänä aamuna USA:n lentäjistä jotka kantavat aseita. Jutussa sanottiinkin, että sen takia "lupa tappaa"-piloteista uutisoidaan, että terroristit ym. hihhulit luulevat, että kaikilla lentäjillä on aseistus ohjaamossa mukana.

 

Tässä tuoreessa jutussa mainitaan aika avoimesti, että vain 8000 USA:n n. 100000 pilotista on osallisena Federal Flight Deck Officer-ohjelmassa. Siis 8 %. Ja USA:n sisäisillä lennoilla näitä pilotteja on n. 4 %:lla lennoista (mm. koska iso osa piloteista lentää ulkomaan reittejä, joilla aseet eivät ainakaan toistaiseksi ole sallittuja).

 

Yksi ongelmahan tuossa on se, että koulutukseen pitää osallistua omalla vapaa-ajallaan ilman korvausta ja maksaa matkansa itse, ja koulutusajalta jää saamatta jopa useiden tuhansien taalojen tulot.

 

Viralliset poliisitunnuksia muistuttavat badget ja henkilökortit on kuitenkin myönnetty näille FFDO-piloteille, ja aseet kuljetetaan nykyisin turvatarkastuksen läpi koneeseen asekotelossa, joka on "huomaamattomassa kassissa" aikaisemman teräslaatikon sijasta. No, aseet sentään kustantaa TSA... Heckler & Koch .40 näyttää olevan päivän sana.

 

Ongelmina on vielä jäykät säännökset. Pilotit pitävät ohjaamossa asekoteloa vyöllään, mutta asetta ei saa ottaa mukaan kun pilotti avaa ohjaamon oven mennäkseen vessaan, eli juuri silloin kun ovi on auki, aseen hallussapito on kielletty. Eikä asetta saa käyttää matkustamon puolella. No, matkustamo on sitten taas Federal Air Marshallien aluetta...

 

http://www.belleville.com/mld/belleville/news/nation/16686543.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ps. Miten saan tehtyä lyhyemmän tuosta linkistä?

 

Vaikkapa näin:

[url=http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2007/03/27/2305721]Kauppalehti[/url]

 

Eli tuo varsinainen osoite tuonne ensimmäisen url -tagin sisään. Ylläoleva koodi antaa siis tulokseksi:

Kauppalehti

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkapa näin:

[url=http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2007/03/27/2305721]Kauppalehti[/url]

 

Eli tuo varsinainen osoite tuonne ensimmäisen [ur] -tagin sisään. Ylläoleva koodi antaa siis tulokseksi:

Kauppalehti

 

-Esa

 

Kiitos Esa :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään