Teemu Heikkonen

Matkakertomus HEL-CDG-SXM-CDG-HEL 29.1.-6.2.2007 (39 kuvaa)

22 viestiä aiheessa

Toivottavasti siellä käy joku jolla on OIKEA kamera(saisi oikeitakin kuvia)

Oikeasta kamerasta en tiedä, mutta näiden viimeaikaisten SXM-ketjujen innoittamana päätimme lähteä tuonne kameraa ulkoiluttamaan. Ehkä nämä allaolevat kuvat toimivat esimerkkinä siitä, miten hieman paremmallakin kameralla saa otettua keskinkertaisia kuvia.. :- [Ja kun matkalla ollaan, niin joukkoon on tietenkin piilotettu myös pokkarikuvia - koittakaa kuitenkin kestää]

 

Matkalle lähtö sujui perheellemme normaaliksi muodostuneen "nopeutetun kaavan" mukaan: Tiistai-iltana tarkistettiin lentotarjonta, keskiviikkoaamuna kyseltiin lomaa töistä ja poikien koulusta ja sitten varattiin liput + hotelli. Seuraavana maanantaiaamuna sitten matkaan. Mitä sitä matkoja turhaan etukäteen suunnittelemaan.. ;)[Air Francen viiden päivän raja nettivarauksissa meinasi tosin osua ikävästi!]

 

1. Lähdimme Helsingistä portilta 17, kuten kuvasta näkyy

[ attachment removed ]

 

2. Valitettavasti portti 17 piilottaa koneen aika tehokkaasti (OH-LXG)

[ attachment removed ]

 

3. Maittava aamiainen Finnairin tyyliin

[ attachment removed ]

 

4. Lähestyessämme Pariisia näkyi ikkunasta kiva halo-ilmiö

[ attachment removed ]

 

5. Pariisiin saapuessamme oli tylsän sumuista, mutta laitetaan kuitenkin kuva Concordesta (F-BVFF)

[ attachment removed ]

 

6. ..ja perinteinen siltakuva (F-GJVW)

[ attachment removed ]

 

Siiten siirryimme ripeästi Finnairin käyttämästä terminaalista 2D Air Francen kaukolentojen käyttämään 2C:hen, jossa boarding oli jo käynnissä ja jonoakaan ei ollut kuin pariksi minuutiksi. 1h10min vaihtoaika CDG:llä riitti (tällä kertaa) hyvin.

 

Portilla odotti yllätykseksemme A330 - eihän sen näin pitänyt mennä?

 

7. Taustalla näkyi kuitenkin muutama A340 (F-GNIF)

[ attachment removed ]

 

8. ..jonne siirryimmekin bussikuljetuksella, mutta tankkaus oli vielä kesken ja jouduimme odottelemaan bussissa (F-GNIF)

[ attachment removed ]

 

9. A340, kuten pitikin. Kuva bussin ovelta juuri ennen kuin kenttätyöntekijä tuli kieltämään kuvauksen. Sitten vaan kamera taskuun ja portaita pitkin koneeseen.

[ attachment removed ]

 

10. Lounas Air Francen malliin

[ attachment removed ]

 

11. Sisäkuva Tempo-luokan matkustamosta. Layout oli 2-4-2, mutta istuimme aivan takaosassa, jossa runko kapeni ja layout muuttui 2-3-2:ksi..

[ attachment removed ]

 

12. Viihdejärjestelmä

[ attachment removed ]

 

13. Snack vähän ennen St. Maarteniin saapumista

[ attachment removed ]

 

14. Ja siellähän se St. Maarten jo näkyykin. Etualalla naapurisaari Antigua.

[ attachment removed ]

 

15. Vasemmalla Cupecoy Bay (jossa hotellimme sijaitsi), oikealla Mullet Bay (yksi saaren parhaista hiekkarannoista)

[ attachment removed ]

 

16. Laskeutumassa Maho Beachin yli

[ attachment removed ]

 

17. Pari koneenraatoa kiitoradan loppupäässä

[ attachment removed ]

 

18. Welcome to St. Maarten. Local time is 14.30 and outside temperature 29 degrees Celsius

[ attachment removed ]

 

Sitten siirryimmekin hotellille ja menimme ajoissa nukkumaan. 6h aikaero teki tehtävänsä ja uni tuli nopeasti.

 

Seuraavana aamuna vuokrasimme auton loppuviikoksi, suuntasimme ostoksille ja sitten rannalle. Snorklauksesta ei tullut mitään isojen aaltojen sekoittaessa hiekkaa veteen (=> näkyvyys vain pari metriä), mutta pojat nauttivat aalloissa uiskentelusta ja viihtyivät hyvin..

 

19. Rannalta avautui mielenkiintoinen näkymä laskeutuviin koneisiin. Kuvassa Air Francen A340 (F-Gxxx)

[ attachment removed ]

 

20. KLM:n jumbokin kävi muutaman kerran viikossa (PH-BFx)

[ attachment removed ]

 

Mutta sitten itse asiaan, eli Maho beachille.

 

21. Bisnesjettejä tuli jatkuvasti: Yksityinen Gulfstream G-V (N691RC)

[ attachment removed ]

 

22. Tämä voisi sopia "Spotterit spottaamassa"-ketjuunkin. NetJetsin Gulfstream G-IV (N489QS)

[ attachment removed ]

 

22. Paikallista peruskauraa. Delta Airlines B757 (N620DL)

[ attachment removed ]

 

23. Sitä samaa. Continental Airways B737 (N16701)

[ attachment removed ]

 

24. Ehkä viikon matalin lähestyminen. Winair Twin Otter (PJ-WIM)

[ attachment removed ]

 

25. Naapurisaareen lentävä Trans Anguilla Airways Britten-Norman BN-2B-21 Islander (VP-AAF)

[ attachment removed ]

 

26. Air Caraibes Cessna 208B Grand Caravan (F-OIJO)

[ attachment removed ]

 

27. Viikon parasta antia! En osaa oikein selittää, mutta tässä on jotain samaa kuin itäkoneissa.  :thmbup:

Ameriflight Fairchild SA227-AT Expediter (N249DH)

[ attachment removed ]

 

28. Lisää peruskauraa. American Airlines B757 (N659AA) [Huomatkaa myös poseeraava neitokainen :)]

[ attachment removed ]

 

29. Päivän päätähti. Air France A340 (F-GLZL) [Oikeaan laitaan on lipsahtanut myös suomalaisen oloinen spotteri]

[ attachment removed ]

 

30. Sama kone lähes samalla hetkellä ;D (F-GLZL)

[ attachment removed ]

 

31. Ja vielä kerta kiellon päälle.. (F-GLZL)

[ attachment removed ]

 

32. Harvinaisen ruma bisnesjetti (don't shoot me). Yksityinen Canadair CL-600 (XA-GCD)

[ attachment removed ]

 

33. Hieman kalansilmää. Winair Britten Norman BN-2A-26 Islander (PJ-AIW)

[ attachment removed ]

 

..ja siinähän se viikko menikin. Spottausta, hiekkarantaa ja shoppailua sopivassa suhteessa.

 

Seuraavana maanantaina oli jo aika lähteä kotiin, ja kelikin oli onneksi sopivan sateinen (ei harmittanut niin kovin).

 

34. Pariisia kohti lensimme F-GLZU:lla

[ attachment removed ]

 

35. Simpson Bayn huvivenesatama kuvattuna heti nousun jälkeen.

[ attachment removed ]

 

36. Päivällinen Air Francen malliin (nam!)

[ attachment removed ]

 

37. Aamupala ennen Pariisiin saapumista

[ attachment removed ]

 

Kone oli melkein tunnin etuajassa, joten 1h20min vaihtoaika riitti ruhtinaallisesti. Jälleen terminaalin vaihto 2C->2D ja odottelemaan Finnairin boardingia.

 

CDG-HEL välin lensimme Finnairin E170:llä, joka oli ilmeisesti yöpynyt Pariisissa.

 

38. Finnairin ranskalaisvaikutteinen aamupala

[ attachment removed ]

 

39. Ja vielä lopuksi kuva matkustamosta Helsinkiin saavuttuamme (OH-LEH)

[ attachment removed ]

 

Ystävällinen kippari päästi kuvaamaan ohjaamonkin, mutta kuva jääköön julkaisematta kun en älynnyt kysyä julkaisulupaa. Silly me.  :(

 

Sitten menimme hakemaan matkalaukkujamme, mutta runsaasta vaihtoajasta huolimatta Air France ei ollut saanut niitä mukaan Helsingin lennolle => tulivat sitten seuraavalla lennolla. Onneksi tämä sattui matkalla kotiinpäin..

 

Lämpötila oli Helsingissä mukavat -20 astetta - talvitakit ja hanskat tietysti matkalaukkujen sisällä Pariisissa. Kiitokset Lentoparkin ystävälliselle henkilökunnalle takin ja hanskojen lainaamisesta(!!) Ilman niitä olisin varmaan jäätynyt kokonaan autoa raaputtaessani.

 

Semmoinen matka tällä kertaa. [Toivottavasti tästä matkakertomuksesta oli edes jollekin iloa..]

 

Kiitos ja anteeksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia tänne kylmän keskelle.... kehtaatko kertoa paljonko pulitit äkkilähdöstä?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuvasarja sinulta. :thmbup: Mukava nähdä, että reissuni innotti sinutkin käymään SXM:llä. Et varmaankaan ole katunut reissua? Kuten kuvistasi huomaan, D200:lla saa parempia kuvia kuin minun Z3:lla.  Käytitkö kuvanottokorokkeena sitä puista Beach Bar'in roskista? Ainakin olet ollut hyvin lähellä. Siinä kuuli jakson ihan mukavasti baarin kaiuttimista.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa jälkeä! *Tahtoisi tonne*. Saanko udella, että paljonkö tuli matkalle hintaa per lärvi? Pakko tonne on päästä joskus elämänsä aikana..

Maho on hyvä paikka, saa aurinkoa ja lentokoneita(kuvia) yhdellä iskulla. :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kertomus ja loistavia kuvia. Fairchild SA227-AT on Fairchildin itsenäisesti rakentama pidennetty versio Fokker F-27. Tekivät sen muistaakseni jokusen vuoden ennen F27-500 ilmaantumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomaton paikka! Air Francen iso bussikuvasarja kolahti tänne  :thmbup:. Nyt tuli nälkä (paljon eväskuvia), täytyy ponkaista jääkaapille huikopalalle  ;).

 

Kiitos kuvista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli nälkä (paljon eväskuvia), täytyy ponkaista jääkaapille huikopalalle  ;).

Kiitos kuvista!

 

Tosiaankin kun olisikin tuollaiset tarjottimet jääkaapissa... ;), täytyypä näyttää pikkurouvalle kuvia, toivomuksia huomiselle... ;D

 

Ja tosi upiat kuvat, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa nähdä ihan supi-suomalainen "trip report", näitähän on tuolla airliners'issa vaikka kuinka paljon, mutta jotenkin on kivempaa lukea maanmiesten seikkailuista maailmalla omalla äidinkielellä. Hienot kuvat!! Lisää näitä raportteja, kiitos! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kehtaatko kertoa paljonko pulitit äkkilähdöstä?  :)

En kehtaa. :P[Mutta lentohinnat tuonne ovat olleet veroineen noin seitsemästä-kahdeksastasadasta ylöspäin ja siihen päälle hotelli oman tason mukaan, hinnat alkaen ~40e/huone/yö]

 

Et varmaankaan ole katunut reissua?

En todellakaan. Matka SXM:lle on ollut haaveissa piiiiitkään. Nyt vaan sattui olemaan sopiva aika toteuttaa tuo unelma. :)

Voin suositella saarta lämpimästi: Ihmiset ovat ystävällisiä, aktiviteetteja paljon ja hyvätasoisia rantoja riittävästi. Vaimokkeen kanssa matkustavia pitää kyllä varoittaa Philipsburgin korukaupoista: Toinen toistaan hienompia koruja edulliseen hintaan tarjoavia kauppoja on paljon, pelkästään pääkadun varrella noin 120kpl!! Saattaa syödä useamman lomapäivän.. ;) ..ja tehdä ison loven matkabudjettiin.. :-\

 

Käytitkö kuvanottokorokkeena sitä puista Beach Bar'in roskista? Ainakin olet ollut hyvin lähellä.

En käyttänyt, mutta siinä aika lähellä tuli kyllä oleiltua. :)

 

Kiitos Juhalle tuosta Fairchild-tiedosta! Kone on vaan jotenkin niin upean näköinen. Nostalginen ja linjakas.. /me likes!

 

..ja kiva että kuvat kelpaavat.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[...hotelli oman tason mukaan, hinnat alkaen ~40e/huone/yö]

 

:o  ~40e/huone/yö  :o Mistä noin halpoja hotelleja oikein löytyi? Itse kun etsin yösijaa netistä, niin halvin oli 79 $ yö +siivousmaksu 15% + vero 5% + 3$ sähkömaksu. Parin yön majoitus tuli minulle maksamaan 195.60$ eli euroissa eli n.150 €.  Majoitus oli kuin jenkkiläisestä B-leffan motellista. Hotelli oli Philipsburgin keskustassa, jonne kentältä tuli matkaa 8 km ja taxit rokottivat 15$ per suunta. Kyllä siellä kaikki tietävät, että on turistikausi. Kaikki lypsävät, minkä kerkeävät. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran upeaa Maho beachia. 8)

Onko tosiaan niin, ettei nykyään saa enää laittaa ohjaamokuvia ilman erillistä lupaa? :(

 

Ystävällinen kippari päästi kuvaamaan ohjaamonkin, mutta kuva jääköön julkaisematta kun en älynnyt kysyä julkaisulupaa. Silly me.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan niin, ettei nykyään saa enää laittaa ohjaamokuvia ilman erillistä lupaa? :(

 

 

Taisi olla niin, että koski vain Finnairia ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla niin, että koski vain Finnairia ....

Aina kannattaa kipparilta kysyä, oli yhtiö mikä tahansa. En usko, että Finnairilla mitään erillistä kieltoa tuota varten on. Miksi olisi? Onko Airbusin ohjaamossa jotakin salaista...?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Airbusin ohjaamossa jotakin salaista...?  ;D

Mä ainakin käsitin että Teemu on päässy kuvaan Embraerin ohjaamoa.. Vai oonko käsittäny väärin ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä ainakin käsitin että Teemu on päässy kuvaan Embraerin ohjaamoa.. Vai oonko käsittäny väärin ???

Et, tuo nyt oli vaan tuollainen yleinen heitto. Ei tuo kielto (jos sellaista ylipäätään onkaan) yhtä konetyyppiä koske.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o  ~40e/huone/yö  :o Mistä noin halpoja hotelleja oikein löytyi? Itse kun etsin yösijaa netistä, niin halvin oli 79 $ yö +siivousmaksu 15% + vero 5% + 3$ sähkömaksu. Parin yön majoitus tuli minulle maksamaan 195.60$ eli euroissa eli n.150 €.  Majoitus oli kuin jenkkiläisestä B-leffan motellista.

Tuo 40e/huone/yö oli vain heitto, perustuen muistikuvaan jostain ranskalaisen puolen hotellin katumainoksesta. Pikaisella googlaamisella löytyi about tuohon hintaluokkaan esim. tämä: 2hh 50$ + 5% tax + 3$ sähkö = ~43e (low season, 16.4.->) tai 70$ + 5% tax + 3$ sähkö = ~59e (high season)

 

Majoitus oli kuin jenkkiläisestä B-leffan motellista.

Niin varmasti tuo edellämainittukin.. Ellei peräti huonompi! ;)

 

Mitä ohjaamokuvan julkaisemiseen tulee, niin ei se välttämättä ole kiellettyä. Ihan vaan kohteliaisuuttani jätän julkaisematta jos en ole kysynyt lupaa asianomaisilta, eli kuvassa näkyviltä henkilöiltä. [saatanpa sitten päästä toistekin kuvaamaan..  ::)]

 

..ja juu, Embraerin ohjaamosta se kuva on otettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä hemmetin järjestelmävirhe tuossa ensimmäisessa kuvassa on?  :laugh:

Tuo tulee tohon ruutuun aika usein hauskinta on se kun ne sitä uudelleen käynnistää yleensä siinä lukee joku Windows xp ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla