Antti Laukkanen

Iltakuvia HK:lla 10.2.2007

22 viestiä aiheessa

Takertui tuossa kennolle jokunen tähtikikkaan illan otos. 23 asteen pakkanen ja viiden kuvan välein hyytynyt akku - sormista puhumattakaan - tuottivat jonkinlaista tuskaa eikä manuaalitarkennuskaan oikein tuntunut osuvan kohdalleen, kun kakkulat huurteessa katseli. Mutta jokunen yritelmä kuitenkin näytille.

 

Alkuu poistuvaa kalustoa. Aeron KRF, jonka koelennolla oli kymmenen vuotta sitten ikimuistoisen kivaa  :)

 

[ attachment removed ]

 

Tuoreempi lajitoveri ATE, joka odottelee, reppana, pakkasessa lentotoiminnan alkua.

 

[ attachment removed ]

 

Royal Air Force oli kaahannut tämmöisella paikalle.

 

[ attachment removed ]

 

Peruskaurakin huilailee lauantai-iltana, mutta ilmeisesti ei kauan.

 

[ attachment removed ]

 

Kummaa möhkälettä hinattiin koekäyttöön ja tämmöinenhän sieltä paljastui (PH-KCB).

 

[ attachment removed ]

 

Maria pölläytti niin komeat pilvet moottorien käynnistyessä, että voi huikeus. Piti sitten juuri ne kuvat manuaalitarkentaa pieleen  :thmbdn: Jälkimakua jäi kuitenkin pikkisen.

 

[ attachment removed ]

 

Myllyt pyörrimmään, sano.

 

[ attachment removed ]

 

Ja sama pystyssä...

 

[ attachment removed ]

 

Jotenkin tuo on aina yhtä vakuuttava ilmestys etuvinkkelistä.

 

[ attachment removed ]

 

Lopuksi vielä toinen yksinään pakkasessa värjötellyt FC:n kaunokainen, EBF.

 

[ attachment removed ]

 

Notta that's all, Folks  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tarkoitit varmaan 10.2. ;)

 

Tarkennus joissakin vähän pielessä, miksi et tarkenna automaatilla ja tarkista että toimii? Viimeisessä embussa alkaa olla tyyliä  :thmbup: ATE taitaa olla jossain 9XX paikoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitit varmaan 10.2. ;)

 

Tarkennus joissakin vähän pielessä, miksi et tarkenna automaatilla ja tarkista että toimii? Viimeisessä embussa alkaa olla tyyliä  :thmbup: ATE taitaa olla jossain 9XX paikoilla?

 

Tarkoitin joo :) Korjataan. Siksi en tarkentanut automaatilla, kun a) se ei oikein halunnut skulata tuolla pimeässä b) se akku hyytyi kaiken aikaa, ni aattelin suoda sille ees sen verran lepoa. Pieleen tarkennettujen otosten määrä oli kyllä sikäli runsas kokonaisuudessa, että ens kerralla unohdan akun säästämisen. Ostan siis oitis uuden  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin joo :) Korjataan. Siksi en tarkentanut automaatilla, kun a) se ei oikein halunnut skulata tuolla pimeässä b) se akku hyytyi kaiken aikaa, ni aattelin suoda sille ees sen verran lepoa. Pieleen tarkennettujen otosten määrä oli kyllä sikäli runsas kokonaisuudessa, että ens kerralla unohdan akun säästämisen. Ostan siis oitis uuden  :D

 

Näillä pakkasilla on kiva olla tuo vara-akku taskussa ettei käy köpelösti.

 

Itsellä on sellainen tapa yökuvauksessa että ensin tarkennan automaatilla sitten manuaalille ja tarkistus että on oikein arvottu. Näin laukaisutilanteessa kamera ei pääse arpomaan uutta tarkennuspistettä ja sitä kautta pilaamaan kuvaa. Siinä on se vaara että seuraavana päivänä kuvaillaankin sitten ekat kuvat manuaalilla  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATE taitaa olla jossain 9XX paikoilla?

Ei kun ykköshallin edessä (kuten kaarista taustalla näkyy), ei ole edes paikkanumeroita noille yö-mestoille. Vastapäätä DE-ICING glykolijätteen keräysallasta.

 

Hauskaa ja hassua, etten törmännyt, yön olin minäkin töissä, britistä jopa otin muutaman kuvan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti oli kaikenlaista lisäantennia ja muuta härpäkettä tuossa brittien koneessa (kun terminaalin ikkunasta tänään bongasin).. Voisiko olla jopa jotain omasuojaheitintä kun pari "sen näköistä" tötteröä oli tuolla koneen pyrstössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa jaa, vihdoinkin kuvia tuolta extreme salaiselta "minne kellään ei ole asiaa" koekäyttöpaikalta.

Asiallista settiä, kiitttos.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa jaa, vihdoinkin kuvia tuolta extreme salaiselta "minne kellään ei ole asiaa" koekäyttöpaikalta.

Asiallista settiä, kiitttos.  :)

 

Hienoja olivat kyllä, kiitos myös täältä, eli tuollakos se onkin se EFHK:n "Roswell" eli Area 51...? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan hyvistä kuvista. Oli vähän erilaiset kuvakulmat kuin yleensä plata kuvissa, joka oli iso +  :thmbup:

 

edit: kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista että Atikat piostuvat Aeron omistuksesta. :'(

 

Joskus huhuna kuulin, että nuo Finskin "Ruumisarkku-57:kat" laitettaisiin Aeron väreihin, ja siitä tulisi "Rantapallo-ryhmän" charter-yhtiö...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan hyvistä kuvista. Oli vähän erilaiset kuvakulmat kuin yleensä plata kuvissa, joka oli iso +  :thmbup:

 

edit: kirjoitusvirhe

 

Lisää vaan edittiä ...plata ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ette sitten tätä kuvanneet  ;D

 

[ attachment removed ]

No tämä on kyl tältä yöltä (12.2)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

??

 

Nyt täytyy tunnustaa tyhmyytensä ja kysyä että mikä on tuo outo valoilmiö tuolla ATE:n pyrstön takana?? ???

 

EDIT: ja mihinkäs ne käytöstavat taas jäi..... tietenkin siis piti sanomani että komeita ja varsin erilaisia kuvia  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti oli kaikenlaista lisäantennia ja muuta härpäkettä tuossa brittien koneessa (kun terminaalin ikkunasta tänään bongasin).. Voisiko olla jopa jotain omasuojaheitintä kun pari "sen näköistä" tötteröä oli tuolla koneen pyrstössä.

 

Janne Saarijärven valokuvaketjussa on sama kone ja siellä selitettiin, että nuo tötteröt sisältäisivät (Northrop Grummanin) DIRCM-infrapunaohjushäirintäjärjestelmän, jossa sensori ensiksi havaitsee lähestyvän IR-ohjuksen oman lämpökuvan ja sitten "sokaisee" infrapunaohjuksen etsijän suunnatulla lasersäteellä.

 

Systeemin esitteessä selitetään mm. että uhatun koneen ei tarvitse tehdä sellaisia rajuja väistöliikkeitä, mitkä pitäisi tehdä mikäli kone laukaisisi tavanomaiset hämäyssoihdut eli flaret.

 

Koneen vatsan alla näyttäisi myös olevan joku samantapainen pullistuma, mistä en itse ainakaan tiedä, onko siellä vastaava systeemi vaiko esim. tutkaohjattujen ohjusten häirintäsysteemi tai sitten jotain muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista että Atikat piostuvat Aeron omistuksesta. :'(

 

No ei yhtään. Kamalimmat koneet matkustaa. Olisi pitänyt poistaa jo 10 v sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noilla Atikoilla kotimaan legejä on sahannu ihan pois poikkee. Kappale suomalaista ilmailuhistoriaa niidenkin mukana taas katoaa.

 

Mutta ei se mitn, kiitos vaan kehuista itse kullekin.

 

Se valoilmiö ATE:n takana taitaa olla ihan lämpövoimalasta nouseva höyrypilvi, johon halogeeni sopivasti osuu... Ne pienemmät ovat tosin tähtiä ;)

 

Niin, ja se Jumpuutin tuli niin myöhään, ettei sitä viittiny jäädä odottelemaan...

 

Laitan tosta RAF:n häksättimen peräpäästä kuvan, vaikkei se häävi olekaan. Mutta tuntuu kummastuttavan, ni pällistelkää tosta...

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ette sitten tätä kuvanneet  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

No tämä on kyl tältä yöltä (12.2)

 

Joo jostain syystä ei tule kuvatuksi tuota koskaan, en tiedä miksi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Levottoman kokoiset wingletit tuossa Tui:n jumbossa  :o

 

Normaali kokoset noi on ehkä kuvakulma hieman hämää ;)

[OT]

Tuli mieleen et taaanoin 98 oli FRA:ssa T2 rempassa ja hansan iltapäiväkoneella olin tulossa helsinkiin koneeseen mentiin bussilla ja jonoa mun onneksi oli, ohi ajo Air Canadan ja Hansan 747-400:set... [/OT]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla