Harri Salonen

Ulkoständit vs. putket

25 viestiä aiheessa

Juu, tuli tuossa eilen vetäistyä hätäinen Lontoon siivu. Aamulla AY831 ja illalla takaisin AY834. Jäi vain ihmetyttämään, että minkähän takia nuo lähtevät/saapuvat lastataan tuolta "keskeltä kenttää" eivätkä putkelta? Tuntui vaan hassulta kun la aamuna kuten myös illalla (23.00) putket loistivat tyhjyyttään.

 

Tosin eipä tuo minuutin bussi-reissu koneelle minua riivaa, kunhan jäi ihmetyttämään :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onkos ne portit siinä terminaalissa joidenkin muiden lentoyhtiöiden?

 

Eikös kuitenkin nuo portit kuulu kiinteistöön, jonka Ilmailulaitos tai Finavia omistaa ja huoltaa...?, eli joku muu missio tuolle täytynee olla...? Muistaakseni jostakin aikanaan kuulin, että koneen parkkeeraaminen on halvempaa tuonne platalle, kuin putkeen, ja esim. nuo GA-koneet, jos haluavat tulla EFHK:lle ns. aamu- tai iltapäiväruuhkan aikaan, saavat maksaa kolminkertaiset maksut, nämä avin kuulopuheita, kertokaa tietävämmät lisää..., kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko kyse olla siitä että Iso-Britannia ei kuulu Schengen alueeseen, ja täten se olisi pysäköitävä non-Schengen putkeen. Suurella todennäköisyydellä tämä kone kuitenkin jatkaa seuraavalla lennolla Schengen alueen sisällä, ja tällöin se pitäisi siirtää Schengen putkeen ennen seuraavaa lentoa. Mutta nyt kun kone paikoitetaan ulkoständille, ei tätä siitoa tarvitse tehdä, ja koneen kääntö nopeutuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko kyse olla siitä että Iso-Britannia ei kuulu Schengen alueeseen, ja täten se olisi pysäköitävä non-Schengen putkeen. Suurella todennäköisyydellä tämä kone kuitenkin jatkaa seuraavalla lennolla Schengen alueen sisällä, ja tällöin se pitäisi siirtää Schengen putkeen ennen seuraavaa lentoa. Mutta nyt kun kone paikoitetaan ulkoständille, ei tätä siitoa tarvitse tehdä, ja koneen kääntö nopeutuu.

 

Voidaanhan ne matkustajat aina ottaa takaovesta kyytiin ja samaa reittiä poies. Ei se putki niinkään vaikuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi selitys voisi olla myös se, että kuka tahansa ei ole kelpuutettu "ajamaan" putkia koneisiin kiinni. Putki on käyttökelvoton ilman vapaata putkenkäyttäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaanhan ne matkustajat aina ottaa takaovesta kyytiin ja samaa reittiä poies. Ei se putki niinkään vaikuta.

 

Kyprokselta (silloin ei-EU) tultiin putkeen jonnekin 18:n tienoille M80:lla, ja perästä plattabussin kyydillä non-Schengenin bussiporteille. Kanssamatkustajat ihmettelivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava lähtö voi olla esim. non-schengen ja tullaan vaikka Oulusta, putkena 30. Silloin siirrytään bussilla kotimaan terminaaliin. Ulkopaikoitukseen menee esim. koneet joissa on huolto seuraavaksi tai nopea kääntö. Samalla kun matkustajat siirretään terminaaliin on jo uudet matkustajat matkalla koneelle toisella bussilla.

 

 

ps: meilläkin pitää olla duunia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy myöntää että itseäkin joskus mietityttänyt se että kellä on valta tuossa koneiden paikottamisessa. Voisi tietysti kuvitella että 'parkkeeraus' putkeen on kalliimpaa kuin ulkostandille.  ;D tässä voisikin tehdä vertailun parkki hinnoista verrattuna auton parkkeeraus kentällä / koneen platan puolella.

 

MD-80 reissuilla Rovaniemi-Helsinki toi takaovesta kulkeminen oli aika yleistä silloin aikoinaan kun oli erillinen kotimaan alue ja ulkomaa, eli n. portin 20 paikkeilla passit tarkastettiin. Ainakin itsellä kävi useinkin se että kone tuli putkille 22-> ja siitä sitten takaoven kautta bussiin, näkyi kyllä keulassa kiireisillä eturivin paikkalaisilla mukavia ilmeitä heidän havaittuaan olevansa 'väärässä päässä'

 

Näin äkkiä en tosin muista että kertaakaan tuolla tavalla koneeseen olis tullu sisälle mentyä. Siis takaovea on tullut kyllä monilla kentillä mukaan lukien Helsinki-Vantaa käytettyä mutta silloin on molemmat reitit olleet käytössä eli ulko standilla oltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuossa perjantai-iltana noita ulkomaan lähteviä katselin niin oli merkattu lähteväksi portilta 32, aamuksi oli sitten vaihtunut 31D:ksi. Samoin tämän aamun AY831:lle oli eilen illalla merkattu tuo sama 32. Liekö tämä joku "defaultti-portti" tuolle aamun Lontoon koneelle, joka sitten syystä tai toisesta oli vaihdettu ulkopaikaksi. Tosin, kun tässä muistelen niin kone oli mennessä enintään puolillaan ja palatessa täyttöaste oli n. 25-30% ??? Että voihan tuossa piillä jotain talouskysymyksiä, ei kannata muutaman halpa-lippulaisen(eli mm. minun :-[) takia röörin käytöstä maksaa, ja kun matkassa ei ollut ketään, jolle portaiden kapuaminen tms. olisi tuottanut tuskaa niin mikä ettei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo kukaan tarjonnut vielä maksua mulle ;D

Kokeilepa joskus huvin vuoksi pyytää "lennän-kerran-vuodessa-lomakohteeseen-turistilta" parin euron maksu: "... vai oliko sulla kuukausikortti?"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos lasketaan tota hintaa. Koska lentokoneella lyhyin pysäköinniksi laskettava aika on 2 tuntia niin lasketaan sitten sen mukaan

 

autolla

Lyhytaikainen pysäköinti P1–P5-alueilla maksaa 1 €/20 min.

2h =  6 €

5H =15€

 

ja ku jaetaan toi sit istuinta kohti tulee 15 / 5 =3 €/istuin

 

Lentokoneella

Pysäköinnin ollessa yli kaksi tuntia ja korkeintaan viisi tuntia

paikoitusmaksu on 1,31 EUR jokaiselta ilma-aluksen suurimman

sallitun lentoonlähtöpainon (MTOW) alkavalta 1000 kilolta.

Alin maksu on tuolloin kuitenkin 5,22 EUR.

 

Otetaan nyt vaikka Airbus 320 Suurin lentoonlähtöpaino (kg)  75 500

eli 76 * 1,31 =99,56

Per istuin 125 (2 lentäjää+3 emoa+120) =0,796 €/istuin

 

E170 Suurin lentoonlähtöpaino (kg)  34 450

eli 35 * 1,31 = 45,85

jos toi jaetaan per penkki eli 80 ( 2 lentäjää + kaks emoa+ 76 paikkaa) 0,57 €/istuin

 

Tietysti jos otetaan ajatuksena joko laittaa tuo oma VW Golf sinne kentän puolelle tulee siitä hiukan halvempi tai sitten jos lasketaan montako paikoitus ruutua tuo A320 P1 hallista veisi ::)

 

Niin vielä tällainen maininta löytyi

 

Yöajalta klo 2130-0600 LMT ei peritä paikoitusmaksua eikä

yöaikaa lasketa paikoituksen kokonaiskestoon, kun paikoitus

kestää alle 24 tuntia.

 

Ja mitä tästä opimme, a) älkää antako Antille liikaa aikaa miettiä asoita ja b) Bambukepillä pysäköinti Helsinki-Vantaalla on edullisinta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Otetaan nyt vaikka Airbus 320 Suurin lentoonlähtöpaino (kg)  75 500

eli 76 * 1,31 =99,56

Per istuin 125 (2 lentäjää+3 emoa+120) =0,796 €/istuin

 

Ja mitä tästä opimme, a) älkää antako Antille liikaa aikaa miettiä asoita ja b) Bambukepillä pysäköinti Helsinki-Vantaalla on edullisinta  ;D

 

A320:ssä on kyllä 159 paikkaa nykyisin (ja ennenkin selvästi enemmän kuin 120), eli laskutavallasi 165 paikkaa (=159+2+4emoa), joten pysäköinti per istuin ~0,60€ ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttuni oli tulossa Air Finlandilla etelästä ja se sanoi: että kun he olivat putkella etuovea ei saatu auki.Ja että poistuivat keskiovesta no mutta kuinkas putki saadaan "ajettua"keskiovelle käsikäytöllä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillekin putkipaikoille on ainakin maalattu pysähtymisviiva 757:n kakkosovea varten, tiedä sitten, voiko sitä käyttää. Ulkostandeillahan portaat on keskiovella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A320:ssä on kyllä 159 paikkaa nykyisin (ja ennenkin selvästi enemmän kuin 120), eli laskutavallasi 165 paikkaa (=159+2+4emoa), joten pysäköinti per istuin ~0,60€ ;)

 

:D Kiitos Ari, katsoin nuo tiedot vain Finnairin laivaston sivuilta niin siitä tuo pieni erhe. Eli lopputulos on pitkälti se että suurin piirtein sama hinta per istuin :D

 

Tuohon 57 asiaan niin eikös ainakin määrätyt putket ole sellaisia et niissä on riittavasti tilaa jotta pitkäsääri saadaan ajettua sen verran eteenpäin jotta 2 ovelta päästään putkeen, käisttääkseni Seutulan putket eivät liiku terminaalista pois päin. Eli luultavasti joko AF kone on omin voimin tai sitten hinattu hiukan eteenpäin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

käisttääkseni Seutulan putket eivät liiku terminaalista pois päin.

 

Joo nykyään ei taida yksikään liikkua pituussuunnassa, aiemmin se fillaroitu (oliko nyt 24?) liikkui vähän miten tahtoi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden pysäköinti Schengen-alueelle on kaiketi edelleen Hki-Vantaalla melko kinkkistä. Putkia on vähän, ja ison osan niiden kapasiteetista vievät laajarungot.

Kaiketi useimmiten pysäköintiin vaikuttaa juuri tuo koneen käyttö. Jos kyseessä on kääntö non-Schengen --> Schengen tai toistappäi, on kone helpoin pistää ulkoriviin. Se, että pannaan vaan johonkin putkeen ja kuskataan saapuvat tai lähtevät matkustajat bussilla, on putkien "väärinkäyttöä", kun varmasti olisi putkipaikalle tyrkyllä kone joka voi käyttää putkea molempiin suuntiin... Tosin joskus siihenkin mennään...

Pysäköintipaikkoja ei muuten jaeta "first-come-first-served"-periaatteella, vaan varsinkin ruuhkahetket suunnitellaan tarkkaan. Eli jos tulet satunnaisella lennolla ja ihmettelet miksi ulkoriviin vaikka putkia on vapaana, muista, että olet vain osana suuuuuurta palapeliä, ja nyt napsahti bussikeikka... ;D;) Saattaa, olla, että putkia "kovemmin tarvitsevat" lennot tulevat juuri omasi jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden pysäköinti Schengen-alueelle on kaiketi edelleen Hki-Vantaalla melko kinkkistä. Putkia on vähän, ja ison osan niiden kapasiteetista vievät laajarungot.

 

Tarkoitit varmaan non-Schengen puolta? Laajarunkoja Schengenin puolella kulkee harvakseltaan.

 

Ison osan putkista laajarungot vievät vain iltapäivällä kun aasialaiset palaavat ja kääntyvät. Keskellä päivää ja aamulla on hyvin tilaa widebodyjen puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos tulet satunnaisella lennolla ja ihmettelet miksi ulkoriviin vaikka putkia on vapaana, muista, että olet vain osana suuuuuurta palapeliä, ja nyt napsahti bussikeikka... ;D;) Saattaa, olla, että putkia "kovemmin tarvitsevat" lennot tulevat juuri omasi jälkeen.

 

Näinhän se varmasti on. Tosin kun tuo paluulentoni tuli tosiaan lauantaina n. klo. 23.20 niin ei tuolla varmaan enää selän takana ollut putkille ryysistä. Kuten täällä on jo tuumailtu niin varmaankin tuolle koneelle oli seuraavaksi vuorossa muuta kuin non-Schengen käyttöä.

 

Minulle nuo bussireissut kyllä sopivat, ei sinne platalle näin siviilinä pääse muutenkaan turhan usein pyörimään. Tosin tuossa joskus 80-luvulla päästiin kaverini kanssa kiertämään vähän laajempi kierros. Lähetettiin ilmailulaitokselle kirje, että haluttais päästä tutustumaan kentän toimintaan ja lupa irtosi. En muista miehen titteliä mutta taisi olla nimeltään Niilo Törhönen(?) kun meitä sitten kierrätti. Haahuiltiin lennonjohdot, paloasemat, Finnairin hallit (päästiin myös ohjaamoihin pällistelemään), VIP-tilat jne. jne. Huipennuksena tietenkin hurjastelua kiitoradalla laitoksen Ladalla 8) Päätteeksi rupattelua ja kevyttä naposteltavaa henkilökunnan kahviossa/ruokalassa. Oli ne aikoja ne ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään