Guest arttula

Oletko elinluovuttaja ?

105 viestiä aiheessa

Terve

Tuli tuossa mieleen tällainen kysely. Haettiin viime yönä eräältä luovuttajalta elimiä, joita nyt täällä Helsingin Kirurgisessa sairaalassa siirretään. Maksa siirrettiin jo viime yönä, ja nyt on toinen munuaissiirto meneillään. Vielä yöllä tulee uusi toinen maksansiirto kiitolliselle potilaalle.

Elinluovutustestamentteja (=kortteja) saa mm. apteekeista. Ellei sellaista käsiin osu, kannattaa keskustella lähiomaisten kanssa valmiiksi tuollainenkin mahdollisuus, niin he sitten tietävät oman kantasi, jos huonosti käy. Luovutuselimistä on aina pulaa, ja potilaat, jotka niitä saavat ovat usein kuolemansairaita, ja vain uusi, toimiva elin pelastaa heidän henkensä.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kortti löytyy....

Luuydintäkin olisin kerran antanut, mutta kalkkiviivoilla hylkäsivät, pirulaiset...  ;) Hyytymistekijät pielessä, hematologin mukaan mulla vois olla vaikka Marevan -lääkitys....  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kortti on täytetty ja kulkee mukana lompakossa. Mutta jos vaan yhtään Monty Pythonin jätkien näköisiä tyyppejä tulee ovelle sahoineen ja veitsineen, niin en avaa ;D

Meininki on vielä testamentata koko kroppa tutkimuskäyttöön, mutta siihen ei vissiin vielä saa korttia apteekista. Ja tämmöinenkin kortti vielä köytyy: http://www.siviilihautajaiset.fi/ohjeet

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä Kaliforniassa on elintenluovutus tehty todella helpoksi. Ajokortissa on paikka tarralle, johon voi halutessaan liimata "donor" tarran.

Tosin... omassa kortissa tuota tarraa ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vain. Lappu on ollut lompsassa jo vuodesta -86!

Joku saa sitten joskus rasvattoman maksan ja puhtaat munuaiset... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vain. Lappu on ollut lompsassa jo vuodesta -86!

Joku saa sitten joskus rasvattoman maksan ja puhtaat munuaiset... ;D

En, kukaan ei tule saamaan rasvaista maksaani  eikä likaisia munuaisiani.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä olen elintenluovuttaja. Kortti on aina mukanani. Tosin tässä iässä silmien sarveiskalvot taitavat olla ainoat kelvolliset elimet. Verta olen luovuttanut 22 kertaa. Kerran minut kutsuttiin yöllä Kivihakaan verenluovutuksen. Siellä minulle kerrottiin, että vereni menee lapselle. Kotimatkalla olin hyvin onnellinen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin aiemmin luovuttelin verta useamman kymmenen kertaa, mutta krooninen maksasairaus päätti sen harrastuksen. Elinluovutustestamenttikin on lompakossa, mutta todennäköisempää on että olen aikaisemmin vastaanottaja kuin luovuttaja, elintenluovutus saa multa ison  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko viilata pilkkua hieman. En ole elinluovuttaja. Kaikki elimet ovat vielä tukevasti omassa käytössä. Kortti on tosin täytettynä lompakossa, joten ehkäpä joskus tulevaisuudessa.

Verta on tullut luovutettua moneen kertaan. Veriryhmä kun on O Rh-, niin aina tuntuu kelpaavan. Soittelevat perään, jos en ole vähään aikaan käynyt.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Qkwiik qkwiik... Viilataan lisää: Verikin on eräänlainen elin, joten olet kuitenkin elinluovuttaja 8)

Arttu

Pakko viilata pilkkua hieman. En ole elinluovuttaja. Kaikki elimet ovat vielä tukevasti omassa käytössä. Kortti on tosin täytettynä lompakossa, joten ehkäpä joskus tulevaisuudessa.

Verta on tullut luovutettua moneen kertaan. Veriryhmä kun on O Rh-, niin aina tuntuu kelpaavan. Soittelevat perään, jos en ole vähään aikaan käynyt.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Qkwiik qkwiik... Viilataan lisää: Verikin on eräänlainen elin, joten olet kuitenkin elinluovuttaja 8)

Arttu

Luovutan. En ala lääkärin kanssa kinaamaan näin elimellisistä asioista  ;D

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin vanhan käppänän elimiä tuskin kenellekään siirrettäisiin... mutta jos kuolen luonnollisesti ilman ruumiinavauksen tarvetta enkä ole turhan alipainoinen tms, niin ruumiinluovutustestamentin sanamuoto on nykyisen lain mukaan vapaa.

Kunhan siinä mainitaan Yliopiston anatomian laitos ja varmuuden vuoksi allekirjoituksen todistaa pari ulkopuolista henkilöä, jotka toteavat että allekirjoitusajankohtana olen ollut ns. järjissäni, niin mikään (ei myöskään omaisten tahto) ei taida estää ruumiin luovutusta tutkimuskäyttöön. Helppoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulema näistäkin suurinosa menee lääkiksen opiskelijoille, jotka saattavat läpällä silpoa nännit, jos ei ole muuta tekemistä tunnilla. Hyöty aika lähellä nollaa..

Hevosmiesten tietotoimiston uutisia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Joo, suurin osa menee "opetukseen", eli tulevien lääkäreiden anatomian kurssille. Vainajia kuitenkin kohdellaan kunnioittavasti, eikä "nännien silpomista" suvaita.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tietää edes tämä asia :-[ Minä hakea heti maanantai apteekista tämä kortti ja sitten olla elinluovuttaja ;)

Minun työpaikan henkilöt käydä 2006 SPR talossa luovuttamassa veri ja minua ei huolita kun ei olla riittävä paino :(

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Cathy !

Elinluovuttaja on henkilö, joka "testamenttaa" elimensä (useimmiten sydän, keuhkot, maksa ja munuaiset, sarveiskalvot) luovutettaviksi oman kuolemansa jälkeen sairaille ihmisille, jotka kipeästi tarvitsevat siirtoelimiä. Suomessa on tuhansia, jotka elävät keinomunuaishoidon varassa koko ajan. Heille on maailman suurin lahja, jos saavat siirtomunuaisen (=aivokuolleelta luovuttajalta saadun munuaisen), jolla he voivat jatkaa normaalia elämää ilman jatkuvia dialyyseja ja muita hoitoja. Maksan sairauteen ei ole olemassa yhtä hyviä hoitoja, joten jos maksa vioittuu vakavasti, ainut keino pelastaa henki on maksansiirtoleikkaus. Sama koskee sydäntä ja keuhkoja.

Itse katson, etten tarvitse elimiäni enää kuoleman jälkeen, joten jos niistä on hyötyä jollekin muulle, olisin iloinen, että ne käytettäisiin hyödyksi.

Arttu

En tietää edes tämä asia :-[ Minä hakea heti maanantai apteekista tämä kortti ja sitten olla elinluovuttaja ;)

Minun työpaikan henkilöt käydä 2006 SPR talossa luovuttamassa veri ja minua ei huolita kun ei olla riittävä paino :(

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Luovutan verta n. 2krt / v. Elimiä suostun luovuttamaan myös.

Eräässä opinahjossa eräs opettaja ei luovuta syystä, että hän ei halua omalla verellään tai elimillään auttaa rattijuoppoa (,joka vielä on mahdollisesti tappanut toiminnallaan jonku sivullisen - kaverilla on siis huonoja omakohtaisia kokemuksia rattijuopon uhrista lähipiirissään). Hän lupasi ryhtyä luovuttajaksi mikäli hänelle taattaisiin, että hänen elimillään ei "paikata" juoppoa tappajaa. Aina joskus tulee itsekin pohdittua samaa. Onhan se hiton pieni mahdollisuus ja todennäköisyys, että oma veri tai elimet joutuisivat edellämainitunlaiselle uhrille, mutta mahdollisuus on olemassa...

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Luovutustestamentti lompakossa!

Luovuttanut "elimiä" 61 kertaa eli verikin on yksi elin ja tärkeä onkin vaikka ajatus veri=elin vaatii pientä pohdintaa?!

KoskenPilotti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Cathy !

Elinluovuttaja on henkilö, joka "testamenttaa" elimensä (useimmiten sydän, keuhkot, maksa ja munuaiset, sarveiskalvot) luovutettaviksi oman kuolemansa jälkeen sairaille ihmisille, jotka kipeästi tarvitsevat siirtoelimiä. Suomessa on tuhansia, jotka elävät keinomunuaishoidon varassa koko ajan. Heille on maailman suurin lahja, jos saavat siirtomunuaisen (=aivokuolleelta luovuttajalta saadun munuaisen), jolla he voivat jatkaa normaalia elämää ilman jatkuvia dialyyseja ja muita hoitoja. Maksan sairauteen ei ole olemassa yhtä hyviä hoitoja, joten jos maksa vioittuu vakavasti, ainut keino pelastaa henki on maksansiirtoleikkaus. Sama koskee sydäntä ja keuhkoja.

Arttu

Hei Arttu

Kiitos tiedosta. Minä löytää myös Internet paljon tietoa  ;).

Itse katson, etten tarvitse elimiäni enää kuoleman jälkeen, joten jos niistä on hyötyä jollekin muulle, olisin iloinen, että ne käytettäisiin hyödyksi.

Eihän me vielä kuolla............Eihän? Me olemme nuoria ;)

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, eihän me ihan vielä - toivottavasti. Monta sukellusta vielä tekemättä monessa paikassa. Ja sitten kun on niin paljon ikää, että on kaikki jo kokenut, eivät elimet enää kelpaa kenellekään. Mutta ihan varmuuden vuoksi vaan tuommoinen kortti kannattaa olla...

Arttu

Eihän me vielä kuolla............Eihän? Me olemme nuoria ;)

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monta sukellusta vielä tekemättä monessa paikassa.

:laugh: Et olla kirjoittaa sinun sukellus matka ::). Itse matkustaa maaliskuu aika  ;)

Ja sitten kun on niin paljon ikää, että on kaikki jo kokenut, eivät elimet enää kelpaa kenellekään.

Mikä olla tämä ikä? Voiko minä luovuttaa Suomalaiselle? Tämä tieto ei löytää Internet.

Mutta ihan varmuuden vuoksi vaan tuommoinen kortti kannattaa olla...

Mikäli saada tehdä luovutus......Hakea heti tämä kortti apteekista  :).

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Luovutan verta n. 2krt / v. Elimiä suostun luovuttamaan myös.

Eräässä opinahjossa eräs opettaja ei luovuta syystä, että hän ei halua omalla verellään tai elimillään auttaa rattijuoppoa (,joka vielä on mahdollisesti tappanut toiminnallaan jonku sivullisen - kaverilla on siis huonoja omakohtaisia kokemuksia rattijuopon uhrista lähipiirissään). Hän lupasi ryhtyä luovuttajaksi mikäli hänelle taattaisiin, että hänen elimillään ei "paikata" juoppoa tappajaa. Aina joskus tulee itsekin pohdittua samaa. Onhan se hiton pieni mahdollisuus ja todennäköisyys, että oma veri tai elimet joutuisivat edellämainitunlaiselle uhrille, mutta mahdollisuus on olemassa...

LND

Sanoisin, että tuollainen on aika kaukaa haettu perustelu. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus saattaa tulla ongelmia, jos geeniperimät ovat hyvin erilaiset. Tai ongelmaa lähinnä sopivan vastaanottajan löytymisessä. Kaikki elimet ja vastaanottajat kudostyypitetään, ja pyritään löytämään mahdollisimman sopiva elin. Jos luovuttajan geeniperimä on hyvin erilainen, saattaa sopivan yhdistelmän löytämisessä mennä hetki. Pohjoismaissa toimii yhteinen "elinpankki", johon kaikki elimiä tarvitsevat kirjataan, ja toisaalta kaikki irtonaiset elimet. Viimeksi siirrettiin tanskalainen maksa tuossa keskiviikko-torstaiyönä suomalaiselle vastaanottajalle.

Arttu

Miksi et voisi? Olethan sinäkin ihminen. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään