Guest arttula

Oletko elinluovuttaja ?

105 viestiä aiheessa

Onko kudostyyppi sitten todennäköisemmin sopiva, jos luovuttaja ja vastaanottaja ovat samaa heimoa? Käsittääkseni kahden suomalaisen genomi eroaa keslimäärin kutakuinkin yhtä paljon toisistaan kuin suomalaisen ja nigerialaisenkin, elleivät kyseiset suomalaiset ihan sukua ole keskenään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kudostyyppi on ideaalisin, jos sekä luovuttaja, että vastaanottaja ovat identtiset kaksoset. Mitä pitemmälle mennään "suvusta ulos", sen enemmän on eroja. Kudostyypityksessä katsotaan vain muutamia tärkeimpiä antigeenejä, joiden pitää matchata mahdollisimman hyvin (esim. veriryhmä, muutamia HLA-antigeenejä). En edes muista mitä kaikkia noista katsotaan, mutta voin ottaa selvää, jos kiinnostaa. Joskus joudutaan kiireellisissä tapauksissa tekemään pieniä poikkeuksia. Silloin hyljintäreaktioiden riski kasvaa.

Arttu

Onko kudostyyppi sitten todennäköisemmin sopiva, jos luovuttaja ja vastaanottaja ovat samaa heimoa? Käsittääkseni kahden suomalaisen genomi eroaa keslimäärin kutakuinkin yhtä paljon toisistaan kuin suomalaisen ja nigerialaisenkin, elleivät kyseiset suomalaiset ihan sukua ole keskenään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ota Arttu selvää ja kerro lisää, minua ainakin kiinnostaa!

Toi mitä kirjoitit eri kudostyyppien eroavaisuuksista pisti minut miettimään niitä jotka ostavat esimerkiksi munuaisen "pimeiltä markkinoilta".

Sanotaan nyt vaikka Brasilialainen luovuttaja myy munuaisen amerikkalaiselle potilaalle niin eikö hylkimisreaktion riski ole melkoinen?

Vai onko nuo pimeät markkinat joku satu jonka olen ottanut todesta?

Cathy; ihmisen kroppa alkaa rapistua jo parin kympin jälkeen. Arttu tarkoittanee ikää jolloin alkaa tuo montunreuna jo muutenkin olla lähellä, OLETAN että eläke ikä ja paljon päälle! ;)

Käy vain hakemassa apteekista se kortti!

petri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, kysellään huomenna töissä lisää. Luulen, että nuo "pimeiltä markkinoilta" ostetut muniaiset tosiaan saattavat olla mitä vain. Ehkä ainoastaan veriryhmä täsmää, muu onkin sitten sinne päin, jos yleensä lainkaan. Suomessa onneksi asiat ovat niin hyvin, että ihan heti ei tarvitse noita mennä ostelemaan.

Tuo elinluovutuskortti tosiaan on vain ohjeellinen. Mikäli sellainen löytyy, mutta omaiset ovat ehdottomasti luovutusta vastaan, ei elimiä oteta. Tärkeintä siis tehdä lähiomaisille ennalta selväksi, mikä on oma kanta elinluovutukseen pahimman sattuessa. Toivottavasti kukaan täällä pyörivistä ei kuitenkaan joudu tuon kysymyksen eteen tositilanteessa.

Arttu

Ota Arttu selvää ja kerro lisää, minua ainakin kiinnostaa!

Toi mitä kirjoitit eri kudostyyppien eroavaisuuksista pisti minut miettimään niitä jotka ostavat esimerkiksi munuaisen "pimeiltä markkinoilta".

Sanotaan nyt vaikka Brasilialainen luovuttaja myy munuaisen amerikkalaiselle potilaalle niin eikö hylkimisreaktion riski ole melkoinen?

Vai onko nuo pimeät markkinat joku satu jonka olen ottanut todesta?

Cathy; ihmisen kroppa alkaa rapistua jo parin kympin jälkeen. Arttu tarkoittanee ikää jolloin alkaa tuo montunreuna jo muutenkin olla lähellä, OLETAN että eläke ikä ja paljon päälle! ;)

Käy vain hakemassa apteekista se kortti!

petri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole  :) Tuskimpa edes kovin nuoet henkilöt saa olla? Mutta jos saa olla niin kortti mukaan, en minä mun elimillä mitään tee haudassa... Yhdyn samaan: toivottavasti kukaan täältä ei joudu seemoiseen tilanteeseen  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vain saa olla. Tosin alle 18 v tarvitsee joka tapauksessa vanhempiensa suostumuksen, ennen kuin mitään otetaan talteen. Kannattaa siis ottaa asia puheeksi (ihan positiivisessa hengessä...), kuten kaikkien muidenkin lähiomaistensa kanssa.

Noista kudostyypityksistä. Kaikista siirtoelintä odottavista otetaan laajat näytteet, jotka sisältävät veriryhmän, HLA-tyypin (eräs kudostyypin osa). Noita HLA-alatyyppejä tunnetaan n. tuhannen kappaletta, ja niiden esiintyvyys vaihtelee eri puolilla maailmaa. Kuten aiemmin kirjoitin, mitä läheisempi sukulainen on, sitä todennäköisemmin kudostyypit ovat vastaavia. Tosin maksan, keuhkojen ja sydämen osalta ei noita luovuttajien kudostyyppejä ehdiotä tutkimaan, vaan silloin mennään ihan veriryhmän mukaisesti. On tehty jopa veriryhmän vastaisiakin siirtoja, mutta niiden siirteiden pitkäaikaisennuste on selkeästi huonompi, kuin sopivammalla kudostyypillä tehdyillä. Joskus vaan on niin pakkotilanne, ettei muuta voida. Munuaiset säilyvät jääkaapissa kauemmin, ja siksi niistä ehditään tekemään tarkempi kudostyypitys. Sen mukaan valitaan sitten sopivat vastaanottajat. Suomessa asuu lukuisia ulkomaalaistaustaisia ihmisiä, joita heitäkin on odottamassa sopivaa siirtoelintä. Eli vaikka itselläkin olisi ulkomaisia geenejä, ei elimet silti mene hukkaan.

Arttu

En ole  :) Tuskimpa edes kovin nuoet henkilöt saa olla? Mutta jos saa olla niin kortti mukaan, en minä mun elimillä mitään tee haudassa... Yhdyn samaan: toivottavasti kukaan täältä ei joudu seemoiseen tilanteeseen  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

J

. Toivottavasti kukaan täällä pyörivistä ei kuitenkaan joudu tuon kysymyksen eteen tositilanteessa.

Arttu

Kerroin omalle äidilleni että jos jotain sattuu esimerkiksi koko perheelle niin mitä voi, otetaan talteen, loput tuhkataan ja purkkeihin... Mamma, silloin 75 vee, oli mennä sokkiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahdetaanko edes alaikäisten vanhemmilta kysyä lupaa elinten talteenotosta?

Ollin ja muiden kannattaa ainakin puhua vanhempien kanssa aiheesta, te varmasti tunnette vanhempanne niin hyvin ettette puhu aiheesta väärällä hetkellä... kuten eräs... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kysytään, ja ei oteta, ellei lupaa saada. Meillä on kuitenkin lukuisia lapsia siirtolistalla, jotka tarvitsevat uuden sydämen, maksan tai munuaisen. Aikuisilta saadut varaosat ovat kooltaan liian suuria, joten usein ainut vaihtoehto saada uusi elin lapselle on lapsiluovuttajalta. Tuollainen kysymys on aina hankala sekä lapsen vanhemmille, että myös sitä kysymään joutuvalle lääkärille tai hoitajalle.

Arttu

Mahdetaanko edes alaikäisten vanhemmilta kysyä lupaa elinten talteenotosta?

Ollin ja muiden kannattaa ainakin puhua vanhempien kanssa aiheesta, te varmasti tunnette vanhempanne niin hyvin ettette puhu aiheesta väärällä hetkellä... kuten eräs... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse luovuttelen verta säännöllisesti. Viimeksi oli veriarvot sen verran hyvät että meinasivat lusikalla kaapia sen veren mun suonista  ;D Lääkäri joskus sanoi että joko luovutat tai syöt ohennuslääkkeitä. Luovuttaminen veti kuitenkin helposti pitemmän korren. On sitten ainakin hyödyksi jollekin jossain. Helppo luovuttaa kun isälläkin on jo kai yli 200 luovutuskertaa.  :thmbup:

Testamenttia ei vielä ole. Pitää ottaa mukaan kun seuraavan kerran apteekkiin on asiaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seuraavan kerran kun manaatte verojanne niin muistakaa mitä saamme lähes ilmaiseksi! Sitä vain ei tule ajatelleeksi miten tärkeää työtä meidän taustalla kokoajan tehdään ja vielä meidän hyväksi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ! Maksetaan minulle palkkaa ! ;D:-[

Arttu

Seuraavan kerran kun manaatte verojanne niin muistakaa mitä saamme lähes ilmaiseksi! Sitä vain ei tule ajatelleeksi miten tärkeää työtä meidän taustalla kokoajan tehdään ja vielä meidän hyväksi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Over my dead body! ;D

Tai en ole siis vielä, kun en ajatellut vielä heittää vitosia... Mutta kaipa tuollaisen sopparin voisi tehdä jo nyt... Lääketieteen opetuskäyttöä tarvitsee vähän miettiä, ne jutut eivät ole olleet kovin kauniita kuunnella kun kaverit lääkiksestä kertoivat obduktio-luennoistaan... Tai mitäs väliä sillä enää siinä vaiheessa on, saapahan ilmaisen tuhkauksen pari vuotta kuoleman jälkeen (vaikkakin balsamoituna ja pieninä paloina ämpärissä). :P

Verta tulee luovitettua kolme-neljä kertaa vuodessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään nappasin veripalvelusta tuon elinluovutuskortin mukaan. Lisäksi tilasin tietopaketin luuydinluovuttajarekisteriin liittymistä varten  :)

terv. Olli - viides verenluovutuskerta takana  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parikymmentä verenluovutusta takana. Piti pitää monen vuoden tauko, koska Yhdysvalloissa asuminen on veripalvelun mielestä vaarallista. (Niinhän se onkin, monestakin syystä ;D.) Näemmä veribarometrin mukaan juuri minun vertani tarvittaisiin tänään. Olen myös luuytimenluovuttajarekisteriinkuuluja. Elinluovutustestamentti tuli tehtyä jo 80-luvulla (missähän se mahtaa nyt olla :-[).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, eipä ole minullakaan mitään asiaa verenluovutukseen pitkiin aikoihin. 6 kk malaria-alueella pitää huolen siitä... :-\

Parikymmentä verenluovutusta takana. Piti pitää monen vuoden tauko, koska Yhdysvalloissa asuminen on veripalvelun mielestä vaarallista. (Niinhän se onkin, monestakin syystä ;D.) Näemmä veribarometrin mukaan juuri minun vertani tarvittaisiin tänään. Olen myös luuytimenluovuttajarekisteriinkuuluja. Elinluovutustestamentti tuli tehtyä jo 80-luvulla (missähän se mahtaa nyt olla :-[).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hehe, en ole elinluovuttaja enkä vertakaan ole luovuttanut kuin tutkimuksiin. Mutta täällä kun kerran niitä on, niin olisko kellään vapaata ja toimivaa haimaa luovutettavaksi ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole mitään vielä.. Verta on luovutettu vain haavoista. Noh, eipä tässä mitään kiirettä ole testamenttia tekemään  :laugh:

Heräsi myös kymysys: Pystyykö elintä siirtämään jatkuvasti eteenpäin? Että yksi elin kiertää kymmeniä, vaikka satojakin vuosia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ei pysty. Kerran siirrettyä elintä ei siirretä eteenpäin. Jotkut vastaanottajat sen sijaan saattavat joutua useampaankin elimenvaihtoon, jos tulee hylkimisreaktio, jota ei saada hallintaan.

Arttu

Ei ole mitään vielä.. Verta on luovutettu vain haavoista. Noh, eipä tässä mitään kiirettä ole testamenttia tekemään  :laugh:

Heräsi myös kymysys: Pystyykö elintä siirtämään jatkuvasti eteenpäin? Että yksi elin kiertää kymmeniä, vaikka satojakin vuosia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jos tulee hylkimisreaktio

Se ilmeisesti tulee aina (diabeetikoille -> jos niille siirretään jonkun toisen haima), ainakin olen kuullut niin. Siksi tämä onkin niin pirun vaikeaa :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tule aina, jos tarkoitat noin yleisesti elinsiirtoja. Jotkut ovat porskuttaneet uuden munuaisensa kanssa jo kymmeniä vuosia. Ja hylkimisenestolääkkeet kehittyvät valtavaa vauhtia: tehokkaampia ja vähemmän haittavaikutuksia. Noita haiman saarekesolusiirtoja on tehty maailmalla, ja niissäkin päästään koko ajan parempiin tuloksiin. Haiman kohdalla on vaan se ongelma, että alkuperäisen diabeteksen aiheuttaja ei ole hävinnyt minnekään (mikä ikinä se onkaan), ja siirretyt saarekesolutkin "sairastuvat" - ainakin toistaiseksi. Suomessa on ilmeisesti tarkoitus aloittaa nuo saarekesolusiirrot lähiaikoina, ellei jo ole aloitettu. Nekin tehdään tuolla meillä Kirralla.

Arttu

Se ilmeisesti tulee aina (diabeetikoille -> jos niille siirretään jonkun toisen haima), ainakin olen kuullut niin. Siksi tämä onkin niin pirun vaikeaa :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Njoo, en ala väittelee asiantuntijan kanssa ;) Toivottavasti (jonain päivänä) asiat voisivat olla niin hyvin että meikäläinenkin pääsisi jonkinlaisen koneen puikkoihin  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin eilen yöllä DW-TV:stä elinten testamenttauksesta Saksassa.

Olen verenluovuttaja (vaikkakin vasta kaksi kertaa olen luovuttanut) tulee siitä hyvä mieli itselle, ja pääasia on se, että yhdestä veripussista saadaan "vaihtoveret" KOLMELLE hengelle(Arttu korjaa jos olen väärässä). Elintestamentin aion käydä pikaisesti täyttämässä :thmbup: Miksi jättää omat elimensä matojen ruoaksi, jos voit niillä mahdollisesti auttaa jopa useita ihmisiä elämään pidempään/nauttimaan elämästä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään