Guest arttula

Oletko elinluovuttaja ?

105 viestiä aiheessa

Itselläni suurin syy olla menemättä verenluovutukseen on epätietoisuus; voinko mennä huomenna, onko vointini sellainen? Olenko tarpeeksi terve verenluovutukseen? Onko veressäni jotain vikaa, kelpaako se? Sattuuko se pistoa enemmän jostain muusta syystä? Meneekö koko päivä läskiksi kun minut on imetty kuiviin? Onko luovutuksessa riskejä? Mistä tiedän veriryhmäni? Mihin vereni menee? Miten usein voin käydä?jne jne..

Tää on sarjassamme niitä asioita, joista olisi hyvä kertoa vaikka peruskoulussa enemmän tai vaikka SPR:n tiedotuksissa. Olen pääasiassa kuullut kauhuskenaaroita millainen olo toimenpiteestä tulee eikä se ainakaan menemistä helpota. Toisaalta, olen kohtuullisen avulias tyyppi ja veren luovutus olisi vähin toimenpide mihin suostuisin pelastaakseni esimerkiksi jonkun lapsen hengen..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni suurin syy olla menemättä verenluovutukseen on epätietoisuus; voinko mennä huomenna, onko vointini sellainen? Olenko tarpeeksi terve verenluovutukseen? Onko veressäni jotain vikaa, kelpaako se? Sattuuko se pistoa enemmän jostain muusta syystä? Meneekö koko päivä läskiksi kun minut on imetty kuiviin? Onko luovutuksessa riskejä? Mistä tiedän veriryhmäni? Mihin vereni menee? Miten usein voin käydä?jne jne..

http://www.veripalvelu.fi

Siitä voinnista luovutuksen jälkeen. Sehän on perin yksilöllistä, itselläni ei koskaan tullut mitään erityistä, ehkä lievä heikotus tai sitten sekin oli mielikuvituksen puutetta...  :P Kahvia ja pullaahan sieltä saa heti luovutuksen jälkeen niin olokin korjaantuu....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö, rupesi jänistämään, mä huomasin!!  ;D

Joo, oikea syyhän oli siis se, että joku hienohelma Lähdesmäki halusi väkisellä koeajamaan jotain korean ihmettä. Sitten, kun se tirautti itkun, ei auttanut muu kuin jättää velvollisuudet tekemättä...  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, oikea syyhän oli siis se, että joku hienohelma Lähdesmäki halusi väkisellä koeajamaan jotain korean ihmettä. Sitten, kun se tirautti itkun, ei auttanut muu kuin jättää velvollisuudet tekemättä...  8)

;D  ;D  ;D

Noh noh, itse rupesit jo lainalaskelmia tekemään, että mitenkähän paljon sitä Kiiaa pitäis lyhentää kuussa....?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä epätietoisuutta aiheuttavat asiat ovat toisaalta mahtava syy mennä verenluovutukseen, siellä varmasti selviää vastaukset noihin kaikkiin epätietoisuutta aiheuttaviin asioihin  :thmbup:

Eli niskasta kiinni ja verenluovutukseen jos mieli yhtään sinne tekee, itse olen käynyt luovuttamassa verta noin kymmenkunta kertaa ja henkilökunta on aina ollut todella ystävällistä ja asiantuntevaa.

Monia syitähän varmasti on, jonka vuoksi ei välttämättä sillä kertaa voi luovuttaa, mutta niissäkin tapauksissa ainakin se syy selviää, esim. liian alhainen hemoglobiiniarvo ja mukaan lykätään rautatablettia. Tärkeintähän on halu auttaa ja että ainakin käy siellä.

Suosittelen ja kaveri vielä mukaan  :)

Tää on sarjassamme niitä asioita, joista olisi hyvä kertoa vaikka peruskoulussa enemmän tai vaikka SPR:n tiedotuksissa. Olen pääasiassa kuullut kauhuskenaaroita millainen olo toimenpiteestä tulee eikä se ainakaan menemistä helpota. Toisaalta, olen kohtuullisen avulias tyyppi ja veren luovutus olisi vähin toimenpide mihin suostuisin pelastaakseni esimerkiksi jonkun lapsen hengen..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.veripalvelu.fi

Siitä voinnista luovutuksen jälkeen. Sehän on perin yksilöllistä, itselläni ei koskaan tullut mitään erityistä, ehkä lievä heikotus tai sitten sekin oli mielikuvituksen puutetta...  :P Kahvia ja pullaahan sieltä saa heti luovutuksen jälkeen niin olokin korjaantuu....

Kiitoksia.. Harmillisen epäselvää tekstiä näin maallikkolle  :-\ Jos olen syönyt eilen yhden allergia- ja särkylääkkeen niin voinko mennä tänään? Entä jos on tullut juotua pullo koskenkorvaa toissapäivänä ja vielä pelottaa ja liskot juoksee unissa  ;D? HUOM: Nämä esimerkkejä!

Mutta epäselviin kysymyksiin ja omaan  luovutustilanteeseen vastataan varmaan luovutuspisteessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia.. Harmillisen epäselvää tekstiä näin maallikkolle  :-\ Jos olen syönyt eilen yhden allergia- ja särkylääkkeen niin voinko mennä tänään? Entä jos on tullut juotua pullo koskenkorvaa toissapäivänä ja vielä pelottaa ja liskot juoksee unissa  ;D? HUOM: Nämä esimerkkejä!

Mutta epäselviin kysymyksiin ja omaan  luovutustilanteeseen vastataan varmaan luovutuspisteessä?

Ennen luovutusta vastataan terveydentilakyselyyn jossa nämä asiat tulee käytyä läpi. Huomaa että Kyllä-vastaukset eivät automaattisesti estä luovutusta mutta ne on sitten sellaisia asioita joista jutellaan hoitajan kanssa tarkemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennen luovutusta vastataan terveydentilakyselyyn jossa nämä asiat tulee käytyä läpi. Huomaa että Kyllä-vastaukset eivät automaattisesti estä luovutusta mutta ne on sitten sellaisia asioita joista jutellaan hoitajan kanssa tarkemmin.

No tuoltahan löytyikin vastaus kaikkiin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Taidanpa mennä luovuttamaan elämäni ensimmäisen kerran  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuoltahan löytyikin vastaus kaikkiin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Taidanpa mennä luovuttamaan elämäni ensimmäisen kerran  :thmbup:

Hienoa Risto ! :thmbup: Lisää tämänkaltaisia rohkeita ensikertalaisia tarvitaan. Ei tuo luovutus ole juuri normaalia verinäytteenottoa kummoisempaa - paitsi tuosta saa itselleen todella hyvän fiiliksen. Jos pelkää heikotusta luovutuksen jälkeen, kannattaa nauttia runsaasti nestettä (ei, ei olutta... :P) ennen ja jälkeen. Tällöin verisuoniston hydraulipaineet eivät pääse liiaksi laskemaan. Sehän toimii, kuin hydraulijärjestelmä. Jos nestettä on alunperin hieman liian vähän (niin, ettei punainen valo ihan vielä kuitenkaan pala), pienikin nesteen vähennys saattaa saada valon vilkuttamaan. Täydestä järjestelmästä voi hyvin laskea enemmän nestettä.

Ja tosiaan veripalvelun tiskillä kaikkiin aiheeseen liittyviin askarruttaviin kysymyksiin vastataan auliisti.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tulihan sitä sitten vihdoin käytyä. Muistelin, että edellisestä kerrasta olisi mennyt reipas pari vuotta, mutta siitä olikin neljä  :-[  :thmbdn:

Nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja ruveta käymään säännöllisesti. Kun se on kuitenkin tuossa suht lähellä tuo veripalvelu taas, niin ei voi edes sillä perustella, miksi ei ole tullut käytyä...

Paljonko Arttu muuten on sellainen hyvä hemoglobiini? Tai pitäisikö kysyä niinpäin, että mikä alkaa olla sellainen yläraja, että aletaan lähennellä jo enemmän haittaa, kuin hyötyä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tulihan sitä sitten vihdoin käytyä. Muistelin, että edellisestä kerrasta olisi mennyt reipas pari vuotta, mutta siitä olikin neljä  :-[  :thmbdn:

Nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja ruveta käymään säännöllisesti. Kun se on kuitenkin tuossa suht lähellä tuo veripalvelu taas, niin ei voi edes sillä perustella, miksi ei ole tullut käytyä...

Paljonko Arttu muuten on sellainen hyvä hemoglobiini? Tai pitäisikö kysyä niinpäin, että mikä alkaa olla sellainen yläraja, että aletaan lähennellä jo enemmän haittaa, kuin hyötyä?

Hyvän mielen sieltä saa ! :thmbup:

Normaali hemoglobiini miehellä on n. 140 - 160 (en nyt muista ihan tarkkoja lukuja, mutta tuonne päin). Hemglobiini riippuu paljon siitä, paljonko olet juonut ennen mittausta. Jos olet runsaassa nestelastissa, hemoglobiinikin on alhaisempi. Kuumana kesäpäivänä taasen saat korkeampia mittaustuloksia. Jos Hb alkaa mennä yli 180:n, alkaa siitä olemaan jo haittaa, koska veri on liian paksua, ja sen liikkuminen pikkusuonissa hidastuu.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Normaali hemoglobiini miehellä on n. 140 - 160 (en nyt muista ihan tarkkoja lukuja, mutta tuonne päin). Hemglobiini riippuu paljon siitä, paljonko olet juonut ennen mittausta. Jos olet runsaassa nestelastissa, hemoglobiinikin on alhaisempi.

Ja mä kun olen ryypännyt jo pari viikkoa putkeen, niin silti oli 168  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä saattaa mennä tyhmien kysymyksien puolelle, mutta miksi tuollainen kysymys: "Oletko asunut yhteensä yli 6 kk Britanniassa 1.1.1980-31.12.1996 välisenä aikana?"? ???

Hullunlehmäntautia tuolla screenataan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatka vaan - kyllä se siitä laskee... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Njäh njäh. 172 kun luovutin kuukausi sitten. Ei sitten näemmä riittänyt kun taas on varastot tyhjinä.  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tosiaankin viimein käytyä luovuttamassa säkillinen verta. Edellinen kerta oli armeija-aikana elokuussa 2002, joten hieman on vierähtänyt edellisestä kerrasta. :-[ Silloinkin pistivät suonen seinämään ja käteen tihkui jalan kokoinen mustelma. Saivat silloin imettyä puoli pussia verta.

Homeglobiini oli 167, kun se edellisellä kerralla oli 146.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Upitaanpa tätä jälleen

Iltasanomista:

Veripalvelun hätävarasto on huvennut olemattomiin

6.2.2008 11:16 

Veripalvelun hätäverivarastot ovat huvenneet kriittiselle tasolle, sillä eri puolilla Suomea on ollut viime aikoina paljon potilaita, jotka tarvitsevat O-negatiivista verta. Suomen Punaisen Ristin mukaan O-punasoluja on Veripalvelun varastossa niin vähän, ettei sairaaloille pystytä toimittamaan potilaiden tarvitsemia punasoluja.

Hätävarastot ovat huvenneet parin viime viikon aikana. Veren tarve on ollut vuoden alkuviikkoina suurta, mutta verenluovuttajia ei ole ollut riittävästi. O-negatiivisen veren lisäksi pulaa on A-positiivisesta verestä.

Yleensä potilaille annetaan verivalmisteita oman veriryhmänsä mukaisesti. Hätäverta voidaan kuitenkin antaa kaikille potilaille.

Verenluovuttajaksi sopii terve, yli 50 kiloa painava ja 18-65-vuotias henkilö. Uuden luovuttajan tulee olla alle 60-vuotias. Sopivuutta verenluovuttajaksi voi tiedustella ilmaisnumerosta 0800 0 5801.

Eli taas verenne olisi kultaakin arvokkaampaa monille sairaille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas tätä vanhaa ketjua ylös.

Itse en omasta perussairaudesta " selkärankareuma ja siihen liittyvästä kromosomipoikkeamasta HLAB 27" johtuen voi tai siis saa luovuttaa verta eikä elimeni kelpaa muuta kuin madon ruaksi.

Eri verituotteiden tarpeellisuus on kyllä tullut viimeaikoina tutuksi minulle 10 v poikani kautta jolla todettiin pääsiäisenä Suomessa harvinainen 1-2 tapausta vuodessa Philadelphia kromosomi positiivinen akuutti lymfoplasti leukemia   www.hus.fi/default.asp?path=1;46;14828;... 

Tänään on mennyt kaksi pussia punasoluja, kohta menee pussi jääplasmaa ja yöllä saa tromposyyttitankkauksen.

Näitä verituotteita on mennyt aikaisemminkin ja tulee menemään jatkossakin jotta leukemian hoitoa voidaan jatkaa.

alkutalvesta on sitten vuorossa luuydinsiirto ja onneksi pojan pikkusisko on  sopivaksi luovuttajaksi todettu.

Haastan  kaikki  foorumilaiset ja sitä lukevat verenluovutukseen en vain oman poikani takia vaan kaikkien syöpää sairastavien lasten puolesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menisin heti, jos kriteerit täyttyy... Tein sen testin netissä ja pari kohtaa "kosahti".

Löytyisi kyllä, mistä luovuttaa, kun hemoglobiini oli 178... ja kolestroolarit yli 6. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haastan  kaikki  foorumilaiset ja sitä lukevat verenluovutukseen en vain oman poikani takia vaan kaikkien syöpää sairastavien lasten puolesta.

Jes, taas kohta mennään, kuten viime kesälläkin työkamun pojan leukemian muistuttamana!!   :thmbup:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,79113.msg922210.html#msg922210

Harmi, että kyynärtaipeeni tuppaavat kesäisin punoittamaan hikoilun provoamina. Kerran on sisar hento valkoinen heittänyt mut ulos karanteeniin Yrjönkadun veripalvelupisteestä moisen pintavian takia >:( (ei vaiska, oikeasti hyvä, että ovat tarkkoina!)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään