Guest niko korpela

Lentojen näkyvyys vs. spottaus jne (oli: Helsinki-Vantaa..)

48 viestiä aiheessa

Outo juttu, mutta nyt tuo MM 900 on hävinnyt tuolta "julkiselta", menevätkö Kuusseiskalla " höyryillä" tuonne Lissaboniin, vai tämä spekulointi täällä hävittänyt tuon...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Outo juttu, mutta nyt tuo MM 900 on hävinnyt tuolta "julkiselta", menevätkö Kuusseiskalla " höyryillä" tuonne Lissaboniin, vai tämä spekulointi täällä hävittänyt tuon...?

Oisko kova myötä tuuli tai oisko plaani vaihtunu, tankkaa ruotsissa ? :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oisko kova myötä tuuli tai oisko plaani vaihtunu, tankkaa ruotsissa ? :-\

Kyllä se sieltä tulee. Lento oli luotu Finavian järjestelmään väärän "tyyppiseksi" joten näkyi tauluilla kuten normaalit reitti- tai tilauslennot.Kuitenkin kyseessä on yksityisluontoinen lento (= vrt. businesskoneet) joten nyt kun se on korjattu niin ei näy enään tekstitv:ssä.

;) -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, ei tule TriStaria ei, ei myöskään Jenkki-Gulffia ei...!

MM 900 ensi yönä, ETA 0200, CS-TLQ, eli B67--3YO (Er)

Whoa, ei kai :o :o :o

Btw. kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin tätä kahden sivun mieletöntä spekulointia ja vatvomista ja ihmettelyä ja valittaa kun näkyy ilmailulaitoksella jotakin koodeja, varmaan näkyy jatkossakin kaikki koodit kun niitä täällä jatkuvasti huudellaan koko ajan :thmbup: :thmbup: :thmbup: Ja sit vielä ihmetellään et miks ihmeessä ne hävii sieltä hetken päästä kun täällä on ruvettu spekuloimaan, varsinainen ihme ??? ??? ???

This message has too many smileys. Either reduce the number of smileys, or write a longer text.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Whoa, ei kai :o :o :o

Btw. kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin tätä kahden sivun mieletöntä spekulointia ja vatvomista ja ihmettelyä ja valittaa kun näkyy ilmailulaitoksella jotakin koodeja, varmaan näkyy jatkossakin kaikki koodit kun niitä täällä jatkuvasti huudellaan koko ajan :thmbup: :thmbup: :thmbup: Ja sit vielä ihmetellään et miks ihmeessä ne hävii sieltä hetken päästä kun täällä on ruvettu spekuloimaan, varsinainen ihme ??? ??? ???

This message has too many smileys. Either reduce the number of smileys, or write a longer text.

Joo, jatketaan vaan spekulointia tuosta edelleen ja vaikka kaikista muista...?, tästä eteen päin hankkikoon jokainen tietonsa mistä lystää, minäpä en tänne enää yhtään saapuvaa ilmoittele..., jokainenhan nuo voi itse käydä etsimässä ja katselemassa kentän laidalla. Tai sitten hankkii oman "vasikan" joka nuista ilmoittelee, tuntuuhan niitä jo nytkin olevan....!, ja kiitos nuista hymiöstä, olisit voinut vielä muutaman laittaa, kiitos.

Ja ihmettelen vain miksi sinä näitä täältä edes luet...? kun tuo tieto sinulle tosiaan jotakin ym. kautta tuntuu vuotavan...?. eikös tuonkin ajan voisi käyttää paljon hyödyllisemminkin....? ja siihen miljoona hymiötä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tämän muistaakseni joskus aiemminkin ottanut esille, eli miksi meillä koetaan jotenkin salaisiksi nuo tiedot ei-aikataulunmukaisista lennoista? Muualla maailmassa vastaavat tiedot ovat luettavissa harrastajien nettisivuilta päiviä etukäteen. Eli mitä salattavaa on esimerkiksi tiedossa, että EuroAtlanticin 767 tulee EFHK:lle tankkaamaan klo 01 lauantain ja sunnuntain välisenä yönä?

Esimerkiksi Innsbruckin spottaussivustolta http://fly.to/innsbruck löytyy tällä hetkellä seuraavat tiedot:

COMING HIGHLIGHTS

05.02.2007  HAMBURG B737/7

07.02.2007  HAMBURG B737/7

07.02.2007  BRAATHENS B737/5

08.02.2007  TUIFLY B737/8

09.02.2007  HAMBURG B737/7

11.02.2007  BRAATHENS B737/5

11.02.2007  TUIFLY B737/8

11.02.2007  HAMBURG B737/7

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tämän muistaakseni joskus aiemminkin ottanut esille, eli miksi meillä koetaan jotenkin salaisiksi nuo tiedot ei-aikataulunmukaisista lennoista? Muualla maailmassa vastaavat tiedot ovat luettavissa harrastajien nettisivuilta päiviä etukäteen. Eli mitä salattavaa on esimerkiksi tiedossa, että EuroAtlanticin 767 tulee EFHK:lle tankkaamaan klo 01 lauantain ja sunnuntain välisenä yönä?

Asiaa puhut, no tuntuu vain täällä piireissä olevan tuo keskinäinen kateus, minä sain kuvattua, mutta sinä et tiennyt, eli puuttuu tuollainen yhteishenki tuosta spottauksesta, (ainakin tietyissä piireissä, jotka taitavat käyttää sitä tietynmerkkistä kameraa...?)

Ja ehkä täällä pohjolan perukoilla tuo laitos on ottanut kaiken hiukan liian vakavasti tuon ikävän syyskuun tapahtuman taannoin, eli mikäänhän ei ole julkista joka tulee reittilentojen ulkopuolelta, no, meidän spottereiden on vain elettävä tämän asian kanssa, ja jälleen ihailtava tuota toimintaa maailmalla, näinhän se oli jo muistaakseni -80 luvulla, kun juniorispotterina haaveiltiin tänne nähtäväksi B747:ja, joita harvoin nähtiin, ja tuolla Arlandassa esim. ne olivat arkipäivää jopa SAS: toimesta..., olihan meillä silloinen itäkalusto, mitä kaipaa nyt..., mutta silti.

Kaikillehan tämä on kiva harrastus, ja jatketaan sitä..., mukavat viikonalut kaikille.

Ps. muuten ensi aamuyönä olisi tulossa taas..., ai niin mutta enpäs kerrokkaan, menen vain itse paikalle... ;)

Ps. Modet, nyt pomppas aika pahasti OT. eli siirtäkää vapaasti jos siltä tuntuu..., kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä ollaan nyt "hieman" HaKoteillä tässä asiassa mitä mä ajan takaan.

Ei tarvitse Niko Korpela ottaa niin itseensä tosta kommentista, koska ton mun kommentin takana nimeomaan on _yhteinen_ hyvä. Se, että näitä lentoja (varsinkin kun kyydissä on muuta kun jotain turisteja Espanjasta) näkyy IL:n sivuilla näinkin paljon, on hemmetin hieno asia, se että niistä laitetaan ihan mieletön haloo joka kerta julkisesti pystyyn johtaa siihen, että ne joilla ei ole sitä lentokenttätyöntekijän etua saada noita tietoja jää vain ja ainoastaan Sinun tai jonkun muun tiedon jakamisen varaan ja sitähän me ei haluta?

Ts. jokaista jota _oikeasti_ noi koneet kiinnostaa (ts. jaksavat yöllä lähteä kuvaamaan tai katsomaan tai ottamaan ns. havarit) niin osaavat ihan taatusti itse sen sieltä IL:n sivuilta kattoa ja jakaa esim. mailitse, sms:n tai muun tietoliikennevälineen kautta toisilleen. Se, että niitä kirjotetaan joka paikkaan joista 99.9% asia ei kiinnosta sen enempää kuin, että "on kiva tietää että xxx kone tulee jonnekkin xxx aikana" niin on ihan ajan hukkaa.

Sitten se, että otetaan tästä herneet nenään niin syvälle, että pitää ruveta leikkimään noinkin lapsellista leikkiä, niin ehkä pitäis hieman sitä vakavuusastetta laskea, tämähän tosiaan on vain harrastus.

Ja Koskiselle ja Virkkulalle vielä sen verran, että sekin kauhea valitus ja vuodatus ja vittuilukin näillä catering-porukalle ja muulle maahenkilökunnalle ei varmaankaan hirveesti auta sitä, että seuraavalla kerralla se soppatykki tai push back-traktori siitä edestä siirtyy.

Tämä viesti on kirjoitettu ihan hiton yksityishenkilönä.

Edit: Vittuilu osa ei sitten ollut Harrille suunnattu..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja Koskiselle ja Virkkulalle vielä sen verran, että sekin kauhea valitus ja vuodatus ja vittuilukin näillä catering-porukalle ja muulle maahenkilökunnalle ei varmaankaan hirveesti auta sitä, että seuraavalla kerralla se soppatykki tai push back-traktori siitä edestä siirtyy.

Mikäs sen mukavampaa kuin vuodattaa ja ruikuttaa nettipalstoilla, toiset itkee bemari flametusta kun toiset jotain muuta.  :P  Vai väitätkö ettei se olisi mukava jos joku joskus huomioisi harrastelijoitakin. Ai niin en muuten ollut tuolla flaikkarissa.

Itse olen samaa mieltä kanssasi että ne jotka haluavat kuvata niitä harvinaisuuksia niin tieto kiirii heille muutenkin puskissa, ei tätä palstaa siihen tarvita. Joskus olen huomannut että kun jonkun harvinaisuuden tulosta on ollut julkisesti tietoa niin ainoastaan sama "likainen tusina" siellä on kuvaamassa esim. Austrianin 777.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs sen mukavampaa kuin vuodattaa ja ruikuttaa nettipalstoilla, toiset itkee bemari flametusta kun toiset jotain muuta.  :P  Vai väitätkö ettei se olisi mukava jos joku joskus huomioisi harrastelijoitakin. Ai niin en muuten ollut tuolla flaikkarissa.

Itse olen samaa mieltä kanssasi että ne jotka haluavat kuvata niitä harvinaisuuksia niin tieto kiirii heille muutenkin puskissa, ei tätä palstaa siihen tarvita. Joskus olen huomannut että kun jonkun harvinaisuuden tulosta on ollut julkisesti tietoa niin ainoastaan sama "likainen tusina" siellä on kuvaamassa esim. Austrianin 777.

No näinhän se on, mutta valitettavasti asialla vaan kaivaa syvempää kuoppaa itselleen ja muille harrastelijoille. Bemariflametuksesta tai muusta vastaavasta kun ei ole haittaa kenellekään muulle kuin ehkä itselle kun nolaa itsensä, mutta se nyt on aika perusjuttu ;)

Ja tosiaan sitä juuri, oli sitten jostain jankattu kuinka kauan ja paljon ja näkyvästi missä tahansa tai että kyseessä on about "viime hetken" tieto niin sama porukka siellä kuitenkin on :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No näinhän se on, mutta valitettavasti asialla vaan kaivaa syvempää kuoppaa itselleen ja muille harrastelijoille.

Se vaara aina on olemassa ja jopa todennäköistä, mutta ainakin tässä "tikaskiellosta" on ilmeisesti tullut loppu kun alettiin julkisesti vuodattamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se vaara aina on olemassa ja jopa todennäköistä, mutta ainakin tässä "tikaskiellosta" on ilmeisesti tullut loppu kun alettiin julkisesti vuodattamaan.

jaa niinkun mikä tikaskielto ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi Innsbruckin spottaussivustolta http://fly.to/innsbruck löytyy tällä hetkellä seuraavat tiedot:

Vastaisin tähän vastakysymyksellä miksei Helsingin linja-autoaseman näyttötauluilla näy taksien tai limusiinien aikataulut , miksi siellä näkyy vain bussit? Tilanne on sama.

Innsbruckin highlighstit ovat charterlentoja , epäilen konetyypeistä ja lentoyhtiöistä. En löytänyt yhtään businessjettiä tms. Eikä niitä tiedäkään kukaan, ne tulee ja menee sen mukaan mitä matkustaja haluaa tai tekeekään.

Ei kai noissa (siis oikeasti en tiedä totuutta) niinkään salaista ole vaan miksi ne pitäisi näkyä julkisen liikenteen listalla.Ei varmaankaan vain siksi että koneessa kulkeva "keskivertopalkansaaja" joutuisi spottereiden salamavalovälkkeeseen jo lentoasemalla. En yhtään epäile etteikö joissain tapauksissa ajateltaisi myös turvallisuutta.

Lentokoneiden aikataulusivut ja tulo- ja menoarviot ovat tiedon jakamista matkustajille ja vastaanottajille, spotterien pyynnöstä taisivat aikoinaan löytää MTV3:n sivuille myös "normi"rahtilennot.Se miksi "julkisille" sivuille eksyy välillä ei julkisia lentoja on sen tulos että ihminen on erehtyväinen.Mitä vähemmän siellä on turhaa tietoa josta ei yleisölle (paitsi spotterille) ole hyötyä sitä helpommalla sieltä löytää sen lennon jota etsii.

Lentoasemaduunareiden tauluilla näkyy enemmän nippelitietoa koska sitä tarvitaan työssä....mm. se että yön BLX ei ole normijumbo vaan vasta toista kertaa EFHK:lla F-HSEX.

Niin, se viimeöinenkin Portugese oli taksi , ei charter tms.

-  :-\ -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentoasemaduunareiden tauluilla näkyy enemmän nippelitietoa koska sitä tarvitaan työssä....mm. se että yön BLX ei ole normijumbo vaan vasta toista kertaa EFHK:lla F-HSEX.

:-\ -

Jaaa,likainen tusina,paikallaan...

Älkääkä hei riidelkö turhista.Kyllä noita tietoja aina jaellaan,kun voidaan...

Ei niistä konekuvista varmaan se kauneus katoa,jos naapurikin noista kuvia saa?

-Jukka :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:-\ -

Jaa, että oikein äfhoosexiä pukkaa. Eiku putket tanaan ja menoks'  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaaa,likainen tusina,paikallaan...

Ei niistä konekuvista varmaan se kauneus katoa,jos naapurikin noista kuvia saa?

-Jukka :laugh:

Tuolla likaisella tusinalla tarkoitin kaikkia näitä kentän varrella kyttääviä harvinaisuuksien metsästäjiä joita on yleensä tusinan verran paikalla.  ;D

Ei, ei katoa eikä kulu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä halutaan salata siksi, että täällä on "yhteisö" joka haluaa jakaa tietoa keskenään salassa ja haluaa pitää yhteisöön kuulumattomat mahdollisimman tietämättöminä kaikista lennoista. Kyllähän nämä julkiset lennot jokainen saa itsekkin kaivettua, mutta ei kaikilla ole aikaa eikä tietotaitoa kaivaa listoilta harvinaisempia vieraita. Itse olen ainakin kiitollinen tiedoista jotka täältä olen saanut harvinaisemmista vieraista.

Ts. jokaista jota _oikeasti_ noi koneet kiinnostaa (ts. jaksavat yöllä lähteä kuvaamaan tai katsomaan tai ottamaan ns. havarit) niin osaavat ihan taatusti itse sen sieltä IL:n sivuilta kattoa ja jakaa esim. mailitse, sms:n tai muun tietoliikennevälineen kautta toisilleen. Se, että niitä kirjotetaan joka paikkaan joista 99.9% asia ei kiinnosta sen enempää kuin, että "on kiva tietää että xxx kone tulee jonnekkin xxx aikana" niin on ihan ajan hukkaa.

Kiva, että tiedät mistä kaikki palstalla olevat ovat kiinnostuneita. Itselleni tämä sivusto on ainoa tapa saada tietää harvinaisuuksista, koska en osaa etsiä poikkeavuuksia listoilta. Itse en tiedä kuin tämän sivuston, missä näistä koneista saa tietoa, joten voisitko kertoa minulle muita paikkoja tämän lisäksi? Minusta "joka paikkaan" kuullostaa, että niitä on paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.....mutta ei kaikilla ole aikaa eikä tietotaitoa kaivaa listoilta harvinaisempia vieraita. Itse olen ainakin kiitollinen tiedoista jotka täältä olen saanut harvinaisemmista vieraista.

....Itselleni tämä sivusto on ainoa tapa saada tietää harvinaisuuksista,

Samat sanat, näiltä osin.  :thmbup:

Olisi kyllä mukavampaa katsella päivän kuvasaalista kuin tätä keskustelua. Toistaiseksi olen nähnyt peräti 2 kuvaa tältä päivältä. Toivottavasti kuvauskelit paranevat.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva, että tiedät mistä kaikki palstalla olevat ovat kiinnostuneita. Itselleni tämä sivusto on ainoa tapa saada tietää harvinaisuuksista, koska en osaa etsiä poikkeavuuksia listoilta. Itse en tiedä kuin tämän sivuston, missä näistä koneista saa tietoa, joten voisitko kertoa minulle muita paikkoja tämän lisäksi? Minusta "joka paikkaan" kuullostaa, että niitä on paljon.

täältä voi löytyä jotain  "Arrival Airport: kohtaan kirjoitat EFHK"

http://www.flytecomm.com/cgi-bin/trackflight

http://www.flightstats.com

Täältä löytyi mm. Clintonin huippusalainen lento tampereelle  :laugh:

http://flightaware.com/live/airport/EFHK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä halutaan salata siksi, että täällä on "yhteisö" joka haluaa jakaa tietoa keskenään salassa ja haluaa pitää yhteisöön kuulumattomat mahdollisimman tietämättöminä kaikista lennoista. Kyllähän nämä julkiset lennot jokainen saa itsekkin kaivettua, mutta ei kaikilla ole aikaa eikä tietotaitoa kaivaa listoilta harvinaisempia vieraita. Itse olen ainakin kiitollinen tiedoista jotka täältä olen saanut harvinaisemmista vieraista.

Valitettavasti (?) nämä ovat kyllä ihan sinun omia päätelmiä asioista, jotka menevät ainakin omalta osaltani aika metsään. Lisäksi tämäkin lento mistä tämä kohu lähti on/oli kaikkea muuta kun julkinen lento. Kohta täällä varmaan ihmetellään miksei ILn sivuilla lue aikoja seuraavan jenkkien pressan saapumisesta Suomeen, niin miksiköhän. Sitä voi jokainen miettiä.

No sinähän täältä voit aina kysyä, että miten erotat erikoiset tai poikkeavat lennot normaaleista perustamalla asianomaisen threadin niin ehkä joku ystävällinen sielu opettaa sinua asiassa ja olet taas siinäkin asiassa astetta fiksumpi :) Ehkä myös kun olet harrastuksen parissa pyörinyt kauemmin, huomaat miten asiat vuosi vuodelta muuttuu meidän kannalta paskempaan suuntaan niin huomaat sen, että tosiaan joskus on parepi niin oman itsensä kuin muiden takia olla vaan hiljaa joistakin asioista..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sinähän täältä voit aina kysyä, että miten erotat erikoiset tai poikkeavat lennot normaaleista perustamalla asianomaisen threadin niin ehkä joku ystävällinen sielu opettaa sinua asiassa ja olet taas siinäkin asiassa astetta fiksumpi :) Ehkä myös kun olet harrastuksen parissa pyörinyt kauemmin, huomaat miten asiat vuosi vuodelta muuttuu meidän kannalta paskempaan suuntaan niin huomaat sen, että tosiaan joskus on parepi niin oman itsensä kuin muiden takia olla vaan hiljaa joistakin asioista..

Ehkä me tyhmät perustammekin tuon threadin...?, niin sinun kaltaisesi jo  kymmeniä vuosia kuvioissa pyörinyt kuvaaja, voi naureskella amisviiksiinsä, meidän hölmöjen spekulointeja..., ja kuoria kerman päältä.... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä me tyhmät perustammekin tuon threadin...?, niin sinun kaltaisesi jo  kymmeniä vuosia kuvioissa pyörinyt kuvaaja, voi naureskella amisviiksiinsä, meidän hölmöjen spekulointeja..., ja kuoria kerman päältä.... ;)

Siis mikä minun kirjoutus saa sinut kirjottamaan näin katkeraan ja v*ttuilevaan sävyyn? Ymmärtäisin paljon paremmin jos olisit saman ikäinen tai lähellä mutta hei ihan oikeasti? Jos ei ymmärrä noita mun argumentteja lukuisissa edellisissä viesteissä niin sille en voi mitään. Kymmeniä vuosia en ole pyörinyt, ainakaan vielä, mutta siitä huolimatta uskon tietäväni monista asioista aika paljonkin mitä tulee kuvaamiseen. Lisäksi mulla ei ole amisviiksiä koska mulla on varaa partakoneeseen enkä ole amis. Ketään en ole syyttänyt tyhmäksi, enkä syytä, yritin neuvoa miten saisi ko. ongelmia selvitettyä.

Ja kerman kuorimisesta, no jaa, en ole paljon jaksanut ottaa stressiä lekokuvaamisesta lähiaikoina vaan keskittynyt tyttöystävän kanssa olemiseen, autojen kuvaamiseen ja opiskeluun (niin varmaan, mä mitään lue :-[ )

Äsken vielä itse kirjoitit, että eiköhän oteta rennosti ja kaikki hyvin ja nyt taas alotat itse saman linjan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonniin hei. Puolin ja tosin, minämukaanlukien.. Asiasta keskustellaan, mutta sävy on vähän ikävän kuuloinen.

Kuten Mikko sanoi, niin aika katkeran kuuloista keskustelua paikoitellen - tuolle ei liene tarvetta?

(p.s. splittaan tämän myös omaksi ketjuksi)

--

btw. en kyllä käsitä näitä mielipiteitä jonka mukaan joku lento, joka laitoksen listalla näkyy, olisi poistettu listalta sen takia, että asiasta puhutaan täällä.. c'mon..  :P    Tuo yksittäistapaus taisi tulla selväksi, että siellä oli systeemin näppihärö.

Ja sen mitä sivusta olen seurannut, niin kyllä minunkin mielestä osalla tuntuu olevan vähän sellainen "tiedän mutten kerro"-meininki. Jos ei halua tai voi jotain asiaa kertoa, niin sitten on oikeastaan ihan sama olla vaikka ihan hiljaa eikä yhtään edes epämääräisesti vihjailla asiasta. Siitä ei ole yhtään mitään hyötyä.. Tulee vain paha mieli muille hiekkalaatikolla  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään