Guest niko korpela

Lentojen näkyvyys vs. spottaus jne (oli: Helsinki-Vantaa..)

48 viestiä aiheessa

btw. en kyllä käsitä näitä mielipiteitä jonka mukaan joku lento, joka laitoksen listalla näkyy, olisi poistettu listalta sen takia, että asiasta puhutaan täällä.. c'mon..  :P

 

On noita ollut useita tapauksia missä ihan ~15min viiveellä lähtenyt listoilta kun täällä ruvettu keskustelemaan. Voi olla, että aliarvioit palstasi näkyvyyden, sillä esim tasollakin on kuulunut legendaarisia lausahduksia kuten "luetsä äfäsnordikkii?" jne ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On noita ollut useita tapauksia missä ihan ~15min viiveellä lähtenyt listoilta kun täällä ruvettu keskustelemaan. Voi olla, että aliarvioit palstasi näkyvyyden, sillä esim tasollakin on kuulunut legendaarisia lausahduksia kuten "luetsä äfäsnordikkii?" jne ;)

 

Samaa mieltä että kyllä tätä seurataan. Jos joku lento lipsahtaa 15minuutiksi julkiseksi niin kyllä tämä haamujengi sen huomaa.  ;D

 

Sen ymmärrän että bisnes & valtionpäämiesten lennot pysyy pois julkisista mutta muut nämä "ei matkustaja" -lennot esim. huoltolennot vois ihan hyvin pitää julkisissa esillä.

 

Ottaisivat mallia esim. Zurichissä jossa näkyy reg. ja pari mallikuvaa konetyypistä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen ymmärrän että bisnes & valtionpäämiesten lennot pysyy pois julkisista mutta muut nämä "ei matkustaja" -lennot esim. huoltolennot vois ihan hyvin pitää julkisissa esillä.

 

Sehän se just onkin, kun näitä useita huoltolentoja tai tankkausvälilaskuja jne luullaan usein muuksi kuin mitä ne ovat :P Mutta pointtia siis kyllä asiassa. Esim just tää tänään tuleva WO:n lento on hyvä kun huomioidaan ja saadaan tietoa kulkemaan, ei siinä mitään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On noita ollut useita tapauksia missä ihan ~15min viiveellä lähtenyt listoilta kun täällä ruvettu keskustelemaan.

 

Silloin varmaan koko lennon tiedot ei olisi alunperinkään pitänyt olla esillä?  En tarkemmin tuon systeemin päivityksestä tiedä - ..kuka sitä hoitaa, miten tiedot lisätään listaan jne?

 

 

(vai onko noiden lentojen tietojen ilmoittamisessa vähän turhaakin neukkumeinikiä ilmoilla, eli kaikki mikä ei ole Finnairia on lähtökohtaisesti "salaista"? ... silmät auki ja katse Eurooppaan.. tuo ZRH on aika hyvä esimerkki ;)  ... mutta jos ollaan realistisempia niin taitaa olla tiedonpuute lennon statuksesta vain kyseessä. Ja jos ei tiedetä niin sitten ei kerrota)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin varmaan koko lennon tiedot ei olisi alunperinkään pitänyt olla esillä?  En tarkemmin tuon systeemin päivityksestä tiedä - ..kuka sitä hoitaa, miten tiedot lisätään listaan jne?

 

Joo näin juuri. Elikkä tosiaan vahingossahan noista suurin osa tonne listoille tulee näkyviin, ja sitä ei ehkä huomata ennenkuin täällä alkaa suurimittainen keskustelu ja sitten se lähteekin aika nopeasti sieltä eteenpäin. Niin ja se B767 mikä kävi kääntymässä, ei todellakaan kuulunut sinne IL:n sivuille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkemmin tuon systeemin päivityksestä tiedä - ..kuka sitä hoitaa, miten tiedot lisätään listaan jne?

 

En muista kentistä tiedä, mutta ainakin Ivalossa lennonjohto itse lisäsi/päivitti saapuvien lentojen listaa sitä mukaa, kun muutoksia tuli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen ymmärrän että bisnes & valtionpäämiesten lennot pysyy pois julkisista mutta muut nämä "ei matkustaja" -lennot esim. huoltolennot vois ihan hyvin pitää julkisissa esillä.

Julkisia listoja pidetään matkustajien ja heitä vastaan tulevien ihmisten helpottamiseksi, ei siksi, että kuvaajille olisi reaaliaikaista tietoa mitä asemilla tapahtuu.. Kaikkia operaatioita ei esitetä, koska niitä ei kukaan asiakas kaipaa, eikä lentoyhtiöt ole sellaista toivoneet. Jotta listoista saisi selvää on matkustajan/vastaanottajan kannalta parempi, että karsitaan kaikki ne lennot mitä ei ole perusteltua esittää (rahti/bussiness, jne..)

 

Kaikki lennot näkyvät kentän omissa järjestelmissä, koska niitä tarvitaan töiden tekemiseen. (no ei kaikki, edes siinä)

 

ps. Ei täällä keskusteltu vaikuta yhtikäs mitään noihin listoihin.. Jotain rajaa sentään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tässä on ollut avautumista näkyvyydestä julkisesti puolin ja toisin niin olisi hyvä paikka kysyä vaikka Tarmolta, että minkälaisella generaattorilla lähtöportit arvotaan Helsinki-Vantaalla ja miksi voi käydä näin niinkun on nyt käynyt lähtevien taululla:

 

20:35 Sharjah

Goa

AY1945 Gate 27 

 

Edit: se portti lähtikin siitä minuutti tämän postauksen jälkeen oltuaan siinä koko aamun  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli sitten kommentit heitetty kieli poskessa tai ei, niin... Ette kai te eräät ihan aikuisen!!! oikeesti kuvittele, että tää saitti pyörittää Helsinki-Vantaan toimintaa??? Toivottavasti EI  :o En gång till...tuskin siellä ketään istuu koko ajan zekkaamassa mitä täällä kirjotellaan ja sitä mukaa esim. vaihtaa gateja. Heikosti menee, jos näin on. Vaihtamisiin voi olla myös ihan OIKEITA, liikenteellisiä, syitä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli sitten kommentit heitetty kieli poskessa tai ei, niin... Ette kai te eräät ihan aikuisen!!! oikeesti kuvittele, että tää saitti pyörittää Helsinki-Vantaan toimintaa??? Toivottavasti EI  :o En gång till...tuskin siellä ketään istuu koko ajan zekkaamassa mitä täällä kirjotellaan ja sitä mukaa esim. vaihtaa gateja. Heikosti menee, jos näin on. Vaihtamisiin voi olla myös ihan OIKEITA, liikenteellisiä, syitä. 8)

 

No en todellakaan usko, että kentällä ihan oikeasti hommissa oleva tätä palstaa kyttää sillä silmällä, että täältä pyöritettäisiin kentän toimintaa.

 

Itse vaan ihmettelin miten joku meinaa pakata Sharjahin portilla 27 ja kun olin tuon ihmettelyn tänne postannut niin se sattumalta muuttui non-Schengen -portiksi.

 

Vaihtamiseen todellakin tässä tapauksessa oli syytä.  ;)

 

Ja mitäs ihmettä ne kentällä työssä olevat nettipalstalla roikkuisivat, töissähän heidän pitäisi olla eikä surffailla työnantajan maksamalla ajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tässä on ollut avautumista näkyvyydestä julkisesti puolin ja toisin niin olisi hyvä paikka kysyä vaikka Tarmolta, että minkälaisella generaattorilla lähtöportit arvotaan Helsinki-Vantaalla ja miksi voi käydä näin niinkun on nyt käynyt lähtevien taululla:

 

Se on sellainen viisisorminen generaattori joita löytyy kaksin kappalein meiltä useimmilta , ovat juurtuneet kiinni olkapäihin. Erehtyminen on siis varsin inhimillistä.

Korjaukset tehdään kun joku huomaa erehdyksen ja ilmoittaa siihen työpisteeseen missä ko. generaattori toimii , se joku voi olla ihan kuka vaan lentoaseman henkilökuntalainen ken erheen havaitsee. Lentoasema ei toimi tämän saitin ehdoilla mutta voihan olla että sielläkin joku lukee tätä saittia ja voihan olla että joku on tänäänkin juuri lukenut viestisi jonka jälkeen havainnut asian ja korjannut, niin tai sitten ei.

 

;) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti juu...

 

Jaetaan tietoa toisillekin ja..

 

..sinne Lemminkäisen kallion viereen,tai jonnekin voisi joku jonkin snagarin perustaa,(jossa pressullinen katoskin)...

 

Niin kuin jossain päin on.

 

Itse perustaisin,mutta ei taida aika riittää...

 

Siellä olisi mukava tarinoida ja mutustella koneita odotellessa vaikkapa braatwurstisämpylöitä...

 

(No niin nyt alkaa tulla nälkäisenä kaupassa ilmiö.Eikun syömään).

 

-Jukka ;)

 

Sehän voisi olla vaikkapa FS.cafe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletteko koskaan ajatelleet, siellä istuu joku virkamies tai muu valittu joka päättää näistä näkyvistä ja näkymättömistä.

Hänellä on huono aamu/päivä/ilta,ei toimi tai isäntä saunaillassa,katselee että nyt noi kuvaajat ovat kiinnostuneita jostain määrätystä koneesta,teenpä pienen jutun,poistan tuon näkyvistä.

Saattaa tietty olla joku itsekkin spotteri joka tällai jeesaa kavereita, ette ikinä arvaa mikä valta jollain ihmisellä oikeassa paikassa on.

Tämä oli tietty aivan fiktio, keksin tuon jutun itse, eihän tuo edes ole mahdollista, ei näin voi käydä, eihän,lähden syömään.

Muistaakseni muuten joku valitteli että joku kanteli lankkuja ja rullakoita kun kuvaaja pyöri kulmilla.

Eli noin pienestä voi olla kiinni,ehdotin aiemminkin,yritän uudestaan,eikö kannattaisi sopia kentän kanssa joku toimiva systeemi,kaikki noudattaa ja hyvin menee, tietty joku sitten sooloilee ja pilaa muitten mahikset mutta yrittäkää.

On nimittäin ikävä katella kun lapset ja jopa aikuiset itkevät kun rullakko on lentskarin vieressä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on sellainen viisisorminen generaattori joita löytyy kaksin kappalein meiltä useimmilta , ovat juurtuneet kiinni olkapäihin. Erehtyminen on siis varsin inhimillistä.

Korjaukset tehdään kun joku huomaa erehdyksen ja ilmoittaa siihen työpisteeseen missä ko. generaattori toimii , se joku voi olla ihan kuka vaan lentoaseman henkilökuntalainen ken erheen havaitsee. Lentoasema ei toimi tämän saitin ehdoilla mutta voihan olla että sielläkin joku lukee tätä saittia ja voihan olla että joku on tänäänkin juuri lukenut viestisi jonka jälkeen havainnut asian ja korjannut, niin tai sitten ei.

Tästä kirjoituksesta saa ihan sellaisen vaikutelman kun tietäisit asiasta jotain.. Varsinkin tuo kohta jossa "leppoisasti" heität tuon "viisisormisen generaattorin" esiin..

 

Melko erikoista, että nimeäsi ei löydy Lentoaseman, ILL:n, Finnairin, tai muiden yhtiöiden EFHK-yhteystiedoista. Mistä vedit tuon näkemyksen?

 

Tosiasiassa portteja ei valita "arvalla", tai "hatusta", edes "kädestä", vaan ilma-alusten paikoittaminen, tulevat operaatiot, sovitettuna muihin paikoitettavien operaatioihin on monimutkaisempi juttu ja sitä tehdään hyvinkin harkiten, huomioidaan myös yllättävät yhtiöiden tahtomat muutokset. Minusta asiaa ei pidä muutenkaan selvittää tällä julkisella keskustelupalstalla, eikä sitä kuka paikat jakaa ole minun asiani kertoa, edes epävirallisesti.

 

On muuten varsin pieni osa lentoasemalla työskentelevistä jotka tunnistaa edes sanan spotteri, saati tietäisi tällaisen palstan olevan olemassa (tai olisi kiinnostunut). Vaikka osa varmaan välillä lueskelee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä kirjoituksesta saa ihan sellaisen vaikutelman kun tietäisit asiasta jotain.. Varsinkin tuo kohta jossa "leppoisasti" heität tuon "viisisormisen generaattorin" esiin..

 

Melko erikoista, että nimeäsi ei löydy Lentoaseman, ILL:n, Finnairin, tai muiden yhtiöiden EFHK-yhteystiedoista. Mistä vedit tuon näkemyksen?

 

Heheh, foorumin oma salapoliisi Puranen iskee ;D Niin ja tossahan noi kaikki mahdollisuudet sitten varmaan olikin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
samoin jatkuva teutonien lisääntyvä määrä. Ei jaksa enää keikkua kentällä, kun siellä näkee joka kulmassa jonkun kuvaajan, joka haluaa jutella paskaa jostain peltipurkista, joka *****na lentää.

 

Eh, ensin avaudut siitä, kun muut dissaavat ja se on härinnyt sinua, ja sitten itse dissaat "teutoneja" , että ne on vieneet sulta kuvaushalut? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avaudun vaan siksi, että saataisiin keskustelua. Joskus häiritsi, enää ei, kun en harrasta. Dissaus on perseestä, mutta teutonit on käsite ;)

 

Käsitteelläkin on kohde, jota dissasit tässä tapauksessa. Niin, ja keskustelu on aina hyvästä, mutta tämä kun ei vaikuta niin paljoa keskustelulta vaan avautumiselta ja henkilökohtaiselta äärimmäiseltä mielipiteeltä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vaikeneminen kun on näissä piireissä niin hienoa..

 

Taitaa olla siis aika vaihtaa piirejä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kyllä kuvaan vielä, mutta yritän vältellä niitä paskanjauhajia kentän laidalla.  ;)

 

No niin nyt selvis miksi en ole nähnyt sinua kentän varressa pitkään aikaan.  ;D;)

 

Ville: Jos oikeasti tykkäisit vielä kuvata peltilehmiä niin ei mikään dissaus tai p**kan jauhanta kipinää tapa. Toivottavasti joskus löydät itsesi nauttimassa konekuvauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kyllä kuvaan vielä, mutta yritän vältellä niitä paskanjauhajia kentän laidalla.  ;)

 

Onneksi jokainen saa vapaasti valita seuransa ..  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ei ole edes kaikki mitä tekisi mieli sanoa, mutta meikäläisen osalta homma kyllä kusi jo ajat sitten. Friikit Asialla Puolue dissauksellaan sai osittain koko hommasta pois koko idean (myös ko. puolueen ulkopuoliset jäsenet)...samoin jatkuva teutonien lisääntyvä määrä. Ei jaksa enää keikkua kentällä, kun siellä näkee joka kulmassa jonkun kuvaajan, joka haluaa jutella paskaa jostain peltipurkista, joka *****na lentää. Niin harrastin itsekkin ko. paskanjauhantaa ja dissausta, mutta sekään ei kiinnosta enää. Ei siinä alussakaan ollut mitään järkeä, jos joku ei osaa kuvata, niin sitten ei osaa. Ei jaksa dissata sen takia, ehkä korkeintaan antaa neuvoja. Tosin poislukien ne jääräpäät, jotka hikeentyvät jostain kommenteista...kuten eräs palstan kuvaava mode..

 

Ei ole kellekkään kaunoja, mutta ihmettelempä vaan nykystä meininkiä. Itse olin erilaisista jutuista kiinnostunut kuvaamisen suhteen kuin yksittäisestä peltipurkista. Keskityn nykyään mielummin johonkin jossa haisee libido, eikä kerosiini..

 

:o :o Mitenkäs se FAP on sinua dissaillut?

 

Dissailun dissailu saa mut kyllä dissaantumaan... ;D On se harrastus mikä tahansa, missä tahansa, aina muodostuu jengejä, ja niihin kuuluu tietty määrä bullshittiä (...no ehkei yksinpurjehduksessa). Itselleni tuo bullshitti on osa harrastuksen suolaa. En koe sitä uhkaksi, päinvastoin. Bullshitti sinänsä ei ole mitenkään muuttunut niinä 25 vuotena kun itse olen sitä harrastanut.... :-[

 

Jos ei kiinnosta olla jengissä, tai harrastaa yksin, tai kuvata, tai olla teutoneitten kanssa, tai jauhaa paskaa, niin valinta on helppo; ei ole pakko harrastaa.

FAP kuitenkin sanoutuu irti sinun harrastusintosi tuhoutumisesta. Toivottavasti kuohunta laantuu, otat aparaatin kouraan ja jutskataan lisää jossain dissailukukkulalla samalla kun vedostetaan jotain ihmekulmaa jostain goddamn metallituubista! :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään