Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Joo elikkäs milloin oli ensimmäinen suoralento new yorkiin finnairilla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Oliskos 27.3.1975 vai tekikö kybäkin välilaskuja ? Joulukuussa 1970 Finnair tilasi kaksi laajarunkoista McDonnell Douglas DC-10-30:iä. Ensimmäinen koneista saapui Helsinkiin 4. helmikuuta 1975 ja teki kaupallisen lentonsa kymmenen päivää myöhemmin Helsingistä Las Palmasiin. Maaliskuun 27. päivänä 1975 "kymppi" aloitti Atlantin-liikenteen. www.finnair.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Oliskos 27.3.1975 vai tekikö kybäkin välilaskuja ? Mulla on muiston häive, että olen lentänyt kympillä(kin) Nykkiin Amsterdamin kautta .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Jos Finnairin charterit lasketaan, niin ensimmäisen kerran lensin Hesasta suoraan Nykkiin ilman välilaskua DC-8:lla touko-kesäkuun vaihteessa 1971. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Olin kesalla -72 Helsingin rampilla rikkomassa ja kadottamassa ihmisten matkatavaroita Yhtena tyopaikkaetuna oli halpojen lentojen saatavuus. ja kavaisin New Yorkissa Finskin DC8:lla. Joten ainakin jo vuonna -72 Finnair lensi vuorolentoja suoraan New Yorkiin. Jossain vaiheessa, oliko aikaisemmin tai myohemmin lento teki valilaskun Montrealissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Oliskos 27.3.1975 vai tekikö kybäkin välilaskuja ? www.finnair.fi Minä matkustelin 80-luvun alussa tuonne rapakon taakse pariinkin otteeseen ja kyllä noilla molemmilla kerroilla oli mennessä välilasku Montrealissa ja tullessa Amsterdamissa. Silloin oli kesäaikaa, joten en tiedä, että lensivätkö sitten esim. talvisin suoraan? Ainakin ekalla kerralla mennessä taisi koneena olla legendaarinen Iso-Antti 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Minä matkustelin 80-luvun alussa tuonne rapakon taakse pariinkin otteeseen ja kyllä noilla molemmilla kerroilla oli mennessä välilasku Montrealissa ja tullessa Amsterdamissa. Silloin oli kesäaikaa, joten en tiedä, että lensivätkö sitten esim. talvisin suoraan? Ainakin ekalla kerralla mennessä taisi koneena olla legendaarinen Iso-Antti 8) Montrealissa olen minäkin ollut välilaskussa 70-luvun lopulla. Muistelen myös laskeutuneeni Bergenissä Norjassa jollain 70-luvun lopun USA:n matkalla Finnairin kyydissä. En muista oliko DC8 vaiko DC-10. Komeita koneita molemmat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Joo elikkäs milloin oli ensimmäinen suoralento new yorkiin finnairilla? Pakko nyt vähän rakastella välimerkkiä, mutta ollaanko nyt hakemassa ensimmäistä suoraa ("direct" eli välilaskut sallittu mutta koneenvaihdot ei) vai ensimmäistä välilaskutonta ("non-stop" eli ei yhtään stoppia) lentoa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 kirjasta Finnar 1923-1983, The art of flying since 1923 löytyy tiedot (lyhennettynä) First service: 15 May 69 DC-8-62CF OH-LFT Routeing: HEL-CPH-AMS-JFK First HEL-JFK non-stop operated 15 Jun 75 (DC-8-62) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 ::)Kylläpä arvelisin että dc kasilla sinne nykkiin lennettiin suoraan jo kuuskyt luvulla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 ::)Kylläpä arvelisin että dc kasilla sinne nykkiin lennettiin suoraan jo kuuskyt luvulla... Näin minäkin muistelen kuulleeni esi-isiltäni. Olin tosi pikku poika 70-luvun alussa ja silloin mentiin sukuloimaan Minneapolisiin Nyy Jorkin kautta Helsingistä. Mutta jotenkin muistikuvista kaivautuu esiin Panam? Saattoi olla jonkin verran myöhemmin, koska muistankin jotain. Deltan HEL-JFK-lennoista ei ole edes hirvittävän kauan aikaa... 90-luvulla taisi olla? Jaa-a. Olen vanhentunut kamalasti koska kaikki jutut alkavat sanoilla "Juu, mä muistan kuinka silloin ennen...". Onneksi jutut eivät jatku "lenneltiin Ameriikkaan kaksi päivää Deesee kutosella". Oikein kihelmöi ajatus alkaa julkaista ILMAILUSSA juttuja 70 vuoden takaa. Uskokaa tai älkää: aivan samanlaisten asioiden kanssa ilmailijat painivat tuolloin kuin 7 vuosikymmentä myöhemminkin... "Liitolentämisen kulut ovat kasvamassa Jämijärvellä kovaa vauhtia vaikka talkoilla liitokoneita singotaan ilmaan kumilinkojen avulla"... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 niin tää oli AY101/AY102 tiedot... lukeeks täs kirjas väärin että eka DC-8 tuli Finnairille 8. helmikuuta 1969... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2007 niin tää oli AY101/AY102 tiedot... lukeeks täs kirjas väärin että eka DC-8 tuli Finnairille 8. helmikuuta 1969... Ei kyllä Finnairin sivulla lukee ihan samoin: Reittilennot Amerikkaan Finnairin ensimmäinen DC-8 saapui Helsinkiin 8. helmikuuta 1969. Se aloitti tilauslentoliikenteen 28. helmikuuta. Lennot Helsingistä Kööpenhaminan ja Amsterdamin kautta New Yorkiin alkoivat 15. toukokuuta 1969. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 Joo kiitoksia vaan paljon tiedoista Ja olisin voinut vähän tarkentaa että tarkotin non-stoppia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Mulla on muiston häive, että olen lentänyt kympillä(kin) Nykkiin Amsterdamin kautta .... Minä olen ollut kyydissä Helsinki Kööpenhamina Amsterdam New York -lennolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Joulukuussa 1974 matkustin ensimmaisen kerran New Yorkiin. Suomi-Seuran jarjestama nonstop-HEL-JFK-lento operoitiin Finnairin DC-8:lla. Seuraavana vuonna samaan aikaan sitten lensimme Pan Amin Boeing 707:lla. Nailla kahdella reissuilla tuli kokeiltua myos Nationalin DC-10-10-kone ja Deltan 727-100/200-koneet. Finnair lensi viela pitkaan New Yorkiin Montrealin kautta esimerkiksi kolmioreittina HEL-Montral (Mirabel)-JFK-HEL tai painvastoin. Vasta 1990-luvun alussa (tai 1989) Montreal lopetettiin ja Toronto otettiin uudeksi kaukokohteeksi. Talloin myos Kanadan valilaskut loppuivat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2009 Muistan kassa -80 luvun alussa, kun lennettiin HEL-JFK Iso-Antilla Montrealin kautta. Halusin kauheasti mennä jaloittelemaan platalle styyrpuurinpuoleisen takaoven kautta ja Emo piteli mua kraivelista kiinni ja kielsi menemästä rappusille. Heh. Eikös toinen vuoro mennyt silloin Toronton kautta? Edittiä:Edellisessä onkin vastaus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla