Antti Laine

Turkuun uusi rahtilentoyhtiö

20 viestiä aiheessa

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-02-14,104:4:438681,1:0:0:0:0:0:

 

Turun lentoasemalla on kaikessa hiljaisuudessa aloittanut jo joulukuussa uusi rahtilentoyritys, joka lentää jokaisena arkipäivänä Ruotsin Malmösta tai Örebrosta Turun lentoasemalle. Operaattorina on logistiikkayritys nimeltä Nordic Solutions. Sen pääkonttori on Liettuassa Vilnassa ja konttorit myös Ruotsin Malmössa sekä Saksassa ja Norjassa.

 

Nordic Solutionsia edustaa Suomessa yritys nimeltä Touch N' Go. Sen taustalta löytyy tuttu nimi, Tommi Söder. Hänet muistetaan surullisen kuuluisasta Soder Airlinesista, joka meni konkurssiin viime keväänä. Soder lensi myös joitan lentoja Turusta Kittilään. Soder Airlines ei kuitenkaan ole nyt noussut uudelleen siivilleen.

 

- Me emme nyt lennä lainkaan, sen puolen hoitaa Nordic Solutions. Me hoidamme vain muun muassa heidän jakeluansa pakettiautoilla eteenpäin. Olemme heidän edustajamme Suomessa, Tommi Söder kertoo.

 

Nordic Solutions lentää Turkuun arkiaamuisin neljän-viiden aikoihin viisi kertaa viikossa. Koneena on Saab 340, joita yrityksellä on kolme kappaletta. Koneeseen mahtuu 6000-7000 kiloa tavaraa tai 40 matkustajaa. Nordic Solutions on perustettu vuonna 2005. Se kertoo nettisivuillaan lennättävänsä sekä matkustajia että rahtia. Turkuun lennätetään vain rahtia.

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs sankari tämä Tommi Söder on?

 

Tussahan ne pääasiat lainauksessa kerrotaankin ja lisää löytyy foorumin haun kautta. Kokeile sanoja söder ja soder ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile sanoja söder ja soder ...

 

Tosin, Söder itse ei tässä jälkimmäisessä hänen nimeään kantaneessa lentoyhtiöviritelmässä enää mukana tainnut olla, vaan vain siinä alkuperäisessä? Ellen aivan väärin muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin, Söder itse ei tässä jälkimmäisessä hänen nimeään kantaneessa lentoyhtiöviritelmässä enää mukana tainnut olla, vaan vain siinä alkuperäisessä? Ellen aivan väärin muista.

 

Noin minäkin muistan. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että ei kannata käyttää omaa nimeään firman nimenä, tai ainakaan myydä sitä nimineen edelleen. Se saattaa päätyä hämärämiesten käsiin ja maine menee myös nimen alkuperäiseltä haltijalta. Muistaakseni T.Söderin alkuperäinen lentoyhtiö ei syyllistynyt muuhun kuin epärealistisiin markkinaodotuksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdellä googlauksella löytyi vanha Soder Aviation Oy:tä (siis firma numero kahta) koskeva uutinen, YLE radiouutiset/STT/Ilta-Sanomat, päivätty 15.04.2005:

 

"Soder Aviation lopettaa lennot. Yhtiön myyntipäällikkö Tommi Söder kiistää lentojen loppumisen. Lennot jatkuvat syksyllä ("ruskalennoista" oli kysymys, ja nehän eivät sitten toteutuneet), toteaa Tommi Söder STT:lle".

 

Se, milloin Tommi Söder lopulta erosi Soder Aviation OY:stä, selviäisi ehkä kaupparekisteristä, mutta eipä maksa vaivaa penkoa asiaa sen tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin, Söder itse ei tässä jälkimmäisessä hänen nimeään kantaneessa lentoyhtiöviritelmässä enää mukana tainnut olla, vaan vain siinä alkuperäisessä? Ellen aivan väärin muista.

 

Niin - eikös Tomppa määrätty liiketoimintakieltoon ensimmäisen konkurssin jälkeen?

 

Tää on kyllä hieno juttu että Tommi jaksaa yrittää. Mun mielestä se on pelkästään positiivinen juttu että jaksaa yrittää eikä jää kotiin makaamaan ja sylkemään kattoon. Veikkaanpa että Tompalla on taustalla epäonnistunut liikennelentäjän ura mutta suunnaton mielenkiinto ilmailua kohtaan.  :P

Ei oo kaveria haukkuminen, vai kuinka moni meistä voi nostaa käden pystyyn kun kysytään "Käsi ylös jokainen joka omistaa tai on omistanut lentoyhtiön".

 

Nojoo - katsotaan mitä tulee mutta todennäköisyydet voivat olla vähän Tomppaa vastaan. Ehkä parempi että hoitavat vain maanpäälliset operaatiot.

 

Tulee muuten tuosta epäonnistuneesta lentäjäurasta (joka on siis vain fiktiivinen veikkaus) mieleen seuraava lausahdus:

"Ilmantorjuntaan menevät ne jotka eivät päässeet hävittäjälentäjäksi - eivätkä halua muidenkaan lentää" ;D

 

Mutta joo. Katsellaan miten käy!

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni T.Söderin alkuperäinen lentoyhtiö ei syyllistynyt muuhun kuin epärealistisiin markkinaodotuksiin.

 

Alkuperäisen lentoyhtiön konkurssia kyllä tutkivat tammikuussa 2006 sekä konkurssiviranomaiset että poliisi, joka kuulusteli useita henkilöitä, mutta asiasta ei ole tainnut kuulua sen enempää.

 

Markkinaodotukset eivät todellakaan osuneet kohdalleen. Yhdellä koneella lennettiin noin 5 kk ja velkaa syntyi n. 2,5 miljoonaa euroa, ja jäljellejäänyttä omaisuutta oli 2000 euron edestä. Surullista mutta totta.

 

http://www.talentum.com/doc.te?f_id=841066

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin minäkin muistan. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että ei kannata käyttää omaa nimeään firman nimenä, tai ainakaan myydä sitä nimineen edelleen. Se saattaa päätyä hämärämiesten käsiin ja maine menee myös nimen alkuperäiseltä haltijalta. Muistaakseni T.Söderin alkuperäinen lentoyhtiö ei syyllistynyt muuhun kuin epärealistisiin markkinaodotuksiin.

 

Kiitos Ari inhimillisistä sanoistasi  :thmbup:

Olet yksi niistä harvoista, jotka osaavat olla  ihmisenä täällä ja elävässä elämässä..

mm. puhumalla kauniisti lähimmäisestä ja syyttämättä ketään. 

 

Yleensä täälläkin irvistellään ja viisastellaan olemattomilla ja luulluilla tiedoilla, syyttäen kaikesta Tommia.

 

Tsemppiä Tommi yrittämiseesi. :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tässä IMHO kukaan ole ketään syyllistänyt. Ainakin mun mielestäni on kuitenkin jossain määrin erikoista, että aina sattuu ja tapahtuu firmoille, joiden takaa löytyy samoja nimiä. (Siis myös muita kuin mr. Söder)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta kai sitä mieluiten postaisi pelkästään hyviä uutisia hienosti menestyvistä suomalaisista ilmailualan yrityksistä ja niiden nokkamiehistä.

 

Totuus on kuitenkin se, että viime vuosien kolmessa suurimmassa suomalaisessa ilmailuyrityskonkurssissa - Flying Finn, Söder Airlines ja Soder Aviation - velkojilta jäi saamatta miljoonaluokan rahat. Ja velkojien joukossa oli myös yksityisiä kuluttajia, joilta jäivät maksetut lennot lentämättä ja rahat saamatta takaisin, mikä muistetaan väkisinkin vielä pitkään.

 

Vaikka yritykset olisivat olleet perustettu kuinka hyvässä uskossa tahansa, niin niiden ja niiden puuhamiesten toimintaa ei parhaalla tahdollakaan voi mennä kehumaan tai päätä silittämään. Jos siis puuhamiesten maine on jotenkin kärsinyt tai kyseenalaistunut, se on kyllä johtunut enemmänkin heidän omista tekemisistään kuin siitä, mitä tällä foorumilla on kirjoitettu. Eikä myöskään media unohda näitä asioita.

 

Täytyykin toivoa, että jäljellä olevat yrittäjät, Finnair, Air Finland, Aero, Air Åland, Finncomm sekä myös pienemmät yrittäjät, lentokoulut, kerhot ja vielä Malmin kenttä pärjäävät edellämainittuja paremmin kaikissa niissä paineissa, mitä niihin nykyisin kohdistuu. Ja jos joku rahtilentoyhtiö nyt haluaa lentää Turkuun ja sille tarvitaan suomalainen edustaja, niin varmaankin markkinat ratkaisevat, pärjääkö se tulevaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyllä, mutta kukapa haluaisi muistaa, että Tommi myi firmansa melkein alussa muille.

 

Tuota tarkoitin.

 

Kaatakaa vain lokaa Tommin päälle. Sepäs se oikeata ilmailuhenkeä pursuaa, jookos. ;D

 

Arin kirjoitus kuvastaa hyvin hyvää ilmailuhenkeä ja toveruutta, myös ihmisyyttä. :thmbup:

Tuosta voi ottaa oppia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahanpesua....

 

...mutta en sano nimeltä missä.Kaikkihan sen tietää!

 

-J :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahanpesua...

-J :o

 

No kyllä rahanpesua voi hoitaa varmaan hieman pienemmälläkin mittakaavalla kuin perustamalla "isolla melulla" lentoyhtiön.

 

Olen kyllä yhtä mieltä edeltäjien kanssa vaikka kirjoitinkin ehkä hieman ivallisesti liiketoiminnasta. Olen itsekkin toiminut yrittäjänä ja on myös epäonnistumisia takana. Onneksi ei konkurssia mutta epäonnistumisia kuitenkin ja henkilökohtaisesti voin sanoa että epäonnistuneesta liiketoiminnasta jää yritteliäälle ihmiselle ainoastaan nälkä yrittää uudelleen ja halu menestyä, ja se on mielestäni oikein.

 

Uskon että Tommilla on kova kiinnostus ilmailuun ja busineksen tekoon ja hän yhdistää kahta itselleen tärkeää asiaa.

 

Se että tilanne menee siihen että liiketoiminta saa lähinnä surkuhupaisia piirteitä varsinkin julkisuudessa, niinkuin tämä Antonov-72 juttu, niin ehkä kannattaisi vetää vähän henkeä ja miettiä uudelleen mitä kannattaa tehdä. Näyttää siltä että Tommi on ajatellut konseptin uudelleen ja hoitaa maakuljetuksia tiiviinä osana lentoyhtiötä.

 

Toki mielipiteeni saattaa olla liiankin sinisilmäinen mutta antaa olla.

 

Tsemppiä Tommi!

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään