Seppo Pietikainen

Jotain on melkolailla pielessa jos uutinen pitaa paikkansa.

29 viestiä aiheessa

Ja tässä koneen CVR:n sisältö. Tiedä sitten onko toi aito ku a.netistä on, mutta mielenkiintoinen kuitenkin.

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3022368/

 

 

 

HUH!

 

Ihan ensin vahvistui taas kerran käsitykseni noista naapurin .......Ja heti perään tuli mieleen sanonta:siitä puhe mistä puute...

 

Aika karseeta,aikuisten oikeasti...Varmasti en ikinä astu vastaaviin itä-blokin koneisiin...

 

-Jukka :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ensin vahvistui taas kerran käsitykseni noista naapurin .......Ja heti perään tuli mieleen sanonta:siitä puhe mistä puute...

 

Aika karseeta,aikuisten oikeasti...Varmasti en ikinä astu vastaaviin itä-blokin koneisiin...

 

Ja millä perusteella voimme tietää etteivät myös läntiset lentäjät käytä f-sanaa ohjaamossa. Olisko mahdollista, että Finnairin ohjaamossa olisi joskus sanottu ääneen v-sana?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just joo...

 

Nyt mennään taas toiseen ääripäähän.Eli jos Hra Klemettinen katsoo nuo tekstit tuolta niin tajuaa varmasti,että tuossa ei paljon muuta puhuttukaan.Liekö kielitaidon puutetta sitten vaiko mitä..

 

Kyllä tuosta on aika pitkä matka siihen jos joskus v sana lipsahtaa...

 

OT:Satuin katsomaan tuon kamrat tjtn ohjelman tv-1:ltä pari päivää sitten(vai eilen),ja kylläpä siinä tuota idän ihmeen ajatusmaailmaa tuli puolen tunnin verran...

 

Sanotaan nyt vaan:toiset tykkää toiset EI!

 

-Jukka :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mennään taas toiseen ääripäähän.Eli jos Hra Klemettinen katsoo nuo tekstit tuolta niin tajuaa varmasti,että tuossa ei paljon muuta puhuttukaan.Liekö kielitaidon puutetta sitten vaiko mitä..

 

OT:Satuin katsomaan tuon kamrat tjtn ohjelman tv-1:ltä pari päivää sitten(vai eilen),ja kylläpä siinä tuota idän ihmeen ajatusmaailmaa tuli puolen tunnin verran...

 

Sanotaan nyt vaan:toiset tykkää toiset EI!

 

Katsottu, luettu ja ymmärretty on.

Voit tietysti inhota venäläisiä, ei siinä mitään. Mutta on aika kaukaa haettua leimata kaikki itä-blokin lentäjät ja koneet yhden onnettomuuskoneen ohjaamoäännitteen perusteella. Jä ymmärtääkseni onnettomuuden syy ei ollut kapteenin roisi kiellenkäyttö.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juups...

 

Sanoinko inhoavani venäläisiä...?

 

Ehkä juu leimasin hiukan,mutta en mielestäni sanonut inhoavani heitä,vai sanoinko?

 

Ja siks toisekseen.Kyllähän hiedän kulttuurinsa ja mm.turvallisusajattelunsa on hiukan eri mallillaan...

 

No sanotaan näin.Jos ei ole aivan pakko,niin en käytä ainakaan noita vanhempia koneitaan...

 

Onhan esim.Pietari hieno kaupunki....Onneksi sinne pääsee myös sinivalkoisin siivin :thmbup:

 

-Jukka :)

 

Yksi todella paha asia noissa maissa,Turkki(ja monet muut) mukaan lukien on se hierarkia mikä siellä ohjaamossa vallitsee. Oikeasti perämiehellä ei ole siellä mitään sanaa...Ja joissain tilanteissa tiedämme mihin se johtaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lipsuu taas pikkuhiljaa offtopiciksi, mutta itse olen Herra Harstelan kanssa samoilla linjoilla.

 

Vaikka kuinka Venäläiset tekevät kyllä komean näköisiä (ja -kuuloisia) koneita, ei matkustaminen venäläisellä lentoyhtiöllä innosta tippaakaan. Ei edes ko. maahan matkustaminen. Minun mielestä siellä ei ole mitään niin erityistä (MAKS poislukien), että kiinnostaisi lähteä "seikkailemaan". Jotenkin tuo slaavilainen hälläväliä-ajattelumalli ei ole koskaan vaikuttanut kiinnostavalta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö kielitaidon puutetta sitten vaiko mitä..

Tuohan on vain käännös, vjenäjäähän siellä alunperin puhuttiin. Olisi mielenkiintoista nähdä alkuperäinen versio, nimittäin suomen kielessä kiroilu on paljon yleisempää kuin venäjän.

 

EDIT: Jostakin syystä venäläisen version kohdalla näkyy vain hieroglyfejä, jos joku näkee ne oikein, niin voisiko vaikkapa ottaa print screenin ja laittaa näkyviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Jostakin syystä venäläisen version kohdalla näkyy vain hieroglyfejä

 

Tarkistitko, että selaimen käyttämäksi merkistökoodaukseksi on valittu "Kyrillinen"? Selain ei osaa kaikilla sivuilla vaihtaa tuota itse.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on vain käännös, vjenäjäähän siellä alunperin puhuttiin. Olisi mielenkiintoista nähdä alkuperäinen versio, nimittäin suomen kielessä kiroilu on paljon yleisempää kuin venäjän.

 

EDIT: Jostakin syystä venäläisen version kohdalla näkyy vain hieroglyfejä, jos joku näkee ne oikein, niin voisiko vaikkapa ottaa print screenin ja laittaa näkyviin?

 

Juups...

 

Aikamoinen on tuo mentaliteetti tuolla idän ihmemaassa.Kerrottakoon että olen Viipurissa kerran käynyt ja jos/kun joskus venäjälle menen,niin jollain länsimaisella koneella...

 

Tuskinpa tuolla kääntäjällä on ollut tarvetta lisätä sinne noin paljon rumia sanoja/sanaa...

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://edition.cnn.com/2007/WORLD/europe/02/17/russia.crash.ap/index.html

 

Ote CNN:n artikkelista:

 

(AP) -- A pilot-in-training who failed to maintain a Russian passenger jet's speed was partly to blame for the jet slamming into a Ukrainian field last year, killing all 170 on board, a transport commission said Saturday.

 

Ja tässä koneen CVR:n sisältö. Tiedä sitten onko toi aito ku a.netistä on, mutta mielenkiintoinen kuitenkin.

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3022368/

 

 

Millähän perusteella CNN syyttää harjoittelijaa epäonnistumisessa säilyttää ilmanopeus, kun CVR-tekstin mukaan saa käsityksen, että koneen kapteeni käski nousemaan ylemmälle pinnalle. Ei se harjoittelija tuota päätöstä tehnyt, jos en ymmärtänyt ihan väärin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tehnyt harjoittelija päätöstä ei...

 

Ja tämä on nyt juuri sitä hierarkiaa,jota noissa tietyissä maissa harjoitetaan.Jos kippari tekee väärin,niin eipä siihen ole förstillä paljon sanottavaa.

 

 

Kaikki varmaan muistavat 70 luvun lopussa Teneriffan kentällä tapahtuneen onnettomuuden.Tuolloinhan oli ainakin jossain määrin kysymyksessä nämä ohjaamoyhteistyöjutut.Silloin kyseessä vaan oli länsimainen yhtiö KLM...

 

On se ihmeellistä miten tuo homma jossain maissa menee noin,että todella lentoturvallisuuden uhallakin toimitaan tuolla samalla kaavalla...

 

Onko kenelläkään parempaa tietoa siitä onko esim.venäjällä nuo asiat nykyään koulutuksessa huomioitu vai miten on?

 

-Jukka ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tehnyt harjoittelija päätöstä ei...

 

Ja tämä on nyt juuri sitä hierarkiaa,jota noissa tietyissä maissa harjoitetaan.Jos kippari tekee väärin,niin eipä siihen ole förstillä paljon sanottavaa.

 

 

Kaikki varmaan muistavat 70 luvun lopussa Teneriffan kentällä tapahtuneen onnettomuuden.Tuolloinhan oli ainakin jossain määrin kysymyksessä nämä ohjaamoyhteistyöjutut.Silloin kyseessä vaan oli länsimainen yhtiö KLM...

 

On se ihmeellistä miten tuo homma jossain maissa menee noin,että todella lentoturvallisuuden uhallakin toimitaan tuolla samalla kaavalla...

 

Onko kenelläkään parempaa tietoa siitä onko esim.venäjällä nuo asiat nykyään koulutuksessa huomioitu vai miten on?

 

-Jukka ???

 

Venäläiset lentomiehistöt lentävät samalla tavalla kuin eurooppalaisetkin eli lentovuorot jaetaan kipparin ja perämiehen kesken suurinpiirtein 50/50. Tosin venäläisessä ohjaamomiehistössä on radio operator ja navigaattori lisänä nokalla, vanhemmissa konetyypeissä ainakin, joten työnjaossa on (huomattaviakin) poikkeavuuksia länsimaiseen ohjaamoyhteistyöhön verrattuna.

 

Niin, Teneriffan KLM vs. PanAm-onnettomuudessa, KLM:n kippari, silloinen yhtiön turva-/pääohjaaja, päätti suorittaa lentoonlähdön ilman lentoonlähtöselvitystä. Huono idea sinänsä, kun kiitotiellä rullasi vastapalloon PanAmin B747...

 

Luonto karsii, syyttömiäkin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, ja jos en ihan väärin muista, niin Sveitsissä tapahtuneessa yhteentörmäyksessä venäläisen koneen perämies yritti saada kippareita (kaksi kapteenia matkassa, jonkinlainen tarkastuslento tjsp.) noudattamaan TCAS:n väistökäskyä, mutta kapteenit päätyivät sitten tuhoisalla tavalla väärään vaihtoehtoon, eli lj:n käskyn seuraamiseen. Mutta haluaisin todellakin tuon venäjänkielisen version Pulkovon onnettomuudesta luettavaksi, jos se jotenkin olisi mahdollista.

 

Ja moneen otteeseen olen kuullut Venäjän keikkojen olevan ei-niin-haluttuja suuren sinivalkoisen ohjaamomiehistöjen keskuudessa. Lähinnä lennonjohdollisista syistä, aivan kuten Etelä-Euroopan kentätkin ovat välillä aivan kaaoksessa. Esim. Barcelonan meiningin olen rivien välistä ymmärtänyt kohtalaiseksi turvallisuusriskiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin...

 

Eikös Teneriffalla nimenomaan försti ollut yrittänyt estellä kipparia lähtemästä.Kun lupa oli kai rullata kiitotien päähän ja odottaa..

 

Jos en nyt ihan väärin muista?

 

No tavattoman surullisia tapauksiahan nuo ovat ja kenenkään syyttely ei auta,kun ihminen on erehtyväinen.Mutta tärkeää noita juttuja on tutkia,jotta lentäminen aina vaan turvallisemmaksi muuttuisi..

 

-Jukka :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, ja jos en ihan väärin muista, niin Sveitsissä tapahtuneessa yhteentörmäyksessä venäläisen koneen perämies yritti saada kippareita (kaksi kapteenia matkassa, jonkinlainen tarkastuslento tjsp.) noudattamaan TCAS:n väistökäskyä, mutta kapteenit päätyivät sitten tuhoisalla tavalla väärään vaihtoehtoon, eli lj:n käskyn seuraamiseen. Mutta haluaisin todellakin tuon venäjänkielisen version Pulkovon onnettomuudesta luettavaksi, jos se jotenkin olisi mahdollista.

 

Ja moneen otteeseen olen kuullut Venäjän keikkojen olevan ei-niin-haluttuja suuren sinivalkoisen ohjaamomiehistöjen keskuudessa. Lähinnä lennonjohdollisista syistä, aivan kuten Etelä-Euroopan kentätkin ovat välillä aivan kaaoksessa. Esim. Barcelonan meiningin olen rivien välistä ymmärtänyt kohtalaiseksi turvallisuusriskiksi.

 

Kauheus on katsojan silmässä. Venäjällä homma toimii omalla tavallaan, mutta toimii kuitenkin. Ennakkoon varautumalla pärjää parhaiten, se on monesti huomattu. LEBL ( Barcelona) ei ole sen kummempi, ei hyvässä kuin huonossakaan,  kuin mikään muukaan eurooppalainen isohko lentokenttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauheus on katsojan silmässä. Venäjällä homma toimii omalla tavallaan, mutta toimii kuitenkin. Ennakkoon varautumalla pärjää parhaiten, se on monesti huomattu. LEBL ( Barcelona) ei ole sen kummempi, ei hyvässä kuin huonossakaan,  kuin mikään muukaan eurooppalainen isohko lentokenttä.

Noo... tästäkin on olemassa erilaisia mielipiteitä (en ole itse ohjaamossa istunut Venäjän suuntaan enkä sen paremmin Roomasta eteenpäinkään, joten toistan vain kuulemiani asioita).

 

Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa homma toimii, sen olen itsekin nähnyt. Sekä itäsuuntaan, että etelään päin mentäessä lennonjohdon ymmärrettävyys, taso yms. kuulemma laskee. Espanjan ongelma (kuten myös Ranskan ja Italian) on kuulemma suurillakin kentillä käytettävä "kotimaan kieli", eli lennonjohto vaihtaa kielen usein espanjaksi - vaikka pilotti ilmoittautuisikin jaksolla englanniksi. Näin käy turhan usein myös tapauksissa, joissa espanjan lipun alla lentävää konetta lentääkin espanjaa osaamaton pilotti. Barcassa ja Madridissa ongelmia ovat huono nopeuskontrolli ja porrastukset, kotimaisten suosiminen, huono koordinaatio rullauksen ja tornin välillä, usein vaihtuvat rullausohjeet jne... Tämä siis edelleenkin uselta taholta kuultua, kommentteja vaan kehiin kys. kentille säännöllisesti lentäviltä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, ja jos en ihan väärin muista, niin Sveitsissä tapahtuneessa yhteentörmäyksessä venäläisen koneen perämies yritti saada kippareita (kaksi kapteenia matkassa, jonkinlainen tarkastuslento tjsp.) noudattamaan TCAS:n väistökäskyä, mutta kapteenit päätyivät sitten tuhoisalla tavalla väärään vaihtoehtoon, eli lj:n käskyn seuraamiseen. Mutta haluaisin todellakin tuon venäjänkielisen version Pulkovon onnettomuudesta luettavaksi, jos se jotenkin olisi mahdollista.

 

Eräs eläkkeelle jäänyt kolleega kertoi lennonjohtaja-ajoistaan Hesa-Vantaalla, että jonkun brittifirman suihkuliikennekoneessa oli joskus 1970-luvulla kai ollut mukana yhteensä 8 kipparia demolennolla Englannista Hesaan ja takaisin. Yhtään perämiestä ei ollut mahtunut mukaan. Tyylikkäästi olivat lähteneet Hesassa standilta liikenteeseen, mutta pitipä herrojen kapteenien sitten rullata kiitotieltä takaisin, kun kukaan ei ollut muistanut tankata konetta. Which was great!  ;D

 

:thmbup:

 

p.s. Hessu korjaa, jos olen väärässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

::) Tuosta päätteleekin jo Venäjätietoutesi tason.

 

Jahas silläkö se mitataan,että missä on käynyt.Kyllähän muutenkin saa paaljon/riittävästi tietoutta tuostakin maasta...

Ja sen perusteella mitä tiedän,niin en näe montakaan syytä sinne mennä.Anteeksi nyt vaan!

 

Ja lähinnä nyt puhuin noista tietyistä kulttuurillisista eroista.En leimannut edelleenkään koko maata enkä kansaa.Kannattaisiko lukea kunnolla ennen kuin kommentoi...

 

Taidat T.K olla Venäjän ystäviä,niin eikä siinä mitään pahaa ole,ei toki... ;) 10-0

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas silläkö se mitataan,että missä on käynyt.Kyllähän muutenkin saa paaljon/riittävästi tietoutta tuostakin maasta...

Ja sen perusteella mitä tiedän,niin en näe montakaan syytä sinne mennä.Anteeksi nyt vaan!

 

Ja lähinnä nyt puhuin noista tietyistä kulttuurillisista eroista.En leimannut edelleenkään koko maata enkä kansaa.Kannattaisiko lukea kunnolla ennen kuin kommentoi...

 

Taidat T.K olla Venäjän ystäviä,niin eikä siinä mitään pahaa ole,ei toki... ;) 10-0

 

-Jukka :D

 

Riittävästi tietoutta ei todellakaan saa ilman että siellä liikkuu..sen olen oppinut. Hesari ei kelpaa tietolähteeksi.

 

Mutta minusta taas Venäjältä löytyy paljon paljon syitä miksi sinne kannattaa lähteä.

 

Venäjän kulttuuriin ei esim. kuulu pimeä bisnes jos nyt noita kulttuuriesimerkkrjä otetaan joita tarjoilit. Se että tälläistä tapahtuu johtuu Venäjän valtion tilasta, ei kansan traditioista.

 

Mahdollisesti kuukauden sisällä voin esittää paikan mistä löytää sitä positiivista venäjäkuvaa, jos kaikki sujuu suunnitellusti.

 

 

Totta, olen Venäjä ystävä, mutta ainoastaan nyky-Venäjä..Kommunismia en todellakaan sympatisoi, olen enemmän toista ääripäätä. Mutta ehkä olen vain edellä aikaani.

 

Jo, mutta tämä oli vika OT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään