Jukka Mäcklin

Riittääkö Windows:n oma palomuuri?

7 viestiä aiheessa

Moro!

Kuten otsikko sanoo riittääkö? Tällä hetkellä on käytössä Sygaten-palomuuri freeware mutta on jo vanha ja päivityksiä ei enää saa. Tässä olen miettinyt Windows:n oman palomuurin riittävyys. Olisin kiitollinen vastauksista/mielipiteistä ja mahdollisista ehdotuksista uudeksi freeware palomuuriksi. Takavuosina totesin Zone Alarmin hyväksi mutta oli raskas ja kiukutteli FS:n voicen kanssa.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windowsin palomuuria kannattaa käyttää silloin kun lähiverkon ja internetin välillä on reititin jossa NAT päällä ja jonkinlainen palomuuri. Itse todennut tämän riittäväksi ratkaisuksi monessa tilanteessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se Windowsinkaan palomuuri niin huono ole kuin monet anti-MS -ihmiset väittävät. Itse olin siihen oikein tyytyväinen, mutta nyt kun reitittimessä on NAT ja palomuuri, niin olen sen poistanut käytöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos vastauksista. Ongelma on se että Sygate on alkanut herjaamaan että se on estänyt NT Ydin&Järjestelmän ulos menon ja vaikka ruksaan älä näytä ilmoitusta niin se vaan tulee. Jos on simussa niin koko simu putoaa alapalkkiin eli menee Windows tilaan tosin sen saa tietysti takaisin mutta on hetkiä jolloin se on tosi hankalaa. Varsinkin Onlinessa kun on juuri laskeutumassa.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windowsin palomuuri on varsin hyvä. Ainoa mikä siitä puuttuu on ulosmenevän liikenteen rajoitus, jota tosin kotikäyttäjät harvemmin viitsivät muutenkaan konffata. Useimmat freeware-palomuurit ovat selvästi huonompia. Tosin ZoneAlarmin kaltainen äärimmäisen simppeli softapalomuuri on hyvä, jos ei ymmärrä palomuueista mitään, sitä kun ei voi konfiguroida väärin (eikä ylipäätäänkään juuri konfiguroida).

Windowsin palomuurin huono puoli on, että varmastikin monet haittaohjelmat pyrkivät muuttamaan juuri sen asetuksia, mutta ei mikään yleinen palomuurisofta sellaiselta turvassa ole. Jos konettaan käyttää järjestelmävalvojan oikeuksin ja suorittaa ohjelman tietämättä mikä se on, koneelle voi tietysti muutenkin tapahtua aivan mitä vaan, joten kyllä niin toimien joka tapauksessa aika pian antaa koneensa jonkun pöpön hallintaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Asensin ZoneAlarmin katsotaan kuinka menee. On tällaiselle tassapussille vähän vaikeaa kun ei tiedä mitä ohjelmia päästää ulospäin, ei missään ole listaa mistä näkisi edes perus Windows ohjelmat jotka kannattaa laskea ulos? Varmaan siellä on sellaisia jotka lähettävät tietoa mutta ei muuta, sittenhän on ne ohjelmat jotka on asentanut ne pitää itse harkita.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään