Jukka Siirilä

Surullisia uutisia taas (Laskuvarjohyppääjä kuoli Vaasassa)

4 viestiä aiheessa

Laskuvarjohyppääjä menehtyi, kun varjo alkoi yllättäen pyöriä

 

 

Vaasan laskuvarjokerhon harjoituksissa sattui lauantaina onnettomuus, jossa yksi kerhon kokeneimmista hyppääjistä sai surmansa. Varavarjo ei ehtinyt avautua ja hän putosi kiitotien eteläpäähän Vaasan lentokentälle.

 

Vaasan laskuvarjokerhossa oli hyppyvälineiden turvallisuus tarkastettu kauden alkaessa

 

Vaasan lentokentällä sai lauantaina surmansa laskuvarjohyppääjä, joka osallistui Vaasan laskuvarjokerhon harjoituksiin. Surmansa sai 27-vuotias syntyjään uusikaarlepyyläinen mies, joka tiedetään kokeneeksi hyppääjä.

Vaasan laskuvarjokerhon harjoituksiin osallistui kymmenen hyppääjää. Onnettomuus sattui kello 14.41.

Onnettomuushyppy tehtiin 1 100 metrin korkeudesta. Poliisin mukaan miehen varjo aukesi, mutta hypyn loppuvaiheessa tapahtui jotain odottamatonta.

Kerhon turvallisuuspäällikön Pauli Mäkilohiluoman mukaan harjoituksissa noudatettiin tavanomaista turvallisuusmenettelyä. Hän ei itse nähnyt onnettomuutta, kun hän oli hallissa pakkaamassa omia varusteitaan. Poliisi selvittää onnettomuuden syytä.

 

Varjo alkoi pyöriä voimakkaasti

 

Onnettomuushyppy tapahtui päivän toisella lennolla. Mies hyppäsi ensimmäisenä. 200 - 300 metrin korkeudessa hänen laskuvarjonsa alkoi pyöriä voimakkaasti. Syytä siihen ei tiedetä.

- Hyppääjä teki kaikki oikeat toimet, mutta varavarjo ei enää ehtinyt aueta, Mäkilohiluoma tietää.

Hyppääjä putosi kiitotielle lentokentän eteläpäähän. Turvallisuusohjeiden mukaan hän sai asianmukaisen ensiavun.

Sää oli Mäkilohiluoman mukaan kelvollinen. Tuuli ei ollut liian voimakas. Hyppäämisen rajana on 11 metriä sekunnissa.

Maanantaina poliisilla ei ollut onnettomuuden sysitä uutta kerrottavaa.

 

Varjot tarkastettiin hyppykauden aluksi

 

Vaasan laskuvarjokerhon turvallisuusmääräykset on päivitetty maaliskuussa, kun kevään hyppykausi alkoi huhtikuun alussa. Ohjeita on kymmenkunta liuskaa.

Hyppääjien kelpoisuus tarkistetaan aina hyppykauden alussa. Siinä tutkitaan mm. hyppääjän varjokalusto ja varjokirjat. Varjokirjasta tarkastetaan tiedot varavarjon pakkaus- ja tarkastusjakson voimassaolosta, päävarjon tyyppi ja tarkastusjakson voimassaolo.

Turvallisuuspäällikkö pitää kirjaa varusteista ja kelpoisuuksista.

- Näin meneteltiin tänäkin keväänä, Mäkilohiluoma sanoo.

 

Kerhon jäsenille annetaan kriisiapua

 

Sunnuntai-iltana laskuvarjokehon talolla pidettiin kriisipalaveri. Siihen osallistui parikymmentä jäsentä. Tapahtunutta käytiin läpi ammattiauttajan tuella. Mäkilohiluoman mukaan kaikki ovat syvästi järkyttyneitä.

Vastaavaa onnettomuutta Vaasassa ei ole aiemmin sattunut.

Vaasan laskuvarjokerholla on noin 160 jäsentä.

Laskuvarjourheilua on Vaasassa harrastettu vuodesta 1969 lähtien. Kerho omistaa lentokoneen, johon mahtuu neljä hyppääjää kerralla. Laskuvarjohyppyjä Vaasassa kertyy noin 1 500 vuodessa.

Suomessa tehdään vuosittain noin 50 000 laskuvarjohyppyä. Tällaiset onnettomuudet ovat Mäkilohiluoman mukaan hyvin harvinaisia.

 

Muistohyppy DC 3:sta lauantaina

 

Vaasan laskuvarjokerhon vuoden ensimmäisen alkeiskurssin on määrä alkaa 4. toukokuuta. Mäkilohiluoman mukaan kerhon toiminta jatkuu suunnitelmien mukaan. Hän toki pelkää, että onnettomuus vähentää kiinnostusta laskuvarjohyppyihin.

- Hyppytoiminta on toki keskeytyksissä siihen saakka kunnes turman syy on selvitetty, Mäkilohiluoma sanoo.

Ensi lauantaina Vaasan laskuvarjokerho aikoo kuitenkin hypätä DC 3:sta muistohypyn menehtyneen toverin kunniaksi. Jos sää sallii hyppy tehdään noin kello 11.

 

EDIT: Otsikkoa muokattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ei. Kesäisin laskuvarjokerho lisää kiinnostusta ja toimintaa kiitettävästi EFVA:lla, ja toivottavasti Vaasan laskuvarjokerho jatkaa toimintaansa vanhaan malliin myös tämän jälkeen. Tsemppiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta: olen usein - tosin lähinnä purjelentoon liittyvissä keskusteluissa - todennut, että huomattavasti vaarallisempaa on vaikkapa kävellä kauppaan Helsingissä (joku voi ajaa yli, voi liukastua ja katkaista kinttunsa, tulla pahoinpidellyksi tai ryöstetyksi jne...) - saati sitten yöllä kotiin pubista pienessä laitamyötäisessä, asia joka jäänee tekemättä, jos seuraavana päivänä on keliä luvassa.

 

Turvallistahan se ilmailu muuten on, laskuvarjohypystä en tiedä. Ilmeisesti hyppääjät jossain määrin, ainakin kuulopuheiden mukaan, telovat itseään maan pintaan tullessaan.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään