Mikko Sokero

Ilmailuvalokuvaajien edunvalvoja?

13 viestiä aiheessa

Ilmailuvalokuvaajat jos ketkä ovat sen verran pro-sakkia, että heillä pitäisi olla oma yhdistyksensä. Löytyisikö tahtotilaa, voimia, puuhamiehiä tai jopa vastaväittäjiä projektiin ILMAILUVALOKUVAAJAT RY?

Itselläni on visio siitä, että kyseinen porukka saisi yhden tärkeän jäsenedun, josta voisin lausua muutamalla sanalla noin viikon kuluttua...

Tämä on tällainen äläys, jota olen pohtinut jo kauan.

Ilmailuvalokuvaajat olisi varsin arvovaltainen yhdistys jo syntyessään. Voisin auttaa alkutouhuissa jos on tarpeen.

Älkää ampuko minua, kertokaa mielipiteitänne ja onko koko homma sontaa?

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennenku ollaan vastaan, saatika kannatetaan, niin siitä "liikeideasta" ois kiva tietää edes jotain..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katos en ole ollut ainoa joka on miettinyt asiaa. Yksi hyvä asia tällaisessa yhdistyksessä olisi se, että yhdistys voisi toimia keskustelukanavana/välikätenä kuvaajien ja Finavian kanssa tai jonkin muun organisaation. Eli kannatetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no ei tämä varmaan ihan sontaa ole, mutta paria aiheeseen liittyvään yhdistystä joskus seuraanneena, joista toisen  perustamisessa ja toiminnassa olin jopa mukana, muutama kommentti.

Ennen kuin tuollaista yhdistystä kannattaa pistää pystyyn niin kannattaisi käydä aika perusteellistakin keskustelua siitä, että miksi.  Mihin sitä yhdistystä oikeastaan tarvitaan ja mikä on sen päämäärä?  Yhdistyksen perustaminen siksi, että olisi kivaa kun on yhdistys ei lennä kovin pitkälle.  Jos ei ole mitään selkeää suuntaa niin millä siihen yhdistykseen niitä jäseniä aiotaan saada?  Tietysti kivat edut on aina sellainen varma juttu, mutta varmaan kannattaisi olla joku "kantava ajatus" siitä mikä sen homma tarkoitus todella on.  Sen perusteella jengi varmaan voisi paremmin hahmottaa miksi sellaiseen kuuluisi?  Porukka on helposti tohkeissaan lähdössä tällaiseen mukaan, kuka mistäkin syystä. Tällaisessä hommassa käy äkkiä niin, että into on kova ja porukka rynnii mukaan - jokaisella oma käsitys miksi.  Keskustelut muuttuvat äkkiä ikäviksi ja hommasta häviää hohto.

Toisaalta osa porukasta ei edes halua moiseen.  Mitä sitten?  Onko meillä taas kentänlaidalla yksi porukka lisää luomassa "me - ne" henkeä?  Itse aikoinani FAPiin kuuluessani sain huomata mitä ihmeellisimpiä juttuja joiden pohjalla oli FAP on perseestä.  Mihin se perustui oli aika vaikea useimmiten hahmottaa.  Toki se oli oppitunti siitäkin, kuinka helposti yhden henkilön omat mielipiteet (joihin kaikilla on oikeus) tulkittiin koko yhdistyksen mielipiteiksi.  Vaikka niitä ei sellaisena koskaan edes esitetty.

Älkää käsittäkö väärin, ajatuksen tänne tuominen on mielestäni hyvä asia.  Ainakin aihetta voidaan täällä avoimesti käsitellä.  En missään tapauksessa sano, että yhdistys olisi huonoasia.  Kehoitan vain miettimään sitä todella tarkasti sitä mikä on oikeasti homman idea.  Jos homma on hyvin mietitty, niin sillä on kyllä tulevaisuutta.  Itsellänikin on paljon ajatuksia mitä tuollainen yhdistys voisi tehdä, mut toisaalta on vähän vaikea hahmottaa miksi siihen pitäisi olla virallinen yhdistys...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen aikoinaan ollut mukana monessakin, edelleen toimin metsästysseuran puheenjohtajana ja joissain porukoissa jäsenenä.

En tiedä miksi mutta olen havainnut että ry:n nimissä on paljonkin helpompaa hakea kainelaisia lupia, esim. kentänlaidalla itkemisen välttämiseksi, kun joku tuo rullakon siihen eteen tai muuten toimii ikävästi.

Eli olen ehdottomasti tuollaisen yhdistyksen perustamisen puolella, itse en aio liittyä koska en osaa valokuvaamisen kultaista taitoa, vrt. Bremer joka kuvailee puulaatikkokameralla tosi upeita kuvia jne.

Toisaalta voisin ajatella olevani kannatusjäsen, niitäkin tarvitaan.

Mitä laajempi yhdistys sen suurempi vaikutusvalta päättäviin elimiin.

Vaatii tosiaan että joku heittää itsensä likoon täysillä ja jäsenet sitten sitoutuu noudattamaan yhteisiä sääntöjä ja auttavat kaikin voimin hallitusta.

Hajatelma näin ehtoosta. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilman muuta on hyvä ajatus. En ole ennen tämmöisestä kuullutkaan. Hyvä jos saadaan pystyyn.  :thmbup:

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On ainakin yksi seikka sellainen, missä näkisin tällaisen yhdistyksen mahdollisen hyödyn. Nimittäin apu kuvien väärinkäyttötapauksissa, joissa homma joskus käy hankalaksi. En sitten tiedä, millaisia mahdollisuuksia tällaisellakin yhdistyksellä olisi hankkia avukseen joku lainoppinut, jonka avulla väärinkäytön uhriksi joutunut voisi hakea esim. korvauksia tai jolta ylipäätään kysellä apua, kuinka kannattaisi menetellä. Valitettavan usein yksityisen henkilön on tällaiseen vaikea lähteä yksin, mutta jos on taustalla joku "järjestö", niin homma voisi olla paljon helpompaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on visio siitä, että kyseinen porukka saisi yhden tärkeän jäsenedun, josta voisin lausua muutamalla sanalla noin viikon kuluttua...

Ja .... ei tainnutkaan asia edetä kun viikon sijaan on mennyt jo puoltoista kuukautta  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko Ilmailutoimittajat r.y. riittävän lähellä valokuvaajia?

Mutta, joo Mikko voisi speksata hieman tarkemmin visiotaan (visio suomennettuna: harhakuva, kangastus), niin olisi helpompi lausua mielipidettään.

-Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään