Jaakko Rissanen

Yksityislentäjän lupakirjan hankinta

63 viestiä aiheessa

Tietysti ne sanoo, siellä harrastetaan kaupallista liiketoimintaa :). Yleensäkin sen firman mainostamiseen kannattaa suhtautua suurella varauksella. En kyllä näe mitään järkeä tuossa vastauksessa - olet nyt 15 vuotta ja "ehdottomasti paras vaihtoehto" on muka ottaa koko kahdeksan kympin paketti 5-6 vuoden päästä??!

 

Jaah... Jos lompakossa on rahat, ei tuo ole mikään huono vaihtoehto. Vastaavasti minulle sanottiin, että minulla on jo hieman huono ikä, että olis kannattanut hakeutua kursseille aiemmin. Olisi silti kelpuuttanut testeihin ja kursseille. Kyllä PF:ltä tulee ihan yhtä päteviä lentäjiä kuin jostain muualta. Mihinköhän se Hannula perustaa väitteensä, onko sinua huijattu siellä?? Tuskin Patria olisi ko. yhtiötä itselleen ostanut, jos siinä jotain "feelua" olisi, tai olisiko??

 

 

Oikeasti "ehdottomasti paras vaihtoehto" on lentää lähivuosina purjelento- tai ultralupakirja ja tutustua ensin sillä tavalla ilmailuun - moottorilentäminen on kovin kallista varsinkin purjelentoon verrattuna.

 

Suosittelen kanssa aloittelemaan hinnaltaan kevyemmästä päästä, ennenkuin tekee lopullisia päätöksiä.

 

 

Sen jälkeen pelimies toimii seuraavalla tavalla jos haluaa lentäjäksi:

 

1. Hakeutuu armeijaan Ilmavoimiin - jos ei lentäjäpuolelta tärppää niin mekaanikoksi tai viestikouluun - lisäperspektiiviä ne tuo kaikki.

2. Hakee Suomen Ilmailuopistoon

3. Hakee Suomen Ilmailuopistoon toisen kerran

4. Jos motivaatiota vielä riittää niin tässä vaiheessa voidaan suunnata Malmilla toimiviin yksityisiin kouluihin (SL / PF - tai mikäs se uusi nimi nyt sitten olikaan...)

 

Sen sijaan TODELLINEN pelimies lähtee kolmosvaiheen jälkeen jenkkeihin kouluun. Jos kiinnostusta on myös lennonjohtohommiin niin kannattaa kokeilla sopivissa väleissä myös suomalaista lennonjohtokoulutusta ja Eurocontrolia.

 

Edelleen, jos KUNNON pelimiehellä on rahat taskussa, menee sinne Pilot Factorylle tai Salpauslennolle ja hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä. Näin ollen kakkosvaiheen kohdalla olisi jo lappu taskussa ja "boonuksena" olisi ansaitsemassa mahdollisesti sijoitettua pääomaa takaisin. Ei kaikkea kannata tehä pitkän kaavan mukaan. Nuoren kollin kannattaa jopa ottaa laina tuota varten, sillä aikaa on maksaa sitä takaisin. Kun mittari on vuosien osalta yli 30, kannattaa sitten koittaa pääsääntöisesti 2. ja 3. vaihtoehtoa kunnes ne kehtaa sanoa suoraan päin naamaa, että älä enää hae tänne!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja miten menee rahoitus, pitääkö maksaa kerralla käteen vai osissa,

 

SL:stä tiedän kertoa, että jokaisen koulutuksen osan voi maksaa omassa osassaan.

 

 

ja mitä tapahtuu jos kurssi jää kesken esim yllättävästä terveyssyystä,

 

Testit tietysti käydään ennen kurssin alkua, joten terveys tulee testatuksi. Mutta jos vaikka sitten niiden jälkeen myöhemmin jotain tulee siten että kurssi jää kesken, niin luultavasti ainakaan jo käydyistä osista ei hyvitystä enää saa, mutta tulevista sitoumuksista pääsee irti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaah... Jos lompakossa on rahat, ei tuo ole mikään huono vaihtoehto.

 

Nii'in, JOS on. Suurimmalla osalla lentäjiksi haluavista niitä ei siellä ole ja iso pankkilaina korkoineen on melkoinen maksettava.

 

Kyllä PF:ltä tulee ihan yhtä päteviä lentäjiä kuin jostain muualta.

 

Ei tässä sitä ole kyseenalaistettukaan, toimintahan on varsin ammattimaista.

 

Mihinköhän se Hannula perustaa väitteensä, onko sinua huijattu siellä?? Tuskin Patria olisi ko. yhtiötä itselleen ostanut, jos siinä jotain "feelua" olisi, tai olisiko??

 

Älä tee olettamuksia, kritisoin ainoastaan sen firman markkinointia. Muutenhan homma toimii varmasti kuin junan vessa.

 

Suomen Ilmailuopiston tarkoituksena on kouluttaa lentäjiä kaikkien suomalaisten lentoyhtiöiden tarpeisiin. Sisäänottomäärät sinne (vuosi sitten ~50, nyt tietääkseni sama määrä) ovat tukeneet tätä ajatusta, varsinkin kun muistaa että vanhoilta Finnairin opiston ajoilta on tällä hetkellä 3 kurssia jonottamassa paikkaa valtionyhtiöön - ja lisää on tulossa. Tässä valossa PF:n mainoskampanja "Suomi tarvitsee lentäjiä" kuulostaa mielestäni kyseenalaiselta kun ylitarjontaa on selvästi havaittavissa. Toivoisin että olen väärässä, olenkin valmis luistamaan mielipiteestäni välittömästi jos joku näyttää minulle vaikkapa PF:n kaikkien kurssien työllistymistilanteen - jossa on lisäksi eroteltu ketkä ovat oikeasti lentoyhtiöiden operatiivisia lentäjiä eivätkä jalat tiukasti maan päällä toimistohommissa.

 

Itse en ikipäivänä tekisi niin isoa sijoitusta ellei valoa olisi selvästi havaittavissa tunnelin päässä. Siksi pidänkin järkevämpänä tutustua alaan ensin paremmin eikä syöksyä päätäpahkaa koulutukseen.

 

Edelleen, jos KUNNON pelimiehellä on rahat taskussa, menee sinne Pilot Factorylle tai Salpauslennolle ja hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä. Näin ollen kakkosvaiheen kohdalla olisi jo lappu taskussa ja "boonuksena" olisi ansaitsemassa mahdollisesti sijoitettua pääomaa takaisin. Ei kaikkea kannata tehä pitkän kaavan mukaan. Nuoren kollin kannattaa jopa ottaa laina tuota varten, sillä aikaa on maksaa sitä takaisin. Kun mittari on vuosien osalta yli 30, kannattaa sitten koittaa pääsääntöisesti 2. ja 3. vaihtoehtoa kunnes ne kehtaa sanoa suoraan päin naamaa, että älä enää hae tänne!

 

Toisaalta, jos tietää jo noin hyvissä ajoin (alle 20v) että haluaa lentäjäksi niin aivan hyvin ehtii hakea kerran jos toisenkin SIO:hon eikä ikää ole senkään jälkeen kuin ~23.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs mieltä olette tästä työllistymistilanteesta muutenkin, kun suuret ikäluokat jäävät tässä piakkoin eläkkeelle niin ainakin minun mielestä nyt kohta on todellista tarvetta lentäjillekin ja varmasti lentäjien työttömyysluvut putoavat hurjasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Finskin kippareiden eläkeikä oli aikoinaan ainakin 52 v, niin eikö ne suuret ikäluokat joihin itsekin kuulun ole siis JO JÄÄNEET eläkkeelle? Ja uudemmilla mukaanliittyneillä on siis vielä aikaa eläköitymiseen...

 

Toisaalta, Finskin lisääntyvä Aasian suunnan liikenne tarvinnee lisää miestyövoimaa mutta ei se nyt mitään suurta pilottivajetta aikaansaa

 

Uusia yhtiöitä toki syntyy mutta myös kuolee, ja palkkasaatavat voivat jäädä palkkaturvan varaan

 

Jos 3 kurssia SIO:sta tosiaankin on jonossa töihin, niin se panee väkisinkin miettimään

 

Voittoa maksimoivan kaupallisen yrityksen, siis esim PF:n/Patria Aviationin toki

tulee mainostaa omaa tuotettaan, ja mainokseen uskoo ken uskoo

 

Vaikea kysymys antaa neuvoja kaikenkaikkiaan, on paljon hankalampaa saada "oikeaa" tietoa tulevaisuuden näkymistä kuin jossain ns. tavallisessa ammatissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii'in, JOS on. Suurimmalla osalla lentäjiksi haluavista niitä ei siellä ole ja iso pankkilaina korkoineen on melkoinen maksettava.

 

Onhan se summa iso maksettavaksi, en kiistä. Toisaalta autoihin ja muuhun arvoa laskevaan "kulutushyödykkeisiin" laitetaan elämän aikana vähintään yhtäpaljon kiinni rahaa, jotenka siihen nähden korkoineenkin mielestäni kannattava sijoitus ja kuten joku mainitsi, ei sitä koko elämäänsä ole "försti".

 

 

Suomen Ilmailuopiston tarkoituksena on kouluttaa lentäjiä kaikkien suomalaisten lentoyhtiöiden tarpeisiin. Sisäänottomäärät sinne (vuosi sitten ~50, nyt tietääkseni sama määrä) ovat tukeneet tätä ajatusta, varsinkin kun muistaa että vanhoilta Finnairin opiston ajoilta on tällä hetkellä 3 kurssia jonottamassa paikkaa valtionyhtiöön - ja lisää on tulossa. Tässä valossa PF:n mainoskampanja "Suomi tarvitsee lentäjiä" kuulostaa mielestäni kyseenalaiselta kun ylitarjontaa on selvästi havaittavissa. Toivoisin että olen väärässä, olenkin valmis luistamaan mielipiteestäni välittömästi jos joku näyttää minulle vaikkapa PF:n kaikkien kurssien työllistymistilanteen - jossa on lisäksi eroteltu ketkä ovat oikeasti lentoyhtiöiden operatiivisia lentäjiä eivätkä jalat tiukasti maan päällä toimistohommissa.

 

No Finnair mainostaa, illaksi kotiin ja monasti on mennyt seuraavaan päivään ja aika usein voisi ko. sloganiin lisätä, että: ...ja laukut ylihuomiseksi! Entäs Nokia; Connecting people... voisi lisätä after a few reboot! No kovasti tuo PF:n markkinointi ihmisiä täällä riepoo... Ehkä suomi ei sitten tarvitse jatkossa lentäjiä? :D

 

- PF:llä on mielenpainuvaa ja varsin laadukasta mainontaa markkinoinnin perspektiivistä, kilpailijoihinsa verrattuna!

 

Itse en ikipäivänä tekisi niin isoa sijoitusta ellei valoa olisi selvästi havaittavissa tunnelin päässä. Siksi pidänkin järkevämpänä tutustua alaan ensin paremmin eikä syöksyä päätäpahkaa koulutukseen.Toisaalta, jos tietää jo noin hyvissä ajoin (alle 20v) että haluaa lentäjäksi niin aivan hyvin ehtii hakea kerran jos toisenkin SIO:hon eikä ikää ole senkään jälkeen kuin ~23.

 

Alussa kuitenkin mainitsit, että TODELLINEN pelimies lähtee toisen yrittämän (SIO:lle) jälkeen jenkkeihin, joka ei ole ilmaista, eikä se kurssikaan siellä ole ilmainen ja sitten tulee takaisin ja "konvertoi" pahvin JAR -kelpuutetuksi joka maksaa sekin... miten se poikkeaa esim. PF:n kurssista syntyneestä kuluista? Ei se valo mielestäni ole yhtään kirkkaampi todelliselle pelimiehellekään!

 

- Jos kerta tietää nyt jo mitä haluaa (mikä on kunnioitettavaa) PF:n tapauksessa pääsee heti opiskelun pariin kotikaupungissaan ja valmistuessa on heti JAR pahvi taskussa. Eikö näin?

 

No nyt takaisin lähtökohtaan, jos menee PF:lle niiden APTL -linjalle, hinta on sama, onko PPL:ää tai ei. Jonkin verran suostuvat "konvertoimaan" niitä joihinkin lentotunteihin (eli ovat ilmaisia sinulle). Tätä ovat varmasti tarkoittaneet lausunnossaan. Näin minulle asia kanssa ilmaistiin, kun kysyin miten oma (keskeneräinen vielä) PPL:äni vaikuttaa hintaan!

 

- Elikkä, otin nyt vain siihen kantaa, että kannattaisi kertoa eri vaihtoehdoista näille nuorille objektiivisesti ja sitten jos niitä askarruttaa jokin asia kuten esim. "Suomi tarvitsee lentäjiä" -sloganit, otettaisiin niihin sitten kantaa erikseen vaikkapa vapaassa keskustelussa. Loppupelissä yhtäpaljon on varmasti suhteessa työttömiä SIO:sta kuin muistakin kouluista. Taitaa olla paras reittaus Salpauslennolla valmistuneet -> työssä? Onkos näin Sami?

 

Lopuksi, joku varmaan jo luulee, että saanko palkkani Pilot Factoryltä? En ole ko. yhtiön palveluksessa tai koulutuksessa!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alussa kuitenkin mainitsit, että TODELLINEN pelimies lähtee toisen yrittämän (SIO:lle) jälkeen jenkkeihin, joka ei ole ilmaista, eikä se kurssikaan siellä ole ilmainen ja sitten tulee takaisin ja "konvertoi" pahvin JAR -kelpuutetuksi joka maksaa sekin... miten se poikkeaa esim. PF:n kurssista syntyneestä kuluista? Ei se valo mielestäni ole yhtään kirkkaampi todelliselle pelimiehellekään!

 

Jenkkikoulun käyminen tulee kyllä halvemmaksi sekä saat hyvällä säkällä nelinkertaisen tuntimäärä PF verrattuna, mitä lentoyhtiöt arvostavat. Lisäksi opit englantia niin hyvin, ettei tarvitse sitä hävetä loppuelämässään.

 

Otetaan esimerkiksi NAIA (jossa KAIKKI suomalaiset käy ;D) Kurssi maksaa 40k ja konvertointi 20k (noin) joka tekee mun matikalla 60 8). Lisäksi tulee tietenkin ruuat+matkustamiset yms.. Mutta koulutuksen jälkeen (6-12kk) voit J-1 viisumilla (24kk) työskennellä ja saada tunteja sekä rahaa.

 

Itse ajattelin intin jälkeen lähteä sinne (tietenkin jos saan talouteni kuntoon) Asia joka täälä hetkellä hatuttaa on se, että dollari on vahvistunut suhteessa euroon todella paljon siitä mitä se on ennen ollut... :(

Kuulin myös tarinan, että joku oli ennen inttiä käynyt NAIA ja sitten intissä siitä oli tullut heko -kuski.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuo noin 20k on arviolta mitä se konvertointi maksaa suomessa! Ulkomailla vois päästä vieläkin halvemmalla..

Esim. Englannissa tai rapakon takana Ruotisssa :P. Sitä en tiedä onko CAA:n lupakirja pätevä Suomessa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni vuotiaana voi suorittaa tuon PPL:n? Oliko se ikäraja 15?

 

Jesse

 

Olikohan että 16v voi aloittaa ja 17v voi saada lupakirjan.

 

Mutta suosittelen ehdottomasti aloittamaan purjelennolla - se on halvempaa, ja nuorena on kesäisin aikaa paljon enemmän. Ja sen taisi voida aloittaa jo 15-vuotiaana.

 

Muista että se PPL:n hinta tulee pääosin niistä lentotunneista - turha sitä on suorittaa takataskuun ja sitten olla lentämättä jos ei ole varaa. PPL:ään käytännössä tarvitaan säännöllinen päivätyö jonka palkasta siihen voi lohkaista osan. Myös sen ylläpitoon eli siihen lentämiseen.

 

Purjelento on sitäpaitsi kivaa, jätän siitä suitsuttamisen muille, itseltäni se jäi haaveeksi nuorempana, harmittaa nyt että sitä ei harrastanut - nyt ei taas ole niin paljon aikaa, mutta kovasti se on harkinnassa tässä..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrataanpa faktoja.

 

PPL-kurssin eli moottorikäyttöisen lentokoneen yksityislentäjän lupakirjakurssin voi aloittaa jo 15-vuotiaana. Ensimmäiselle yksinlennolle on ikäraja 16 v. Koko kurssin tarkastuslentoineen - ja tarvittaessa vielä sisällyttää yölento-osuuden siihen peruskurssin tuntimääriin mukaan - voi suorittaa ennen kuin täyttää 17 v.

 

Sitten kun ikää on 17 v saadaan lupakirja.

 

Toisin kuin moni on täällä kirjoittanut, niin en usko että purjelentäminen koskaan päihittää oikean lentämisen riemua, ts. sitä että voit suunniitella meneväsi paikasta A paikkaan B ilman pelkoa joutumisesta paikkaan C (pelto, järvi, metsä). 8) Ja että voit ottaa mukaasi ihmisiä joiden kanssa jaat sen riemun.

 

Kyse on varmasti makuasiasta, mutta purjelentoa opetellaan lähinnä kerhoissa ja oma havaintoni on usein ollut se, että purjelentokurssi se vasta onkin piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä kurssi kun nuori oppilas kerhossa aloittaa uransa sieltä ravintoketjun alapäästä kiillottelemalla koneita ja työntelemällä niitä kerhon vanhojen p**rujen lennettäviksi; heillähän on tietysti aina etuajo-oikeus. :'(

 

Jos siis ilmailuharrastus mielletään sosiaaliseksi toiminnaksi jossa tärkeintä on maksimoida lentokentällä vietetty aika, aloittakaa ihmeessä purjelennosta :P

 

Jos taas haluat maksimoida ilmassa vietetyn ajan, unohda purjelento ja hanki oikea PPL. Ensiksi.

 

Ai että provosointi voikin olla hauskaa. :D

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan nuita busskikuskin/dösäkuskin pahveja halvemmalla HKL:tä ;D

T:Pygmi

PS:Samaa hommaa ajaa bussilla tai lentskarilla?Eikä herneitä nenuun

ny tästäkin?Tosi hohdokasta hommaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan nuita busskikuskin/dösäkuskin pahveja halvemmalla HKL:tä ;D

T:Pygmi

PS:Samaa hommaa ajaa bussilla tai lentskarilla?Eikä herneitä nenuun

ny tästäkin?Tosi hohdokasta hommaa.

 

Ei, ei sinne päinkään. Kukapa nyt bussiakaan ajelee harrastuksekseen ?. Nyt minä puhuin PPL:sta (en ATPL:sta) ja moottorilentoHARRASTUKSESTA, jonka tavoitteet lienevät aivan toiset kuin purjelentoHARRASTUKSEN.

 

Työaikana minä lennän laitetta, jossa n. 3 tunnin legillä käsi on ratilla alle 3 minuuttia. (no on sekin tavallaan maksettu harrastus) Se taas on ihan eri juttu kuin mitä PPL tavallisesti oikeuttaa tekemään.

 

Vapaa-aikana lennän taas laitetta jota ihan oikeasti pitää lentää (siis kädet ratilla ja ajoittain myös katse ulos ikkunasta :P) . Siinä on myös moottori. Sillä moottorilla on oikeassa lentokoneessa muutamia käyttötarkoituksia, kuten

- lentokoneen nostaminen ilmaan ilman toisen lentokoneen apua

- lentokoneen kuljettaminen vakiokorkeudella ja -nopeudella paikasta A paikkaan B

- polttoaineen konvertointi ääneksi

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Toisin kuin moni on täällä kirjoittanut, niin en usko että purjelentäminen koskaan päihittää oikean lentämisen riemua, ts. sitä että voit suunniitella meneväsi paikasta A paikkaan B ilman pelkoa joutumisesta paikkaan C (pelto, järvi, metsä). 8) Ja että voit ottaa mukaasi ihmisiä joiden kanssa jaat sen riemun.

 

 

Anteeksi nyt mutta viittaakohan hra Tähtinen tällä "oikean lentämisen riemulla" kenties yleensä Cessna -merkkisellä lentolaitteen irvikuvalla tapahtuvaan suoraan lentämiseen? Useimmiten vielä tyyliin "kaupungin päälle 2000 ft, puol tuntia"? Hehe... Provosointi on todellakin mukavaa. :)

 

Minä muuten väitän (tässä vaiheessa kokonaan perustelematta), että 150 tuntia Cessnalla (no vaikka Piperilläkin) lentänyt lentäjäsankari on yhtä kokenutta purjelentäjäkaimaansa huomattavasti kehittymättömämpi lentokoneen ohjaajana.

 

Kokeilkaa vaikka itse.... ;D 8)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä en suostu provosoitumaan... Mutta nyt tekee mieli edes hiukan

 

Toisin kuin moni on täällä kirjoittanut, niin en usko että purjelentäminen koskaan päihittää oikean lentämisen riemua, ts. sitä että voit suunniitella meneväsi paikasta A paikkaan B ilman pelkoa joutumisesta paikkaan C (pelto, järvi, metsä). 8) Ja että voit ottaa mukaasi ihmisiä joiden kanssa jaat sen riemun.

 

Totta. Joillekin tuo on sitä lentämisen riemua.

 

Kyse on varmasti makuasiasta, mutta purjelentoa opetellaan lähinnä kerhoissa ja oma havaintoni on usein ollut se, että purjelentokurssi se vasta onkin piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä kurssi kun nuori oppilas kerhossa aloittaa uransa sieltä ravintoketjun alapäästä kiillottelemalla koneita ja työntelemällä niitä kerhon vanhojen p**rujen lennettäviksi; heillähän on tietysti aina etuajo-oikeus. :'(

 

Kyllä meillä ainakin menee koneet siinä järjestyksessä kun kentälle vaivautuu tulemaan.

 

Jos taas haluat maksimoida ilmassa vietetyn ajan, unohda purjelento ja hanki oikea PPL.

 

No, kaikkihan riippuu siitä miten haluaa sen maksimoida. Yleensä lennot purjekoneella taitavat olla pitempiä kuin moottorikoneella. Siis näitä tyypillisiä käydään katsomassa kototaloa/mökkiä tai käydään vähän kaverin kanssa pyörähtämässä katsomassa niiden taloa. Matkalentoa ei niin hirvittävästi tunnuta harrastavan. Johtuen tietysti koneiden tuntihinnasta.

 

Tietyst jos sitä rahaa on, niin voihan tuon ilmassa vietetyn ajan maksimoida ihan miten haluaa. Jos taas rahat ovat tiukalla, niin varmaan purjelentämällä saa parhaimman "minuuttia / tuhlattu euro" -suhteen.

 

Ehkäpä moottorikoneella pitää joutua sinne pilveen ennenkuin saa jännitystä. purjekoneella voi vain yrittää etsiä nostoa 200 metrin korkeudella ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn ehdottomasti edelliseen (ilman pervoja taka-ajatuksia). ;D

 

Purjelennossa ainakin oppii lentämään "puhtaasti", en tiedä onko se yhtä tärkeää moottorilennossa (onko se?). ???

 

Pikku provo piristää aina kummasti, eikö? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi nyt mutta viittaakohan hra Tähtinen tällä "oikean lentämisen riemulla" kenties yleensä Cessna -merkkisellä lentolaitteen irvikuvalla tapahtuvaan suoraan lentämiseen? Useimmiten vielä tyyliin "kaupungin päälle 2000 ft, puol tuntia"? Hehe... Provosointi on todellakin mukavaa. :)

 

Minä muuten väitän (tässä vaiheessa kokonaan perustelematta), että 150 tuntia Cessnalla (no vaikka Piperilläkin) lentänyt lentäjäsankari on yhtä kokenutta purjelentäjäkaimaansa huomattavasti kehittymättömämpi lentokoneen ohjaajana.

 

Kokeilkaa vaikka itse.... ;D 8)

 

/Harri

 

Heh, enpä taida viitata. Kyllä todeta täytyy että minustakin on säälittävää seurata kun vuosia lentäneillä yksityislentäjillä se ainut (ja vaativin) lentämisen muoto on se "cessnalla kaupungille"-keikka. Tästä taisin lausua äskettäin toisessakin topicissa.

 

Purjelentäminen on vaan eri maailmansa ja siitä en osaa taatusti lausua kuin toisen käden tietoa. Ehkäpä se koneen ajaminen on siinä se nautinnon lähde (ja se suuri yllätys lennon lopussa jos päästiin ihan lentokentälle laskuun).

 

Moottorilennosa taas ... no, vaikuttimensa kullakin.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä en suostu provosoitumaan... Mutta nyt tekee mieli edes hiukanTotta. Joillekin tuo on sitä lentämisen riemua. ....

Ehkäpä moottorikoneella pitää joutua sinne pilveen ennenkuin saa jännitystä. purjekoneella voi vain yrittää etsiä nostoa 200 metrin korkeudella ;D

 

Nyt meni ohitse ... mikä siinä pilveen menemisessä on niin jännittävää?

 

Suomessa on vuodessa enimmäkseen pilvisiä päiviä ja kone lentää kyllä ihan samojen aerodynamiikan sääntöjen mukaan olit pilvessä tai sen ulkopuolella.

 

Sitä vartenhan lentokoneessa on sellaisia viisareilla varustettuja juttuja ja kuvaruutuja, nääs ..

 

Ja olen ihmeekseni havainnut että ne (NE) ovat rakentaneet lentokenttiä jokaisen ILS-säteen loppupäähän. Kummallista. :P

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meni ohitse ... mikä siinä pilveen menemisessä on niin jännittävää?

 

Ei menemisessä mitään olekaan vaan siinä joutumisessa, mikä on varmaan 90%:lle PPL-lentäjistä se syy miksi pilvessä ollaan.

 

Ja olen ihmeekseni havainnut että ne (NE) ovat rakentaneet lentokenttiä jokaisen ILS-säteen loppupäähän. Kummallista. :P

 

Oletkos varma tuosta? Jos jossain onkin ILS-jossa ei ole kenttää päässä. Oletkos kokeillut ne kaikki? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei menemisessä mitään olekaan vaan siinä joutumisessa, mikä on varmaan 90%:lle PPL-lentäjistä se syy miksi pilvessä ollaan.Oletkos varma tuosta? Jos jossain onkin ILS-jossa ei ole kenttää päässä. Oletkos kokeillut ne kaikki? ;D

 

Hyvä pointti. En olekaan tosiaan läheskään kaikkia kokeillut; tosin tähänastinen hit rate on ollut vaan tasan 100%.

 

Ehkäpä tilanne onkin toinen esim. virtuaalilentämisessä, siellähän ei ILS-säteen lopussa olekaan mitään. (Eikä se sädekään ole oikea.)

 

(olikos nyt tarpeeksi ilkeästi lohkaistu? ;D Koettakaa ymmärtää, olen vaan kateellinen kun minulla ei ollut pienenä omaa lentosimulaattoria. :'( )

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(olikos nyt tarpeeksi ilkeästi lohkaistu? ;D Koettakaa ymmärtää, olen vaan kateellinen kun minulla ei ollut pienenä omaa lentosimulaattoria. :'( )

 

Eikä omaa purjelentokonetta? ;D;D 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän kehkeytyy kunnon keskustelua :)

 

Se taitaa Peter olla niin että purjekonetta pitää tänä kesänä päästä kokeilemaan niin nähdään mistä ne aina vouhottaa. Kyllä siinä touhussa jotain mielenkiintoista on pakko olla, tosin olen samaa mieltä tuosta ajankäytöstä - itseltäni jäi pursikirja hankkimatta nuorempana, mikä harmittaa, nyt taas ei ole vapaa-aikaa niin paljon (ei sillä että kentällä ei huvittaisi notkua, mikäs siinä, mutta kun ei ehdi töiden ym takia).

 

Päristimellä voi toki paremmin suunnitella menevänsä paikasta A paikkaan B tiettynä päivänä - toisaalta purjelennossa kiehtoo se oma maailmansa, se on aika eri touhua olla siellä yksin vain tuulen suhinaa kuunnellen. Se ei välttämättä ole niitä maailman ikävimpiä olotiloja. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorilennon parhaita puolia on tosiaan se, mitä Peter sanoo; siirtyminen paikasta toiseen. Eilenkin ajoi kaveri autoni pois Jämiltä Pirkkalaan tunnissa, kun itse pyyhälsin matkan alle 20 minuutin.

Mutta on siinä väkisinlentämisessä muutakin, kuten suksi- ja vesilentotoiminta, jolloin lentäminen muuttuu retkeilyksi. Ja itselleni tekee erityiset kicksit se, että kone ei ole helpoimmasta päästä. Sellaisella on erityisen hivelevää, kun saa tehtyä siistin laskun pienelle pläntille. Jos se lentsikka on vielä tehty työkoneeksi (sen tuntee kun konetta lentää) on hupi suurinta.

 

Mutta ei sille voi mitään, että purjelentäminen on kuitenkin sitä hienointa lentämistä omasta mielestäni. Vaikka olen viimevuodet istunut lähinnä takatoosassa, ei mielikuvaa siitä, kun nykyaikaisella yksipaikkaisella kuidulla vaihtaa pilveä toisensa jälkeen ja maisemat jäävät taakse. Välistä tulee hankalampi paikka; pitää metsästää nosto ja vääntää siinä kone taas ylös ja sitten taas liukuun. Se vasta on lentämistä!

 

Voin kuvitella erittäin hyvin, miksi on olemassa purjeveneilijöitä henkeen ja vereen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään