Harri Koskinen

Viestit Finnairin Airbuseihin tekstitse

11 viestiä aiheessa

Onko allamainitussa Link 2000+ -järjestelmässä kyse lennonjohtoselvityksistä? Jos on, niin miten hoitetaan selvitysten kuittaus?

 

 

Lehdistötiedote

23.2.2007

 

Viestit Finnairin Airbuseihin tekstitse

 

Finnair on ottanut Airbus-kapearunkokoneissaan käyttöön viestintäjärjestelmän, joka tehostaa lentäjien ja lennonjohdon välistä tiedonvaihtoa ja parantaa näin entisestään lentoturvallisuutta. 

 

Uuden, datalinkkiä hyödyntävän Link 2000+ -järjestelmän käyttö tarjoaa lennonjohdolle ja koneen ohjaamolle viestikanavan, jossa tiedonvaihto tapahtuu tekstipohjaisesti, perinteisen radioteitse käytävän puheen sijaan.

 

Radioliikenteessä lentäjät joutuvat kuuntelemaan kaiken lennonjohdolta tulevan viestivirran, vaikka vain murto-osa on kohdistettu juuri kyseiselle lennolle. Kun radioliikenne vähenee, laskee lentäjien informaatiokuormitus. Tämä antaa heille paremmat mahdollisuudet keskittyä muuhun ohjaamotyöhön.

 

– Myös tekstipohjaisen viestinnän yksiselitteisyys on etu. "Tekstiviestin" välityksellä sanomia ei kuulla väärin, eikä niihin jää inhimillisestä puheesta johtuvaa tulkinnan varaa. Tämäkin edistää lentoturvallisuutta, sanoo Finnairin Airbus-koneperheen ryhmäpäällikkö Pekka Peräkylä.

 

Järjestelmän käytöllä on myös muita myönteisiä vaikutuksia lentotoimintaan. Yksittäisten lennonjohtajien työkuorman vähentyessä lennonjohtopalvelujen yleinen tehokkuus kasvaa. Tämä näkyy esimerkiksi lennonjohdosta aiheutuvien myöhästymisten vähenemisenä, mikä puolestaan nostaa matkustajatyytyväisyyttä. Samalla myöhästymisten lentoyhtiöille aiheuttamat kustannukset laskevat. Laajasti käyttöönotettuna järjestelmä mahdollistaa myös ilmatilan tehokkaamman käytön.

 

Link 2000+ -järjestelmän käyttö tulee 2010-luvun aikana pakolliseksi keskisen Euroopan alueella yläilmatilassa lennettäessä. Finnairissa järjestelmä on asennettu jo pian kahteenkymmeneen Airbus-kapearunkokoneeseen. Tämän vuoden aikana kaikki A320-perheen koneet varustetaan siten, että kommunikointi datalinkkijärjestelmällä tulee mahdolliseksi.

 

Järjestelmä on nyt käytössä Maastrichtin lennonjohtoalueella Euroopan ytimessä. Lähivuosina käyttö laajenee kattamaan Saksan, Sveitsin, Italian, Espanjan, Irlannin ja Ison-Britannian lennonjohtoalueet. Myös Ranskassa on suunnitelmia järjestelmän käyttöönottamiseksi.

 

Finnair Oyj

Viestintä

23.2.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko allamainitussa Link 2000+ -järjestelmässä kyse lennonjohtoselvityksistä? Jos on, niin miten hoitetaan selvitysten kuittaus?

 

On. Postasinkin jo aiemmin kuvan tähän threadiin.

 

-m

 

ps. Seuraava luonnollinen steppi onkin sitten poistaa sen rgr-napin painaja ja viedä selvitys suoraan AP:lle. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko allamainitussa Link 2000+ -järjestelmässä kyse lennonjohtoselvityksistä? Jos on, niin miten hoitetaan selvitysten kuittaus?

 

 

 

Tuolla kerrotaan viestien olevan valmiiksi muotoiltuja ja standardisoituja.

 

EDIT : käyttöalueita ovat mm. airport information, departure clearances, oceanic clearances, direct routes, NSSR codes and to tranfer an aircraft from one sector/centre to another.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

ps. Seuraava luonnollinen steppi onkin sitten poistaa sen rgr-napin painaja ja viedä selvitys suoraan AP:lle. ;)

 

Toivottavasti tuo askel jää ottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Minulle ainakin tulee mieleen heti kaksi asiaa tuosta.Eli:

 

1.Jääkö jotain olennaista toisten koneiden radioliikenteestä kuulematta.Jumpparireissuilla olen pannut merkille,että ohjaajat kuuntelevat,vaikka toinen joisi kahviakin,hyvin intensiivisesti muutakin radioliikennettä.No jos nyt joku kolmas osapuoli tekisi jonkin pahan mokan ja ATC ei sitä huomaisi,niin sen voisi tämä kyseessä oleva toinen kone huomata ja seurata tilannetta.Mutta jos siirryttäisiin tekstiviesteihin kokonaan,niin tuosta jäisi tuo mahdollisuus pois,mikä on tavallaan yksi riski lisää lentoliikenteeseen..Siis tavallaan!

 

2.Entäpäs näppäilyvirheet.Jos kuitataan väärin ja myös ATC vahvistaa vaikkapa lentopinnan muutos,samoin väärin..niin entäs sitten.TCAS hoitaa loput! Kokonaan eri asia jos noita molempia käytetään,mutta sehän ei kyllä ohjaamossa töiden määrää varmastikaan vähennä....

 

Tällaisia mietteitä...

 

-Jukka 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Minulle ainakin tulee mieleen heti kaksi asiaa tuosta.Eli:

 

1.Jääkö jotain olennaista toisten koneiden radioliikenteestä kuulematta.Jumpparireissuilla olen pannut merkille,että ohjaajat kuuntelevat,vaikka toinen joisi kahviakin,hyvin intensiivisesti muutakin radioliikennettä.No jos nyt joku kolmas osapuoli tekisi jonkin pahan mokan ja ATC ei sitä huomaisi,niin sen voisi tämä kyseessä oleva toinen kone huomata ja seurata tilannetta.Mutta jos siirryttäisiin tekstiviesteihin kokonaan,niin tuosta jäisi tuo mahdollisuus pois,mikä on tavallaan yksi riski lisää lentoliikenteeseen..Siis tavallaan!

 

2.Entäpäs näppäilyvirheet.Jos kuitataan väärin ja myös ATC vahvistaa vaikkapa lentopinnan muutos,samoin väärin..niin entäs sitten.TCAS hoitaa loput! Kokonaan eri asia jos noita molempia käytetään,mutta sehän ei kyllä ohjaamossa töiden määrää varmastikaan vähennä....

 

Tällaisia mietteitä...

 

-Jukka 8)

 

 

Sama tuli heti mieleen. Ehkäpä kuitenkin "kriittiset" lennonvaiheet hoidetaan perinteisellä radiolla, jolloin muutkin koneet tietävät missä mennään....?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni tuli kuittaamisessa heti ensimmäiseksi mieleen että datalinkki olisi vain yksisuuntainen ja kone kuittaisi ohjeen radiolla takaisin. Tämä tavallaan eliminoisi hieman toinen toisensa inhimillisiä virheitä kuten Jukan mainitsemat näppäilyvirheet ja toisaalta puheen ymmärrysvirheet.

 

Mielestäni siis puheella kuitattu - tavallinen kuittaus - kirjalliseen ohjeeseen olisi mielestäni hyvä.

 

En itsekkään pidä hyvänä ajatuksena sitä että datalinkissä on vain RGR-nappi jota painaessa lähtee kuitti johtoon. Siinä sattuu varmasti enemmän virheitä kuin klassisessa radiokommunikoinnissa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko allamainitussa Link 2000+ -järjestelmässä kyse lennonjohtoselvityksistä? Jos on, niin miten hoitetaan selvitysten kuittaus?

 

 

Lehdistötiedote

23.2.2007

 

Viestit Finnairin Airbuseihin tekstitse

 

Finnair on ottanut Airbus-kapearunkokoneissaan käyttöön viestintäjärjestelmän, joka tehostaa lentäjien ja lennonjohdon välistä tiedonvaihtoa ja parantaa näin entisestään lentoturvallisuutta. 

 

Uuden, datalinkkiä hyödyntävän Link 2000+ -järjestelmän käyttö tarjoaa lennonjohdolle ja koneen ohjaamolle viestikanavan, jossa tiedonvaihto tapahtuu tekstipohjaisesti, perinteisen radioteitse käytävän puheen sijaan.

No perskuta, niin se sitten tuli se juuri vähän aikaa sitten mainitsemani VDL2 tänne Suomeenkin.

ACARS-kuuntelijan kannalta kehitys ei ole vain positiivista, sitä lähetettä kun ei enää dekoodata kuulokeliitännän kautta tietokoneessa.

Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin :'(  [tämä itkevä hymiö on suorastaan liikuttavan näköinen. Papukaijamerkki sen suunnittelijalle]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On. Postasinkin jo aiemmin kuvan tähän threadiin.

 

Mainio ajoitus, tuosta postauksesta tuli tänään juuri tasan 3kk ja liite hävisi tuolta toisesta säikeestä.. :P

 

Eli tämmönen paneli:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään