Jaakko Kuusisto

Laittakaa ikä profiiliin

104 viestiä aiheessa

En millään haluaisi puuttua tähän paskanjauhantaan, muttei kait sitä luonteelleen mitään mahda. Ei tässä mitään muuta vaikeaa olekkaan kuin se, että et Jaska pysty perustelemaan "vaatimustasi" mitenkään niin, että pointtisi tulisi esille.  Ja vähän vaikeaa se voi ollakin, koska aivan kuten Mikko sanoikin jo, kysyjän iällä ei pitäisi olla vastauksen kanssa mitään tekemistä. Ja koska et pysty asiaasi perustelemaan, harrastat tuota sanahelinää ja hymiöitä niin, että vähän jo hymyilyttää.

Ehdotus; 

Kiitos Mika  :thmbup: 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihminen on utelias, kiva tietää "juttukavereista" enemmänkin. Iän ei ainakaan pitäisi vaikuttaa vastauksen laatuun, asiantuntevia vastauksia ja hyviä kysymyksiä voi yhtä lailla tulla 15-vuotiaalta kuin 60 täyttäneeltä. Jutut ratkaisee, ei nice-to-know-tietoa oleva ikä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En millään haluaisi puuttua tähän paskanjauhantaan, muttei kait sitä luonteelleen mitään mahda. Ei tässä mitään muuta vaikeaa olekkaan kuin se, että et Jaska pysty perustelemaan "vaatimustasi" mitenkään niin, että pointtisi tulisi esille.  Ja vähän vaikeaa se voi ollakin, koska aivan kuten Mikko sanoikin jo, kysyjän iällä ei pitäisi olla vastauksen kanssa mitään tekemistä. Ja koska et pysty asiaasi perustelemaan, harrastat tuota sanahelinää ja hymiöitä niin, että vähän jo hymyilyttää, meinaan täälläkin.

Ehdotus; Mene Jaska kiertämään mopolla sitä kenttää hetkeksi jotta rauhoitut. Siellä on vissiin juuri nipinapin keliäkin.

Tiedoksi: minulla on visuaaliyhteys Jaskaan ja hän hymyilee rauhallisen näköisenä. Ei kannata lähteä tuhlaamaan uusiutumattomia luonnonvaroja...  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihminen on utelias, kiva tietää "juttukavereista" enemmänkin. Iän ei ainakaan pitäisi vaikuttaa vastauksen laatuun, asiantuntevia vastauksia ja hyviä kysymyksiä voi yhtä lailla tulla 15-vuotiaalta kuin 60 täyttäneeltä. Jutut ratkaisee, ei nice-to-know-tietoa oleva ikä. 

Olisi mukava vastata, sen minkä itse tietää. No aika näyttää pelivälineet. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En millään haluaisi puuttua tähän paskanjauhantaan, muttei kait sitä luonteelleen mitään mahda. Ei tässä mitään muuta vaikeaa olekkaan kuin se, että et Jaska pysty perustelemaan "vaatimustasi" mitenkään niin, että pointtisi tulisi esille.  Ja vähän vaikeaa se voi ollakin, koska aivan kuten Mikko sanoikin jo, kysyjän iällä ei pitäisi olla vastauksen kanssa mitään tekemistä. Ja koska et pysty asiaasi perustelemaan, harrastat tuota sanahelinää ja hymiöitä niin, että vähän jo hymyilyttää, meinaan täälläkin.

Ehdotus; Mene Jaska kiertämään mopolla sitä kenttää hetkeksi jotta rauhoitut. Siellä on vissiin juuri nipinapin keliäkin.

Noh noh - eipäs nyt aleta provosoimaan ketään! Ei hyvä ollenkaan!

Mutta se on sanottava viitaten aikaisempaan viestiin että on ihan naurettavaa perustella ikä profiiliin sen takia että voisi muotoilla asiat eri tavalla. Ehkä meidän pitäisi muotoilla myös 65+ ihmisille erilaisia vastauksia?

Mitä tulee mainostilan myyntiin, niin ei siinä ole mitään ihmeellistä ja salaliittoa! Katsokaa jokainen ruudun ylälaitaan *juuri nyt*. Siellä on mainos. Ei se ole sattumaa että siellä on mainos vaan joku on myynyt sen mainostilan sinne ja mainostaja on maksanut siitä rahnukkaa. On luonnollista että mainostajalle voi osoittaa statistiikan kautta ikäjakaumaa foorumilla, jotta mainostaja voi kohdistaa markkinointiaan. Ei se ole mitenkään väärin tai vakavaa tai salaliittoa.

Mutta edelleen - täällä tehdään hyviä pointteja siitä miten ikään katsomatta tietämys ja taidot voivat olla hyvällä tasolla. On muistettava että kysymykseen tulee vastata siten kuin se on kysytty. Jos kysyjä heittää:

"Miten saan lisäkoneita fs2004seen?" -Voi siihen vastata vähän tyyliin "käytäppä hieman search-toimintoa ja niinpäinpois".

Toisaalta joku toinen voi kysyä:

"Hei. Olen tässä uutena simulaattoriharrastajana huomannut että fs2004seen on saatavilla lisäosia. Voisitteko hieman kertoa tarkemmin miten saan Finnairia taivaalle tai olisiko jotain hyvää linkkiä aiheeseen? Kiitos" -Sama asia kuin yllä mutta kysytty vähän eri tavalla!

Miten voidaan perustella että ylemmän kysymyksen esittäjä on automaattisesti alle 15v. ja jälkimmäisen yli 15v.? Ei mitenkään - eikä vastauksen asetteluun vaikuta kysyjän ikä millään tavalla. Ei siis kertakaikkisen mitenkään!

Joten tällä pohjalla on vähän paha lähteä sanomaan että haluamme muotoilla vastauksiamme ikään sopivaksi ???. Tämän saman asian olisi voinut purkaa yhdellä äärettömän yksinkertaisella perustelulla joka on:

"Haluan/olisi kiva tietää minkä ikäisten ihmisten kanssa keskustelee." Eräs ex-ilma-ambulanssikuljettaja kyseisen perusteen antoikin ja se on ihan hyvä juttu. Mutta se että pitäisi vastauksia muotoilla iän mukaan on perusteeton peruste.

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simuilla lentävät tekevät sellaista mitä me "Kentän kiertäjät" emme hallitse.

Oppispa itsekin. ::)

Olen opettajana sitä mieltä, että eri ikäiselle selitetään asiat eri lailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi mukava vastata, sen minkä itse tietää.

Vastaa ihmeessä  :).

Mutta joo, jos 15-vuotias kysyy järkevän kysymyksen pyrin (jos siihen ylipäätään osaan vastata) vastaamaan järkevästi. Samoin, jos 60-vuotias kysyy. En kiinnitä vastatessani mitään huomiota ikään, profiileja on kiva selata silloin tällöin, mutta en suosittele niiden perusteella vastauksia laatimaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaa ihmeessä  :).

Mutta joo, jos 15-vuotias kysyy järkevän kysymyksen pyrin (jos siihen ylipäätään osaan vastata) vastaamaan järkevästi. Samoin, jos 60-vuotias kysyy. En kiinnitä vastatessani mitään huomiota ikään, profiileja on kiva selata silloin tällöin, mutta en suosittele niiden perusteella vastauksia laatimaan.

Onkos sulla minkäkinlainen pedakoomikon kokemus sanojesi takana?  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen opettajana sitä mieltä, että eri ikäiselle selitetään asiat eri lailla.

Ok, osittain ymmärrän tämän. Vanhemmilla on enemmän kokemusta asioista, ja ehkäpä 30-vuotiaalle pystyy joitakin asioita selittämään eri tavalla kuin 15-vuotiaille. Mutta tämä ei pidä aina paikkaansa. Esim. navigoinnista pystyy keskustelemaan paljon järkevämmin 15-vuotiaan asialle omistautuneen kaverin kanssa, kuin asiasta mitään tietämättömän 30-vuotiaan kanssa. Ja juuri tämänhän, eli kysyjän pohjatiedon pitäisi olla vastauksen perustana. "Miten liityn odotuskuvioon?"-kysymykseen vastataan täysin eri tavalla kuin "Mikä on odotuskuvio?"-kysymykseen. Kysyi sitten kumman tahansa 15- tai 30-vuotias. Ei se ikä tuossa vastaukseen vaikuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos sulla minkäkinlainen pedakoomikon kokemus sanojesi takana?  ::)

Ehkäpä tässä tapauksessa juuri koomikon ;D. En voi lähteä sun kokemuksen kanssa kilpailemaan missään suhteessa, mutta sen verran uskallan edelleen väittää ihan oman arkielämän perusteella, että kysymyksestä riippuen nuorille voi vastata aivan samalla tavalla, kuin vastaisi aikuiselle. Ei pidä vähätellä nuoren ihmisen käsityskykyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensiksi, tämä ei ole mikään simufoorumi, täällä lennetään ihan oikeilla koneilla ja kysytää neuvoja niihin.

No on tämä simuforumikin ihan yhtälailla, kuin oikean ilmailun forumi. Pitää muistaa, että vaikka Flightforumin puolelta ei näekkään enää simualueita, FSNordicin puolelta kuitenkin luetaan ja kirjoitellaan myös ilmailu-osioille. Eikä simuiluharrastusta pidä väheksyä ilmailun osa-alueena yhtään enempää, kuin vaikkapa lennokkiharrastusta. Ilmailua tiettyyn pisteeseen ne on molemmat. Tää on sitä nykyaikaa :P

Mutta ehkäpä nyt on tullut aika siirtää koko tämä keskustelu vapaan keskustelun puolelle? Sillä tämähän ei itseasiassa mitenkään liity ilmailuun ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta ehkäpä nyt on tullut aika siirtää koko tämä keskustelu vapaan keskustelun puolelle? Sillä tämähän ei itseasiassa mitenkään liity ilmailuun ;)

Minun puolestani voi mennä.

Haluan tässä vielä pyytää ihan julkisella puolella Anteeksi jos kirjoitteluni on ollut solvaavaa.

Asia on minun kannaltani loppuunkäsitelty ja voin jatkaa elämääni eteenpäin :)

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ketju ainakin kannustaa minua POISTAMAAN ikäni sekä kuvaukseni profiilista. :thmbdn: Verrattain nuoresta iästäni huolimatta en nimittäin halua ala-aste tasoisia vastauksia. Olenhan sentään jo lukiossa.

Ehkä FF:n ja FSN:n vois erottaa _ihan kokonaan_, koska tämä on mennyt paskanjauhannaksi siltä osin, että simulaattoriharrastusta ei mielletä osaksi ilmailua. Sillä onhan kyse vain pikkupoikien leikeistä.

Terveisin

Juha, joka isona haluaisi lentäjäksi, mutta tiettyjen asioiden takia se on mahdottomuus. :(

Äläs nyt Juha hermostu.

Missä tommosta ,sanomasi mukaista, on sanottu.

Ei missään.

Muista, me ollaan aina samaa porukkaa. :thmbup:

Minustakin piti tulla isona lentäjä,mutta tulikin vain lennonopettaja, jota muut saavat mollata :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin kyllä tästä nyt tulikin suosittu palsta. MINÄ ;D olin se joka vedätin tässä kun Juhani Virtanen aloitti palstan 2-tahtisuus.

Kysymyshän on aivan asiallinen henkilölle jonka kokemus lentokonemoottoreista on toistaiseksi vähäinen.

MUTTA hän saa lisää tietoa olemalla utelias ja kiinnostunut. Tein oletuksen että hän on nuori ja vastasin lyhyesti .

JOS olisin saanut varman tiedon että hän on vanhempi (16?-n vuotta). niin ehkä en olisi vastannut lainkaan vaan sen olisi sitten saanut tehdä joku muu. (Ja varmaan joku olisi löytänyt jonkun 2-T moottorin joka on väsätty jonkun isomman koneen nokalle sekä vielä pannut linkkejä mukaan, ja sehän on sitä mitä nämä palstat on parhaimmillaan!)

Jaskan (Kuusiston) mielipiteet allekirjoitan ja teille jotka hermostuitte tästä keskustelusta niin  kovasti, niin totean että sehän hyvä. Hikeentykää ja vetäkää pulttia ihan vapaasti. Luen kyllä melkein kaikki palstat.

( Ikäni on 60 v.)  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen vaihtanut  useamman yksityisviestin, yllä olevien säikeiden johdosta.

Kaikki on nyt hyvin ja nautitaan toisistamme ja ilmailusta :thmbup:

Kellään ei jäänyt roskia hampaankoloon.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Huomasin kamalan asian: 10-vuotias poikani on käyttänyt tunnuksiani joskus täällä ja kysellyt vaikka mitä. On ilmeisesti saanut vastaukset kysymyksiinsä. Eli jos kyselen hölmöjä, se on todellisuudessa hakkeripoikani, joka tivaa.
Selittää ne hiihtäjätkin.. ;D

Pieni vinkki foorumilaisille: kirjoittakaa ensin, ja katsokaa sitten ikä, jos on ihan välttämätön tarve. Uusavuttomille tunareille tuskin mahtaa mitään, mutta aiheesta kiinnostunut nuorukainen voi jopa ottaa jostakin tuntemattomasta sanasta selvää, vaikkapa kysyen vanhemmiltaan tai käyttäen Googlea. Kaikkein fiksuimmille yksi puuttuva tiedonjyvä ei edes tuota ongelmaa, vaan kokonaisuus rakentuu ilman etsimistäkin. Ja kyllä se toinen osapuoli varmaan sitten kyselee, jos meni yli hilseen. Keskimäärin tällä foorumilla ei kuitenkaan keskustella niin korkealentoisesta rakettitieteestä, etteikö sitä pienellä pohdinnalla voisi pienempikin ihminen jollain tasolla ymmärtää. Eikä kaikkea ole pakko ymmärtää heti, kyllä pienokaisilla on aikaa.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi minulle tietokone on pelottava laite, joka tuntuu koko ajan hautovan pirullisia juonia tiedostojeni hävittämiseksi. Siksi joudun silloin tällöin kysymään neuvoja. Minä todella toivon, että kun joku fiksu ATK-virtuoosi vastaa kysymyksiini, niin hän ottaa huomioon korkean ikäni. Minulle pitää kirjaimellisesti vääntää rautalangasta ja käyttää yksinkertaisia sanoja. Onneksi näin on aina tapahtunut.  :laugh:

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ketju ainakin kannustaa minua POISTAMAAN ikäni sekä kuvaukseni profiilista. :thmbdn: Verrattain nuoresta iästäni huolimatta en nimittäin halua ala-aste tasoisia vastauksia. Olenhan sentään jo lukiossa.

Ehkä FF:n ja FSN:n vois erottaa _ihan kokonaan_, koska tämä on mennyt paskanjauhannaksi siltä osin, että simulaattoriharrastusta ei mielletä osaksi ilmailua. Sillä onhan kyse vain pikkupoikien leikeistä.

Suomen Ilmailuliiton kustantaman ILMAILU-lehden virallinen kanta simulaattoriharrastuksesta: SE ON ilmailua. Jos kysytään kantaa vaikkapa myös SIL:n toiminnanjohtajalta, Kai Mönkköseltä, vastaus on sama. Ilmailua se on eikä muuksi muutu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi minulle tietokone on pelottava laite, joka tuntuu koko ajan hautovan pirullisia juonia tiedostojeni hävittämiseksi. Siksi joudun silloin tällöin kysymään neuvoja. Minä todella toivon, että kun joku fiksu ATK-virtuoosi vastaa kysymyksiini, niin hän ottaa huomioon korkean ikäni. Minulle pitää kirjaimellisesti vääntää rautalangasta ja käyttää yksinkertaisia sanoja. Onneksi näin on aina tapahtunut.  :laugh:

Esa

ESA älä peljää, olemme kanssasi :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi: minulla on visuaaliyhteys Jaskaan ja hän hymyilee rauhallisen näköisenä. Ei kannata lähteä tuhlaamaan uusiutumattomia luonnonvaroja...  :laugh:

Äh. Lentäminen kannattaa aina. Jos ei lentämään pääse niin sitten lennokkeja ja jos ei ulos uskalla niin simulaattoreita...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuliiton kustantaman ILMAILU-lehden virallinen kanta simulaattoriharrastuksesta: SE ON ilmailua. Jos kysytään kantaa vaikkapa myös SIL:n toiminnanjohtajalta, Kai Mönkköseltä, vastaus on sama. Ilmailua se on eikä muuksi muutu.

Näin on. Myös MIKin simulaattori- ja nuorisovastaavan virallinen kanta, jos nyt aihetta aletaan tässä pohtimaan.

Lennokit ovat monella vaihtuneet simulaattorharrastamiseksi, koska lennokkitoimintaa ei ilmailukerhoissa ole nykyään läheskään niin paljon. Eikä sitä jatkuvuutta lennokkien parista sinne hangaarin toiseen päähän purjekoneiden luo josta monelle alkoi ilmailu-urakin.

Eniten huolestuttaa ettei simulaattoriharrastusta oteta ilmailukerhoissa ja -harrastajien parissa kovin vakavasti. Samalla mietitään miksi uusia ilmailijoita on niin vaikea löytää ja lentotunnit käyvät vähiin...?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään