Kirjoitettu Helmikuu 23, 2007 Juuri oli uutisissa yksi pitkätukka ulosmarssinut Nokian luottamusmies paasaamassa siitä, kuinka on kauhiaa kun eivät saaneet bonuksia vaikka firmalla meni hyvin. Aivan käsittämätöntä löpinää. Nokian pitäisi alkaa kiinnittää huomiota rekrytointiin, etteivät sentään mitkä tahansa ääliöt pääsisi sinne payrolliin. Ymmärtäisin työntekijöiden kritiikin, jos bonussuunnitelman tavoitteita olisi muutettu periodin aikana tiukemmiksi, tai jos maksaminen olisi peruutettu tavoitteiden saavuttamisesta huolimatta. Mutta kun on kyse siitä, että ne viime kesänä asetetut tavoitteet eivät nyt vain toteutuneet, niin kaikille pitäisi olla selvää, että parempi onni ensi kerralla. Ja kyse on sentään vain bonuksista, eli sen säännöllisen kuukausiansion päälle maksattevasta hyvän henkilön lisästä. Jos tavoitteet olivat liian korkeat, niin sitten niistä olisi pitänyt valittaa siinä vaiheessa kun ne viime kesänä 2H06:lle julkistettiin. Mutta eipä näkynyt ketään barrikaadeilla eikä ulosmarssimassa kesä-heinäkuussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Jos olisit vaivautunut vähän tarkemmin kuuntelemaan ne uutiset, sinulta ei ehkä olisi mennyt ohi se ulosmarssin todellinen syy. Pääasiallinen motiivi oli jokakeväiset yt-neuvottelut, joita taas käydään, vaikka työn määrä ei toki mihinkään ole vähentynyt. Toki nuo menneet bonuksetkin hieman harmittavat. -Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Hieman offtopicia... Viime aikojen uutisten perusteella kuvio on ollut aina kutakuinkin seuraava: 1) Yhtiö XXX ilmoittaa joko tehtaan sulkemisesta tai irtisanomisista tai yt-neuvotteluista 2) Henkilöstö marssii ulos 3) Tehdas suljetaan/irtisanomiset aloitetaan/yt-neuvottelut aloitetaan Mitä konkreettista hyötyä näillä ulosmarsseilla saavutetaan? Ainoa mikä tulee mieleen on mahdollinen medianäkyvyys, mutta onko esim. yhtäkään YT-neuvottelua jätetty käymättä "ulosmarssien" vaikutuksesta? Nokian tapauksessahan porukka lähti paria tuntia aikaisemmin viikonlopun viettoon ja suurinta osaa odottaa maanantaina perjantain lukemattomat mailit ja tekemättömät hommat. Voin veikata että joku luki jo mailinsa ja jatkoi hommiaan heti kotiin päästyään VPN:n kautta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Mitä sitten saavutetaan sillä, että ei edes yritetä pistää hanttiin? Lakon perusidea on, että se koskee työnantajaa ainoaan arkaan paikkaan, lompakkoon. Mutta tietenkin näissä tapauksissa medianäkyvyys on tärkeämpi. Kyllä ihmiset tuntuvatkin pikkuhiljaa heräävän huomaamaan, että homma on aika pahasti persiillään nykyään. Että me ei ehkä voidakaan paksusti täällä sen jälkeen kun työn tekeminen on siirretty Kiinaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Mitä konkreettista hyötyä näillä ulosmarsseilla saavutetaan? Ainoa mikä tulee mieleen on mahdollinen medianäkyvyys, mutta onko esim. yhtäkään YT-neuvottelua jätetty käymättä "ulosmarssien" vaikutuksesta? Medianäkyvyyttäpä hyvinkin. Tällä hetkellä tuo on ainoa tapa tuoda tyytymättömyys esille. Se että kaffehuoneessa mutistaan porukalla, ei auta senkään vertaa. Nokian tapauksessahan porukka lähti paria tuntia aikaisemmin viikonlopun viettoon ja suurinta osaa odottaa maanantaina perjantain lukemattomat mailit ja tekemättömät hommat. Voin veikata että joku luki jo mailinsa ja jatkoi hommiaan heti kotiin päästyään VPN:n kautta. Näinhän se on. Kyllä ne työt tarvitsee silti tehdä. Työnantajalle suurin haitta on lähinnä kielteinen julkisuus. Joskus silläkin voi saavuttaa tuloksia. -Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Jos olisit vaivautunut vähän tarkemmin kuuntelemaan ne uutiset, sinulta ei ehkä olisi mennyt ohi se ulosmarssin todellinen syy. Pääasiallinen motiivi oli jokakeväiset yt-neuvottelut, joita taas käydään, vaikka työn määrä ei toki mihinkään ole vähentynyt. Toki nuo menneet bonuksetkin hieman harmittavat. -Juha Ei Juha, ei. Jos olisit viitsinyt lukea ja ymmärtää esim. Hesarin artikkelin asiasta, tietäisit hyvin, että ulosmarssille oli kaksi syytä. Minä puutuin tuossa yllä siihen toiseen. Turha sitä on alkaa selitellä, että toinen oli todellinen syy ja toinen tekosyy. Asiassa mukana olleiden luottamusmiestahojenkin omin sanoin oli kaksi todellista syytä. Petraapa seuraavalla kerralla, Juha, ennenkuin alat suutasi avata asioista, joissa on ihan faktaakin tarjolla. Eikös joo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Ei Juha, ei. Jos olisit viitsinyt lukea ja ymmärtää esim. Hesarin artikkelin asiasta, tietäisit hyvin, että ulosmarssille oli kaksi syytä. Minä puutuin tuossa yllä siihen toiseen. Turha sitä on alkaa selitellä, että toinen oli todellinen syy ja toinen tekosyy. Asiassa mukana olleiden luottamusmiestahojenkin omin sanoin oli kaksi todellista syytä. Petraapa seuraavalla kerralla, Juha, ennenkuin alat suutasi avata asioista, joissa on ihan faktaakin tarjolla. Eikös joo. En ala hesaria tuon takia ostamaan, etkä edes alkuperäisessä viestissäsi viitannut hesarin artikkeliin. Näin toki tv-uutiset ja sen mitä siellä sanottiin. Niissä mainittiin myös yt-neuvottelut. Nuo bonuksetkin toki korpeavat, mutta ne ovat vain yksi osa asiassa. Minun faktani on se maili, joka meille tuli aamupäivällä luottamushenkilöiltä. Siinä puhuttiin etupäässä noista yt-neuvotteluista ja niiden aiheuttamasta epätietoisuudesta. -Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Juuri oli uutisissa yksi pitkätukka ulosmarssinut Nokian luottamusmies paasaamassa siitä, kuinka on kauhiaa kun eivät saaneet bonuksia vaikka firmalla meni hyvin. Aivan käsittämätöntä löpinää. Nokian pitäisi alkaa kiinnittää huomiota rekrytointiin, etteivät sentään mitkä tahansa ääliöt pääsisi sinne payrolliin. Vaikka puolueettomalla foorumilla ollaankin niin aika käsittämätöntä löpinää tämäkin on. Eikö työntekijöillä muka ole oikeutta valittaa jos asiat eivät ole heidän mielestään oikein ja reilulla pohjalla? Mitä tulee ulosmarsseihin, niin tuo on ihan naurettavaa lähteä muutaman tunnin takia perjantaina ulos aiemmin. Sanoisin ettei tule maanantaina töihin ja pysyttelee niin kauan himassa kuin alkaa jotain reagointia syntymään! Siinä on työänantajalle miettimisen aihetta. Ei voi koko tehtaallekkaan potkuja antaa koska sitten menisi bisnes nurin. Sanoisin siis että unohtakaa muutaman tunnin ulosmarssit, ja lähtekää viikoksi! Varoittamatta ulos vain! -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Vaikka puolueettomalla foorumilla ollaankin niin aika käsittämätöntä löpinää tämäkin on. Eikö työntekijöillä muka ole oikeutta valittaa jos asiat eivät ole heidän mielestään oikein ja reilulla pohjalla? Mitä tulee ulosmarsseihin, niin tuo on ihan naurettavaa lähteä muutaman tunnin takia perjantaina ulos aiemmin. Sanoisin ettei tule maanantaina töihin ja pysyttelee niin kauan himassa kuin alkaa jotain reagointia syntymään! Siinä on työänantajalle miettimisen aihetta. Ei voi koko tehtaallekkaan potkuja antaa koska sitten menisi bisnes nurin. Sanoisin siis että unohtakaa muutaman tunnin ulosmarssit, ja lähtekää viikoksi! Varoittamatta ulos vain! -tuomo Työntekijällä on oikeus valittaa jos on aihetta. Mutta kun nyt noiden bonusten kohdalla on siis kyse siitä, että bonuksen maksamiselle asetetut tavoitteet eivät täyttyneet, ja niitä ei siksi maksettu. Ne tavoitteet asetettiin ja kommunikoitiin kesällä 2006. Mitä tuohon Tuomon seuraavaan kappaleeseen, "viikko himassa varoittamatta" tulee, niin ei taida Tuomo olla ao. alalla, puhumattakaan että ao. firmassa duunissa. Nokialla nimittäin on sitä tuotantoa pääasiassa muualla kuin Suomessa, ja koko ajan siellä pääkonttorilla mietitään, että miten ja minne se tuotanto seuraavaksi liikkuu. Lisäksi työmarkkinoilla ovat tietyt pelisäännöt, joita kaikkien osapuolien odotetaan noudattavan. Esim. laiton lakko on yksi sellainen asia, josta on aika paljon viime vuosien aikana puhuttukin. Paperiteollisuudessa on viime aikoina ollut aika rauhallista, kun osapuolet oivalsivat, että tehtaan voi myös laittaa kokonaan kylmäksi, jos tarve vaatii. Kaiken kaikkiaan uuninpankolta on erinomaisen helppo toimia "lakkokenraalina", varsinkin jos oma hyvinvointi ei siitä asiasta miksikään muutu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Mitä sitten saavutetaan sillä, että ei edes yritetä pistää hanttiin? Lakon perusidea on, että se koskee työnantajaa ainoaan arkaan paikkaan, lompakkoon. Mutta tietenkin näissä tapauksissa medianäkyvyys on tärkeämpi. Kyllä ihmiset tuntuvatkin pikkuhiljaa heräävän huomaamaan, että homma on aika pahasti persiillään nykyään. Että me ei ehkä voidakaan paksusti täällä sen jälkeen kun työn tekeminen on siirretty Kiinaan. Tarviiko tätä foorumin linjaa sen kummemmin ihmetellä, kun laskee tuolta eduskuntavaalit-ketjusta että n. 95% täällä olijoista on oikeistolaisia, ja näin olle työnantajan puolella? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Tarviiko tätä foorumin linjaa sen kummemmin ihmetellä, kun laskee tuolta eduskuntavaalit-ketjusta että n. 95% täällä olijoista on oikeistolaisia, ja näin olle työnantajan puolella? Politiikka on herkkä aihe, ja vastakkainasettelu nostaa kovasti päätään demarien eduskuntavaalikampanjassa, mutta ethän Tero tuo sitä skeidaa tälle palstalle. "Kokoomuksen kannattaja = oikeistolainen = työnantajan puolella" on sitä "kastemadon logiikkaa", joka useimmiten johtaa metsään. Veikkaanpa että johti nytkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Politiikka on herkkä aihe, ja vastakkainasettelu nostaa kovasti päätään demarien eduskuntavaalikampanjassa, mutta ethän Tero tuo sitä skeidaa tälle palstalle. "Kokoomuksen kannattaja = oikeistolainen = työnantajan puolella" on sitä "kastemadon logiikkaa", joka useimmiten johtaa metsään. Veikkaanpa että johti nytkin. Huumorillahan tuo oikeistolaisuusjuttu oli heitetty (huomasit kai silmäniskun), ja sitäpaitsi, Kokoomushan on nykyään työväenpuolue. Vastakkainasettelu taisi alunperin lähteä liikkeelle viime kevään presidentinvaaleista joka jakoi kansaa enemmän kuin luultiinkaan. Sen verran olen politiikkaa seurannut että pääpuolueiden linjaerot ovat kuin veteen piirretty viiva. Jokaisella pääpuolueella on teemoja josta olen samaa mieltä ja mistä olen eri mieltä. Yhteiskunnallisesta asemasta ei todellakaan voi päätellä henkilön puoluekantaa, monet ihmiset joista olen ollut ihan varma että ovat ns. "pikimustia porvareita", ovat sittemmin paljastuneet kaappidemareiksi. En siis todellakaan aio levittää täällä mitään demariskeidaa, kuten minkään muunkaan puolueen. Halusin hieman kärjistäen puuttua tuohon ihmettelyyn lakkojen ja mielenilmauksien tarpeellisuudesta. Työntekijät ovat aika kovilla nykyään, väkeä vähennetään mutta tehtävä työ ei vähene yhtään. Lisäksi on ihan vakavasti on ehdotettu mm. työajan pidentämistä ja palkkojen pienentämistä. Joillakin aloilla työntekijät ovat pinna aika kireällä. Minusta työntekijällä pitää olla oikeus protestointiin, jos annetaan löysää niin saavutetut edut menetetään satavarmasti. Vastapainoksi täytyy lisäksi sanoa että jotkut demareitten ja SAK:n ajamat hyvää tarkoittavat asiat ovat vain pahentaneet asioita työmarkkinoilla. Itse olen joustavuuden kannalla mutta jonkinlaiset raamit pitää olla missä liikutaan. Välillä tuntuu että näitä ulosmarsseja tehdään aika naurettavan pienistä asioista, julkisuus lienee asia jota niillä haetaan. Onneksi itse saan tulospalkkion täysimääräisenä niin ei tarvitse alkaa italialaiseen lakkoon... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Kolme pääpuoluetta, SDP, Kokoomus ja Keskusta tekevät kaikki maltillista politiikkaa valtionhoidollisesta näkövinkkelistä, eli pyrkivät esittämään sellaisenaan toteutuskelpoisia koko kansaa koskevia ratkaisuja. Siksi niiden esitykset eivät - onneksi - ole jyrkästi erilaisia. Pienet puolueet tekevät radikaalimpaa politiikkaa, koska pyrkivät osoittamaan mikä valtion hoidossa on heidän mielestään pielessä. Kuitenkin nuo kolme suurtakin tekevät politiikkaa omien etupiiriensä näkökulmaa painottaen, SDP palkansaajien, Kokoomus yrittäjien ja pääomapiirien ja Keskusta viljelijöiden. Totta on, että lyhyet lakot eivät aina ole olleet kauhean järkevällä pohjalla. 70-80-luvulla oli työpaikkoja, joissa lakkoilua käytettiin väärin. Mutta viimeiseen pariin vuosikymmeneen on kyllä mielestäni ollut lakkokynnys pääsääntöisesti liian korkealla. Pahimman laman ja työttömyyden aikana synnytettiin mielikuvaa, että on etuoikeus että saa tehdä töitä, niinkuin tavallaan tietysti silloin olikin, puoleen miljoonaan työttömään verrattuna. Siitä ei ola vieläkään täysin päästy. Edelleen pidetään mm. monia pätkätöissä vailla tulevaisuutta, eikä asialle tehdä mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 En siis todellakaan aio levittää täällä mitään demariskeidaa, kuten minkään muunkaan puolueen. :thmbup: Halusin hieman kärjistäen puuttua tuohon ihmettelyyn lakkojen ja mielenilmauksien tarpeellisuudesta. Työntekijät ovat aika kovilla nykyään, väkeä vähennetään mutta tehtävä työ ei vähene yhtään. Lisäksi on ihan vakavasti on ehdotettu mm. työajan pidentämistä ja palkkojen pienentämistä. Näin olen minäkin huomannut tehtävän. Kun sitä asiaa yrittää miettiä sillä tavalla puolueettomasti, niin itse olen tullut siihen (itsestäänselvään) tulokseen, että useimmiten siellä taustalla on kuitenkin myös ihan oikeasti huolta siitä työnteon kannattavuudesta ja sen turvaamisesta. Eli se on sitä paljon puhuttua globalisaatiota ja kilpailuyhteiskuntaa. Taitavat olla aika harvassa ne, jotka siitä pitävät, mutta koko ajan nämä seikat vain vahvistavat läsnäoloaan. Jos et ole kilpailukykyinen, et kohta ole työnantaja ollenkaan. Joillakin aloilla työntekijät ovat pinna aika kireällä. Minusta työntekijällä pitää olla oikeus protestointiin, jos annetaan löysää niin saavutetut edut menetetään satavarmasti. Vastapainoksi täytyy lisäksi sanoa että jotkut demareitten ja SAK:n ajamat hyvää tarkoittavat asiat ovat vain pahentaneet asioita työmarkkinoilla. Itse olen joustavuuden kannalla mutta jonkinlaiset raamit pitää olla missä liikutaan. Välillä tuntuu että näitä ulosmarsseja tehdään aika naurettavan pienistä asioista, julkisuus lienee asia jota niillä haetaan. Sama tunne minulla. Ja kun sitä sutta riittävän monta kertaa huutaa, ei kohta kukaan ota sitä vakavasti. Erityisesti tuollaiset "perjantaina kotiin jo kahdelta" menevät nopeasti sinne "teekkarijäynien" puolelle. Kukas ei haluaisi viikonlopun viettoon vähän aikaisemmin. Itsekin palkollisena olen havainnut hyväksi sen, että pyrkii työkaveriensa kanssa luomaan sellaista työkulttuuria, josta useimmat keskimäärin pitävät. Ei se muuta sitä, että duuni pitää tehdä ajallaan, mutta kun vähitellen vie porukalla ja vastuun säilyttäen sitä työpaikkansa työskentelykulttuuria mieleiseen suuntaan, niin hyvässä lykyssä se kulttuuri ihan oikeasti muuttuu. Huonossa lykyssä ei. Tässä prosessissa olisi tietenkin tärkeää, että ihmiset tekisivät hommiaan samassa työpaikassa pidemmän aikaa, vuositolkulla, eikä vain parin vuoden ponnahduslautana. Koskee sekä esimies- että suorittajaporrasta. Onneksi itse saan tulospalkkion täysimääräisenä niin ei tarvitse alkaa italialaiseen lakkoon... Toivottavasti oli tuntuva se täysmääräinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Olen itse Nokialla hommissa ja tekee mieli vähän kommentoida. En pidä järkevänä näitä ulosmarsseja, koska ne eivät minustakaan tosiaankaan johda mihinkään ja jos ulosmarssi tehdään YT-neuvottelujen takia, niin sitä vähemmän varmaan on mahdollista välttää irtisanomiset. Eli vaikka olen samassa firmassa itse, en pidä tuota ulosmarssia ollenkaan järkevänä. Mitä tulee bonuksiin, niin niinhän siinä kävi, että tavoitteet olivat liian korkealla ja niitä ei kovasta työstä ja hienosta tuloksesta huolimatta saavutettu eikä tuota yleisbonusta maksettu. Tuossa ei sinänsä ole paljon nokan kopauttamista. Tietysti voi kysyä, että eikö niitä tavoitteita voisi silloin vähän rukata jälkikäteen, jos ne havaitaan väärin asetetuiksi. Tarviiko tätä foorumin linjaa sen kummemmin ihmetellä, kun laskee tuolta eduskuntavaalit-ketjusta että n. 95% täällä olijoista on oikeistolaisia, ja näin olle työnantajan puolella? Mitenkäs tämä ketju nyt puoluepolitiikkaan meni? Pakko tähän todeta, että olen ylempi toimihenkilö ja myönnän että puoluekantani on sinne oikeiston suuntaan (puolueita nimeämättä), mutta pidän itseäni silti tavallisena työntekijänä enkä ole mitenkään automaagisesti työnantajan puolella kaikissa asioissa. Siitä ei ola vieläkään täysin päästy. Edelleen pidetään mm. monia pätkätöissä vailla tulevaisuutta, eikä asialle tehdä mitään. Se vain on niin, että monilla aloilla palvelun tai hyödykkeen kysyntä vaihtelee niin paljon, että kaikkia ei yksinkertaisesti voi palkata pysyviksi. Saattaa olla että täällä Suomessa on vähän liiankin helppo erottaa porukkaa YT-neuvotteluilla, mutta yksittäisestä vakinaisesta työntekijästä ei tahdokaan päästä eroon millään, prosessi on pitkä ja kallis. Varmaan niitäkin määräaikais- ja pätkätyöläisiä on, jotka voitaisiin vakinaistaa ja siihen kai erinäisillä toimilla pyritäänkin. - Ville - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Villehän puhuu ihan asiaa Hienoa nähdä, että Juhan mielipide ei sentään ollut se ainoa siellä Nokian työntekijäpuolella (Nokialla ylemmät toimihenkilöt nimenomaan ovat niitä raskaan työn raatajia, heille kun ei juurikaan ylitöistä maksella, vaikka niitä pääsääntöisesti tehdään). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Villehän puhuu ihan asiaa Hienoa nähdä, että Juhan mielipide ei sentään ollut se ainoa siellä Nokian työntekijäpuolella (Nokialla ylemmät toimihenkilöt nimenomaan ovat niitä raskaan työn raatajia, heille kun ei juurikaan ylitöistä maksella, vaikka niitä pääsääntöisesti tehdään). No et kai nyt sentään kuvitellut minun mielipiteeni edustavan koko poppoon ajatuksia. Minulla ei itsellänikään ei ollut sentään niin suureellisia luuloja Parin tunnin ulosmarssi pääsi uutisiin ja sitä kautta toi työntekijöiden huolen ja tuohtumuksen julki. Minun mielestäni se on suhteellisen tehokas keino saattaa asia johtoportaan tietoon. Toinen hyvä konsti olisi ehkä se, että jokainen työntekijä lähettäisi Kallasvuolle asiasta mailia. Muutaman tuhannen mailin siivoaminen jäisi todennäköisesti hyvin mieleen, mutta aiheuttaa huomattavasti enemmän kiukkua. Kerro Ville ihmeessä, mikä sinun mielestäsi olisi paras tapa toimia tässä tilanteessa? Katsoa vierestä, kun viereisessä yksikössä käydään yt-neuvotteluja. Eihän tuo ulosmarssi toki Nokian toimintoihin vaikuttanut mitenkään. Mitään taloudellista tappiota sillä ei aiheutettu, eikä se ollut tarkoituskaan. Joka perjantaiseksi tavaksi tuota ei myöskään kannata ottaa. Siitä menee suhteellisen nopeasti teho. Mitä pidempiaikaiseen lakkoon tulee, niin siinä liikutaan hyvin äkkiä laittomuuksien puolella. Alalla on kuitenkin tällä hetkellä voimassa oleva työehtosopimus, jota kummallakin puolella on noudatettu. Mitään laillista syytä lakkoiluun siis ei ole. Matti, on totta, että nuo bonustavoitteet lyötiin lukkoon viime kesänä. Työntekijöillä ei kuitenkaan ole mitään vaikuttusvaltaa niihin tavoitteisiin, joten rutina siinä vaiheessa olisi ollut hyödytöntä. Nyt kun historian paras tulos jätti bonukset nollille, on mielestäni ihan oikeutettua kyseenalaistaa yhtiön johdon tapa asettaa tavoitteita. -Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 On totta että menetetyt bonukset korpeaa nimim. ex-työnantaja teki historian parhaan tuloksen niin käteen tuli "bonusta" reilu 100€ 8) Kuka hullu oikeasti laskee noiden bonusten varaan ja luulee saavansa sievoisia summia? Itse ajattelen aina että tulee jos tulee ja mietitään käyttökohdetta sitten sen mukaan. Lisäksi kun nuo bonukset mätkäistään peruspalkan päälle niin verottaja tempaisee vielä tosi isolla prosentilla kermat päältä pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Mitenkäs tämä ketju nyt puoluepolitiikkaan meni? Pakko tähän todeta, että olen ylempi toimihenkilö ja myönnän että puoluekantani on sinne oikeiston suuntaan (puolueita nimeämättä), mutta pidän itseäni silti tavallisena työntekijänä enkä ole mitenkään automaagisesti työnantajan puolella kaikissa asioissa. - Ville - Edelleenkin haluan korostaa että tuo heitto oli ihan puhtaasti huumorilla heitetty (eduskuntavaalit-ketjussa ihmeteltiin palstan suhteellisen suurta kokoomuslaisten määrää), minkäänlaísta luokkataistelua tässä ei ole tarkoitus aloittaa. Matti Virtanen ihmetteli samaa asiaa ja mielestäni vastauksessani selvitin virallisen kantani ihan selvästi. Jos luet sen, niin huomaat että olemme asioista ainakin osittain samaa mieltä. Toivottavasti oli tuntuva se täysmääräinen. Jep, kuukauden palkka. Kyseessä siis jälkimmäinen puolivuotiskausi. Alkupuolelta tuli jo omat bonukset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Matti, on totta, että nuo bonustavoitteet lyötiin lukkoon viime kesänä. Työntekijöillä ei kuitenkaan ole mitään vaikuttusvaltaa niihin tavoitteisiin, joten rutina siinä vaiheessa olisi ollut hyödytöntä. Nyt kun historian paras tulos jätti bonukset nollille, on mielestäni ihan oikeutettua kyseenalaistaa yhtiön johdon tapa asettaa tavoitteita. -Juha Tiedän kokemuksesta että Nokialla on kyseenalaistettu ja varmasti tälläkin hetkellä monessa projektissa kyseenalaistetaan niiden tavoitteiden asettamistaitoja. Mutta ei sentään ulosmarssilla. Siinä kyseenalaistamisessa mennään helposti jäliviisauden puolelle, kun muistetaan että ei niillä tavoitteidenasettajillakaan sentään kristallipalloa ole. Erityisesti kun on kyse EPS:stä, niin siihen liittyy aina epävarmuutta. Olkaa iloisia että ei ole Nokialla palkan alennuksista puhuttu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Matti Virtasella näyttää olevan aika ohkaset tiedot kommentoimaan tätä asiaa. Pari faktaa: Nokian CP bonuksen tavoitteet olivat täysin epärealistiset. Edellisen vuosipuoliskan valossa, ja varsinkin kun yhtymä vielä varsin hyvin tiesi tulevat Networks-Siemens kuviot, niin tuo asetettu tavoitetaso oli tarkoituksella niin korkea, että varmasti bonukoita ei tarvi maksaa. Jokainen, joka asiasta jotain tietää, niin tietää tämän. Johtoryhmäkin on asian myöntänyt. Mutta kun "jälkikäteen rajoja ei ole tapana muuttaa", niin siksi bonukoita ei nyt siltikään maksettu. Reiluako ? Mitä tulee bonusten luonteeseen, niin tässä menet taas metsään. Nokian palkkataso on sellaista tasoa, että peruspalkalla Nokian insinööri ei kilpaile kenenkään kanssa. Kuitenkin Nokian henkilöstöosasto perustelee matalaa peruspalkkaa sillä, että normaalitilanteessa (yhtiö tuottaa voittoa, näkymät valoisat) jokaiselle henkilölle kuitenkin maksetaan vielä henkilökohtaista bonusta (sidottu henk. koht tulostavoitteisiin) sekä koko firman tulokseen liitettyä bonusta. Tällaista palkkausta HR kutsuu "kokonaispalkkaukseksi". Matalaa peruspalkkaa perustellaan sillä, että kokonaispalkkaus on kuitenkin niin hyvä, että viivan alle jäävä summa on aina hyvä, mutta se vain muodostuu eri osatekijöistä. Ja tätä perustelua käytetään ihan aikuisten oikeasti työhönotossa ja kun sopimuksiin nimiä rustaillaan. Jos nyt väität, että työntekijät on tyhmiä, kun tämmösiä uskovat, niin minkäs teet! Pakkohan se on johonkin uskoa. Jokainen Nokialla työskentelevä tietää kuitenkin, että viime vuodet tuo kokonaispalkkaus on ollut lähinnä hyvä vitsi. Bonukoita tulee joskus, ja kun niitä tulee, ne ovat ala-arvoisen pieniä. Ja siis huolimatta siitä, minkälaisia tuloksia firma takoo. Myös edellinen johtaja aikanaan omalla päätöksellään yliajoi tuloksen sanelemat bonukat (joita ei olisi maksettu), ja henkilöstö sai muistaakseni puolet täysistä CP bonuksista silloin Ollilan erillispäätöksellä. Firma kun teki loistotuloksen ja tavoitteet oli silloinkin täysin metsässä. Että ennenkuin tulet tänne julkiseen foorumiin moittimaan Nokialaisia, jotka on niska limassa paiskinut hommia firman eteen, saamatta siitä normaalia, odotettua, korvausta, niin selvitä sinä ensin faktat. Mitä tulee YT:hen, niin se on vaan niin, että kun noita on nykyään ollut joka vuosi. Niin se luo aika epävarmat tunnelmat työpaikoille. Ja onhan se tietysti kummallista, että ensin ajetaan ylös kaikenlaisia yksiköitä, ja kun tulos jää "laihaksi" (== ei jumalattomia voittoja), niin aletaan samantien harsimaan väkeä pihalle. Ja kyllä, Nokia palkkaa myös ihmisiä, mutta tuossakin kohtaa olisi ehkä hyvä miettiä, että mitenkäs se meneekään se juttu, että kun samaan aikaa pistää ihmisiä pihalle, ja toisaalla ottaa sisään... Tästä en ala sen enempää jappaseen, kunhan totean vaan, että firman työntekijöitä kaitsevat luottamusmiehet lakimiehineen on ihmetelleet tuota toimintaa suuresti. Summa summarum: Työntekijöillä on oikeus valittaa ja olla näreissään näistä käänteistä. Onko se sinusta jotenkin oikein, että tämä kovien arvojen business vaan kovenee kovenemistaan. Eihän ihmiset voi luottaa enää mihinkään, kun jatkuvasti työpaikat lähtee kaukoitään ja niille, jotka saavat jäädä, niin luodaan sellaiset työolosuhteet (jatkuva, liika kiire) ja palkkaus, että varmasti pyramidin huipulla istuvat saavat yhtä leveän palan kakkua kuin ennenkin kiristyneestä kilpailutilanteesta huolimatta. Työntekijöiden kustannuksella. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Että ennenkuin tulet tänne julkiseen foorumiin moittimaan Nokialaisia, jotka on niska limassa paiskinut hommia firman eteen, saamatta siitä normaalia, odotettua, korvausta, niin selvitä sinä ensin faktat. Älähän nyt Tero ala sentään silmille hyppiä, ethän. Luepa minun kirjoitukseni ja osoita sieltä edes yksi kohta, joka olisi faktuaalisesti väärin. Sinun subjektiivinen näkemyksesi Nokia-työntekijöiden peruspalkkojen pienuudesta on sinun oma näkemyksesi. Jos olet Nokialla ja koet asian tuolla tavalla, niin puhu ihmeessä asiasta linjaesimiehellesi sen sijaan, että alat täällä kertoa asiaa "faktana". Mitä tulee Nokialaisten moittimiseen, niin en ole moittinut Nokialaisia, olen vain ihmetellyt tuota bonusten maksamattomuutta ulosmarssin syynä. Niin, ja moittinut sitä yhtä luottamusmiestä ääliöksi kun sellaista päästeli valtakunnan verkossa. Se toinen syy, aloitetut YT-neuvottelut, on paljon helpompi ymmärtää. Summa summarum: Työntekijöillä on oikeus valittaa ja olla näreissään näistä käänteistä. Eipä taida olla yhtäkään osapuolta tässä palstan keskustelussa, joka olisi eri mieltä tuosta asiasta. Lue sillain kiihkotta ja kiihtymättä aiemmin esitetyt puheenvuorot, ennenkuin alat täällä lässyttää, Tero. Onko se sinusta jotenkin oikein, että tämä kovien arvojen business vaan kovenee kovenemistaan. Eihän ihmiset voi luottaa enää mihinkään, kun jatkuvasti työpaikat lähtee kaukoitään ja niille, jotka saavat jäädä, niin luodaan sellaiset työolosuhteet (jatkuva, liika kiire) ja palkkaus, että varmasti pyramidin huipulla istuvat saavat yhtä leveän palan kakkua kuin ennenkin kiristyneestä kilpailutilanteesta huolimatta. Työntekijöiden kustannuksella. Mistä sinä, Tero, sait päähäsi että se olisi minusta "jotenkin oikein" ? Kuten sanottua, Tero, lue ensin se mitä sitten kommentoit. Ja ymmärrä myös. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Sinun subjektiivinen näkemyksesi Nokia-työntekijöiden peruspalkkojen pienuudesta on sinun oma näkemyksesi. Jos olet Nokialla ja koet asian tuolla tavalla, niin puhu ihmeessä asiasta linjaesimiehellesi sen sijaan, että alat täällä kertoa asiaa "faktana". Ei nyt välttämättä ihan Teron oma fakta. http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=10&news_id=200513073 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Matti, Kaikella kunnioituksella. Sinun aloituksesi oli provosoiva jokaista Nokian työntekijää kohtaan, joka kokee vääryyttä nykytilanteesta. Se, että nyt tituleeraat minun varsin asiallista kannanottoani "lässytykseksi" osoittaa sen, ettei tästä aiheesta kannata sinun kanssa enää jatkaa. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2007 Suomessa ei enää ole akateemisia toimihenkilöitä siinä merkityksessä kuten vielä joku vuosikymmen sitten saatettiin ajatella, vaan heistäkin on tullut helposti korvattavia duunareita, joihin kapitalismin lainalaisuudet myös pätevät. Nyt joutuu YT-neuvotteluissa parempi väki samaan pöytään roskasakin kanssa, kun toimihenkilöt ja duunarit laitetaan samaan pöytään madonluvut kuulemaan. Noh, näin se maailma pelaa nykyisin. Mitä alempana hierarkiassa on, sitä enemmän maailman talouden lainalaisuudet koskettavat yksilöä. Mielenkiintoista, että nyt ulkoistaminen on ulottunut viimeiseen norsunluutorniin, näihin toimihenkilöihin, ja tulevaisuudessa Nokian kännykät, verkot ja muut vempaimet kehittää Venkatesh Intiassa, ja Chong Kiinassa. Odottelen mielenkiinnolla Nokian pääkonttorin siirtoa Luxemburgiin, ja ovien säppiin laittoa Suomessa. Viimeinen sammuttaa valot. - Nyt olisi kai hyvä aika ostaa Nokiaa. Pörssikurssit ampaisevanet nousuun kun väkeä potkitaan pihalle. Pitääpä vilkuilla tuota arvo-osuustiliä, sillä näistä aina joskus saa hyvän --- tilin. Joillekin se vaan on loppu- sellainen. Nooh, aina niitä töitä osaajille löytyy. Jos osaamista ei ole, niin koulusta sitä hakemaan, ja investointia itseensä. Ja jos töitä ei irtoa, niin ehkä olisi syytä hinnoitella itsensä hiukan alemmas. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla