Jani Salo

outoa... tietokone sammui...

11 viestiä aiheessa

moi

Tänään kävi niin ihmeellisesti että kesken lentosimu session tietokone vain sammui varoittamatta. Jäin äimistelemään tilannetta sillä tälläistä ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut tällä konekokoonpanolla. Painoin koneen virtanappia ja kone käynnistyi mutta sammui taas melkein heti uudestaan.

Kirosin hetken ja tutkin taskulampulla koteloa eikä siellä ollut mikään johto irti tms. Puhaltelin pölyjä pois ja odottelin hetken aikaa miettien uusien osien hintaa.  :P Käynnistin taas koneen ja nyt tämä tuntuu toimivan ihan ok. Windows ei käynnistettäessä herjannut mitään ja kaikki laitteetkin tuntuvat toimivan normaalisti.

Sammumisen aikana FS2004 oli päällä ja mitään muita ohjelmia ei. Mikähän voisi aiheuttaa tämän yht'äkkisen sammumisen ? Kuten jo mainitsin niin kone ei ole itsestään sammunut koskaan. Muistit on uusia. Näyttis, prossu ja emolevy on uusia.  Mietin että jos lämmöt on nousseet simuillessa hetkellisesti niin korkeiksi että kone päätti sulkea varoiksi itsensä. Muuta en kyllä keksi. Tuuletustakin luulisi olevan tarpeeksi sillä käytössä on 3 x 80mm tuuletinta, 1 x 120mm tuuletin sekä prosessori ja näyttistuuletin.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kyllä kuulostaa ns. "thermal shutdown" tilanteelta. Onko sulla ohjelmia joilla monitoroida järjestelmän lämpötiloja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla on käytössä ilmeisesti Radeonin näyttis? Vaikka mainitsit tuossa, että mikään johto ei ole irti, niin tarkasta vielä, että näytönohjaimeen menee tosiaankin se kaksi virtakaapelia minkä nuo uudet Radeonit tarvitsevat. Itse ei huomioinut tätä jossain vaiheessa ja yhdellä virtajohdolla mentiin. Seurauksena oli buutteja kesken pelisession...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla on käytössä ilmeisesti Radeonin näyttis? Vaikka mainitsit tuossa, että mikään johto ei ole irti, niin tarkasta vielä, että näytönohjaimeen menee tosiaankin se kaksi virtakaapelia minkä nuo uudet Radeonit tarvitsevat. Itse ei huomioinut tätä jossain vaiheessa ja yhdellä virtajohdolla mentiin. Seurauksena oli buutteja kesken pelisession...

hmmm yksi piuha sinne näyttiksen perään vain menee. Minne se toinen muka menisi ? Aikaisemmissakin Radeoneissa minulla on ollut vain yksi virtapiuha.

Täytyy tutkia asiaa sillä olen tällä uudella kokoonpanolla lennellyt FS:llä pitempiä lentoja jo aika monta ja vielä ei moista ole käynyt.

Onko olemassa jotain muuta pientä ohjelmaa (muuta kuin motherboard monitor) jolla voisi tsekata prossun lämmöt ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

hmmm yksi piuha sinne näyttiksen perään vain menee. Minne se toinen muka menisi ? Aikaisemmissakin Radeoneissa minulla on ollut vain yksi virtapiuha.

Täytyy tutkia asiaa sillä olen tällä uudella kokoonpanolla lennellyt FS:llä pitempiä lentoja jo aika monta ja vielä ei moista ole käynyt.

Onko olemassa jotain muuta pientä ohjelmaa (muuta kuin motherboard monitor) jolla voisi tsekata prossun lämmöt ?

Omassa kortissa (X1950XTX 512mb) on siinä kohdassa josta virtajohdot menevät korttiin sisään kaksi liitintä. Ilmeisesti sinun kortissasi ei sitten ole näin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omassa kortissa (X1950XTX 512mb) on siinä kohdassa josta virtajohdot menevät korttiin sisään kaksi liitintä. Ilmeisesti sinun kortissasi ei sitten ole näin...

Taitaa olla sillä minulla on X1950 PRO ja sinulla tuo XTX malli joka syö enemmän virtaa.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kantssii tsekata ne prosessorilämmöt. Mulla kone alkoi sammumaan ykskaks.

Tarkistin prosessorilämmöt = 75 astetta.

Imurointisession jälkeen olin voitonriemuinen - näin näitä tietsikoita korjataan -

Sammuipa taas uudestaan. Ja jälleen lämmöt korkealla.

Avasin koneen kannen, laitoin käyntiin ja asusprobe ohjelman tutkiskelemaan arvoja.

Kaikki ok n 15 minuuttia ja sit alkoi prosessorituulettimen kierrokset hiljalleen hiipua ja

lämmöt luonnollisesti nousta. Kierrosten pudottua n. 1000 kierrokseen ja myös silmillä

havaittuani kierrosten todellakin pudonneen päätin sammuttaa koneen ja lähteä

tuuletinkauppaan.

Nyt kone toimii taas moitteetta.

t mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kanssa imuroida tuo kone sisältä. Ajattelin myös ostaa paineilmapurkin jolla saisi pahemmat töhnät pois tuulettimista.

Eilisen lentosession aikana prossun lämmöt olivat 60*C luokkaa koko lennon ajan ja kone ei sammunut kertaakaan. Prosessorissa on Nexuksen erikseen ostettu siili ja tuuletin.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli joskus aikoinaan hankittu aika vaatimaton siili ja tuuletin. Lämmöt oli normaalitoiminnoissa n. 65 astetta.

Nyt kun päivitin konetta niin siili on paljon massiivisempi ja tuuletin tehokkaampi. Lämmöt enää 45 astetta eikä

tuuletin pyöri kuin 2500 rpm/min. Säätö varaa on vielä 3800 rpm asti. Eikä se vielä silloinkaan ole kovin äänekäs.

Itse olen imuroinut tavallisella imurilla pienellä teholla koneen. Siilin ym. ahtaat paikat olen putsannut pienellä pensselillä.

t mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä taas voin sopuhintaan valmistaa noita vesijäähdyttimiä, kerrot vaan mitat ja letkujen koot niin homma järjestyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään