Juha Paulavuo

Rekisteritunnusten jaosta

21 viestiä aiheessa

Millä perusteella koneiden rekisterit jaetaan? Finnairilla taitaa olla yksinoikeus OH-L*-sarjaan. Saako koneen omistaja valita tunnuksen itse vai määrääkö ilmailuhallinto sen ja jos määrää niin millä periaatteilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästäkin jossakin vaiheessa täällä puhuttu? Tais olla, että sen rekisterin saa valita mieleisekseen, kunhan se haluttu on vain vapaana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästäkin jossakin vaiheessa täällä puhuttu? Tais olla, että sen rekisterin saa valita mieleisekseen, kunhan se haluttu on vain vapaana...

Minä en koskaan löydä vanhoja keskusteluja nopeasti. Eikös viranomainen helpottanut jotenkin tunnusten saantia (ennen oli kai jotenkin silleen, että jos joskus jossain aluksessa oli ollut jokin OH-III, niin sitten se tunnus oli käyttökelvoton vaikka kone olisi myyty Kiinaan 50-luvulla)?

 

Ajattelin etsiä ajan kanssa sen ketjun, jossa puhuttiin tunnuksista. Vai etsiikös joku näppärä nuori mies minulle sen, kröhöm!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en koskaan löydä vanhoja keskusteluja nopeasti. Eikös viranomainen helpottanut jotenkin tunnusten saantia (ennen oli kai jotenkin silleen, että jos joskus jossain aluksessa oli ollut jokin OH-III, niin sitten se tunnus oli käyttökelvoton vaikka kone olisi myyty Kiinaan 50-luvulla)?

 

Ajattelin etsiä ajan kanssa sen ketjun, jossa puhuttiin tunnuksista. Vai etsiikös joku näppärä nuori mies minulle sen, kröhöm!  ;D

 

Nuori mies.. just joo... ;)

 

Tätäkö tarkoitit : http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40306.0.htm

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös viranomainen helpottanut jotenkin tunnusten saantia (ennen oli kai jotenkin silleen, että jos joskus jossain aluksessa oli ollut jokin OH-III, niin sitten se tunnus oli käyttökelvoton vaikka kone olisi myyty Kiinaan 50-luvulla)?

 

Rekisteritunnus on ollut -80 luvulta alkaen "kertakäyttöinen".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisteritunnus on ollut -80 luvulta alkaen "kertakäyttöinen".

 

Siis tarkoitatko tuolla että koneella on tunnus vain sen hetken kun se on rekisterissä ja jos se poistetaan on tunnus lähes heti muille laitteille otettavissa vai sitä että kun kerren on esim OH-ARI rekisteröity niin toista samanlaista rekisteriä ei sitten suomen rekisteriin tule?

 

Taidan taas vain tulkita asioita täällä väärin tai jotain mut kuitenkin sain tuon jälkimmäisenä mainitsemani kannan kertakäyttöisyydestä, vaikka taidatkin ensin ollutta tarkoittaa

 

Rekistereistä sen verran että

OH-H** nyt taidettiin jossain ainakin mainita helikoptereita varten varattuna, eikös sitten OH-X** ole experimentaleille, ainakin joskus näin muistelen olleen. niin ja tietenkin Ultrien U*** ja purtsikoiden numerot.

 

Ainakin käsitykseni mukaan muissa koneissa ja rekisteritunnuksissa ei suurempia säännöksiä ole, Ainakaan OH-EMS ei mennyt läpi ja koneesta tuli sitten OH-HMS jos muistikuvani ei ihan väärä ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoitatko tuolla että koneella on tunnus vain sen hetken kun se on rekisterissä ja jos se poistetaan on tunnus lähes heti muille laitteille otettavissa vai sitä että kun kerren on esim OH-ARI rekisteröity niin toista samanlaista rekisteriä ei sitten suomen rekisteriin tule?

 

Taidan taas vain tulkita asioita täällä väärin tai jotain mut kuitenkin sain tuon jälkimmäisenä mainitsemani kannan kertakäyttöisyydestä, vaikka taidatkin ensin ollutta tarkoittaa

 

Rekistereistä sen verran että

OH-H** nyt taidettiin jossain ainakin mainita helikoptereita varten varattuna, eikös sitten OH-X** ole experimentaleille, ainakin joskus näin muistelen olleen. niin ja tietenkin Ultrien U*** ja purtsikoiden numerot.

 

Ainakin käsitykseni mukaan muissa koneissa ja rekisteritunnuksissa ei suurempia säännöksiä ole, Ainakaan OH-EMS ei mennyt läpi ja koneesta tuli sitten OH-HMS jos muistikuvani ei ihan väärä ole

 

Tunnus annetaan vain kerran (yhdelle koneyksilölle ja valmistenumerolle) eikä sitä oteta uudellen käyttöön vaikka ao. kone poistuisi rekisteristä.

 

IL sanoo:

 

18 §

Tietojen säilyttäminen

Rekisteriin merkityt tiedot säilytetään pysyvästi. Rekisteristä poistetut tiedot säilytetään pysyvästi rekisterin yhteydessä pidettävässä arkistossa.

 

19 §

Ilma-aluksen merkitseminen

Ilmailuhallinto antaa ilma-alukselle rekisteritunnuksen. Ilma-alus on merkittävä kansallisuus- ja rekisteritunnuksin.

 

Ilmailuhallinto antaa tekniset määräykset kansallisuus- ja rekisteröintitunnuksesta ja niiden merkitsemisestä.

 

 

Eli rekisteritunnus on pysyvä tieto ja sitä ei voida antaa toiselle koneyksilölle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnus annetaan vain kerran (yhdelle koneyksilölle ja valmistenumerolle) eikä sitä oteta uudellen käyttöön vaikka ao. kone poistuisi rekisteristä.

IL sanoo:

18 §

Tietojen säilyttäminen

Rekisteriin merkityt tiedot säilytetään pysyvästi. Rekisteristä poistetut tiedot säilytetään pysyvästi rekisterin yhteydessä pidettävässä arkistossa.

19 §

Ilma-aluksen merkitseminen

Ilmailuhallinto antaa ilma-alukselle rekisteritunnuksen. Ilma-alus on merkittävä kansallisuus- ja rekisteritunnuksin.

Ilmailuhallinto antaa tekniset määräykset kansallisuus- ja rekisteröintitunnuksesta ja niiden merkitsemisestä.

Eli rekisteritunnus on pysyvä tieto ja sitä ei voida antaa toiselle koneyksilölle.

Tapahtuiko tässä taannoin (alle 3 vuotta sitten?) jotain uutta määräyksellisesti rekisteritunnusten saamisessa? Helpottuiko "mieluisan" tunnuksen saanti tai pystyikö joku saamaan käyttöön jonkun jo ikään kuin "varaaman" tunnuksen ohi "varaajan"? Hieman monimutkainen kysymys, mutta jotain tällaista muistini tuolla taustalla piipittää (saattoi olla myös USA:ssakin...). Ja totta vie, saatan olla aivan väärässä ja elää jossain hallusinaatiossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnus annetaan vain kerran (yhdelle koneyksilölle ja valmistenumerolle) eikä sitä oteta uudellen käyttöön vaikka ao. kone poistuisi rekisteristä.

 

IL sanoo:

 

18 §

Tietojen säilyttäminen

Rekisteriin merkityt tiedot säilytetään pysyvästi. Rekisteristä poistetut tiedot säilytetään pysyvästi rekisterin yhteydessä pidettävässä arkistossa.

 

19 §

Ilma-aluksen merkitseminen

Ilmailuhallinto antaa ilma-alukselle rekisteritunnuksen. Ilma-alus on merkittävä kansallisuus- ja rekisteritunnuksin.

 

Ilmailuhallinto antaa tekniset määräykset kansallisuus- ja rekisteröintitunnuksesta ja niiden merkitsemisestä.

 

 

Eli rekisteritunnus on pysyvä tieto ja sitä ei voida antaa toiselle koneyksilölle.

 

 

 

En nyt ihan samaa mieltä ole kanssasi, otetaan esimerkiksi tunnus OH-HOT joka on 1982 Annettu rekisterinumerolla 1041 Hughes 369 helikopterille joka on poistunut maasta 1986, kun taas rekisterinumerolla1562 on taas Bell 206B eli tunnus ei ole konekohtainen mutta se rekisterinro on yksilöllinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, 80-luvun jälkeen Ilmailulain pykäliä on rukattu uuteen uskoon ainakin 2 kertaa, ja mahdollisesti sen mukana myös tulkintoja. Siis se, mitä on tapahtunut 80-luvulla, ei välttämättä enää pidä paikkaansa.

 

Olettaisin, että Markku Hiedanpää ilmailuviranomaistyöntekijänä tuntee nykyisen käytännön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, 80-luvun jälkeen Ilmailulain pykäliä on rukattu uuteen uskoon ainakin 2 kertaa, ja mahdollisesti sen mukana myös tulkintoja. Siis se, mitä on tapahtunut 80-luvulla, ei välttämättä enää pidä paikkaansa.

 

Olettaisin, että Markku Hiedanpää ilmailuviranomaistyöntekijänä tuntee nykyisen käytännön.

 

No ehkä hällä sit sitä tietoa on enemmän kuin tällaisella juntilla, mut miksi hän sitten ensin väittää 80 luvulla tulleen muutoksen jonka mielestäni tuossa aika hyvin perustellusti totesin vääräksi ja samallahan totesin myös että kyseessä olleesta asetus pykälistä saisi hyvinkin tulkittua että tuo mainitsemani REKISTERINRO on yksilöllinen eikä tunnus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Miuku Hiedanpää on spesialisti, jotain tutun kuuloista sävyä tuossa Antin havainnossa on.

 

No, minä sotken jopa Tahkon ja Himoksen keskenään, joten minun muistiini kannattaa luottaa kuin Neuvostoliittoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä hällä sit sitä tietoa on enemmän kuin tällaisella juntilla, mut miksi hän sitten ensin väittää 80 luvulla tulleen muutoksen jonka mielestäni tuossa aika hyvin perustellusti totesin vääräksi ja samallahan totesin myös että kyseessä olleesta asetus pykälistä saisi hyvinkin tulkittua että tuo mainitsemani REKISTERINRO on yksilöllinen eikä tunnus

 

Ei varmaan kannata ryhtyä vääntämään tällaisesta detaljista. Kyllä Miuku tuntee ilmailuviranomaisista parhaiten tämän käytännön ja se on niin kuin hän väittää. Joitakin poikkeuksia on sattunut, muuta ne ovat olleet mielestäni vahinkoja ja vain vahvistavat sääntöä.

 

Muistaakseni OH-BOY on annettu Lake Renegadelle ja Beech Dukelle, Copter Actionin tunnukset HCA, HCB, HCC, HCD ja HCE ovat olleet kertaalleen käytössä (DHC.1 Chipmunkeissa), kuten myös SIL (Bücker Jungman ja Cameron V-77 kuumailmapallo), SEA (Bücker Jungmeister ja Rallye Commodore), FAA (Laverda F.8L Falco ja SAAB-Faichild SF.340), ATA (DH.60 Moth (?) ja ATR-45), AUE (Auster 5 ja Auster 6). Myös tunnusta HOP taitaa olla käytetty kahdesti. En pysty tätä nyt tarkistamaan ja kaikkea ei voi ulkoa muistaa.

 

Kun näistä ei ole ollut taanoin muuta tietoa kuin toimittamani printtilista käytetyistä tunnuksista, ei sen varassa ole voitu toimia virheettömästi. Uusi sähköinen lekorekisteri muutti tilanteen ja sieltä löytyvät myös käytetyt tunnukset.

 

Huomatkaa, että Finncommin Embraerit aloittivat sarjansa EBE:stä ja BLF:n Ysikymppiset taas on rekisteröity BLC, BLD ja BLU, koska aiemmat tunnukset on jo käytetty. Ilmeisesti tuo ATA oli jonkin sortin työtapaturma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuiko tässä taannoin (alle 3 vuotta sitten?) jotain uutta määräyksellisesti rekisteritunnusten saamisessa? Helpottuiko "mieluisan" tunnuksen saanti tai pystyikö joku saamaan käyttöön jonkun jo ikään kuin "varaaman" tunnuksen ohi "varaajan"? Hieman monimutkainen kysymys, mutta jotain tällaista muistini tuolla taustalla piipittää (saattoi olla myös USA:ssakin...). Ja totta vie, saatan olla aivan väärässä ja elää jossain hallusinaatiossa...

 

Kyllä näitä sarjasta ohituksia on tapahtunut aiemmin, esimerkkinä:

Piperit: TLO, MRS, KYC

Cessnat: AIH, ALU, ALY(?), DAK, NEU, NEW, KOT, AWA, AWB, PAX, SPP, JLK, ULK, UDZ, USI ja oliko joku Citation X

Mitsubishit: STA, WBA

Auster: AVB

Laket: MXN, BOY, YES

Falconit AMB, WIN vai mitä niitä nyt olikaan

Rockwellit: ALK (niin joka muuten on ollut Junkers 52:lla)

Learjetit: IPP, IPJ

ja sitten on näitä viimeisten 3 vuoden aikana annettuja joita on iso liuta.

Ehket Mikko kuitenkaan tarkoittanut tätä? Mutta näissä on valittu kuitenkin "mieluisa" tunnus tai sitten tunnus on vain muutettu edellisestä rekisteristä maalaamalla siihen sopivaan kohtaan kansallisuustunnus OH-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun juntti ei Herraa tunne niin väittää vastaan kun todellisuuden on itse nähnyt.  Pahoitteluni jos nyt omilla päättelyilläni astuin jonkun varpaille tai muulla tavalla loukkasin totesin vain sen minkä kaupunkilaisjärjelläni löysin. Ja kun nyt J Laukkanen tunnetulla ammattitaidollaan toi uuden näkökannan esiin totean että taisin joko olla väärässä tai sitten tässä taas puhutaan vain erikieltä vaikka suomea kaikki yrittävät kirjoittaakin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä ole kai kukaan kiistänyt sitä, etteikö joskus aikaisemmin olisi "vanhaa/käytettyä" rekisteritunnusta saatettu antaa uudelle koneyksilölle.

 

Mutta siis nykyinen menettely on ilmiselvästi se, että kerran annettua tunnusta ei voi siirtää koneesta toiseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noissa viitatuissa IL:n pykälissä sanotaan että joskus X vuotta sitten käytettyä tunnusta ei voida antaa uudelleen toiselle alukselle, tunnustan että en osaa lukea.

 

taidan siirtyä käyttämään ruotsia

 

t: rantaruotsalainen NP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noissa viitatuissa IL:n pykälissä sanotaan että joskus X vuotta sitten käytettyä tunnusta ei voida antaa uudelleen toiselle alukselle, tunnustan että en osaa lukea.

 

taidan siirtyä käyttämään ruotsia

 

t: rantaruotsalainen NP

 

Ei siellä mitään selkokielellä lue. Kyse on viranomaisen tulkinnasta siitä miten asia hoidetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siellä mitään selkokielellä lue. Kyse on viranomaisen tulkinnasta siitä miten asia hoidetaan.

Juu ja selkeäkin asia päättyy lauseeseen "tai mikäli viranomainen ei muuta asiasta lausu".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään