Tuomas Kuosmanen

Notamit, korpikentät ja talvi

7 viestiä aiheessa

Noiden korpikenttien talviaukiolo taitaa olla vähän sellainen epämääräinen juttu. Joidenkin kenttien osalta mainitaan ihan selkeästi, että kenttä on joko suljettu tai sitten mainitaan miten pidetään auki. Joidenkin osalta ei löydy mitään mainintaa, joten joutuu väkisin soittamaan ylläpitäjälle, jos harkitsee kentän käyttöä. Itse ajelin perjantaina Kauhajoen ylitse, ja kenttä näytti päältä katsottuna olevan aurattu ja kaikin puolin käyttökelpoisen oloinen. Etukäteen katselin, että notameissa ei mainita mitään kentän kohdalla, joten en sitten jaksanut alkaa soittelemaan mihinkään. Siinä kentän päällä katsellessa alkoi vaan harmittamaan, että olisipa pitänyt sittenkin selvittää aukiolo niin olisi voinut tehdä vaikka läpärin kivalle lumiselle kiitotielle. Ensi kerralla sitten. :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

EFKJ pidetään Air Pilot ry:n toimesta auki läpi talven, vaikkakin isomman lumisateen jälkeen saattaa kulua päivä-pari ennen aurausta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen white-outia kannattaa viskata karvalakki oletetulle baanalle Cessnan ikkunasta. Antaa kuulemma kovasti perspektiiviä päällikön päätöksentekoon (lainattu Eko Lähteenmäen "suusta").

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota "auratun näköisen" kentän kuvaa kun katselee, niin täytyy toistaa varoittava esimerkki 70-luvulta Nummelasta:

 

Kenttä näytti juuri tuon näköiseltä kun kentän kiersin, eikä ollut kysytty milloin kenttä oli viimeksi aurattu.

 

Oli aurattu n. 2 viikkoa aikaisemmin. Senjälkeen oli satanut rauhalliseen tahtiin lisää lunta suoraan ylhäältäpäin noin 15-20 cm. Ja keli oli käynyt välillä vähän plussan puolella ja kylmennyt jälleen.

 

Siinä siis oli "ihan auratun näköinen" kiitotie, jossa olikin jäätynyt pintakerros ja sen alla 10-15 cm "tyhjää". Kun pyörät vauhdin hidastuessa yhtäkkiä upposivat sisälle hankeen, tuli varsin äkäinen full stop landing. Onneksi ei mennyt nokan kautta selälleen eikä tullut vaurioita. Ja kone on edelleen lentokelpoinen, yli 30 vuotta myöhemmin.

 

Nykyisin kun numerot löytyvät useimmiten netistä ja kaikilla on kännykkä, niin suosittelen hyvin lämpimästi, että kysytte kentän kuntoa etukäteen ja ellei tietoa löydy, jätätte läpärit tekemättä jos yhtään epäilyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä todellinen miljoonan taalan kirjoitus. Talvilentäjän raamatunlauseet. Pisteet sinulle, Ilkka! :thmbup:

 

Tuota "auratun näköisen" kentän kuvaa kun katselee, niin täytyy toistaa varoittava esimerkki 70-luvulta Nummelasta:

 

Kenttä näytti juuri tuon näköiseltä kun kentän kiersin, eikä ollut kysytty milloin kenttä oli viimeksi aurattu.

 

Oli aurattu n. 2 viikkoa aikaisemmin. Senjälkeen oli satanut rauhalliseen tahtiin lisää lunta suoraan ylhäältäpäin noin 15-20 cm. Ja keli oli käynyt välillä vähän plussan puolella ja kylmennyt jälleen.

 

Siinä siis oli "ihan auratun näköinen" kiitotie, jossa olikin jäätynyt pintakerros ja sen alla 10-15 cm "tyhjää". Kun pyörät vauhdin hidastuessa yhtäkkiä upposivat sisälle hankeen, tuli varsin äkäinen full stop landing. Onneksi ei mennyt nokan kautta selälleen eikä tullut vaurioita. Ja kone on edelleen lentokelpoinen, yli 30 vuotta myöhemmin.

 

Nykyisin kun numerot löytyvät useimmiten netistä ja kaikilla on kännykkä, niin suosittelen hyvin lämpimästi, että kysytte kentän kuntoa etukäteen ja ellei tietoa löydy, jätätte läpärit tekemättä jos yhtään epäilyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota "auratun näköisen" kentän kuvaa kun katselee

 

... Ja vielä kun se Kauhajoen (EFKJ) kenttä on yleensä aina aurattuna ilmailijoille, ihan niin kuin Mäntyharjun Sami kertoi! Harmittavasti vain tähän tärkeään ja meitä useita koskettavaan threadiin liitettiin nyt ilmakuva Kauhajoen kentästä. Tervetuloa vain kaikki konekunnat tekemään läpäreitä, vaikka useampiakin, Kauhajoen korpikentälle. Ja jos vielä sattuu oman kentän kerholaisia olevan paikalla niin äkkiäkös sitä kahvit keitellään läpärien lomassa.

 

-Kari-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään