Guest Masa

Savuttavista moottoreista

5 viestiä aiheessa

Viime viikolla seurailin AA:n loungen ikkunasta kentän toimintoja jonkun vartin, lähinnä AA:n "Super-80"-kaluston kohdalla. Eli siis kyse oli lähinnä MD-83-koneista.

Huomasin siinä yhden koneen push backin jälkeen, ilmeisesti moottoreiden käynnistämisen yhteydessä, kuinka toisesta kannusta tuli aivan mahdoton sininen savupöllähdys. Siis sellainen, että moottorin kohdalta runko oli pienen hetken savun takana. Aloin odotella palokuntaa paikalle, mutta turhaan odottelin. Savu siitä hälveni ja kone rullasi kiitoradan päähän ja lensi pois.

Onko se ihan normaalia, että tuollainen MD-8x-sarjan kones tuolla lailla pölläyttelee?

 

Itselläni oli lento samalla kalustolla, ja sen koneen kohdalla kaikki meni OK. Joskin ylimääräinen vajaa 10 minuuttia piti odotella pickupin lavalle asennettua "APU:a", kun moottoreita ei saatu omin avuin käyntiin. Tämä on ilmeisesti aivan business as usual, eikä sillä ole mitään tekemistä koneen lentokelpoisuuden kanssa?

Eli siis että kapteenin mukaan "the APU is not co-operative, so need to borrow one..."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kylmällä säällä on sama ilmiö kuin autokalustossa: Diesel hörähtää käyntiin savujen kera :) Samaa kamaahan ne about polttaa.

 

http://www.airliners.net/open.file/1111303/L/

 

Tuohon lentokelpoisuuteen ja eri laitteiden toimivuuteen liittyen kannattaa googlettaa sanalla "MEL" tai "Minimum equipment list" niin varmasti viisastuu kovin.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki noi välillä pölläyttelee, syynä useimmiten spadariin/turbiiniin vuotanut öljy. Riippuu paljonkin moottorin tyypistä, öljynkulutuksesta yms. koska asialle aletaan tehdä jotain muuta kuin seurataan. Eli paikannetaan vuotokohde, seurataan kulutusta ja sitten päätetään ajetaanko seuraavaan sopivaan huoltoseisokkiin. Asialliset yhtymät tuskin ajavat savukoneilla yhtään pidempään kuin on tarvis.

 

Jokaisessa moottorissa on omat "heikot" kohtansa joka rupeaa vithuilemaan tasaisin väliajoin. Onko se sitten kovettunut o-rengas vai kulahtanut hiilitiiviste, on moottorikohtaista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen mahdollinen "savun" aiheuttaja voi näin talvioloissa olla jäänpesuneste. Ei tarvitse suurta määrää joutua moottoriin jotta aiheuttaa käynnistyksessä pölläyksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään