Guest Turvamies

Caravellen balanssi

13 viestiä aiheessa

Caravellellä on ollut kuulemani mukaan, ainakin tyhjänä, hieman balanssi ongelmia.  http://www.airliners.net/open.file/0114371/M/

 

En ole kylläkään kuullut minkään muun koneen vastaavasta ominaisuudesta, että rungon perälle yhtäaikaa menevät kolme siivoojaa saavat nokkapyörän ilmaan.

Eräs kuormaaja muisteli, että eturuumaan piti joskus lappaa satoja kiloja hiekkasäkkejä, että kone saatiin balanssiin. Nykyisin en ole nähnyt hiekkasäkkejä enään missään, joten käytetäänkö niitä enään nyky kaluston tasapainottamiseen ?

 

Netistä löytyy useitakin kuvia milloin mistäkin konetyypistä, varsinkin rahtiversioista, perä maassa, mutta kyseessä taitaa olla kuormausksen aikana tapahtunut virhe arvio.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kyllä hiekkasäkkejä käytetään vieläkin jossain konetyypissä, jotka ovat herkkiä balanssin suhteen. Syy voi olla esim. koneessa vähän matkustajia niin on täytynyt laittaa noita 25kg hiekkasäkkejä koneen takaruumaan/eturuumaan että saadaan kone balanssiin ja lentämään. Toki mitä isompi kone on kyseessä niin harvemmin sellaisissa. Esim CRJ:hin on joutunut joskus laittamaan jokusen hiekkasäkin hyvinkin vajaalla kuormalla. Mutta en ole koskaan ainakaan mihinkään Airbus:iin joutunut laittamaan ballastisäkkejä.

 

Muutama konetyyppi joihin olen joutunut lastaamaan ballastisäkkejä operoinnin takia

 

MD-80 sarjalaiset

Dash

Saab 340

Crj

 

Määrät ovat olleen 25kg :thmbup: - 850kg :thmbdn:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

MD-80 sarjalaiset

Dash

Saab 340

Crj

 

Määrät ovat olleen 25kg :thmbup: - 850kg :thmbdn:

 

 

 

Nuo ovatkin vähän kriittisiä vehkeitä. Saabeissa on aika usein tarvetta sijoitella matkustajatkin tiettyille alueille. Se on kyllä enempi taipuvainen nokkapainoisuuteen. Kotimaassa lentävistä koneista ATR taitaa olla myös vähän säädeltävä aika ajoin.

 

Kasikymppisten ohella Finskin DC-9-50:t olivat eritoten hush-kittauksen jälkeen myös aika kriittisiä. Eivät ne ihan keikahtaneet pyrstölleen, mutta taisi olla Caravelle-ajat mielessä, kun kovasti Tekniikan puolella pohdittiin ensimmäisen kitin asennuksen jälkeen, uskaaltaako sinne takalaitetilaan kaks ukkoa enää mennäkään yhtä aikaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kyllä hiekkasäkkejä käytetään vieläkin jossain konetyypissä, jotka ovat herkkiä balanssin suhteen. Syy voi olla esim. koneessa vähän matkustajia niin on täytynyt laittaa noita 25kg hiekkasäkkejä koneen takaruumaan/eturuumaan että saadaan kone balanssiin ja lentämään. Toki mitä isompi kone on kyseessä niin harvemmin sellaisissa. Esim CRJ:hin on joutunut joskus laittamaan jokusen hiekkasäkin hyvinkin vajaalla kuormalla. Mutta en ole koskaan ainakaan mihinkään Airbus:iin joutunut laittamaan ballastisäkkejä.

 

Muutama konetyyppi joihin olen joutunut lastaamaan ballastisäkkejä operoinnin takia

 

MD-80 sarjalaiset

Dash

Saab 340

Crj

 

Määrät ovat olleen 25kg :thmbup: - 850kg :thmbdn:

 

 

 

Katos, mikäs ukkeli täällä huutelee...  ;D

 

Tais eräs yhteispohjoismainen putka lennättä hiekkaa ihan kiinteästi sidottuna noissa hais... ,eiku tosi hienoissa MD-90:ssä.(ainakin joissain yksilöissä) Ei etuportaita, joten hiekkaa keulaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere,

 

Joo taisi olla jokunen satakiloa noissa md-90 eturuumissa ihan vakivarusteena. ;)

 

Onhan noita koneita jotka voi teoriassa/käytännössä saada pyrstölleen vaikka kuinka lailla väärän lastauksen/lastaus järjestyksen takia.

Pääsääntöisesti ovat kyseessä sellaiset konetyypit joissa takana motit.

 

Dreamteamille terveisiä :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A-netissähän on ollut muistaakseni kuvia ainakin pyllähtäneistä IL-62:sta ja onpa sinne joku jumbokin päätynyt. Jälkimmäisissä lienee kuitenkin lastausvirhe suuremmalti kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kandee muistaa, että koneen balanssi ilmassa ja maassa on kaksi (ihan) eri juttua. Useimmiten tuota hiekkaa lastataan koneeseen sen takia, että koneen paino- ja tasapainoasema nimenomaan lentäessä on sallituissa rajoissa. Koneen keikahtaminen pyllylleen koneen ollessa maassa estetään useimmiten jollain muulla keinoin kuin hiekkasäkeillä, esim pyrstötuki, kuormaus/purkausjärjestys, painorajoitukset yms.

Toki on konetyyppejä, joissa keikahdusvaara on niin suuri, että jouduttiin kantamaan aina hiekkaa sen takia. On kuitenkin yleensä ottaen huonoa bizniztä lennättää hiekkaa ympäriinsä jos muutenkin saa koneen pysymään suurin piirtein vaaterissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman Off-Topicia, mutta kuiteskin liittyy hiekkasakkeihin...

 

Olin kesahommissa Helsingin rampilla n. -76 ja yhtena etuna oli edullisia lentomatkoja (en tieda onko nykyaan).

No, joka tapauksessa, piti paasta kaymaan New Yorkissa, joten matkaan.

 

Lahtiessa matkatavarat painoivat n. 3 kiloa, joten kummastus olikin suuri kun Nykissa kangaslaukkua noutaessani se painoikin

lahemmas kolmekymmenta kiloa. Oli tyokaverit nahneet minun lahtevan reissuun ja pistivat mukaani vahan lisamatkatavaraa. :)

 

Kannoin tuon hiekkasakin paikallisille Finnairin virkailijoille ja kerroin taustan. Yksi niista vieressa nauraa kakattamaan, etta onko aikeeni

kuolla kupsahtaa New Yorkissa, kun on tuotu oman maan mullat mukaan.  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kandee muistaa, että koneen balanssi ilmassa ja maassa on kaksi (ihan) eri juttua. Useimmiten tuota hiekkaa lastataan koneeseen sen takia, että koneen paino- ja tasapainoasema nimenomaan lentäessä on sallituissa rajoissa. Koneen keikahtaminen pyllylleen koneen ollessa maassa estetään useimmiten jollain muulla keinoin kuin hiekkasäkeillä, esim pyrstötuki, kuormaus/purkausjärjestys, painorajoitukset yms.

Toki on konetyyppejä, joissa keikahdusvaara on niin suuri, että jouduttiin kantamaan aina hiekkaa sen takia. On kuitenkin yleensä ottaen huonoa bizniztä lennättää hiekkaa ympäriinsä jos muutenkin saa koneen pysymään suurin piirtein vaaterissa.

 

Eihän sillä balansilla maassa ole niin suurta merkitystä, ilmassa kylläkin. Tuo mainitsemani kuormaajan muistelo tarkoitti juuri sitä, että koneen painopiste saatiin lennolle kohdilleen.

Pyrstötuki on sitten jo tutumpi näky. Aikanaan kun tumppi Ysit alkoivat liikennäidä Rovikselle, niin alkuun pyrstötuki pantiin aina paikoilleen koneen maassa olon ajaksi. Sittemmin siitä tavasta jostakin syystä luovuttiin. Pitkissä Yseissä ja MD sarjassa en tuen käyttöä nähnyt koskaan. Ulkona yöpyvät koneet oli sitten luku erikseen.

Aikanaan oli Roviksella tekemässä lähtöä Finskin Convair ja Kar-Airin Kutonen. Jos platalla oli yksi kone, niin homma hoitui, mutta kun oli lähdössä kaksi, niin eipä hoitunutkaan. Convairin matkustajat tunkivat tietenkin väärään koneeseen, eli jo kuormattuun Kutoseen, ja kone meinasi alkaa keulimaan rungon perällä imettelevien matkustajien painosta.

 

Jos kysyy vanhoilta kuorma-auto miehiltä, niin hiekan ajo ei kannattanut koskaan. Silti ne sillä itsensä elättivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaiseen operaatioon olen törmännyt pari kertaa EFVA:lla. Pusseissa luki 25 kg. Itse tulkitsin säkkien täytteen hiekaksi.

 

12.6.2006 SE-KXP

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaiseen operaatioon olen törmännyt pari kertaa EFVA:lla. Pusseissa luki 25 kg. Itse tulkitsin säkkien täytteen hiekaksi.

 

12.6.2006 SE-KXP

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mistä sitä tietää jos ex-letti kuski olis siirtynyt swedujen hommiin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sitä tietää jos ex-letti kuski olis siirtynyt swedujen hommiin  ;)

 

Vai onkos tuo perämiehen palkkapussi...? jos on käynyt liksan nostamassa käteisenä...? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla kipparin eväät, syöväthän eri muonia perämiehen kera.

Perämies taitaa olla jo syömässä omalla penkillään. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään