Jaakko Kuusisto

Pelikaani turbiinissa ?

17 viestiä aiheessa

En kyllä ihmettele yhtään, vaikka jäätyikin. Täällä satoi koko päivän erittäin jäätävää tihkua noin -10 asteen (kentällä aina vähän lauhempaa) lämpötilassa, joka napsahti ainakin auton tuulilasiin kiinni, kuin pikaliima. Kyllä oli jääskrapalla töitä.

Ottikohan kone yöksi hallipaikan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko moottoreihin muuten suihkuttaa mitään jäätymistä estävää ainetta ja olisiko siitä mitään hyötyä vaikka pystyisikin? Olen joskus miettinyt asiaa, kun katselee jäänesto-operaatiota jossa moottorit jätetään käsittelemättä ja jos sinne on pyryttänyt lunta niin joku kenttämiehistä kompii sinne sitä käsin kauhomaan pois. Tuollainen jäätävä tihku on varmaan on aika hankala ongelma. :-\

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi moottoreihin kyllä suihkuttaa mitään jäänesto/poistoaineita.

Kyllä on monesti ollut moottori jäässä/lumessa, jos näin käy niin lämmitys laitteella vaan sulattelua. Joskus joutunut sulattelemaan moneen kertaan saman moottorin lavat kun on tullut oikein sakeaa lunta tai sitten jäätävä tihkua. Helpointa käyttää kahta lämmitys laitetta ja jättää ne puhaltamaan moottoriin vapaasti aina lähtö/käynnistys hetkeen asti. Jos sitä lunta on vain imuaukon kohdalla niin sen voi kyllä käydä kädellä putsaamassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olenpa kuullut ja nähnyt, että  välilaskun aikana, hyvin kylmissä olosuhteissa, on moottorin ulkokehä jäähtynyt/supistunut  liiaksi niin,  että turbiini hankaa kiinni ulkokehään.

Pidempi sisäosien jäähdytys, lisäodotus pakkasessa, on supistanut moottorin käyntivalmiiksi.

Tämä ilmiö esiintyi mm. Fokkereissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbiinimoottorissa lienee pyörivien osien ja kiinteiden osien välys todella pieni.  Kun en noita vekottimia sen syvällisemmin tunne niin kysyä pitää, että minkähänsuuruisista välyksistä siinä lieneekään kysymys ?  - siis silloin kun kaikki moottorin osat ovat samassa lämpötilassa.

 

 

 

 

- Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbiinimoottorissa lienee pyörivien osien ja kiinteiden osien välys todella pieni.  Kun en noita vekottimia sen syvällisemmin tunne niin kysyä pitää, että minkähänsuuruisista välyksistä siinä lieneekään kysymys ?  - siis silloin kun kaikki moottorin osat ovat samassa lämpötilassa.

 

 

 

 

- Jukka

 

Hyvä kysymys  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli hiljattain luettua tosi mielenkiintoista kirjaa suihkumoottorien kehityksestä. Tuo välys on todellakin aivan oleellisen merkittävä moottorin hyötysuhteen ja polttoainetaloudellisuuden kannalta.

 

En muista oliko kirjassa mainittu lukuarvoja. Sen sijaan kerrotaan Active Clearance Control- säätömenetelmästä, jolla nykymoottoreissa pystytään säätämään ko. välystä käynnin aikana. Toistaiseksi tämä tapahtuu ohjaamalla jäähdytysilmaa turbiinikuoren ympärille joko enemmän tai vähemmän, jolloin kuori kutistuu tai laajenee ja välys pidetään tällä tavoin hallinnassa. Tämä menetelmä on kuitenkin melko hidas, joten isoja nopeita tehomuutoksia varten pitää jättää pelivaraa välyksissä.

 

Tutkimusvaiheessa on erilaisia menetelmiä, jolla voitaisiin nopeasti muuttaa turbiinikuoren läpimittaa ja tällä tavoin pitää välys vielä nykyistä pienempänä.

 

Löysin Googlen avulla mm. tämän NASA-raportin, jossa aihetta käsitellään - ko. raportti on vielä lukukelpoinen ilman lentokoneinsinööritutkintoakin  ;)  Ko. paperissa  puhutaan ymmärtääkseni noin 0,5 mm minimivälyksistä (0,015 tuumaa) mutta sanotaan myös että lämpö- ja epäkeskoilmiöiden vaikutukset olisivat noin 0,8 mm (0,03 tuumaa).

 

PS: Jaskan mainitsemaan Fokkerissa tavattuun ilmiöön löytyy em. raportissa toinenkin selitys: Jos moottori lennon jälkeen jäähtyy epäsymmetrisesti, se voi taipua niin paljon että tapahtuu hankausta. Tämä voi raportin mukaan tapahtua esim. siten että moottorista säteilevän lämmön lämmittämä ilma nousee ylöspäin ja pitää mottorin yläosan lämpimänä, kun taas alaosa jäähtyy nopeasti. Enpä tiedä, onko tällä mitään tekemistä Fokkerin kanssa, mutta kaikenlaisia mielenkiintoisia ilmiöitä näihin näköjään liittyy  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
PS: Jaskan mainitsemaan Fokkerissa tavattuun ilmiöön löytyy em. raportissa toinenkin selitys: Jos moottori lennon jälkeen jäähtyy epäsymmetrisesti, se voi taipua niin paljon että tapahtuu hankausta.

 

Eikös tämän takia potkuriturbiinikoneita, joissa on Garrettin moottorit, jäähdytellä tyhjäkäynnillä jonkun aikaa ennen sammutusta? Ja sitten vielä sammuttamisen jälkeen miehistö pyörittelee potkureita käsin. Esim. Malmilla oleva Turbo Commander.

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämän takia potkuriturbiinikoneita, joissa on Garrettin moottorit, jäähdytellä tyhjäkäynnillä jonkun aikaa ennen sammutusta? Ja sitten vielä sammuttamisen jälkeen miehistö pyörittelee potkureita käsin. Esim. Malmilla oleva Turbo Commander.

 

   Make

 

Jees, jos pitää pikapuoliin käynnistää sammuttamisen jälkeen. Ja sama pätee myös jopa Honeywellin (ent Garrett, omaa sukua AiResearch välissä taisi olla Allied Signal) TFE731-suihkumootoreihin. Tai ainakin päti niihin dash-numeroihin, jotka olivat käytössä HS.125-sarjan koneissa. Sen sijaan esim. Falcon 900:ssa on hiukka hankala pyöritellä sen keskimmäisen moottorin fania...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sitä pyörittelemään koko paussin ajan.

Menee kaffelle ja antaa ajan kulua, so. kylmä supistaa koko höskän. :thmbup:

 

Siinäpä se onkelma onkin. Jos siis puristaa väärästä paikasta ja on liian vähän aikaa!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään