Mikko Sokero

Ilmailuvalokuvaus - ilmailua vai ei?

38 viestiä aiheessa

Onko ilmailuvalokuvauksen harrastaminen pelkkää valokuvauksen harrastamista? Ei ole.

Kyllä se toisille saattaa olla vain puhtaasti valokuvausta. Lentokoneet ovat yksi kohde muiden joukossa, mutta välttämättä niitä kohtaan ei tarvitse tuntea sen enempää. Omalla kohdalla ei ihan päde tuo, mutta silti suurin osa kakusta on pelkkää valokuvausta ja kuorrutus ilmailuharrastusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun olin todella nuorena poikana erään päivälehden kesävalokuvaajana, halusin kuvata aivan mitä tahansa. Minulle oli aivan sama, mikä kohde oli. Pääasia että sain kuvata. En piitannut kuvien vedostamisesta, vaikka ehdin poikasena olla kuvalaboranttinakin. Tärkeintä oli vain kuvata, kuvata ja kuvata. Kun siitä sai vielä kuukausipalkkaa ja kulut maksettiin, olin liki taivaassa. Koripallo-otteluita, poliitikkoja, mielenosoituksia, rakennuksia, valtiovierailuja, autoja, kuuluisuuksia, lakkovahteja, hautajaisia, festareita, rockia... Katsoin maailmaa etsimen läpi ja mikä hassuinta: joka kerta varsinainen kuvaushetken näkymä jäi aina livenä näkemättä - peili kun oli ylhäällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se toisille saattaa olla vain puhtaasti valokuvausta. Lentokoneet ovat yksi kohde muiden joukossa, mutta välttämättä niitä kohtaan ei tarvitse tuntea sen enempää. Omalla kohdalla ei ihan päde tuo, mutta silti suurin osa kakusta on pelkkää valokuvausta ja kuorrutus ilmailuharrastusta.

Aivan samoin kuin minulla. Luulen kuitenkin, että henkilö joka matkustaa lentokentälle vartavasten kuvatakseen lentokoneita edes vähän useammin kuin kerran puolessa vuodessa voi sanoa harrastavansa (myös) ilmailuvalokuvausta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun olin todella nuorena poikana erään päivälehden kesävalokuvaajana, halusin kuvata aivan mitä tahansa. Minulle oli aivan sama, mikä kohde oli. Pääasia että sain kuvata. En piitannut kuvien vedostamisesta, vaikka ehdin poikasena olla kuvalaboranttinakin. Tärkeintä oli vain kuvata, kuvata ja kuvata. Kun siitä sai vielä kuukausipalkkaa ja kulut maksettiin, olin liki taivaassa. Koripallo-otteluita, poliitikkoja, mielenosoituksia, rakennuksia, valtiovierailuja, autoja, kuuluisuuksia, lakkovahteja, hautajaisia, festareita, rockia... Katsoin maailmaa etsimen läpi ja mikä hassuinta: joka kerta varsinainen kuvaushetken näkymä jäi aina livenä näkemättä - peili kun oli ylhäällä.

Juuri tuon takia pitäisikin osata joskus jättää kamera kotiin vaikka olisi menossa tärkeäänkin tapahtumaan.  :) Ei varmasti aina ole ihan helppoa...  ;) Ja riippuu tietysti tilanteesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin maailmaa etsimen läpi ja mikä hassuinta: joka kerta varsinainen kuvaushetken näkymä jäi aina livenä näkemättä - peili kun oli ylhäällä.

Tämä on muuten erittäin hyvä pointti. Itse havahduin viime kesänä kauhavalla Red Arrowsia kuvatessa että "Prkle tästähän jää paras kokematta kun sohii kameran kanssa ja miettii rajauksia yms. yms. " Sitten pistin kameran laukkuun ja aloin nauttimaan fiiliksestä.  8) Varmasti jäi monta hyvää kuvaa ottamatta mutta ei kyllä harmita yhtään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Memories, pressed between the pages of my mind

Memories, sweetened thru the ages just like wine,

Memories, memories,

sweet memories

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere!

On varmasti niitä,paljonkin joille se koneiden kuvaus ei merkkaa muuta kuin kuvaamista...

Sitten on meitä joilla liittyy aina siihen kentällä oloon ja kuvaamiseen jonkinlainen tunnelataus...On jonkinlaisia keräilijöitä,jotka reissaavat jopa ympäri maailman vain kerätäkseen niitä rekkareita ja kuvia niistä eri koneista...

Kyllä,mielestäni se on ilmailua,koska jo sanassa ILMAILU on jokin tietty henki...Ja aina siellä oppii noista koneista jotain uuttakin.

Tämänkin valossa voi tehdä taas kerran sen päätelmän,kuinka suunnattoman laaja on Ilmailuala/ilmailu harrastuksena...

-Jukka :D

EDIT:Viimeksi eilen illalla kysyin itseltäni,että mitähän ne mahtavat töissä ajatella,kun hra Harstela pääsee klo 18 ja pienen breikin jälkeen palaa vielä siviileissä töihin koneita kuvaamaan...Olenko MINÄ FRIIKKI!? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, LIASissa kieltämätä tuli mietittyä että miten paljon porukalle siitä jäi käteen kun maailmaa katseltiin varmaan enemmän etsimen läpi.

Meinaan se F16:n show esimerkiksi näytti paljon makeemmalta kahdella silmällä katseltuna :)

Kannattaa varoa ettei mene kokemus ohi kameran kanssa sohiessa. Kuvatkaa hetki ja sitten laittakaa kamera pois :) Harmittaa muuten jälkikäteen.

Onko ilmasta-ilmaan -kuvaus ilmailua? :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, LIASissa kieltämätä tuli mietittyä että miten paljon porukalle siitä jäi käteen kun maailmaa katseltiin varmaan enemmän etsimen läpi.

Meinaan se F16:n show esimerkiksi näytti paljon makeemmalta kahdella silmällä katseltuna :)

Kannattaa varoa ettei mene kokemus ohi kameran kanssa sohiessa. Kuvatkaa hetki ja sitten laittakaa kamera pois :) Harmittaa muuten jälkikäteen.

//Tuomas

Totta turiset! :thmbup:

Silloin, kun kuvattiin filmille, taidettiin tilanteista nauttia paljon enenmmän, kun filmi oli arvokasta ja rullaan mahtui vain max. 36+3 kuvaa.  :o Ei räiskitty turhan vuoksi. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi tuohonkin oppii. Tarpeeksi kun näytöksiä kiertää jne. tulee sellainen rutiini, missä tietää jo etukäteen, että milloin se kamera kannattaa nostaa silmille ja milloin vain seurata silmillä ja naatiskella...

Mutta ei tietenkään voi unohtaa myöskään sitä, että jollekin se hyvän kuvan kyttääminen etsimen läpi ja lopulta sen loistokuvan nappaaminen juuri oikealla hetkellä voi olla se koko homman suola ja "tyydytyksen antaja". Sen takia ei voi ketään mennä neuvomaankaan, että "laske nyt välillä se kamera alas ja nauti". Sitä kun se toinen voi arvostaa aivan eri asioita, kuin itse...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siksi näytöksissä käydään kahtena päivänä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko urheilun valokuvaus urheilua? Mielestäni ei ole ja ilmailun kuvauksen kanssa on sama juttu. Itse pidän sekä valokuvauksesta että ilmailusta, joten on hienoa, kun nämä kaksi kiinnostuksen kohdetta voi yhdistää... :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siksi näytöksissä käydään kahtena päivänä. ;D

Ja kuvataan molempina päivinä hullunlailla, jos sinä kakkospäivänä voisi saada vaikka paremman kuvan, kuin ekana päivänä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko urheilun valokuvaus urheilua? Mielestäni ei ole ja ilmailun kuvauksen kanssa on sama juttu. Itse pidän sekä valokuvauksesta että ilmailusta, joten on hienoa, kun nämä kaksi kiinnostuksen kohdetta voi yhdistää... :thmbup:

Niin, tässä päästään ihan samaan asiaan, kuin tuolla "Onko simulaattoriharrastus ilmailua"-threadissa. Eli mikä on ilmailua ja mikä ilmailun harrastamista? Tää on just niin kakspiippuinen juttu, kuin sen kukakin haluaa omassa päässään mieltää. Itse koen olevani ilmailun harrastaja ja tähän ilmailuharrastukseeni sisältyy kaikki mahdollinen lentosimuista ilmailuvalokuvauksen kautta palo- ja SAR-lento toimintaan (tähtärinä). Mutta ennenkaikkea olen pohjattoman kiinnostunut kutakuinkin kaikkeen ilmailuun liittyvästä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kuvataan molempina päivinä hullunlailla, jos sinä kakkospäivänä voisi saada vaikka paremman kuvan, kuin ekana päivänä ;D

Näinhän tää on tähän asti menny :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Itse koen olevani ilmailun harrastaja ja tähän ilmailuharrastukseeni sisältyy kaikki mahdollinen lentosimuista ilmailuvalokuvauksen kautta palo- ja SAR-lento toimintaan (tähtärinä). Mutta ennenkaikkea olen pohjattoman kiinnostunut kutakuinkin kaikkeen ilmailuun liittyvästä...

Mukaillen Eppujen Urheiluhullu kappaletta " Must on tullu "ilmailuhullu" :thmbup:

ja meitä on monta.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta ennenkaikkea olen pohjattoman kiinnostunut kutakuinkin kaikkeen ilmailuun liittyvästä...

Minä myös. Mutta ilmailun harrastajana en itseäni pidä, koska tuo ainoa siihen liittyvä asia elämässäni on tuo koneiden kuvaus. Lentolupakirjaa en omista ja laskuvarjohyppykin jäi joskus nuoruudessa muutamaan hyppyyn...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä myös. Mutta ilmailun harrastajana en itseäni pidä, koska tuo ainoa siihen liittyvä asia elämässäni on tuo koneiden kuvaus. Lentolupakirjaa en omista ja laskuvarjohyppykin jäi joskus nuoruudessa muutamaan hyppyyn...

Miksi sitten filatelisti on postimerkkiharrastaja? Eihän hän niitä postimerkkejä tee, vaan kerää... Tai joku voi olla vaikka jonkun rallitiimin mekaanikkona vapaajallaan. Hän ei ole ralliautoilija, mutta kylläkin ralliautoilun harrastaja...

Mikä ilmailusta harrasteen alana tekisi tuosta yhtään erilaista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä ilmailusta harrasteen alana tekisi tuosta yhtään erilaista?

Se, että lentäjät ja muut ilmassa roikkuvat haluaa omia koko ilmailun itselleen  ;)

Muita ei lasketa ilmailijoiksi...

Älköön kukaan nyt vetäkö mitään hernettä nenäänsä. En tarkoita ketään hlökohtaisesti.

Tahdon vaan sanoa, että ilmailu kuuluu kaikille jotka niin haluaa - kukin harrastaa tavallaan.

Mutta ennenkaikkea olen pohjattoman kiinnostunut kutakuinkin kaikkeen ilmailuun liittyvästä...

Tuo sopii niin hyvin minuunkin, ja niin moneen muuhunkin tuntemaani henkilöön. Ameriikaksi sanottaisiin varmaan enthusiast, kääntyy joko harrastaja tai intoilija. Ehkä tuo ilmailuhullu sitten kuvaisi paremmin innostuksen tasoa, vaikka hulluus ehkä vähän ampuukin yli...

Ilmailuintoilija

A

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se, että lentäjät ja muut ilmassa roikkuvat haluaa omia koko ilmailun itselleen  ;)

Muita ei lasketa ilmailijoiksi...

Tätäpä ajoinkin takaa. En vaan sitä halunnut ääneen sanoa ;) Mutta totuus on, että jokaiseen lajiin ja harrastukseen jne. löytyy aina ne kyräilijät, jotka luulevat olevansa muita parempia...

Tahdon vaan sanoa, että ilmailu kuuluu kaikille jotka niin haluaa - kukin harrastaa tavallaan.

Siinä se on mielestäni asian ydin pähkinänkuoressa. Jokainen harrastaa omien mahdollisuuksiensa mukaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätäpä ajoinkin takaa. En vaan sitä halunnut ääneen sanoa ;) Mutta totuus on, että jokaiseen lajiin ja harrastukseen jne. löytyy aina ne kyräilijät, jotka luulevat olevansa muita parempia...[/b] :)

Tuota, ei kai tuo tarkoittanut minua  ;)

Ilmailu on mielestäni sellaista, missä ei jalat koske maata eikä mikään muukaan. Mutta jos yleisesti ilmailunharrastajana pidetään sellaista, joka kuvaa koneita, niin mielelläni olen sellainen.

Minua kiinnostaa lentäminen ihan miljoonalla, kumpa tässä joskus pääsisi jollain pikku-Pipperillä tai Kesnalla lentämään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään