Jouni Halme

Koptereita rauhanturvatehtävissä

20 viestiä aiheessa

Muutamia linssiin osuneita koptereita vuosien varrelta

rauhanturvaamis reissuilta.Tämä on eka kerta kun pistän

kuvia foorumille. Palautetta!

 

AH-64 Apache  SFOR/USA  Bosnia 1998

[ attachment removed ]

 

Bell 205  UN/Italia  Libanon 1994

[ attachment removed ]

 

Bell 412  UN/Kanada  Makedonia 1996

[ attachment removed ]

 

OH-58 Kiowa  KFOR/USA  Kosovo 2002

[ attachment removed ]

 

UH-60 "Whitehawk"  UN/USA  Makedonia 1995

[ attachment removed ]

 

UH-60 Blackhawk  SFOR/USA  Bosnia 1998

[ attachment removed ]

 

UH-60 Blackhawk  KFOR/USA  Kosovo 2002

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisen, ja sotaisan näköisiä ( vaikka rauhaa ovatkin turvanneet) härveleitä, nuissa ensimmäisissä näkyy kivasti ajan patina, laittele mieluusti vain lisää, jos löytyy, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuossa on pari lisää noin äkkiä hakemalla...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Arttu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on kovin rauhanomaisen näköisiä nuo Apassit juu..... ::)

 

Vain sitä piti kysymäni että mikä se on tuon ISAF Apachen kyljessä oleva tunnus? RNLAF Low-vis Camo?? Eikös puukenkämaalla tiettävästi ole AH-64D kolmisenkymmentä kappaletta mutta osallistuivatko ne ISAF operaatioon ja oliko niissä tuon värinen muokattu trikolori?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on kovin rauhanomaisen näköisiä nuo Apassit juu..... ::)

 

Vain sitä piti kysymäni että mikä se on tuon ISAF Apachen kyljessä oleva tunnus? RNLAF Low-vis Camo?? Eikös puukenkämaalla tiettävästi ole AH-64D kolmisenkymmentä kappaletta mutta osallistuivatko ne ISAF operaatioon ja oliko niissä tuon värinen muokattu trikolori?

 

 

Ainakin v.2004 hollantilaiset Apachet päivystelivät Kabulin kentällä. Turkkilaiset Blackhawkeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain papruista muistan lukeneeni, että Blackhawkeja ja sen tukialusvelipoikaa on käytössä maailmalla noin 4500 kappaletta. Jokaisessa on muuten käytössä samanlainen ohjaustehostinsysteemi (tai servozydeemi, ihan kuinka vain) kuin Copterlinen Tallinnan edustalla mereen syöksyneessä S-76:ssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaisessa on muuten käytössä samanlainen ohjaustehostinsysteemi (tai servozydeemi, ihan kuinka vain) kuin Copterlinen Tallinnan edustalla mereen syöksyneessä S-76:ssa...

 

Sukuahan nuo ovat keskenään. Blackhawk perustuu S-70, S-74 perustuu Blackhawkista saatuihin kokemuksiin ja S-76 on S-74 tuotantomalli .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän itsekin skannata vanhoja fotoja... Tosin samat Whitehawkit ja Bellit kuvissa (muistaakseni tosin BELLin numero 144).

 

Sen sijaan löytyy kuvia myös siitä, miten laajarunko Airbus puretaan ja lastataan miesvoimin + kurottajalla.. ne voisi skannatakin (jos jotain kiinnostaa?)

 

Mikä on foorumin käytäntö romukuvissa? Tuolla Makedoniassahan kävi se ikävä kaputti partiolennolla olleelle helikopterille. Tosin omassa kuva-arkistossani ei ole kuin joitakin osia sekä kuvaa putoamispaikalta. Tapahtumasta on "jo" 10 vuotta, mutta onkohan vielä liian tuore tapaus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Palosvirta muisti että Makedoniassa tuhoutui partiolennolla ollut helikopteri

v.1996. ( Bell 206L  UN/161  C-GGHA ) Kopteri törmäsi voimalinjaan ja syöksyi järveen.

Kolme suomalaista rauhanturvaajaa joista yksi nainen sekä kaksihenkinen kanadalais

miesistö menehtyi.Olin itsekkin usealla partiolennolla ko. yksilöllä ja pistän tähän yhden

tuosta kopterista ottamistani kuvista.

Romukuviin otan kantaa sen verran että pistän esille muutaman ex-Jugoslavian alueella

kuvaamistani hylyistä vaikka eivät koptereita olekkaan.

t: J.Halme

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

F-86 Sabre. Doboj, Bosnia 1998

 

[ attachment removed ]

SOKO Galeb. Skopje, Makedonia 1996

 

[ attachment removed ]

T-33. Zagrep, Kroatia 1998

 

[ attachment removed ]

Kaksipaikkaisen SOKO Oraon jäännökset. Tuzla, Bosnia 1997

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Palosvirta muisti että Makedoniassa tuhoutui partiolennolla ollut helikopteri

v.1996. ( Bell 206L  UN/161  C-GGHA ) Kopteri törmäsi voimalinjaan ja syöksyi järveen.

Kolme suomalaista rauhanturvaajaa joista yksi nainen sekä kaksihenkinen kanadalais

miesistö menehtyi.Olin itsekkin usealla partiolennolla ko. yksilöllä ja pistän tähän yhden

tuosta kopterista ottamistani kuvista.

 

Sen verran oikaisen, että tuossa kopterissa oli yhden hengen miehistö. Eli uhreja tuli kaikkiaan 4 (kanadalainen pilotti + 3 suomalaista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Tuossa oman majoituksen ikkunasta otettu foto "Whitehawkista". Tehokkaalla tavalla tuli tuo hekoplatan sijainti selville, kun muutaman päivän kuluttua toimialueelle saapumisesta tuli yöllä lääkintäjoukkueelle kiireellinen keikka vartioasemalle. Tehokas herätys, kun tuohon laskeutui BELL kesken unieni :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuon Sabren tarinasta mitään tietoa ?

Ystävälliset sielut vintage and warbirds-listalla saivat Sabresta seuraavaa tietoa : F-86D,

s/n 52-3759, ex-324th FIS , kone toimitettiin Jugoslavian ilmavoimille marraskuussa 1961.  USA lahjoitti Titolle 1960-luvun alussa myös T-33A-koneita sekä F-86E-tyyppiä tuon F86D-tyypin lisäksi. Arvoitukseksi jäi miksi se vielä 1998 oli USAFn väreissä ja tunnuksissa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jo aikaisemmin pistänyt kuvia ISAF/PRT hekokuvia, mutta löytyihän sieltä myös Unto Nurmisen kopteri vierailulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ystävälliset sielut vintage and warbirds-listalla saivat Sabresta seuraavaa tietoa : F-86D,

s/n 52-3759, ex-324th FIS , kone toimitettiin Jugoslavian ilmavoimille marraskuussa 1961.  USA lahjoitti Titolle 1960-luvun alussa myös T-33A-koneita sekä F-86E-tyyppiä tuon F86D-tyypin lisäksi. Arvoitukseksi jäi miksi se vielä 1998 oli USAFn väreissä ja tunnuksissa.

 

 

Johtuu siitä että koneet maalattiin naamioväreillä Jugoslaviassa/tai ennen toimitusta jenkkimaaluksen päälle ja maali on vain vuosien saatossa kulunut pois. Itse en tiedä että koneet olisivat lentäneet "pellinvärisenä". Jos katsotte pyrstöä näkyy siellä vielä jugoslavian ilmavoimien sini/puna/valko banneri jossa jugoslavia tähti keskellä. Tätä ei siis ole luonto vielä kuluttanut pois. En tiedä onko enään, mutta ennen kahinoita oli Ljublijanan kentällä nykyisessä Sloveniassa pikku ulkomuseo jossa mm. Adrian DC-6 ja naamiomaalattu F-86 ja muita länsivehkeitä joita jugoslaavit oli käyttänyt. Olivat todella hyvässä kunnossa kun ne kuvasin 1987.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla