Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Eikös tuo traktori kuitenkin ole Penauille Servisairin eikä Finnairin? Niin... Ja ne traktorit nyt valitettavasti sattuvat kuulumaan sinne kentälle...Eikä siellä kauheasti liikaa ole noita luvallisia paikkoja noiden parkkaamiseksi.... Onhan se tietysti ikävää,jos ne on kuvaajien edessä ... Kyllä noista kärriletkoistakin tulee Finavian taholta aika äkkiä palautetta,jos ovat hiukankin väärässä paikassa.Ja sehän on oikein että palautetta tulee.Kun sekin nyt liittyy siihen lentoturvallisuuteen... -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Tuonlainen moottori taitaa löytyy Keski-Suomen Ilmailumuseossa. No, ainakin siellä oli jokin iso neuvostoliittolainen potkuriturbiinimoottori. Mika Koski Ei taida kyllä olla Tikkakoskella tuota mottia.Ainakin uskallan epäillä...Korjatkaa,jos väärässä olen! -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 Kyllä se Kuznetsov NK-12 -potkuriturbiini löytyy Tikkakoskelta. Itsekin aikanaan sitä ihmettelin, tosin siitä on jo muutama vuosi vierähtänyt. Tuossapa vielä todistetta saksalaiselta nettisivustolta linkitettynä. http://www.airventure.de/tipps_zentralfinnisches_luftfahrtmuseum/Museum_Finnland_Kuznetsov_Triebwerk.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2007 No perhana! Pitääppä olla tarkempana jatkossa.Tuntui vaan niin oudolta,todella oudolta! -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2007 Kiinnostava pätkä An-22:osesta. Vaikka ei venäjää ymmärtäisi videolla on ihan mukavaa visuaalista antiakin (ainakin part 2). Part1 http://www.youtube.com/watch?v=ajgI1ghoLHw Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=-6SaZQLnpm0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2007 Kiitokset videoista, oli todellakin kivaa katsottavaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2007 Tere! Tuollahan välähteli salamavalot aika tiuhaan tuolla ohjaamossa kun AN-22:nen oli tullut.Tai siis ehkä 15 minsaa sen jälkeen.Kuka tunnustaa saaneensa sieltä kuvia? -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 Mää taisin tunnustaa jo aiemmassa postauksessani Sen kerran kun noita kuvia pääsi ottamaan, ei ollut omaa kameraa matkassa, mutta onneksi lainapokkarilla sai edes jotain huttua aikaan. Tässähän näitä sitten olisi: Tämmöinen yleiskatsaus. Neljä tehovipua ja ryssänsininen kuosi [ attachment removed ] Pedestaalia pikkasen. [ attachment removed ] Kapteeni katsoi (keino)horisonttihin. [ attachment removed ] Olikos tää nyt sitten radistin vai minkä ihmeen paikka? [ attachment removed ] Ja tässä istui Flight Engineer, joita tuntui olevan joka järjestelmälle omansa Työllisyys on taattu... [ attachment removed ] Voisipa olla päheetä lentää tuolla navigaattorin lasikulhossa kerran elämässä. Mahtaa olla maisemat kohdallaan [ attachment removed ] Äärimmäisen hienostuneita navigaatiovarusteita kuin myös keinohorisonttia, korkeusmittareita, kelloa ynnä muuta hienoa! [ attachment removed ] Ruuman puolelta voi hahmottaa vaikkapa katossa kulkevat kaksi nosturikiskoa, joilla lastaus ja purku onnistuu kätevästi. Näyttäisi vahvasti siltä, että ruuma on paineistamaton ja tuo ohjaamon ja huimia makuutilamääriä käsittävän kompartmentin takana on paineseinä. Oven suussa setä keittelee teetä. [ attachment removed ] Tämmöisestä ovesta sitten vaan pihalle ja kodio [ attachment removed ] Ehkä mulla ens kerralla on oma kamera mukana Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 Mielenkiintoisia kuvia vielä mielenkintoisemmasta koneesta. Ihan hyviähän nuo kuvat ovat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 Kiitos,kiitos, todella mahtavia kuvia, on se vaan niin moderni sisältäkin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 Kiitokset Antti kuvista! Ja varsinkin tuosta sarjan viimeisestä. Olen ehtinyt useampaan otteeseen miettiä mielessäni miten tuo sisäänkäynti on mahdettu toteuttaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 Siistejä sisäkuvia Nettilähteet antavat tukea tuolle käsitykselle että ruuma on paineistamaton. Toinen mikä ilmenee nettilähteistä (ainakin Tu-95/Tu-114 koneiden osalta, joissa on samanlaiset moottorit) on nykymittapuun mukaan sietämätön melutaso. Kuulemma Venäjällä on koko liuta eläkkeellä olevia Tu-95 lentäjiä, joiden kuulo on enemmän tai vähemmän mennyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 No voihan vide... Onneksi olkoon vaan...Olen minäkin An-12 ohjaamossa käynyt....Lällällää... -Jukka Eli hienoja kuvia.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2007 Siistejä sisäkuvia Nettilähteet antavat tukea tuolle käsitykselle että ruuma on paineistamaton. Toinen mikä ilmenee nettilähteistä (ainakin Tu-95/Tu-114 koneiden osalta, joissa on samanlaiset moottorit) on nykymittapuun mukaan sietämätön melutaso. Kuulemma Venäjällä on koko liuta eläkkeellä olevia Tu-95 lentäjiä, joiden kuulo on enemmän tai vähemmän mennyt Kirjallisuudesta kaivettua: Unpressurised main cabin, volume 3000 M3 (22,600 cu ft) max. payload 80.000 kg (176,376lb) Pressurised cabin for 28-29 passengers on upper deck behind cockpit. Elikkäs nuin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2007 Tu-95/Tu-114 koneiden osalta, joissa on samanlaiset moottorit Tu-95 moottori Tikkakoskella [ attachment removed ] Tuossa plansissa moottorin edessä muistaakseni lukee jotakin tyyliin: moottorin peruskorjausjakso olisi jotakin alle 30 tuntia ja Tu-95 yhtämittainen lentoaika muutaman tunnin vähemmän. Hyvin ovat saaneet lisättyä moottorin kestävyyttä, jos se kerran on vielä järkevää lentää niillä, jopa kaupallisesti. Wikipedia ei ainakaan tunnistanut mitään eroa Tu-95, Tu-114 tai An-22 moottoreille. By the way ei kenelläkään sattuisi olemaan kuvaa tuosta planssista, jotta voisi tarkistaa mitä siinä tarkasti ottaen luki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2007 Viilataan vielä hieman pilkkua, kun kerran Brassey'sin mainiosta kirjasta löytyi dataa. NK-12 moottoria on näköjään tehty lentokonekäyttöön neljää eri versiota. Alla arvot seuraavasti: Moottoriversio, lentoonlähtöteho (hv), cruise-teho (hv), turbiinikierrosluku (rpm), pa-kulutus g/ekW/hr (cruise), lentokone jossa käytetty. NK-12, 11844hv, 10728hv, 8200, 241,5, Tu-95. NK-12M, 14805hv, 9870hv, 8300, 216, Tu-95. NK-12MA, 14805hv, 12337hv, 8300, 216, An-22. NK-12MV, 14805hv, 9870hv, 8300, 216, Tu-95/Tu-142, Tu-114, Tu-126. An-22:ssa käytetyssä versiossa oli isommat, 5,60m läpimittaiset AV-90 potkurit, ja moottori oli 12 cm lyhyempi ja 35 kg painavampi muihin verrattuna. Potkurikierrosluvun arvon luin jossakin 750 rpm. Lisäksi löytyy yksi NK-12MK versio jota on käytetty Orlyonok-nimisessä ekranoplanissa (maavaikutus-ilma-alus). Moottoria on myös käytetty yleisesti paikalliskoneena kaasuputkistojen pumppujen voimanlähteenä. Pitää muistaa seuraavalla KSIM-käyntikerralla ihmetellä tuota ainutlaatuista moottoria livenä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Hyvät olosuhteet Maltalla An-22:n ikuistamiseen : http://www.airliners.net/open.file?id=1187080&size=L Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Näitä kuvia katsellessa tuli mieleen sellainen juttu, että mitä jos esimerkiksi "vasta valmistunut" pilotti saisi jostain omakseen esimerkiksi AN-22:sen tai vastaavan koneen niin löytyykö mistään tyyppikoulutusta näihin koneisiin? Miten esimerkiksi jos jostain löytyy lentokone joita on olemassa enää muutamia lentokuntoisia koneita niin miten moista voisi lentää. Onko laillista lentää kyseisiä koneita "itseoppineena"? Edit: Niin ja tämä tietenkin ihan vain hypoteettisesti. Tuskin kovin moni pääsi esim. AN-22:sen puikkoihin saati sellaista omistaisi 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Taitaisi olla aika vaikea case teoreettisestikin ajatellen tuo Mikan kuvailema. Syy on hyvin yksinkertainen, maailmassa on vain tuo yksi ja ainoa lentävä An-22 . Eiköhän sitä kuitenkin jostain maailmankolkasta löydy lentäjiä, joilla on lupa antaa tyyppikolulutusta myös harvinaisimpiin koneisiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Eiköhän se ole enemmän siitä kiinni missä valtiossa kone on rekisteröity ja missä lupakirja on hyväksytty. Siis EU tai USA, Venäjä, Ukraina jne. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla