Jukka Siirilä

Sanginjoen lentäjäsankari APU-lehdessä

307 viestiä aiheessa

Artikkelissa Päätalon sanoja on hieman vääristelty = SEURA-lehti tarjosi Parkkosen Heikin kautta Raimolle ilmaista lupakirjakurssia.

Kerroin tuon tarjouksen Raimolle ,yhden viikonlopun aikana, Hyvinkään lentonäytöksessä. Raimolle ei kelvannut.

Hän halusi vain radiolennokkilehtiäni, eli mun piti toimittaa hänelle  vanhoja RCM:iä, vain niistä hän oli todella kiinnostunut.

Raimo on ihan miellyttäväkäytöksinen maalaispoikamies, jotenkin todella symppis kaveri. Oli vierelläni koko viikonlopun ja kyseli innoissaan kaikenlaista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainrikkoja, sankari?.... :o

 

Kyllä mun täytyy tässä JAR/EASA -pykäläviidakossa ainakin todeta että olisi ihan kiva jos lentämistä voisi harrastaa vähän vähemmällä byrokratialla valvomattomassa ilmatilassa hitailla ja keveillä yksipaikkaisilla lentokoneilla.

 

Toki on eri asia kun kyydissä on matkustajia joista on vastuu, ja kun lennetään toisten kanssa samassa ilmatilassa. Mutta kyllä tuo varsinkin moottorilentämisen aloituskynnys on melkoisen korkea ja byrokratia järeää. Tietty peiliinhän meidän pitäisi siinä katsoa kun keveät ja hitaammat lentolaitteet eivät riitä vaan pitää aina päästä nopeammin ja tehokkaammin... siinä tarvitaan enemmän koulutusta ja  paljon tietoa jotta hommaa voi tehdä järkevällä riskillä.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo on sentään rekentanut ilman senkummempaa koulutusta 3 (kolme) lentokonetta eikä ole särkenyt koneitaan eikä itseään. Ja on ilmaillut n.30 vuotta! Laitonta tai ei, kyllä maailmasta löytyy suurempiakin rikollisia...

Markku

p.s. Päätalo oli tässä takavuosina Oulunseudun ainoa "experimental"lentolaitteiden rakentelija joka EI ollut särkenyt aikaansaannoksiaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanottakoon Raimo Päätalosta mitä tahansa henkilönä, se ei mitenkään vähennä hänen aiheuttamaansa vaaraa muille tai hänen rikoksensa mittakaavaa. Olen itse ollut todistamassa useita kertoja ko. henkilön täysin toisten turvallisuudesta piittaamatonta ilmailukäyttäytymista, siis vaaratilanteiden aiheuttamista. Mm. "yllättämällä" metsänreunan suojasta puiden latvoja hipoen poikki loppuosalinjan laskevan purjekoneen editse ja koukkimalla Tervahiihdon osallistujia Oulujoen jäällä noin 3-5m korkeuteen.

Kaamospäivillä totesi Ilmailuhallinnon edustaja Pekka Hiltunen, ettei ilmailuviranomaisella ole keinoja miehen pysäyttämiseen, koska ei ole lupakirjaa poisotettavaksi tai lupaa ilmailuun peruutettavaksi. Poliisin suhtautuminen luvattomaan lentämiseen on alta kaiken arvostelun, ilmoitus kuitattiin sanoin: "Paljonko se nyt haittaa, jos vähän lentelee." Toisaalta peräänkuulutan ilmailijoiden oikeustajua ja rohkeutta seisoa asiansa takana. Poliisi voi ryhtyä toimiin vasta, kun ilmoittaja uskaltaa toimia todistajana. Ovatko ilmailijat täällä sellaisia jäniksiä, että pää lyödään heti pensaaseen, kun pitäisi julkisesti sanoa se mitä on kertonut seläntakana!

Liikutaanko nyt jälleen sellaisella alueella, että ensin täytyy menettää riittävän monta syytöntä ihmishenkeä, ennenkuin asialle tehdään jotakin?

 

Ikävää asiassa on lisäksi, että kuulen usein ilmailijoidenkin korottavan Päätalon sankarin ja neron asemaan, onhan hän vastustanut niin virkavaltaa kuin ilmailuviranomaistakin. Seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla piittaamattoman asenteen leviäminen lentäjien keskuudessa myös omaan suhtautumiseen ilmailumääräyksiin, yleisiin lakeihin ja menetelmiin. Esimerkkinä käynee ultran omistaja, joka soitti kysyäksen neuvoja suksien asentamiseksi koneeseensa. Koetin parhaan kykyni mukaan antaa ystävälliseen sävyyn selkeät ja yksinkertaiset ohjeet, johon sain vastaukseksi varsin tuohtuneeseen sävyyn: "*****, olokoon. Mulla o jo sukset ja ny liityn Sanginjoen ilimailukerhoon!". Tämä esimerkkinä asenteiden leviämisestä. Esimerkki ei kohdistu ultralentämiseen yleensä, lähes kaikki kohtaamani UL-pilotit ovat ihan kunnon väkeä. 

 

Maakunnassamme vaikuttaa tiettävästi ainakin toinen luvaton ilmailija. Itse en ole häntä kohdannut ilmassa, mutta tiedon ja toimintaohjeita kyseisen tapauksen poistamiseksi ilmatilasta esitti henkilö, jonka luotettavuutta minulla ei ole pienintäkään syytä epäillä. Tämä toinen mm. kuljettaa maksusta matkustajia ja räimii esim. koulun urheilukentällä pelaavia lapsia. Likipitäen taajaman keskustassa! Kone ei ole rekisteröity eikä pilotilla ole minkäänlaista lupakirjaa, tiettävästi ei myöskään tuntiakaan lentokoulutusta. Tietolähteeni, jolla on laillinen ultrakevyt, on usein joutunut seudun asukkaita kohdatessaan vihamielisen käytöksen kohteeksi, koska hänellä tiedetään olevan lentokone ja hänet siten yleisesti tuomitaan syylliseksi öisiin meluamisiin ja pelotteluihin.

 

Joku roti se pitää tuultenkin teillä olla!

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotan, että Jaakkolan sanoma siirretään ihan omaksi "Threadiksi"  :-[ , koska se käsittelee suoraan asennevammoja, suuremmassa mittakaavassa.

 

Kukaan järkevä ei ota mallia tuosta Päätalon toiminnasta.

Ainahan on kyrpii****-tyneitä henkilöitä, joita säännöt eivät koske. He vaan eivät ole rakentaneet itse kolmea konettaan.

He ovat vain "poikkitelan" poikia, tyypillisä "whitt**, saata******"  mäpäs teen mitä lystään.

Se on myös laitonta ja pois kytkettävää asennetta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ei, mutta kun on näitä vähemmän järkeviä ;)

 

....sen takia on lentäjille nuo Psykotestit. Niissä testaan mm. virtsan väri ja määrä pääkopassa. ;D

 

 

Nykyisessä ,lainvoiman saaneessa, uudessa ilmailumääräyksessä edellytetään mm. jokaisen lupakirjan haltijan puuttuvan tuollaisiin tapauksiin ja estää lento.

 

jk. jäihän eilen, poliisilta saadun lehtitiedon mukaan, nainen kiinni takaa-ajossa; kortiton, varastetulla autolla ja parin prompun kaasussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakavasti ottaen, oon minäkin TÖISSÄ OLLESSANI kommentoinut noita lentelyä ja pannut raporttia eteenpäin. Homma pitäis olla viranomaisen tiedossa mutta, mutta... herran ilmailuharrastus on tosiaan jatkunut n.30 vuotta. 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä olen näistä "sanginjokelaisista" kuullut todella hurjia tarinoita. Etenkin kun nyt Oulun suunnalla on alettu lentää luvattomia yölentoja ja kuulemma IFR-kelissäkin.

 

Kun eivät kohtaisi toisiaan jonakin päivänä ilmassa Airbus ja Tiira III.

 

Täytyy laittaa nyt suu ja silmät kiinni ettei ala ajatus luistaa liikaa nettitekstiksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olematonta lupakirjaa ei voi ottaa pois, niin eivät viranomaiset toki missään mustassa aukossa ole. Ilmailulaki antaisi lukuisia mahdollisuuksia puuttua luvattomaan toimintaan.

 

153 § antaa mahdollisuuden kieltää kaikki luvaton toiminta uhkasakon nojalla. Riittävä määrä uhkasakkoja ja niiden perintä hillitsisi kummasti lentohaluja.

 

170 § liikenneturvallisuuden vaarantamisesta menee nykyisin rikoslain 23 luvun pykälien mukaan, sakkoa tai max 2 vuotta vankeutta törkeissä tapauksissa. Riittävät sakot ja/tai tiilenpäiden lukeminen hillitsisi kummasti lentohaluja.

 

173 §:ssä mainitaan ilmailurikkomusten eri määritelmät. Kyseinen toiminta rikkoo melkein jokaista näistä. Kaikista riittävästi sakkoa, hillitsisi kummasti lentohaluja.

 

Sitten on vielä rikoslain ja pakkokeinolain pykälät, joidenka mukaan rikoksentekoväline voidaan tuomita valtiolle menetetyksi. Aivan tavallista on, että jos joku lyö toista kirveellä päähän, ko. kirves menetetään valtiolle, jne... Ilman "lentokonetta" olisi huomattavan vaikea lentää.

 

Siis täytyy hieman ihmetellä sitä, etteivät viranomaiset ole käyttäneet heillä olevaa arsenaalia -  toistaiseksi?

 

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että kansan keskuudessa kyseenalaisin keinoin viranomaisia välttelevä "sankari" usein tulee tavallaan "legendaksi", jota ihaillaan enemmän tai vähemmän avoimesti. Ehkä se on joskus hauska saada nauraa viranomaisten näennäiselle voimattomuudelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätalon seikkailuista ja, lentämisestä yleisellä kentällä oli puhetta tällä palstalla joskus vuosi pari sitten, en voi ymmärtää että lentopaikan päällikkö voi sallia moista lainrikkomista.

Jokainen meistä lentäjistä sitoutuu noudattamaan lukuisia eri tahoilta tulevia määrääyksiä, ja maksaa huomattavia summia vakuutus-, lupa yms. maksuissa, joten mielestäni viranomaisten pitäisi tosissaan estää em. luvaton lentotoiminta, varsinkin jos lentosääntöjä rikotaan törkeästi.

 

Kokenut lennokkimies kykenee kyllä rakentamaan lentävän koneen (kokeneemmat rakentajat olisivat moiseen kiellettyyn leikkiin ryhtyessään varmasti rakentaneet aerodynaamisesti ja rakenteellisesti paremman laitteen),  Päätalo on ollut erinomaisen onnekas kun on vielä hengissä, ensimmäisissä yksinlennoissa täytyy olla todella hullunrohkea kun antaa koneen irrota maasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätalon seikkailuista ja, lentämisestä yleisellä kentällä oli puhetta tällä palstalla joskus vuosi pari sitten, en voi ymmärtää että lentopaikan päällikkö voi sallia moista lainrikkomista.

Jokainen meistä lentäjistä sitoutuu noudattamaan lukuisia eri tahoilta tulevia määrääyksiä, ja maksaa huomattavia summia vakuutus-, lupa yms. maksuissa, joten mielestäni viranomaisten pitäisi tosissaan estää em. luvaton lentotoiminta, varsinkin jos lentosääntöjä rikotaan törkeästi.

 

Kokenut lennokkimies kykenee kyllä rakentamaan lentävän koneen (kokeneemmat rakentajat olisivat moiseen kiellettyyn leikkiin ryhtyessään varmasti rakentaneet aerodynaamisesti ja rakenteellisesti paremman laitteen),  Päätalo on ollut erinomaisen onnekas kun on vielä hengissä, ensimmäisissä yksinlennoissa täytyy olla todella hullunrohkea kun antaa koneen irrota maasta.

 

 

En millään lailla halua vähätellä näkemystäsi, alkoi vain tuo viime pilkun jälkeinen naurattamaan, mielessä kävi Wright brothers,Bleriot ym.

Syvemmälle mentäessä ajttelin kaikkia Jaakon oppilaita ensilennollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olematonta lupakirjaa ei voi ottaa pois, niin eivät viranomaiset toki missään mustassa aukossa ole. Ilmailulaki antaisi lukuisia mahdollisuuksia puuttua luvattomaan toimintaan.

 

Ja tätähän on harrastettukkin. Muunmuassa ensimmäisten lentojen jälkeen poliisi kävi varastamassa Tiiran nokalta potkurin, joka maadoitti Päätalon. Tosin eihän tuo maadoitus kestänyt kuin muutamia päiviä (viikkoja?) ja taas oli uusi koivuklapista veistetty potkuri koneen nokalla ja väylä taivaalle auki.

 

Samoin sakkorangaistuksiahan tämä "sankari" on saanut useampiakin. Tosin sakkojen suuruus ollut aika pientä, joten puoli-ilmaistahan se lentely on sitten ollut.

 

Se miksi viranomaiset eivät ole puuttuneet asiaan rankemmalla kädellä. Hyvä kysymys...

 

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että kansan keskuudessa kyseenalaisin keinoin viranomaisia välttelevä "sankari" usein tulee tavallaan "legendaksi", jota ihaillaan enemmän tai vähemmän avoimesti. Ehkä se on joskus hauska saada nauraa viranomaisten näennäiselle voimattomuudelle.

 

Päätalostahan on Oulun alueella muodostunut eräänlainen legenda. Voisi sanoa, ikävä kyllä. Ja moni naureskelee tämän mestarin tempauksille. Mutta kuten aiemmin on tullut jo esille, pitäisi jonkun saada kaveri kyllä aisoihin tavalla tai toisella. Vaarallisia tempauksia on kuulunut varmaan kaikkien korviin. Mutta jos uskaltaa omatekosella koneella lentää ilman mitään koulutusta, pitää jotain puuttua korvien välistä. Itsesuojeluvaistoa. Ainakin näin toisen lupakirjattoman päällä ajateltuna.

 

Ja ensimmäinen Tiirahan on tuolla Tikkakosken museossa. Harmi että hiukan retusoituna versiona, mutta jokainen voi kävästä katsomassa millainen ihmetys tuo härveli on. Itse kun samaisessa koneessa istuin joksus reilu pari vuosikymmentä sitten pienenä natiaisena, jo silloin hirvittelin koneen ulkonäköä ja tiettyä epämääräisyyttä. Jos noin 10 vuotias tenava ei uskaltaisi moisella härvelillä lentää. Tosiaan millaista hullunrohkeutta kaverilta vaaditaan moisella lentämiseen.

 

Sinänsä pitää Päätalolle hattua nostaa. Kuten Markku sanoi, Päätalo taitaa olla ainoa expirimental-rakentelija, joka ei ole pahemmin hajoittanut yhtään omarakentamaa ja suunnittelemaa konetta, joten kaveri ei nyt ihan täysin idioottikaan voi olla. Harmi että lahjat käytetään tällätavoin väärin.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, onhan tuo "vähän" kyseenalaista touhua, mutta silti nyky-yhteiskunnan pykäläviidakossa mun mielestä aika kutkuttavaa...

Saattaahan tuossa kuitenkin vaarantua sivullistenkin terveys, joka taasen ei ole kovinkaan suotavaa.

Silti en usko, että kaveri nyt ihan sokkona lentelee. Jos sen oman koneen rakentaa ja lentääkin vielä, niin on PAKKO olla aiheesta hyvinkin kiinnostunut ja tätäkautta varmasti seurannut paikallista lentoliikennettä + miettinyt vuoden jos toisenkin, että missä ja milloin ym..

Ajatuksena mielestäni erittäinkin hienoa, mutta kenties paikkana saisi olla vielä hieman syrjäisempi paikka kuin Oulu  :P

 

ps. Siitä ekasta tiirasta jotain lähikuvia katsellessani kyllä kieltämättä löytyi useampikin yksityiskohta, jonka olisi voinut hiukka paremminkin toteuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näin lentoaseman vinkkelistä asiaa seuranneena täytynee todeta, että kyllä näissä kaikin puolin oikeassa järjestyksessä lupakirjansa hankkineissa kaikenlaista säheltäjää riittää. Ja tuossa oli lehdessä juttu kun joku kortiton oli autolla kärähtänyt ratista pienessä sievässä jo 20:tä kertaa vuoden sisällä eikä yhteiskunta tämmöisellekkään maajalassa liikuvalle "sankarille" mahda mitään! Ei kai Päätäloa voi loppuiäkseen linnaankaan panna. Ja sitäpaitsi ei kanssailmailijat ole hänen laittomuuksistaan paljon ilmoituksia tehneet, mun pöydälle ei ole ilmestynyt kuin yksi tässä vuosien saatossa...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan on kyrpii****-tyneitä henkilöitä, joita säännöt eivät koske. He vaan eivät ole rakentaneet itse kolmea konettaan.

He ovat vain "poikkitelan" poikia, tyypillisä "whitt**, saata******"  mäpäs teen mitä lystään.

Se on myös laitonta ja pois kytkettävää asennetta.

 

Eli sitten ei olla "poikkitelan" poikia ja asennetta ei tarvitse "kytkeä pois", jos on itse rakentanut laitteet, joilla rikkoo sääntöjä?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin ongelmahan tässä on se että ko. henkilö elää sata vuotta liian myöhään. Sata vuotta sitten miestä olisi sanottu ilmailun pioneeriksi, nyt hän on vaarallinen rikollinen. Ennenkuin joku ehtii alähtää, niin sanon että olen pääosin samaa mieltä kuin muutkin tänne kirjoittaneet, nykyaikaan tuollainen temppuilu ei kuulu.

 

Siltikin, kuinka moni täälläkin lentäisi jos tuollaisia ihmisiä ei olisi aikanaan ollut. Ihmisen nykyinen lentotaito ja tietämys on hankittu juurikin hullunrohkeilla kokeiluilla yrityksen ja erehdyksen kautta. Lentäminen on nykyään niin arkista ja tavallista että sen ainutlaatuisuutta ei oikein ymmärretä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin ongelmahan tässä on se että ko. henkilö elää sata vuotta liian myöhään.

Tuossa on lause, jonka olisin halunnut keksiä itse. Totta joka sana.

 

Sata vuotta sitten sai kurvailla missä tahansa ilman paffeja. Se ei ollut ongelma, koska muita ei välttämättä ollut ilmassa samaan aikaan samalla mantereella. Nyt asia voi olla kovinkin ongelmallinen, mikäli sata vuotta liian myöhään ilmaan lähteneen pioneerin ja esimerkiksi liikennelentäjän ilma-alusten tiet osuvat kirjaimellisesti yhteen.

 

Tiira III esimerkiksi Airbusin oikeassa moottorissa on tilanne, jolloin kenelläkään ei ole hauskaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei hän todellakaan ole mikään rikollinen, vaan reilu suomalainen mies, eikä kellekään vaarallinen. Kuten sanoin, hän osaa hommansa ja toimii omissa oloissaan.  Suonemme kaikki hänen tehdä harrastustaan ihan rauhassa.

 

 

Sen verran haluan täsmentää että en suinkaan pidä häntä rikollisena, korkeintaan hieman poikkiteloin systeemiä vastaan. Yritin kärjistäen tuoda esiin ilmailun alkuaikojen ja nykymaailman välisen eron, jonka Markku varmaan ymmärsi ihan oikein. Minun puolestani saa lennellä ihan vapaasti kunhan ei vaaranna muita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainaskin matkustajakone-Airbussin lentämisessä on jotain pahasti pielessä, jos se lentää Sanginjoella matalalla. :o

Sinäpäs sen sanoit.

 

Se, joka lentää Airbussin moottorin sisään, sen "ajatus" lentää roiskahduksenomaisesti jättöpyörteessä kuin John F. Kennedyllä Dealeyn aukiolla 60-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainaskin matkustajakone-Airbussin lentämisessä on jotain pahasti pielessä, jos se lentää Sanginjoella matalalla. :o

 

Tsot-tsot! Kyllä kyseinen tyyppi on seikkaillut Oulun lähialeella ja Ahmonsuolla. Viime mainitussa jopa räiminyt kenttää pitkin ja poikin. Ehdottomasti pitäisi takavarikoida koko värkki, eikä pelkästään potkuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli sitten ei olla "poikkitelan" poikia ja asennetta ei tarvitse "kytkeä pois", jos on itse rakentanut laitteet, joilla rikkoo sääntöjä?

 

MikkO

 

Sitä voi käännellä toisen sanomaa ihan mitens lystää.

Lukutaitoinen ymmärsi kyllä sanomani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään