Ilkka Mäkelä

Islander meni sumussa metsään Ruhnun saarella Virossa

30 viestiä aiheessa

Pärnusta pienelle Ruhnun saarelle matkalla ollut saksalaisen Inselflieger-yhtiön operoima reittikone, Britten-Norman Islander, ei eilen, lauantaina, löytänyt sumuisessa säässä saaren pientä ruohokenttää vaan meni pahasti puihin laskua yrittäessään.

 

Koneessa oli ilmeisesti pilotti ja 2 matkustajaa, jotka eivät loukkaantuneet. Kone kuitenkin romuttui melkoisen pahasti.

 

Asiasta on helpompi lukea a.netin palstalta englanniksi, ja siellä on linkit Postimees-lehden vironkieliseen juttuun ja myös valokuviin.

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3287599/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...saksalaisen Inselflieger-yhtiön operoima reittikone, Britten-Norman Islander, ei eilen, lauantaina, löytänyt sumuisessa säässä saaren pientä ruohokenttää...

 

Tota...ööö... ?  ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Livonian toiminta on loppu, AN-27-kalustoa ei tahdottu saada JAR-kelpoiseksi.

Ruhnun 500m nurmikko riitti 27:lle, nyt on peräti 600m, kelpaa Islandereillakin operoida. 

Suosittu tietokilpailukysymys Virossa, kuka on suunnitellut saaren majakan.

www.ruhnu.ee

Gustav Eiffel / Gustave Eiffel.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Livonian toiminta on loppu, AN-27-kalustoa ei tahdottu saada JAR-kelpoiseksi.

 

Hmm, tarkoitatko nyt kenties An-28, jota Air Livonialla näyttää a.netin mukaan olevan, vai An-72?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tässä nyt jotakin ihmeellistä?

 

Airliners.netin virolainen kirjoittaja sanoo koneen lentäneen "regular scheduled service from Pärnu". Siis aikataulunmukainen säännöllinen liikenne = reittikone ? Luulisi virolaisen tietävän asian ja osaavan lukea ja ymmärtää myös Postimees-lehden artikkelin.

 

Postimees-lehden jutussa kerrotaan ymmärtääkseni, että Inselflieger-yhtiön kanssa on sovittu lennoista Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Kuressaare.

 

Ja Viron AIP:n mukaan Ruhnun kentän kiitotie on ruohopäällysteinen, 600 m x 60 m. Kyllä se ruoho siellä on, vaikka olisikin lumen peitossa.

 

Ja vaikka aikataulun mukaan reittejä lennettäisiin esim. vain kerran viikossa, niin reittilennoista on silti kysymys.

 

No, eipä tämä tarkka terminologia nyt ole niin tärkeätä. Onnettomuus valitettavasti tapahtui ja hyvä, ettei kukaan loukkaantunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen huolellisesti miettinyt terminolokian tähän viestiin.

Tässä kuva Ruhnusta, matkalla RIX DCT KRS FL60 PA28:n oikean sivupleksi-ikkunan läpi etelä-lounaasta:

http://www.tt.ee/pac/ruhnu/IMG_6813.JPG 

Kuvassa saaren oikeassa reunassa näkyy EERU, silloin vielä 500m, josta lennettiin VFR:ssä reittiliikennettä AN28-koneilla arkipäivisin EEPU:lle ja torstaisin EEKE:lle ja lisäksi AN28:t lensivät tilauslentoja mm. koululaiset mantereelle kuukausittain. Säännöllisyydestä totesi silloinen Air Livonian Jüri Liivamägi, että keskimäärin kerran kuussa jää reitti lentämättä sääolojen takia, myöhästymisiä ei laskettu.

Myös kesäisin kentän pinta on virallisesti 'grass', 'muru' eli ruohokenttä, vaikka paremmin sopisi heinäkenttä, kesän lopulla keskiruoho/heinä on haisaappaan mittaista ja pisimmät korret montsarin mittaisia.

Toivottavasti nyt ei tarvita montaakaan korjausta.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.etv24.ee/index.php?0571857

 

-Ruhnun reitin uusi kone lensi tänään ensimmäistä kertaa.

-Luftverkehr Friesland-Harle lähetti samanlaisen koneen tilalle

 

http://www.etv24.ee/index.php?0571860

 

-Viron Ilmailulaitoksen mukaan pilotti lensi alle minimien ja on pyytänyt Saksaa ottamaan lupakirjan pois.

 

EDIT: Linkki: http://www.ruhnulend.ee/

 

EDIT EDIT: lippuhinta 200 EEK eli n.13e/suunta. Ei paha?

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta: Löysin Islanderille tiedot lentoonlähtömatkasta noin 370 m ja laskumatkasta noin 300m, molemmat 15 metrin esteen yli. Sinänsä aika kovia lukuja, STOL tuskin on turha nimitys konetyypille.

 

Mutta nuo arvothan ovat kuivalle asvalttiradalle. Paljonko pitää lisätä, kun Ruhnussa on a) ruohokenttä ja b) luminen ruohokenttä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lippuhinta 200 EEK eli n.13e/suunta. Ei paha?

 

Ohi aiheen, mutta nuo kaikki Viron kotimaanlennot ovat aika kohtuuhintaisia (valtio tukee), eli jos haluaa esim. kesällä harrastaa ilmailullista elämysmatkailua, niin tuossapa vaihtoehtoja. Esim. Avies lentää Kärdlaan ja Kuresaareen, edestakainen lippu jälkimmäiseen on rahtusen alle 50 eur tuosta pikaisesti nettisivuilta katsottuna. Kärdlaan ja takaisin pääsee kolmellakympillä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta: Löysin Islanderille tiedot lentoonlähtömatkasta noin 370 m ja laskumatkasta noin 300m, molemmat 15 metrin esteen yli. Sinänsä aika kovia lukuja, STOL tuskin on turha nimitys konetyypille.

 

Mutta nuo arvothan ovat kuivalle asvalttiradalle. Paljonko pitää lisätä, kun Ruhnussa on a) ruohokenttä ja b) luminen ruohokenttä?

 

Jos tämä Ruhnun kenttä on 500m pitkä, ei taida ihan JAR-OPS-pykälät täyttyä, kun laskeskelee kiitotievaatimuksia lentoonlähdössä tai laskussa. Tosin, pitääkö niitä huomioida ES-rekisteröidyllä koneella operoitaessa, lienee asia erikseen. Ruohobaanalle saa lentoonlähtö- ja laskumatkat tuplata, jäiselle nurmelle ei tuplaus taida riittääkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta: Löysin Islanderille tiedot lentoonlähtömatkasta noin 370 m ja laskumatkasta noin 300m, molemmat 15 metrin esteen yli. Sinänsä aika kovia lukuja, STOL tuskin on turha nimitys konetyypille.

 

Mutta nuo arvothan ovat kuivalle asvalttiradalle. Paljonko pitää lisätä, kun Ruhnussa on a) ruohokenttä ja b) luminen ruohokenttä?

 

Kyllä tuolla "jäykkäkoivella" on lyhyet ratavaatimukset, ne täyttyvät noiden arvojen alle, maksimikuormallakin :thmbup:

 

vastaus kohtaan a) +15% maakiidon osalta, sekä laskussa, että startissa.

vastaus kohtaan b) on vaikea sanoa. Pitäisi tietää lumikerroksen paksuus sekä jarrutustehot

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämä Ruhnun kenttä on 500m pitkä, ei taida ihan JAR-OPS-pykälät täyttyä, kun laskeskelee kiitotievaatimuksia lentoonlähdössä tai laskussa. Tosin, pitääkö niitä huomioida ES-rekisteröidyllä koneella operoitaessa, lienee asia erikseen. Ruohobaanalle saa lentoonlähtö- ja laskumatkat tuplata, jäiselle nurmelle ei tuplaus taida riittääkään.

 

Lues JAR-OPS, suoritusarvoluokka B, 500 m (ruoho)kiitotietä näyttää riittävän hyvin, jää jopa 5 m pelivaraa vaatimuksiin. 600 m on jo juhlaa.  Ku se saaressa keksitty saarilentolaite on STOLli, juurikin tuommoista käyttöä varten keksitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lues JAR-OPS, suoritusarvoluokka B, 500 m (ruoho)kiitotietä näyttää riittävän hyvin, jää jopa 5 m pelivaraa vaatimuksiin. 600 m on jo juhlaa.  Ku se saaressa keksitty saarilentolaite on STOLli, juurikin tuommoista käyttöä varten keksitty.

 

500m ruohobaanaa riittää, okei. Koneen AFM varmasti sallii laskun Ruhnun kentälle, muutenhan reittilentoja sinne ei voisi lentää. Kertoisitko kuitenkin vielä sen JAR-OPSia noudattavan AFM:n kohdan missä kerrotaan, tämän esimerkin tapauksessa, missä ISA-olosuhteissa laskettuna, missä tiheyskorkeudessa, missä lämpötilassa, millä laskupainolla laskettuna, millä sivutuulikomponentilla ja millä kitkakertoimilla mitattuna sinne voidaan mennä. En sano, että sinne ei voida mennä, en toki. Ja yleensäkin, milläkähän mitataan ruohoradan kitkakertoimet ansiolentotoiminnassa ? Minun mielestäni tuosta löytyy aika monta kysymysmerkkiä. Noh, saattaa olla että kone mahtuu laskuun, kun oikein tunkee. Toisaalta, konehan meni metsään jo ennen kuin edellämainitut seikat olivat ajankohtaisia.

 

Valitettavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla "jäykkäkoivella" on lyhyet ratavaatimukset, ne täyttyvät noiden arvojen alle, maksimikuormallakin :thmbup:

 

vastaus kohtaan a) +15% maakiidon osalta, sekä laskussa, että startissa.

vastaus kohtaan b) on vaikea sanoa. Pitäisi tietää lumikerroksen paksuus sekä jarrutustehot

 

Jeps, kohta A mopo-Cessnalla kyllä joo, monipotkurisella vehkeellä...hmm, ehkä. Ehkä ei. Ehkä kuitenkaan ei.

Kohtaan B oon sammoo mieltä, mopo-Cessnalla siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, kohta A mopo-Cessnalla kyllä joo, monipotkurisella vehkeellä...hmm, ehkä. Ehkä ei. Ehkä kuitenkaan ei.

Kohtaan B oon sammoo mieltä, mopo-Cessnalla siis.

 

Vastasin Jäykkäkoiven tietojen mukaan, en Mopon. Nythän puhuttiin Islanderin ominaisuuksista, eikös.

 

On tullut ajeltua  ko. vehkeillä taksikeikkaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Islander meni metsään"  :o

No osasko se sieltä pois??

Ei ole ihan yks tai kaks krt kun on Islanderia metsästä haettu kissojen ja koiriren kanssa!

 

:-[ Ja sorry, taas off-topic, ristin seuraavan poikani "off-topiciksi"  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Islander meni metsään"  :o

No osasko se sieltä pois??

Ei ole ihan yks tai kaks krt kun on Islanderia metsästä haettu kissojen ja koiriren kanssa!

 

:-[ Ja sorry, taas off-topic, ristin seuraavan poikani "off-topiciksi"  :-\

 

jatketaan Ohffia...

ei osannu pois, koska oli sankka sumu ,sekä ropellit vääntyivät ja pellit "kuluvat ruttuun"  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatketaan Ohffia...

ei osannu pois, koska oli sankka sumu ,sekä ropellit vääntyivät ja pellit "kuluvat ruttuun"   ::)

 

niin, ajattelin vain maalaisjärjellä vanhoja cpc-rainoja mistä moinen tuli mieleen. Tuntuisi äkkiä, että se minne mopedi taipuu, ei Islander taivu. Välttämättä. Toisaalta, koskaan en ole ko. vehkeeseen koskenutkaa ( Islander siis ), joten mitäpäs minä mistään tiedän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin, ajattelin vain maalaisjärjellä vanhoja cpc-rainoja mistä moinen tuli mieleen. Tuntuisi äkkiä, että se minne mopedi taipuu, ei Islander taivu. Välttämättä. Toisaalta, koskaan en ole ko. vehkeeseen koskenutkaa ( Islander siis ), joten mitäpäs minä mistään tiedän...

 

Kävimme usein Vehkakylän nurmikko/takaniittykiitoradalla ( n.500 metriä) Mopoilla ja myös Islanderilla.

Islanderi tuntui irtoavan paremmin, vaikka oli täys poka päällä. Tuo kone on tehty tuollaisiin olosuhteisiin.

 

vain helikopteri menee pienempiin paikkoihin  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään