Mikko Palosvirta

Helikopteri-onnettomuus Makedonian Mavrovolla 1.2.1997

2 viestiä aiheessa

Tuolla RT-ketjussahan oli tästä juttua. Varmistin vielä onnettomuustutkintakeskukselta, että kyseisen asiakirjan saa julkaista, ja nyt sain sen skannattua. Valitettavasti minulla ei ole ocr-ohjelmistoa, joten tuo asiakirja on kuvina. Asiansa se kuitenkin ajaa.

 

Aikaa tapahtuneesta on 10 vuotta. Kuitenkin tuo tapaus on niin allekirjoittaneen, kuin varmasti monen muunkin tuolla palvelleen henkilön muistissa melko kirkkaana. Tapahtumat on onnettomuustutkintakeskus jälleen selvittänyt perinpohjaiseen tapaansa. Jos joku tästä oppii jotain, niin se on hieno asia - jälkiviisaus, jossittelu ja julkinen mollaaminen ei auta enää ketään.

 

Itse olin tuossa tapauksessa mukana niin käytännönjärjestelyissä, kuin myös onnettomuuspaikan vartioinnissa ja sukeltajien apuna pintamiehenä. Kuten moni tietää, niin jotkin hajut jäävät ikuisesti muistiin. Tuon tapauksen jälkeen tuo polttoaineen tuoksu on hyvin syöpynyt mieleeni.

 

Jossain vaiheessa lupailin myös kuvia paikalta. Kuitenkaan en löytänyt sellaisia kuvia, joilla olisi tapauksen kannalta mitään sellaista kerrottavaa, joka ei raportista ilmenisi.

 

Raportti on ladattavissa osoitteesta http://www.judanssi.net/pdf/mavrovo.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolloin Makedoniassa palvelleet suomalaiset muistavat jokainen tuon surullisen onnettomuuden. Eräs tuttavani kertoi olleensa juuri samaisen koneyksilön kyydissä ennen kohtalokasta lentoa. Tapaus oli todella järkyttävä ja pysäyttävä. Edes kaapelileikkuri ei pelastanut ketään, sillä "linjaletku" oli niin jykevää tekoa.

 

Yleensä onnettomuustutkintaraporttien julkisuudesta: ne ovat julkisia ja juuri siksi, että mahdollisimman laajalle saataisiin leviämään tietoa, joka kenties pystyy estämään jatkossa vastaavat tragediat. Suomessa raportit laaditaan ammattitaidolla ja kenenkään ei tarvitse pelätä itsensä tai omaisensa yksityisyyden puolesta. OTK noudattaa raporteissaan asiallista ja diskreettiä, mutta totuutta peittelemätöntä, kerrontaa.

 

Muistan kyseisen päivän hyvin. Kun tieto kiiri Suomeen, STT:n salama piippasi tiedon toimittajien kännyköihin. Sen jälkeen alkoi kova tietojen etsiminen ja vastaanotto maailmalta. Niin kuin aina, aamupäivän aikana tiedot vaihtelivat koko ajan. Kävipä kopterin tyyppi Robinsoninakin, mutta uhrien henkilöluku ei oikein stemmannut. Tapauksella oli useita silminnäkijöitä, joten kommentoijia riitti.

 

Onnettomuuden syy oli se, että ohjaaja ei ehtinyt havaita linjoja järven yllä. Kaapelit olivat aivan taustansa värisiä, joten kun kaapelit olisi ehtinyt näkemään, ei olisi ehtinyt tekemään mitään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään