Esa Karanko

Ilmailutaajuuksien nettistriimaus / julkisuus jne. (oli: Anekdootteja..)

123 viestiä aiheessa

Tietysti jos tuo radioliikenne kuuluisi netissä, niin sen voisi pitää käyttäjätunnuksen ja salasanan takana, ja nämä tunnukset saisi vain ilmailuun jollain tavalla liittyvä henkilö tai jonkun ilmailulajin harrastaja. Tai sitten nuo tunnukset voisi saada maksupanttia vastaan.

Tuollaisilla salasanasuojauksilla ei ole mitään virkaa jos halutusta tavarasta on kysymys. Ne menee jakoon kuitenkin alta aikayksikön. Ajatus maksupantista on lähinnä absurdi.

Jos striimit menee nettiin, niin olkoon ne sitten kaikille avoimia. En usko että sen rätinän kuuntelu kotona loppujen lopuksi kovinkaan montaa jaksaa kiinnostaa pitkiä aikoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla Kimmo on toivottavasti lupakirja ja tiedät mitä tarkoittaa kielitaitokoe. Sen takia ilmailijat joutuvat harjoittamaan kielitaitoa (englanti on se fraseologian kieli) selviytyäkseen kokeesta ja pystyäkseen lentämään Suomen rajojen ulkopuolella.

Kysyntää Malmilta ja muiltakin kentiltä saatavaan käytännön radiopuhelinliikenteeseen englanninkielellä on.

Olipa se huonolaatuista (teknisesti) tai ei.

Kommenttina tuohon asiaan mikä kiinnostaa ja mikä ei. Opiskellessani 1993 informaatioteknologiaa Joensuussa muuan ystäväni totesi, että tuo html-tekniikka ei ole kovin kummoinen juttu eikä varmaan kiinnosta kovin paljoa ihmisiä. Hän ei paneutunut asiaan sen jälkeen. Muut kaverit kyllä...

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä Sakari, sulla on oikea asenne tuohon asiaan.

Ja Ollilla perinteinen suomalainen holhous/valvonta-asenne.

Molemmat ovat hyviä oikeassa paikassa  :thmbup:

Mutta jos ajatellaan striimaus-asiaa järjevästi, niin etuja löytyy kuten yllä jo mainittiin. Haittoja ei voi perustella edes terroristeilla, koska kyllä heiltä löytyy tarvittaessa omaa tekniikkaa ihan tarpeeksi ilman julkisia palveluitakin.

Eli ei tarvita salasanoja tai viivästyksiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei tuo mikään vitsi ollut tottahan se on.

Niin just. No, minä ainakin luulen, että eipä siitä striimin kuuntelusta sille terroristille juuri hyötyä olisi. Eiköhän se kuuntelisi kentän laidalta skannerillaan livenä, eikä kotona netin kautta viiveellä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puollan Sakun hanketta ja äänestetty on  :thmbup:

Perusteet ovatkin tulleet keskustelussa kutakuinkin hyvin esiin :)

t. nimim. "Wanha Wiästimiäs"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä puollan hanketta vahvasti mutta täysin "ulkopuolisena", en ole lentäjä enkä lupakirjaa luultavasti tule hankkimaankaan. Edustan puhtaasti ilmailun harrastajia sekä kaikkia joita kiinnostaa seurata ilmailun maailmaa johon ei itsellä ole mahdollisuutta osallistua. Tämä joukko on suuri ja aivan varmasti lennonjohdon kuuntelu kiinnostaisi myös "tavallista tallaajaa", ei pelkästään meitä harrastajia ja simulaattorimiehiä.

Tiedä sitten onko tämä harrastajakortti hyvä vai huono asia jos tätä hommaa lähdetään viemään eteenpäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla Kimmo on toivottavasti lupakirja ja tiedät mitä tarkoittaa kielitaitokoe. Sen takia ilmailijat joutuvat harjoittamaan kielitaitoa (englanti on se fraseologian kieli) selviytyäkseen kokeesta ja pystyäkseen lentämään Suomen rajojen ulkopuolella.

Juu LPt on kunnossa ja onneksi kutoset niin ei ole kauheesti uusimistarvetta  ;D  Tarkoitin tuolla siis sen kansanosan mielenkiintoa, jolle kuuntelu ei ole esim. opiskelua. Näin ollen kuuntelijamäärä olisi tuskin mikään ongelma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joka välttämättä haluaa kuunnella ilmailun radioliikennettä niin ostakoon ilmailuskannerin, sen kuunteleminen yksityisesti ei ole laitonta.

Itseasiassa nykyisen radiolain mukaan ei ole tuokaan sallittua. Tokikaan tätä ei kukaan valvo ja kuuntelua harjoitetaan mittavissa määrin.

Ja mun mielestä kyllä voisi olla aivan hyvin julkiset nettistriimit paikoista. esim. Oulusta käsin on vaikea kuunnella sitä Helsinki-Vantaan säätöä jos sattuu kiinnostamaan tai vastaavaa.

Monessa maassa on onneksi tässä(kin) asiassa järkeä ja www.liveatc.net palvelu on loistava osoitus siitä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liikennettä saa kuunnella muttei julkaista.

Esan aikaisemmasta vastauksesta käy ilmi, että tieto muuttuu julkiseksi heti sen jälkeen kun se on saavuttanut ilmailuviranomaiset.

Tästä tulikin mieleen pieni porsaanreikä:

1. laissa kielletään radioliikenteen julkaiseminen, koska se on luokiteltu salaiseksi (tarkoittaa että lähettäjä ja vastaanottaja omistavat keskustelun sisällön, muut kuulijat eivät saa saattaa keskustelun sisältöä ulkopuolisten tietoon)

2. laissa määritellään radioliikenne julkiseksi sen jälkeen kun se on saatettu viranomaisten tietoon.

3. laissa määritellään, että viranomaisen pitää arkistoida radioliikenne määräajaksi arkistointikelpoiselle medialle (ainakin tietyt taajuudet).

Finavia, eli Ilmailulaitos, josta on säädetty lailla 1245/2005, ei ole viranomainen vaan valtion liikelaitos, joka kohta jopa meinataa yhtiöittää. Finavialle kuuluu kyllä julkisia palvelutehtäviä, mutta ne eivät ole viranomaistehtäviä. Mitä taajuuksia viranomainen, eli tässä tapauksessa Ilmailuhallinto tai Viestintävirasto mahtaa seurata ja tallentaa? Tuskin malmin tornia ainakaan.

Missä laissa määritellään, että viranomaisen on arkistoitava radioliikenne määräajaksi?

Ymmärrän ehkä vielä tämän streamaushalukkuudeen, vaan en lainkaan sitä tapaa, jolla sitä yritetään toteuttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä laissa määritellään, että viranomaisen on arkistoitava radioliikenne määräajaksi?

Ilmailulaissa 122 §.

Minusta Finavia voisi tehdä nettistriimauksen laillisesti. Sehän levittäisi saamaansa julkista tietoa. :)

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin just. No, minä ainakin luulen, että eipä siitä striimin kuuntelusta sille terroristille juuri hyötyä olisi. Eiköhän se kuuntelisi kentän laidalta skannerillaan livenä, eikä kotona netin kautta viiveellä  :)

Niin no tietysti jos nettipalvelussa tulee radioliikenne viiveellä niin miksei , viiveellä se tietysti tuleekin, ei varmaan live-palvelua laitettaisikaan.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Jos striimit menee nettiin, niin olkoon ne sitten kaikille avoimia. En usko että sen rätinän kuuntelu kotona loppujen lopuksi kovinkaan montaa jaksaa kiinnostaa pitkiä aikoja.

Nojaa, kyllä toi Liveatc.net-sivuston kautta kuulunut Amsterdamin feedi piti minulle monesti seuraa kun päätötyön kirjallista raporttia kirjoittelin muutama vuosi sitten. :P

Edit.

Ja sitten mitä tulee tuohon Hännisen Ollin mietiskelyyn terroristeista, niin mietin kyllä miksi he nimenomaan EFHK:n feediä kuuntelisivat, kun voivat jo nyt netin kautta kuunnella paljon mielenkiintoisempia feedejä, esim. New Yorkin JFK:tä. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no tietysti jos nettipalvelussa tulee radioliikenne viiveellä niin miksei , viiveellä se tietysti tuleekin, ei varmaan live-palvelua laitettaisikaan.....

Viive on lähinnä joitain sekunteja. Ainakin siis tekniikan takia. Tietty viivettä voi säätää enemmän jos joku tahtoo, mutta sellaisen hyöty on mun mielestä ainakin kyseenalainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun saatte striiminne pystyyn niin laittakaa sinne sitten varoitus, että kuulemanne RTF ei ole välttämättä oppikirjan mukaista. Esim. Malmilla saattaa olla omia tiettyjä "vakio sanontoja" joita ei käytetä muualla ja eivät ehkä paranisi sieltä levitäkkään muualle.

Itse ennen kurssia olin kuunnellut paljon esim. KJFK:ta ja yllätyin kuinka paljon eroa voi tässä kansainvälisessä standardi frassissa olla.

Puollan silti ajatusta suomen taajuuksien striimauksesta. Tiedä sitten onko tuo laillista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ennen kurssia olin kuunnellut paljon esim. KJFK:ta ja yllätyin kuinka paljon eroa voi tässä kansainvälisessä standardi frassissa olla.

Jenkkien RTF on hyvin erilaista kuin euroopassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että mitä kuulee netistä striiminä, ei kannata suoraan viedä itse tosielämään. Eli yleensä ne tosi ammattireiskat puhuu kaikkein huonointa RTF:ää. Mutta on siitä striimin kuuntelusta silti hyötyä, kunhan vain tiedostaa miten oikeasti asia kuuluisi esittää. Kaikissa OTK:n lopputulemissa aina löydetään vikaa vähintäänkin lennonjohtajan RTF:stä...(huom: kärjistettynä, jos joku ei ymmärtänyt)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että mitä kuulee netistä striiminä, ei kannata suoraan viedä itse tosielämään.

Oikeasta radioliikenteestä tehty nettistream ei ole tosielämää?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän muuten UUSI ohjelma-formaatti!  ;D

- kuuntele mielenkiintoista liikennettä Malmilla ( K:xx perusosa 18 läpilasku, T: xx jatka vuorolla yksi yksi lähtevä torni, K:jatkan vuorolla 1 xx, T:selvä läpilaskuun  tuuli 190astetta 15solmua, K: selvä läpi 18 xx) ja tämä jatkuu..........

Mutta oikeesti esim. Malmilla moni harjoittelee liikennettä IHAN OIKEESTI ja siitä on hyötyä vaikka aina ei oikein menisikään - varsinkin virheistä!

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että mitä kuulee netistä striiminä, ei kannata suoraan viedä itse tosielämään. Eli yleensä ne tosi ammattireiskat puhuu kaikkein huonointa RTF:ää. Mutta on siitä striimin kuuntelusta silti hyötyä, kunhan vain tiedostaa miten oikeasti asia kuuluisi esittää. Kaikissa OTK:n lopputulemissa aina löydetään vikaa vähintäänkin lennonjohtajan RTF:stä...(huom: kärjistettynä, jos joku ei ymmärtänyt)

Kommentoisin tähän, että tosi ammattireiskat käyttävät yleensä oikeaa fraseologiaa, sekä koneessa että lennonjohdossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään