Harri Pottonen

Indonesiassa jälleen vakava ilmailuonnettomuus

36 viestiä aiheessa

Näin kertoo YLE:

 

"Indonesiassa tuhoisa lentokoneturma

Julkaistu 07.03.2007, klo 03.41 (päivitetty 07.03.2007, klo 04.51)

 

Indonesialainen matkustajakone on syöksynyt maahan Jaavan saaren keskiosassa Yogyakartassa. Valtion omistaman Garuda-yhtiön matkustajakone syttyi laskeutuessaan palamaan, ja silminnäkijät ovat kertoneet kuullensa räjähdyksen. Tiedot koneen matkustajien määrästä ja kohtalosta ovat toistaiseksi ristiriitaisia. Uutistoimisto Reutersin mukaan koneessa oli yli 130 matkustajaa. Useat uutistoimistot kertovat kymmenien matkustajien palaneen kuoliaaksi. Kone oli saapumassa pääkapungista Jakartasta. Uutistoimisto AP kertoo, että turmakoneen matkustajien joukossa oli australialaisia virkamiehiä ja toimittajia.

 

Indonesiassa sattui viimeksi vakava lento-onnettomuus vuodenvaihteessa, kun Jaavan saarelta Sulawesiin lentänyt kone syöksyi maahan. Koneessa oli kaikkiaan 102 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

 

AP, Reuters"

 

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/vasen/id55044.html

 

Niin että taitas olla kipeä tarve tuolläpäin saada piakkoin Jaskalta konsulttiapua.

 

EDIT: Linkki alkuperäiseen tekstiin lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
BBCn mukaan kone oli B737-400, jossa oli 140 pax. Paikallisten viranomaisten mukaan 93 ihmistä selvisi turmasta. Yogyakartam kentän "operational chiefin" mukaan koneen etupyörä oli liekeissä sen laskeutuessa, tämä aiheutti sen ajautumisen ulos kiitoradalta ja törmäämisen aitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs Indonesiassa tapahtuu ikäviä.

 

Laivoja uppoaa, lentokoneita tuhoutuu, mutavyöryjä, tulvia ja maanjäristyksiä esiintyy. Onkohan vielä ollut isoja myrskyjä?

 

Ei käy kateeksi sielläpäin eläviä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä taisi olla kolmas lento-onnettomuus Indonesiassa lyhyen ajan sisään.  :-\ Taitaa olla tilastollisesti Indonesia ja Venäjä samaa tasoa lentokoneonnettomuuksien suhteen. Liekö sitten huono koulutus vaiko huono huolto tai sää mikä näitä Indonesialaisia koneita pudottaa.

 

Itse en lentäisi Indonesian ja Venäjän sisäisiä lentoja kyllä kirveelläkään.  :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, hyvän Australialaisen frendini ystävä/ex-kolleega oli tuolla lennolla.  Viimeisen tiedon mukaan hengissä, mutta pahoin palaneena ja selkäranka poikki...  :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhoutuneen koneen molemmat pilotit - ja mustat laatikot - selvisivät onnettomuudesta vähin vammoin/vaurioin, joten tästä onnettomuudesta todennäköisesti saadaan varmaankin siedettävässä ajassa kunnollinen raportti aikaiseksi, toisin kuin uudenvuodenpäivänä kadonneesta Adam Airin koneesta.

 

Alustavasti näyttäisi siltä, että kone on laskeutunut liian suurella nopeudella ja/tai liian suurella vajoamisnopeudella, mm. koska koneen nokkateline katkesi ja nokkapyörä jäi kiitotielle.

 

Se on lohduttavaa, että 140 kyydissä olleesta 118 tai 119 selvisi hengissä rysäyksestä ja tulipalosta, vaikkakin osa on erittäin vakavasti loukkaantunut.

 

The Agen tämänpäiväisessä jutussa on myös oikealla sivustalla lisälinkkejä, joissa australialaiset selviytyjät ja kateissaolevat on mainittu.

 

http://www.theage.com.au/news/world/planes-front-wheels-snapped-off/2007/03/08/1173166889759.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri äsken kolmosen Televisio-uutisissa:

Lentoturman syy oli että kone laskeutui liian rajusti ja rikkoi polttoainetankin :( ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yogyakartan kiitotie on ilmeisesti erittain lyhyt normaalillakin laskulla, ja GA 200/PK-GZC ilmeisesti laskeutui turhan myohaan, vain 2/3 pituudesta jaljella. Mistaan polttoainetankin hajoamisesta en ole kuullut, samoin nokkateline ei ollut tulessa ennen laskeutumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yogyakartan kiitotie on ilmeisesti erittain lyhyt normaalillakin laskulla, ja GA 200/PK-GZC ilmeisesti laskeutui turhan myohaan, vain 2/3 pituudesta jaljella. Mistaan polttoainetankin hajoamisesta en ole kuullut, samoin nokkateline ei ollut tulessa ennen laskeutumista.

 

CNN:ssa mainittiin nokkapyoran/nokkapyorien hajonneen laskussa ja sirpaleiden vaurioittaneen siipia. Lisaksi matkustamon paaovea ei saatu auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN:ssa mainittiin nokkapyoran/nokkapyorien hajonneen laskussa ja sirpaleiden vaurioittaneen siipia. Lisaksi matkustamon paaovea ei saatu auki.

 

Hesarin mukaan alustavat tutkimukset ovat paljastaneet koneen etupyörän pettäneen kiitoradalla, minkä jälkeen koneet moottorit, siipi ja polttoainesäiliö repeytyivät irti ja kone syttyi palamaan

 

Siis miten polttoainesäiliö voi irrota ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yogyakartan kiitotie on ilmeisesti erittain lyhyt normaalillakin laskulla, ja GA 200/PK-GZC ilmeisesti laskeutui turhan myohaan, vain 2/3 pituudesta jaljella.

 

Google Earthista mitattuna kiitotie näyttäisi olevan n. 2200m pitkä. Suomessa useimmat kiitotiet ovat 2500m.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin mukaan alustavat tutkimukset ovat paljastaneet koneen etupyörän pettäneen kiitoradalla, minkä jälkeen koneet moottorit, siipi ja polttoainesäiliö repeytyivät irti ja kone syttyi palamaan

 

Siis miten polttoainesäiliö voi irrota ?

 

No jos lasku on ollut raju, koneen rungon ja siiven liitos voi esim. revetä irti. Tankkihan on siinä samassa.

 

Esim näin (tosin tässä mennään sitten jo tosi rajusti) http://www.youtube.com/watch?v=isa_4qGvkFA

 

Kipinäähän löytyy vaikka millä mitalla kun liu'utaan pitkin asvalttia.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin mukaan alustavat tutkimukset ovat paljastaneet koneen etupyörän pettäneen kiitoradalla, minkä jälkeen koneet moottorit, siipi ja polttoainesäiliö repeytyivät irti

 

Niin nakyy Suomen uutisissa olevan joo. Kaveri kuka on toissa Garudalla totesi aikaisemmin tanaan ettei mitaan uutta varmaa. Mutta eipa tuo kai yllata kun Indonesiasta on kyse...

 

Itse olen lentanyt kotimaanlentoja Adam/Batavia/Garuda/Lion/Mandala/Sriwijaya/Wings; Mandala tuli tonttiin 2 viikkoa oman lennon jalkeen Medanissa ja Wingsin MD-80 PK-LMW meni pitkaksi DPS-SUB sektorilla muutama tunti myohemmin ja koneesta write-off (CGK-SUB-DPS-SUB-CGK, itse lensin CGK-SUB).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkinnasta vastaava Mardjono Siswosuwarno kertoi tänään Reutersille, että koneen laskusiivekkeet eivät olleet tulleet ulos normaalisti.

 

"This could be a contributing factor, but what is more important is that the plane's speed was higher than normal. Why? We don't know yet," sanoi Siswosuwarno.

 

Lennonrekisteröintilaite on ollut tutkittavana USA:ssa ja ohjaamotallenteesta on purettavissa mm. ohjaajien välinen keskustelu onnettomuutta edeltävien 30 minuutin ajalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla tilastollisesti Indonesia ja Venäjä

 

Itse en lentäisi Indonesian ja Venäjän sisäisiä lentoja kyllä kirveelläkään.  :P

 

 

 

Nyt taitaa olla tilastot vähän hakusessa.

 

Viimeisten 5 vuoden aikana on Etelä-Amerikka, Afrikka ja Aasia mennyt reilusti Venäjän ohi. Myös 70% vuosista Pohjois-Amerikka ja Eurooppa on mennyt Venäjän ohi.

 

Indoneesiaa ei voi edes verrata sillä se on niin pieni piste maailmankartalla...

 

Tämä siis kuolonuhreja vaatineissa onnettomuuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkinnasta vastaava Mardjono Siswosuwarno kertoi tänään Reutersille, että koneen laskusiivekkeet eivät olleet tulleet ulos normaalisti.

 

"This could be a contributing factor, but what is more important is that the plane's speed was higher than normal. Why? We don't know yet," sanoi Siswosuwarno.

 

Lennonrekisteröintilaite on ollut tutkittavana USA:ssa ja ohjaamotallenteesta on purettavissa mm. ohjaajien välinen keskustelu onnettomuutta edeltävien 30 minuutin ajalta.

 

::) ...varsinaisia tutkijoita. Varmaan rautatieministeriöstä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt olen asiaa seuraillut, niin taisi käydä niin, että australialaiset saivat Flight Data Recorderin tiedot puretuiksi Canberrassa (mistä indonesialaiset siis tietävät nopeudet ja laippojen asennot, vaikka tarkkojen tietojen esittämiseen menee vielä aikaa), mutta Cockpit Voice Recorderin tietojen purku ei onnistunut Australiassa.

 

Tämä laite lähetettiin siis valmistajalle USA:han (Honeywell, Seattle) ja Australian Transport Safety Bureaun tutkija kuljetti laitteen perille henkilökohtaisesti, mutta ainakaan tämänpäiväisen Sydney Morning Herald-lehden Indonesian kirjeenvaihtajien kirjoittaman jutun mukaan CVR:n tietoja ei ole vielä saatu laitteesta ulos. Syytä tähän ei ole kerrottu.

 

Indonesialaisilla on ymmärtääkseni apunaan tutkijoita ATSB:sta Australiasta ja ehkä myös USA:sta, joten ei siellä ihan kädettömiä olla, vaikkakin indonesialaisilla on päävastuu tutkimuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taitaa olla tilastot vähän hakusessa.

 

Viimeisten 5 vuoden aikana on Etelä-Amerikka, Afrikka ja Aasia mennyt reilusti Venäjän ohi. Myös 70% vuosista Pohjois-Amerikka ja Eurooppa on mennyt Venäjän ohi.

 

Indoneesiaa ei voi edes verrata sillä se on niin pieni piste maailmankartalla...

 

Tämä siis kuolonuhreja vaatineissa onnettomuuksissa.

Mistä lähteestä nämä tiedot ovat?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kiinnostaisi minuakin, sillä en ainakaan pikaisella etsinnällä löytänyt tuosta mitään dokumenttia... ::)

 

Mistä lähteestä nämä tiedot ovat?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://aviation-safety.net/statistics/geographical/

 

Paina sieltä jotain vuotta.

Otitko huomioon ollenkaan että esim. jenkeissä on lentoja hyvin paljon enemmän kuin venäjällä?

FAA:n sivuilta löytyy että jenkkilän lentoyhtiöt kuljettivat yhteensä 744.4 miljoonaa matkustajaa ja eniten matkustajia kuljettanut lentoyhtiö oli American Airlines/98.1 miljoonaa matkustajaa vuonna 2006.

Venäjän osalta en suoraan löytänyt tilastoa matkustajamääristä, mutta ehkä suuntaa antaa se että aeroflot kuljetti vuonna 2006 7.3 milj matkustajaa. Venäjän isoimmat lentoyhtiöt Aeroflot, S7, Transavia ja Rossiya kuljettivat yhteensä n. 20 milj. matkustajaa. Vuonna 2004 venäläiset lentoyhtiöt kuljettivat 34 milj. matkustajaa, jolloin 3 suurinta lentoyhtiötä kuljettivat 40 % yhteismäärästä.

Karkeasti arvioiden sanoisin että USA:ssa oli matkustajia n. 10-15 kertaa enemmän kuin venäjällä.

Kaupalliselle liikenteelle sattuneissa onnettomuukissa kuolleita oli vuonna 2006 usassa 82 ja Venäjällä 240, eli noin 3 kertaa enemmän kuin Usassa, vaikka matkustajia oli vain murto-osa.

Lähteitä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot

http://www.transavia.com/tra/nieuws.nsf/vwwebdocs/en~jaarverslag0506

http://www.s7.ru/en/about_us/news/2007/01/2007_01_24_result_2006.html

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0CWU/is_2005_Feb_10/ai_n9511050

http://www.airdisaster.com

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otitko huomioon ollenkaan että esim. jenkeissä on lentoja hyvin paljon enemmän kuin venäjällä?

FAA:n sivuilta löytyy että jenkkilän lentoyhtiöt kuljettivat yhteensä 744.4 miljoonaa matkustajaa ja eniten matkustajia kuljettanut lentoyhtiö oli American Airlines/98.1 miljoonaa matkustajaa vuonna 2006.

Venäjän osalta en suoraan löytänyt tilastoa matkustajamääristä, mutta ehkä suuntaa antaa se että aeroflot kuljetti vuonna 2006 7.3 milj matkustajaa. Venäjän isoimmat lentoyhtiöt Aeroflot, S7, Transavia ja Rossiya kuljettivat yhteensä n. 20 milj. matkustajaa. Vuonna 2004 venäläiset lentoyhtiöt kuljettivat 34 milj. matkustajaa, jolloin 3 suurinta lentoyhtiötä kuljettivat 40 % yhteismäärästä.

Karkeasti arvioiden sanoisin että USA:ssa oli matkustajia n. 10-15 kertaa enemmän kuin venäjällä.

Kaupalliselle liikenteelle sattuneissa onnettomuukissa kuolleita oli vuonna 2006 usassa 82 ja Venäjällä 240, eli noin 3 kertaa enemmän kuin Usassa, vaikka matkustajia oli vain murto-osa.

Lähteitä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot

http://www.transavia.com/tra/nieuws.nsf/vwwebdocs/en~jaarverslag0506

http://www.s7.ru/en/about_us/news/2007/01/2007_01_24_result_2006.html

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0CWU/is_2005_Feb_10/ai_n9511050

http://www.airdisaster.com

 

Hannu

 

Toisaalta Venäjällä on kuitenkin maailman tihein kotimaanlentoverkosto?

 

P.S. Janin alkuperäisessä viestissä verrattiin venäjän turvallisuutta indoneesiaan ja muihin sen kaltaisiin kehitysmaihin. Nyt sinä puhut vain ainoastaan USA:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään